Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 266.000kr for ny Soul. Hva betalte dere?

Startet av Yen, tirsdag 18. april 2017, klokken 20:07

« forrige - neste »

model3citizen

Sitat fra: Ferry på tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:33
Sitat fra: model3citizen på tirsdag 14. februar 2017, klokken 21:51
Hvem vil vel ikke ha en bakhjulsdrevet BMW med midtmotor?

Midtmotor? Den sitter da bak, mellom bakhjulene, på venstre side. Hmm, midtmotor er kanskje ikke så dumt ord. Om vi regner batteriet som en del av "motoren". Det er vel strengt tatt vektfordeling vi er opptatt av, og der briljerer i3. Selvfølgelig vil vi ha bakhjulsdrevet bil. VW MEB blir også det.



Pr. def: The term "mid-engine" has usually been applied to cars having the engine located between the driver and the rear drive axles.

Så her er vi helt klart innafor. Nå som vi er kvitt Yarisen, kan vår husholdning skryte av å ha bare biler med midtmotor og RWD :)
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Ferry

Sitat fra: model3citizen på onsdag 15. februar 2017, klokken 06:53
Pr. def: The term "mid-engine" has usually been applied to cars having the engine located between the driver and the rear drive axles.

I stand corrected! Da gjør vel faktisk at Tesla må sies å ha bakmontert motor, ettersom den sitter (ørlite) grann bak bakakslingen. I likhet med 911. i3 ligner mer 918, Carrera GT m.fl :)

turfsurf

Hm, "mid-engine" kan vel ikke brukes om elbiler i det hele tatt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Yen

Ja, fullstendig klar over at man alltid finner mer klager og "trøbbel"på forums og slikt, så det tar jeg hensyn til :)

Men hvordan er disse bilene på glatta da?

Jeg er på ingen måte hverken en erfaren eller flink sjåfør, og føler meg litt utilpass på glatta...

Er litt skeptisk til bakhjulsdriften til i3, selv om det gikk tålig greit når vi prøvekjørte den under tålig ekstreme forhold på fredag. Klarte likevel å "sladde" (ta det med en god klype salt, jeg sklei littegrann sidelengs) på prøveturen.

Hadde ingen slike opplevelser med Mercedesen dagen etter, men da var føret også noe bedre.

Jeg er altså ingen person som liker fart og spenning, men satte pris på å komme meg fort ut av rundkjøringen i rushtrafikken uten for mye innsats ;)
BMW i3 94ah - Protonic blue
Bestilt 02.03-17
Produsert 24.03-17
Levert 07.04-17

turfsurf

i3 har bakhjulsdrift med godt med tyngde over bakhjula, og store smale hjul. Det gjør den til en rimelig god vinterbil. Bare viktig å bi kjent med traction modus, som gir deg valg mellom stabilitet og fremkommelighet i dyp snø.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Ferry

Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. februar 2017, klokken 10:51
Hm, "mid-engine" kan vel ikke brukes om elbiler i det hele tatt.

Det er jeg enig i. Mid-motor, i så fall.

On topic: i3 har veldig bra elektronisk stabilisering, og er nesten umulig å få sladd på selv om du legger an på det. Framkommelighet på snø er veldig bra. Det eneste ankepunktet mitt er dårlig grep på is når det er veldig kaldt. Jeg antar det skyldes dekkene mer enn bilen, men jeg har kun prøvd de som fulgte med. 

Yen

Bor på Sørlandet, så vinterføret her er oftest slaps. Ordentlig "vinterføre" med fine, snødekte veier er det lite av. Men is og slikt er det jo relativt ofte...

Hmm.. vanskelig.

Hva med bruktverdier på disse bilene? Har lest at det kommer en ny versjon av i3 på slutten av '17? Ødelegger det mer for verdien enn f.eks på MB-E?

Kunne jo såklart ventet med å kjøpe bil frem til da, men det er vanvittig lite ønskelig å busse frem til da, som er altervativet. Blandt annet fordi det tar nesten 1,5 timer lengre pr dag enn med bil..
BMW i3 94ah - Protonic blue
Bestilt 02.03-17
Produsert 24.03-17
Levert 07.04-17

turfsurf

i3 facelift blir kanskje lansert til høsten, men ikke salg før til neste år. Hvis du ikke skal selge igjen veldig fort, så ville jeg ikke bekymret meg for verditapet på de uansett.

Med langsiktig perspektiv så er jeg sikker på at i3 vil gi minst vedlikeholdskostnader av de to, og minst driftsutgifter.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Yen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. februar 2017, klokken 21:07
i3 facelift blir kanskje lansert til høsten, men ikke salg før til neste år. Hvis du ikke skal selge igjen veldig fort, så ville jeg ikke bekymret meg for verditapet på de uansett.

Med langsiktig perspektiv så er jeg sikker på at i3 vil gi minst vedlikeholdskostnader av de to, og minst driftsutgifter.

Planen er langsiktig, men det er stor fare for at det ikke blir reelt ut i fra diverse situasjoner.

Det blir nok for lenge å vente om de ikke kommer til salgs før neste år igjen, ja..!

På kort sikt, om det blir tilfelle, så vet vi at vi taper penger.

Men hvis vi sier at vi av en eller annen grunn må selge igjen etter 1-4 år (reell situasjon som kan oppstå) Tenker jo at etter en facelift så blir vel "eldre" modeller mindre attraktive? Vil jo tape minst mulig. Hehe.

Ikke at vi kan basere hele kjøpe på det, men det må inn i vurderingen!

Vet jeg flisespikker mye her, men siden vi enda har tålig greit med tid på oss så er det fint å bli helt sikker på valget :)
BMW i3 94ah - Protonic blue
Bestilt 02.03-17
Produsert 24.03-17
Levert 07.04-17

turfsurf

Restverdi blir jo ikke annet en spekulasjon uansett. Elbil med kort rekkevidde og uten hurtiglading vil ihvertfall ha mye mindre nedslagsfelt. Det viktigste er vel å ha den bilen som gir deg en mest mulig bekymringsløs hverdag, og kanskje bidrar med litt morro og, og der er ikke jeg i tvil. Synes fordeler og ulemper har blitt belyst ganske bra, det er mest opp til dine prioriteringer.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Pavel Kolotilov

Med MB-ED hadde vi ingen problemer i vinteren. Vi kjører hovedsakelig i Oslo område, mye motorvei. I rare tilfeller når vi var på glatte veier, så jeg at antispinnreguleringen (ASR) ble brukt. Og MB-ED har også elektroniske stabilitetsprogrammet  (ESP).

På den andre siden, mye avhenger av dekk. Vi bruker Nokian WR D4, "kontinentale dekk". De er bra i Oslo område hvis du kjører mye på våte eller snø-dekket gater/motorvei. På is disse dekkene er "OK". Hvis du hovedsakelg kjører på is, kanskje det er bedre å kjøpe "nordiske dekk" (som Nokian Hakkapellita R2, for eksempel). Disse er veldig bra på is og har veldig lav rullemotstand, men ganske dårligere på våte føre / tørr asfalt (typisk for Oslo) og de blir raskere utslet.

Hilsen, Pavel 
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

model3citizen

Sitat fra: Ferry på onsdag 15. februar 2017, klokken 20:36
Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. februar 2017, klokken 10:51
Hm, "mid-engine" kan vel ikke brukes om elbiler i det hele tatt.

Det er jeg enig i. Mid-motor, i så fall.

Def. engine: An engine or motor is a machine designed to convert one form of energy into mechanical energy.

Så "engine" er akkurat like korrekt som "motor".
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

turfsurf

Nei, man kan bruke betegnelsen "motor" om "engine", men ikke motsatt. Motor er ett mere generelt begrep.

Engine:
"a machine for converting thermal energy into mechanical energy or power to produce force and motion."

I det engelske språket brukes ikke begrepet engine om elektriske motorer. Prøv å les litt dokumenter om elektro motorer på engelsk, de bruker aldri engine.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Ferry

turfsurf slo meg på målstreken. Men ja, engine brukes IKKE om elektromotorer.

model3citizen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. februar 2017, klokken 08:17
Nei, man kan bruke betegnelsen "motor" om "engine", men ikke motsatt. Motor er ett mere generelt begrep.

Engine:
"a machine for converting thermal energy into mechanical energy or power to produce force and motion."

I det engelske språket brukes ikke begrepet engine om elektriske motorer. Prøv å les litt dokumenter om elektro motorer på engelsk, de bruker aldri engine.

Poenget mitt var at dette var ordkløyveri, men dere skal ha for å holde det gående :)

Om drivenheten kalles [sett inn her], så er begrepet "midt-motor" og "mid(ship)-engine" så universelle at det ikke går an å misforstå (på en måte).
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA