Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 266.000kr for ny Soul. Hva betalte dere?

Startet av Yen, tirsdag 18. april 2017, klokken 20:07

« forrige - neste »

tutti

Velger man MB-E så sier man nei takk til:

CCS - hurtiglading
VP - varmepumpe
ACC - adaptiv cruisecontroll
I eldre utgaver: Mangel på App.

Som bonus får man høyt forbruk og relativt dårlig rekkevidde; I praksis, sammen med manglende CCS, ikke mulig å kjøre mer enn 100-200 km pr. dag. uten flere timers lading.

Ferry

Sitat fra: Pavel Kolotilov på fredag 10. februar 2017, klokken 00:14
Mangel av hurtiglading er ingen problem. Jeg har denne bilen siden oktober og aldri hadde behov for hurtiglading. For kortere turer kan du bruke "fleksiladers" 11 kWt.

Mangel av hurtiglading er et problem kun hvis du trenger hurtiglading. Alt avhenger av bruken. Jeg kjører i3 både kort og langt. I ukedagene holder det i massevis å treglade natta over. På helgeturer av litt lengde er hurtiglading en nødvendighet. i3 lader ca. 4x effekten til MB, og siden MB bruker 50% mer strøm, så blir ladetida ca. 6x lenger for MB enn for i3. Der jeg trenger 15 minutter lading må MB ha 1,5 time. Men igjen, om dette utgjør en ulempe avhenger av bruksmønsteret.

Yen

Da har jeg prøvekjørt BMW i3 siden kl. 16 i dag!

Første inntrykk:
Moro! Likte bilen mye bedre enn forventet. Den var romslig innvendig iforhold til hva jeg hadde forventet. I alle fall i forsetene. Baksetet passet helt ok for små jenter på min størrelse - 171 cm. Og mannen min på over 205 cm med lange bein fikk god plass. Både til bein og i takhøyde! Imponert!! :)

Interiøret er litt "funky", men synes det var helt OK! Setene var gode å sitte i, selv om de ser litt "pinglete" ut - også noe jeg ikke hadde trodd!

Nå fikk jeg prøvet bilen på skikkelig sørlandsvinter. Det har snødd masse her den siste uken, og det har vært det verste føret så langt i vinter. Fremkommeligheten var bra! Ble ikke stående noen vei, og kom meg frem overalt. Elektronikken funket i alle fall, siden jeg så dette "sladde symbolet" lyste både titt og ofte på skjermen... :) Skled litt noen plasser, men ikke annet enn forventet på slikt føre.

Minuser:
* Følte regnsensoren var litt lite følsom - selv på maks. Og at vindusviskerene var litt "pinglete" og skranglete, om dere skjønner? Bråka og stod i. Men kanskje ikke så rart med snø og dritt.

* Merket veldig godt alle humper og slikt i veien. Men det er jo litt ekstremt nå for vinteren kanskje?

* Lite plass bak, men det er ikke et problem for oss sånn egentlig.

* Fikk ikke ACC til å fungere på prøvebilen, men den hadde kanskje ikke det? Det skulle være en "Charged" edition.

* Fikk heller ikke testet ut hvor bra lyssensorene fungerer ifht dimming og fjernlysene, men det har kanskje noen her inne erfaring med?

* Synes kontrollen for park, drive, osv. var litt kronglete. Men det er sikkert en tilvenningssak. Slet med å starte bilen et par ganger, fordi jeg ikke forstod at den hadde "slått seg av", slik at jeg måtte trykke på "start/stopp" en gang til for å sette den i drive. :P

Alt i alt; positivt overrasket.

Da skal vi få testet MB-B i morgen, så får vi se hvordan den sammenlikner seg!:)
BMW i3 94ah - Protonic blue
Bestilt 02.03-17
Produsert 24.03-17
Levert 07.04-17

turfsurf

ACCer det nok ikke på charged edition. Viskerne er helt greie, var nok føret. Det er ikke automatisk dimming av fjærnlysene. Kontrolleren er nok bare tilvenning, selv om den er litt sær. Det går rimelig kjapt å starte og stoppe når man er vant til det, IMO er det bare Tesla som er bedre hvis man har comfort access. Når man stopper på flat mark er det bare å trykke på stopp knappen, gå ut og trykke på dørhåndtaket.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Yen

Sitat fra: turfsurf på fredag 10. februar 2017, klokken 19:54
ACCer det nok ikke på charged edition. Viskerne er helt greie, var nok føret. Det er ikke automatisk dimming av fjærnlysene. Kontrolleren er nok bare tilvenning, selv om den er litt sær. Det går rimelig kjapt å starte og stoppe når man er vant til det, IMO er det bare Tesla som er bedre hvis man har comfort access. Når man stopper på flat mark er det bare å trykke på stopp knappen, gå ut og trykke på dørhåndtaket.

Ok. Så "Cruise control med bremsefunksjon" er ikke ACC? Leste litt på BMW sin side, og der står det i alle fall at "Charged" versjonen skal ha "Cruise control med bremsefunksjon", uten at jeg er sikker på at de mener ACC av den grunn...

Ok, da satser jeg på at det var føret som gjorde viskerene noe ugreie!

Hmmm.. Ikke automatisk dimming av fjernlysene? Hva gjør lyssensoren da?  :o Er blitt vanvittig glad i autodimming av fjernlys..! Så det var et minus :/ Dessuten synes jeg fjernlysene var litt vel dårlige.. Var faktisk usikker på om de var på eller av flere ganger..!

Kontrolleren kan jeg bli vant til, så det er nok ikke noe stress om vi velger i3.


MEN - hva med regnsensoren? Stemmer det at den er litt lite følsom, eller?
BMW i3 94ah - Protonic blue
Bestilt 02.03-17
Produsert 24.03-17
Levert 07.04-17

tutti

Sitat fra: Yen på fredag 10. februar 2017, klokken 22:41
Sitat fra: turfsurf på fredag 10. februar 2017, klokken 19:54
ACCer det nok ikke på charged edition. Viskerne er helt greie, var nok føret. Det er ikke automatisk dimming av fjærnlysene. Kontrolleren er nok bare tilvenning, selv om den er litt sær. Det går rimelig kjapt å starte og stoppe når man er vant til det, IMO er det bare Tesla som er bedre hvis man har comfort access. Når man stopper på flat mark er det bare å trykke på stopp knappen, gå ut og trykke på dørhåndtaket.

Ok. Så "Cruise control med bremsefunksjon" er ikke ACC? Leste litt på BMW sin side, og der står det i alle fall at "Charged" versjonen skal ha "Cruise control med bremsefunksjon", uten at jeg er sikker på at de mener ACC av den grunn...
i3 har ikke radarstyrt cruisecontroll. På radarstyrt cruisecontroll så fungerer autobrems/hold uansett vær.

På de enkleste ACC cruisecontrollere (som i i3) så bruker man et kamera som fungerer kjempebra i strålende solskinn og ren bil.

Ferry

Radarbasert ACC kutter den også. F.eks hvis det legger seg snø og is foran sensoren. Opplevde det denne uka ved kjøring på E18 Oslo - Stavanger. VW Caddy, btw.

turfsurf

CC med bremsefunksjon er ikke ACC. Kjører normalt med regnsensor på 2 eller 3 av 4, den er vel ganske normal som jeg opplever den. Ellers er fjernlysene dårlige ja, men nærlys med LED er veldig bra.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

CitB59EL

Vi har nå hatt B klasse i 1.5 år som hoved bil å savnet av hurtiglader er ikke veldig stort for vårt bruks mønster. VI har ikke noe fossil "reserve bil". Kun en C-zero som nr 2 bil. 

Utfra det bruks mønstret du beskriver vil nok begge fungere-men du vil ha ekstra langkjørings mulighet med i3. Vi kjører riktignok 19 mil en vei 10 ganger pr år og legger da inn mat pause som tar ca 1 time halveis-fungerer utmerket.
På vinteren med -22 så ble lade pausen 2,5 timer og det var for lenge! -opplevd dette 1 gang.Bilen går da maks ca 11 mil på 1 lading.  Vi kjører nå ca 14 mil enkelt med rekkevidde pakken i resten av vintern med temperaturer rundt 0 grader som det ofte er her i Trøndelag. 
Bilen er super å kjøre med høyt komfort nivå og vi angrer ikke. Vi kjøpte auto lys på bil nr 2 å angrer ikke-fungerer meget bra! Bare putter på CC og styrer bilen nå ute på lang turer:)     

Vi har kjørt samme turen på sommern med vår C-zero som har hurtiglader og veldig lite batteri(14,5 kwH) så det gikk ikke noe raskere da vi måtte full lade. Da vi måtte komme 10 mil etter ladestopp. Denne bilen har ikke mulig til denne turen nå på vinter halvåret.  Selvsagt hadde b klassen blitt enda bedre MED hurtig lader men vi valgte den utfra plass/komfort og bagasjeplass. Bilen er super barnehage bil.   




Yen

OK. Da har jeg prøvd MB-B også..!

Må si jeg er akkurat like i tvil som tidligere! Denne var også god p kjøre!!
Ting jeg likte bedre enn i3:

* Setene var mer komfortable

* Siden den er tyngre følte jeg at den lå stødigere på veien. Følte i3 "vinglet" litt, kanskje? Kan være føret, såklart.

* Kjente ikke like mye til alle humper og slikt i veien.

* Føltes mer ut som en vanlig bil. (Dog litt kjedelig)

* Konstruksjonen føltes litt mer "stødig". Spesielt dørene.



Fordeler med i3:

* ACC - men har lest at denne ikke er så god på i3 i utgangspunktet. Stemmer det?

* Hurtiglader og lengre rekkevidde (uten at vi føler behov for dette pr i dag)

* Liten og grei bil

* Kulere eksteriør, og jeg likte at du ser speeden som tall på skjermen, og ikke vanlig speedometer som på MB-B.


Vet sannelig ikke jeg..! Likte begge to. Følte meg kanskje tryggest i MB-B. Men ACC virker som en grei funksjon i køtrafikken til og fra jobb. Men om den ikke fungerer så bra, er det jo ikke et pluss.
BMW i3 94ah - Protonic blue
Bestilt 02.03-17
Produsert 24.03-17
Levert 07.04-17

Ferry

ACC sliter hvis det er lav sol rett imot, da hender det at den kutter ut. Og det hender at det dugger rett foran kameralinsa, da kutter den også. Så jeg er ikke 100% fornøyd med stabiliteten på systemet, men bruker det allikevel hele tida. Syns absolutt at det er verdt å ha, men en må vite om begrensningene. De gangene det kutter ut, så er det ikke verre enn å koble over i vanlig CC, eller kjøre manuelt.

moby666

Hva med å teste IONIQ. Da får du ACC som virker, gode seter med mange innstillinger som er elektriske og har minne og som faktisk har kjøling også. IONIQ lader raskest på hurtiglader og har ca lang rekkevidde som i3.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Yen

Sitat fra: Ferry på lørdag 11. februar 2017, klokken 14:48
ACC sliter hvis det er lav sol rett imot, da hender det at den kutter ut. Og det hender at det dugger rett foran kameralinsa, da kutter den også. Så jeg er ikke 100% fornøyd med stabiliteten på systemet, men bruker det allikevel hele tida. Syns absolutt at det er verdt å ha, men en må vite om begrensningene. De gangene det kutter ut, så er det ikke verre enn å koble over i vanlig CC, eller kjøre manuelt.

Hmmm OK! Dersom den ikke er optimal og kutter ved diverse anledninger heller jeg litt mer mot MB-B. Tror en ikke-optimal løsning vil være mer irriterende enn å ikke ha den i utgangspunktet! Da kan jeg hvertfall ikke irritere meg over at den ikke funker! :P


Sitat fra: moby666 på lørdag 11. februar 2017, klokken 19:49
Hva med å teste IONIQ. Da får du ACC som virker, gode seter med mange innstillinger som er elektriske og har minne og som faktisk har kjøling også. IONIQ lader raskest på hurtiglader og har ca lang rekkevidde som i3.

Mener å huske at IONIQ ikke har app til styring av forvarme og slikt? Eller i alle fall ikke mens den ikke er plugget i? Eller tar jeg feil nå?
BMW i3 94ah - Protonic blue
Bestilt 02.03-17
Produsert 24.03-17
Levert 07.04-17

gigafactory


Yen

Sitat fra: gigafactory på lørdag 11. februar 2017, klokken 21:24
Ioniq har ikke app, du har dessverre helt rett   :-\

Mente det var noe slikt som gjorde at jeg ikke tok den videre i vurderingen, ja...! Kjipt  :(
BMW i3 94ah - Protonic blue
Bestilt 02.03-17
Produsert 24.03-17
Levert 07.04-17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA