Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 266.000kr for ny Soul. Hva betalte dere?

Startet av Yen, tirsdag 18. april 2017, klokken 20:07

« forrige - neste »

Yen

Hei,

Vi vurderer å kjøpe vår første elbil som bil nr. 2.
Etter mye frem og tilbake er vi landet på enten MB-B el. eller BMW i3.

Men er veldig usikre på hvem av dem! Vi skal prøvekjøre dem i løpet av helga, så kanskje det blir veldig åpenbart etter dette... men vil likevel gjerne høre med dere!

Vi har ingen tidligere erfaring med elbiler. Rekkevidde er ikke av største betydning. At MB-B ikke har hurtiglader ser vi heller ikke på som et problem, da vi har en annen bil vi kan bruke på lengre turer enn så lenge.

Det som er av betydning er at bilen er god og komfortabel å kjøre. At den har godt med fungerende utstyr (å ha masse utstyr som fungerer halvveis er bortkastet i mine øyne) og at den er en driftssikker bil. Helst uten så mye trøbbel.

Den vil i hovedsak bli brukt til og fra jobb (ca 3 mil hver vei. Lademulighet på jobb), og til butikken, til trening. Småturer, med andre ord. Veiene er blanding av E18 og småveier med 40-50-60 km/t. Endel rushtrafikk både til og fra jobb. Lengste turene blir vel en sjelden gang i blandt en tur på 13-14 mil tur-retur. E18 på sistnevnte. Bor på det glade Sørlandet om det er av betydning :)

Har kommet frem til at bilene blir ca like dyre med valgt utstyr.

Hva mener dere er fordeler og ulemper med disse bilene?
Hvilken ville dere valgt, og hvorfor?

Venter spent på å høre fra dere! :)

BMW i3 94ah - Protonic blue
Bestilt 02.03-17
Produsert 24.03-17
Levert 07.04-17

Vollis47

Tror nok at jeg selv ville valgt Mercedesen med dette kjøremønsteret, i hvertfall dersom du også kan lade hjemme. Men det er mulig at dere etter noen dager blir så glad i å kjøre elektrisk at mangelen på hurtiglading blir et minus. Jeg kan ikke forstå hvorfor Mercedes ikke får montert hurtiglademuligheter i denne fine bilen.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

jan.lrsn

Sto mellom det samme valget selv når vi kjøpte elbil for første gang. Jeg likte nok B-klassen bedre, men fordi den ikke har hurtiglading så var I3``n et soleklart valg.

I det voldsomme tempoet som hurtigladerne utbygges nå om dagen så er det jo synd å ikke kunne benytte seg av dem om man vil på lengre turer.. Spesielt når du får åpenbaringen av å kjøre el ;)

Crown

Ja det er synd at den bilen i klassen som er best egnet til familie-/langturbil mht bagasjeplass, også er den som er minst egnet pga mangel på hurtiglading. Merk også at MB er den bilen som er klart minst effektiv og forsyner seg grådig i strømfatet :) Og så mangler den vel adaptiv cruisecontrol?

I3 på sin side er jo vesentlig mindre og bare 4 seter, på godt og vondt, men er en "ekte" elbil.

Skal ikke spørre hvorfor dere falt ned på de to, da, som er såpass forskjellige, det eneste de har til felles er at de er statusmerker. ;)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Yen

Tusen takk for tilbakemeldingene! :)
Selv om jeg fortsatt er like usikker! Hehe.

Grunnen til at de er såpass forskjellige i utseende og slikt er nok fordi jeg og mannen er litt uenige i hva som er fint ;) Men til syvende å sist så er det ikke det det kommer ned til. Vi har også hørt mest skryt av disse to bilene av venner, kollegaer og bekjente. Og de virket begge å passe våre behov. Så det er vel det eneste svaret jeg kan gi deg! :p For all del - vi er åpne for andre forslag også, men på dette tidspunktet tror jeg bare fler valg nå gjør oss mer forvirret, etter at vi endelig kom ned til disse to!

Alle nevner hurtigladeren som et stort minus, hvilket jeg forstår. Men tror dere at det blir et problem med bruken jeg forespeiler over? Har tilgang til p lade både hjemme og på jobb.

Som andre nevner, så kan det jo være at vi synes elbil er så moro at behovet for en hurtiglader plutselig oppstår. Men da har vi jo lagt på oss et høyere forbruk enn i utgangspunktet nødvendig.

Hvor mye/langt kjører dere daglig dere som bruker hurtiglader? Og hvor ofte bruker dere den?
BMW i3 94ah - Protonic blue
Bestilt 02.03-17
Produsert 24.03-17
Levert 07.04-17

zyp

Daglig kjører jeg så kort at det er greit innenfor rekkevidden til bilen, og dette gjelder nok de fleste elbilister. Å måtte ha hurtigladet daglig på vei til eller fra jobb hadde jeg ikke orket, da har man valgt en elbil med for lite batteri. Det hadde uansett vært uaktuelt for meg å kjøpe en elbil uten mulighet for hurtiglading.

Du sier at dere har en annen bil som kan brukes for lengre turer, men tenk så ergelig det må være å ha en ny fin elbil som bare må bli stående hver gang dere skal på en tur utenfor rekkevidde. En bil som kan hurtiglades får bare bedre og bedre rekkevidde etterhvert som flere hurtigladere dukker opp.

I tillegg vil elbilen være mye billigere også på langtur. Så lenge bompenge-insentivene består så koster en elbil mindre å kjøre fra f.eks. Kristiansand til Oslo enn bare det man må betale i bompenger for en annen bil, så den er billigere på langtur selv før du har begynt å regne på hva drivstoffkostnaden for den andre bilen blir.

Yen

Jo, enig i alt du skriver over forsåvidt. Men vi kjører kanskje lengre enn det jeg har oppgitt 1-2 ganger i året - maks. Den andre bilen kjører lengre daglig pga veien mannen har til jobb, men vi er ikke der at vi vurderer å bytte ut den enda.

Så akkurat nå er det snakk om det forbruker jeg nevner over. Og til det tror jeg kanskje det å ha hurtiglader er litt overflødig? Ikke at det ikke hadde vært praktisk å ha -dersom- noe skulle skje som gjør at vi har bruk for å dra langt og lade fort.

Så nå er jeg mer interessert i hvilken bil dere ville valgt dersom dere ikke hadde behovet for hurtiglading. Hvem mener dere har best kjørekomfort? Hvem er mest praktisk ifht. bildet jeg tegnet i første post?

For min del synes jeg Mercedesen -ser- mer komfortabel ut. Men jeg har ikke prøvd noen av dem enda, så det kan være totalt skivebom. Men utseendemessig liker jeg kanskje i3 bedre. I alle fall eksteriøret.

Når det kommer til utstyret så vet jeg ikke hvem av dem som fungerer best, men de ser ut til å ha ganske likt utstyr på papiret. Så om noen har plusser eller minuser på disse så kom gjerne med dem! :)

Setter pris på alle innspillene - tusen takk!

BMW i3 94ah - Protonic blue
Bestilt 02.03-17
Produsert 24.03-17
Levert 07.04-17

Kjetil1986

Anbefaler sterkt å velge en elbil med mulighet for hurtiglading. Dere kommer garantert til å bruke elbilen mye mer enn planlagt. Det tror jeg mange her inne på forumet vil kjenne seg igjen i.
Da er det veldig kjedelig å ikke ha muligheten til å hurtiglade på veien ved en lengre tur. At noen i det hele tatt lager en elbil uten mulighet til å hurtiglade er for meg helt uforståelig.

Jeg har ikke prøvekjørt hverken i3'n eller Mercedesen, så har ikke så mange meninger om de. Men mange sier i3 er en veldig artig bil å kjøre. Dere får prøve å se  :)

Anbefaler også å prøvekjøre e-golf, Hyundai Ioniq og Nissan Leaf. Alle med hurtiglading.
Hyundai Ioniq 2017 platinum silver
Volkswagen e-golf FL300 2018 pure white

Volkswagen e-golf 2015 (solgt)
Bor i Akershus

Luftventil

Sitat fra: Yen på torsdag 09. februar 2017, klokken 18:16
Tusen takk for tilbakemeldingene! :)
Selv om jeg fortsatt er like usikker! Hehe.


Ingen grunn til å være så veldig usikker, dette er et luksusproblem :) Begge bilene er gode kjøp, og dere gjør ikke feil uansett hvilken bil dere velger. Prøvekjør begge, og velg den dere liker best.

Men de fleste som kjøper elbil bruker bilen mer enn de trodde på forhånd, så dere bør tenke nøye gjennom om dere klarer dere uten hurtiglading. Også med tanke på bruktverdien. Med hurtiglading kan dere kjørte bilen stort sett hvor som helst i hele Norge.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Pavel Kolotilov

Hei,

MB-ED er større og derfor mer comfortabel. Mangel av hurtiglading er ingen problem. Jeg har denne bilen siden oktober og aldri hadde behov for hurtiglading. For kortere turer kan du bruke "fleksiladers" 11 kWt.

MB-ED har annen problem som ikke alle vet. Den liker ikke småkjøring i vinteren pga. batteri oppvarming. Det betyr at når du gjør en stor reise, du kan kjøre mer enn 150 km. Men hvis du kjører 5 km, stopper 1 time, kjører igjen 5 km, stopper, osv, rekkevidde kan komme ned til 60 km.

Sommeren er mye bedre.


Отправлено с моего iPad используя Tapatalk
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

turfsurf

Trenger man plassen i MB-Bed og aldri kjører lengre en rekkevidde på en dag (delt opp i flere turer kan det fort bli ned mot 4-5 mil), så velger dere den. Ellers er det i3. Mye mere moderere bil, og kan fint brukes på langtur i 94Ah versjon.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Yen på torsdag 09. februar 2017, klokken 15:01
Hei,

Vi vurderer å kjøpe vår første elbil som bil nr. 2.

Vi har ingen tidligere erfaring med elbiler. Rekkevidde er ikke av største betydning. Det som er av betydning er at bilen er god og komfortabel å kjøre. Lengste turene blir vel en sjelden gang i blandt en tur på 13-14 mil tur-retur. E18 på sistnevnte. Bor på det glade Sørlandet om det er av betydning :)
Det er noe selvmotsigende her, -ikke erfaring på elbil, - rekkevidde ikke viktig, vi kjører 13-14 mil en gang i blant, vi har kostbar hverdagspendling.

Behovet deres er veldig innenfor å ha bruk for grei rekkevidde, så kjøp en som kan hurtiglade.

Det som kanskje _egentlig_ ligger under her med  å kjøpe merchen så skaffer dere dere ett alibi for å beholde den eksisterende langturbilen  :laugh: :laugh:

Manges erfaring er at elbilen blir mer bil nr 1 etterhvert, og den vil ta unna en del av den kostbare kjøringen til mannen din i hverdagen, så da vil behovet for at den kan hurtiglades melde seg rimelig raskt. Hvis elbilen kan gjøre mye av den pendler kjøringen, så kan den gamle bilen brukes på korte turer, de gangene dere trenger 2 biler. Den nye BMW'n kan vel ta unna her? Eller en brukt Tesla til ~450' kr

Altså kjøp en elbil som kan ta unna den kostbare hverdagspendlingen. Det er her dere kan spare mye penger.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Yen

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 10. februar 2017, klokken 01:01
Sitat fra: Yen på torsdag 09. februar 2017, klokken 15:01
Hei,

Vi vurderer å kjøpe vår første elbil som bil nr. 2.

Vi har ingen tidligere erfaring med elbiler. Rekkevidde er ikke av største betydning. Det som er av betydning er at bilen er god og komfortabel å kjøre. Lengste turene blir vel en sjelden gang i blandt en tur på 13-14 mil tur-retur. E18 på sistnevnte. Bor på det glade Sørlandet om det er av betydning :)
Det er noe selvmotsigende her, -ikke erfaring på elbil, - rekkevidde ikke viktig, vi kjører 13-14 mil en gang i blant, vi har kostbar hverdagspendling.

Behovet deres er veldig innenfor å ha bruk for grei rekkevidde, så kjøp en som kan hurtiglade.

Det som kanskje _egentlig_ ligger under her med  å kjøpe merchen så skaffer dere dere ett alibi for å beholde den eksisterende langturbilen  :laugh: :laugh:

Manges erfaring er at elbilen blir mer bil nr 1 etterhvert, og den vil ta unna en del av den kostbare kjøringen til mannen din i hverdagen, så da vil behovet for at den kan hurtiglades melde seg rimelig raskt. Hvis elbilen kan gjøre mye av den pendler kjøringen, så kan den gamle bilen brukes på korte turer, de gangene dere trenger 2 biler. Den nye BMW'n kan vel ta unna her? Eller en brukt Tesla til ~450' kr

Altså kjøp en elbil som kan ta unna den kostbare hverdagspendlingen. Det er her dere kan spare mye penger.

Men nå er det meg som skal ha denne elbilen som bil nr. 2, og ikke mannen min. Og vi kommer til å bruke begge bilene hver dag for å komme oss på jobb. Så det er uaktuelt å ikke ha den andre bilen. Da hadde løsningen bare vært å ikke foreta seg noe kjøp av elbil eller en bil nr. 2 i det hele tatt. :)

Og som sagt; jeg kjører det som er oppgitt ovenfor. Noe som ikke er veldig langt, elle veldig mye av gangen.


Sitat fra: Pavel Kolotilov på fredag 10. februar 2017, klokken 00:14
Hei,

MB-ED er større og derfor mer comfortabel. Mangel av hurtiglading er ingen problem. Jeg har denne bilen siden oktober og aldri hadde behov for hurtiglading. For kortere turer kan du bruke "fleksiladers" 11 kWt.

MB-ED har annen problem som ikke alle vet. Den liker ikke småkjøring i vinteren pga. batteri oppvarming. Det betyr at når du gjør en stor reise, du kan kjøre mer enn 150 km. Men hvis du kjører 5 km, stopper 1 time, kjører igjen 5 km, stopper, osv, rekkevidde kan komme ned til 60 km.

Sommeren er mye bedre.


Отправлено с моего iPad используя Tapatalk

Dette er interessant! Det blir nemlig en del småkjøring slik du beskriver her..!



Totalt sett så føler jeg kanskje at det ligger an til 55 - 45 fordeling på at de kanskje blir i3 vs Mercedesen.

Sitat fra: Luftventil på torsdag 09. februar 2017, klokken 22:24
Sitat fra: Yen på torsdag 09. februar 2017, klokken 18:16
Tusen takk for tilbakemeldingene! :)
Selv om jeg fortsatt er like usikker! Hehe.


Ingen grunn til å være så veldig usikker, dette er et luksusproblem :) Begge bilene er gode kjøp, og dere gjør ikke feil uansett hvilken bil dere velger. Prøvekjør begge, og velg den dere liker best.

Men de fleste som kjøper elbil bruker bilen mer enn de trodde på forhånd, så dere bør tenke nøye gjennom om dere klarer dere uten hurtiglading. Også med tanke på bruktverdien. Med hurtiglading kan dere kjørte bilen stort sett hvor som helst i hele Norge.

Dette er i alle fall veldig betryggende!! :D
BMW i3 94ah - Protonic blue
Bestilt 02.03-17
Produsert 24.03-17
Levert 07.04-17

Egil Fonn

#13
Jeg eier begge disse. MB i 1,5 år og BMW i3 i 1,5 uke. Jeg har vert godt fornøyd med MB. Kan bekrefte at den bruker mye strøm på småkjøring i kulde p.g.a aktiv batteri varming (6kwh som er temperatur styrt og ikke kan styres manuelt.) BMW er mye mer strømsparende på småkjøring i kulde. Jeg har eid BMWén bare vel en uke men liker den veldig godt så langt. Jeg er 187 lang og for meg har MB litt bedre lårstøtte  og innstillingsmuligheter for førersetet. Jeg valgte ny BMW i3 94Ah nå fordi jeg syntes den er kul å se på, morsom og komfortabel å kjøre, god rekkevidde, godt utstyrt, kan hurtiglades slik at jeg også kan bruke den til hytta som ikke har lademulighet. Prøv begge bilene og lykke til med avgjørelsen. Dere kommer ikke til å angre overgang til Elbil :-)
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Pavel Kolotilov

Jeg var i lignende situasjon i september ifjor. Vi ville kjøpe en famille el-bil men vi var ikke sikker hvilken. Vi prøvde Hyanday Ioniq, to forskjellige Leafer og Kia Soul også. BMW prøvde vi ikke, fordi ve trodde at det var veldig liten og stig.

MB-ED har vunnet pga merke (kvalitet følelse), utstyr og passasjer/bagasje rom. Ingen annen bil (uten Tesla kanskje) kan tilby so mye bil for penger. Og den koster mindre enn VW e-golf.

MB-ED er vel egnet for familie med barn, den er en flotte barnehage bil. BMW er mer for folk som bruker ikke bakseter så mye .

Hurtig lader er bra å ha, med man trenger den ikke for pendling, spesielt når du kan lade på jobb. I tillegg kan du også gjøre lengre reiser med bra planlegging. I verste tilfelle man kan planlegge en lunsj stop på vei til fjellet.

Hilsen, Pavel
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA