Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan emblem flasser - acenta 2014 mod.

Startet av olemorten76, tirsdag 18. april 2017, klokken 13:34

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Nasatech på torsdag 09. februar 2017, klokken 18:01
Se på navigering og si 5 i bruk og 3 på vei osv. hadde vært kult, men ser helt klart nytten her. Er man på vei fra København til Oslo og man ser det er mange på Solli, så kan man ta mitt ekstra i Uddevalla og heller hoppe over Solli f.eks.  Ser helt klart nytten.

Tja. Det tar jo en god stund å kjøre fra Uddevalla til Solli, på den tiden kan situasjonen ha endret seg dramatisk. Jeg har stoppet på Lillehammer og ladet en gang det bare var to ledige plasser (dvs. 7 som ladet med meg), når jeg kom ut etter middagen på Marché var det kun en til i tillegg til meg som ladet...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RaBalder

Sitat fra: Guybrush på torsdag 09. februar 2017, klokken 15:06
:
Hjelper feks. ikke om den sier det er 5 ledige plasser, hvis fult når du kommer frem.
Må også ha info om når de eventuelt er ferdige, og gjerne også kunne "reservere" plasser når man er på vei dit...
:
Du mener vel ikke at Tesla skal vise status i kartet slik det vil være når du kommer frem til Superladeren? Hvordan skal dem klare det?

Og det å skulle "reservere" en plass betyr at superlader skal stå ubrukt å vente på at du kommer frem til Superladeren.

Synes "kravene" må modereres en tanke.

spirrevipp

Synes det er en god start, ser her helt klart nytten selv med bare visning av ledige båser. Foretrekker klart å vite litt på forhånd hvordan tilstanden er, og det gir også mulighet for å lade litt mer på andre superchargere for å redusere ladetid der det er mest pågang.

Neste naturlige skritt er jo visning av tilgjengelige ladekapasitet på de ledige stolpene. Estimert tidspunkt for når lading er ferdig for stolper som er i bruk hadde også vært nyttig. Dette er jo informasjon de har tilgjengelig.

Å bruke ressurser for å forsøke å beregne kapasitet fram utifra biler på veien og innlagte mål for navigasjon tror jeg er bortkastet, skal bare noen få lokale helter til for å gjøre det verdiløst. Da har jeg mer tro på noe à la "Populære tidspunkt" som Google har, og det er jo mye enklere å få til også.

Hvor lang tid tar det før noen lager en webside som begynner å tracke alle Superchargerene tro?  ;D
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

aness

Sitat fra: spirrevipp på torsdag 09. februar 2017, klokken 20:03
Hvor lang tid tar det før noen lager en webside som begynner å tracke alle Superchargerene tro?  ;D

https://supercharge.info/ ? Eller tenkte du på en som tracker bruk?

SurSnasen

Sitat fra: spirrevipp på torsdag 09. februar 2017, klokken 20:03
Synes det er en god start, ser her helt klart nytten selv med bare visning av ledige båser. Foretrekker klart å vite litt på forhånd hvordan tilstanden er, og det gir også mulighet for å lade litt mer på andre superchargere for å redusere ladetid der det er mest pågang.

Men hvor lang tid i forveien? Det nytter jo ikke å se status på superladeren når du ennå har 200 kilometer igjen å kjøre til den. Eller selv 100 km. Eller 50 km. Mye skjer med tilgangen der i løpet av selv 20 minutter. Sjekker du når du har 15 minutter igjen å kjøre til den, så viser den kanskje at bortimot alle båsene er ledige. Når du så ankommer kan det derimot være fullt.

Sånn sett er funksjonen bare nyttig når du sjekker kanskje inntil 5 minutter før du ankommer. Informasjonen du da får er i grunn til ingen nytte. Hva skal du da gjøre? Du ser det er fullt. Kjøre videre? Finne en alternativ lader i nærheten? Eller stoppe for å se om det er flere som nærmer seg ferdig? Eller se om det kanskje er kø?

Den dagen navigasjonen heller gjør en beregning basert på hvor mange som er på vei mot superladeren (mange bruker jo navigasjon som beregner ladestopp), opp mot estimert ladetid etc, nærmer kanskje funksjonen seg nyttig.

Muffinman

Du kan følge med på om laderen du ønsker å bruke har høyt belegg når du nærmer deg, og planlegge alternativer i forkant.  Det er ikke alle som vet at enkelte steder er travle til visse tider.

spirrevipp

Sitat fra: StianSalG på fredag 10. februar 2017, klokken 07:42
Sånn sett er funksjonen bare nyttig når du sjekker kanskje inntil 5 minutter før du ankommer. Informasjonen du da får er i grunn til ingen nytte. Hva skal du da gjøre? Du ser det er fullt. Kjøre videre? Finne en alternativ lader i nærheten? Eller stoppe for å se om det er flere som nærmer seg ferdig? Eller se om det kanskje er kø?

Det er riktig at hvis man må lade så må man lade, og ting kan endre seg mens man er på vei. Men, med infoen om hvor mange båser som er ledig er det mulig å:

1) Når jeg lader på en supercharger kan jeg sjekke hva tilstand på neste er. Har jeg inntrykk av at det er stort trykk på neste, så kan jeg velge å lade til 90% istedenfor bare nok til å rekke fram til neste. Hvis mange nok av de som er på langtur gjør dette så vil det i seg selv avlaste de superchargerene hvor det er mest pågang, selv om mange fremdeles må stoppe og lade uansett.

2) Vurdere hvilke superchargere jeg skal hoppe over. Skal jeg svinge innom Brokelandsheia som jeg passerer om 5 minutter og lade litt siden det akkurat nå er mange om beinet ved Telemarksporten og tomt på Brokelandsheia?

3) Vurdere å lade på en annen hurtiglader hvis man er allergisk for kø.

I tillegg så foretrekker jeg klart å ha litt informasjon før jeg kommer til en supercharger istedenfor å ikke vite noe. Er man mentalt forberedt på at det kan være kø så er det ikke like irriterende, og ikke minst så kan man forberede fruen på at det kan bli en lang stopp.

Sitat
Den dagen navigasjonen heller gjør en beregning basert på hvor mange som er på vei mot superladeren (mange bruker jo navigasjon som beregner ladestopp), opp mot estimert ladetid etc, nærmer kanskje funksjonen seg nyttig.

Beklager, det har jeg null tro på at vil fungere. Ikke alle kjører med rute innlagt, og da skal det bare noen få ekstra biler til for å gjøre funksjonen fullstendig upålitelig.

Sitat fra: aness på fredag 10. februar 2017, klokken 07:31
https://supercharge.info/ ? Eller tenkte du på en som tracker bruk?

Tenkte på en som tracker status på tilgjengelige båser over tid, så man kan se hvilke tider/ukedager det historisk har vært mest pågang. À la Google's populære tidspunkt.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Amoss

Sitat fra: spirrevipp på fredag 10. februar 2017, klokken 09:29
Beklager, det har jeg null tro på at vil fungere. Ikke alle kjører med rute innlagt, og da skal det bare noen få ekstra biler til for å gjøre funksjonen fullstendig upålitelig.

Du har nok helt rett i at dette alene vil ha en begrenset verdi. Men kobler man dette med en AI som kjenner til "populære tidspunkt" for "lokale helter" etc. så bør dette kunne gi en rimelig indikasjon på hvor besatt en ladestasjon kan komme til å være når du har forventet ankomst. Ikke 100%, men svært nært.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

spirrevipp

Sitat fra: Amoss på fredag 10. februar 2017, klokken 10:48
Du har nok helt rett i at dette alene vil ha en begrenset verdi. Men kobler man dette med en AI som kjenner til "populære tidspunkt" for "lokale helter" etc. så bør dette kunne gi en rimelig indikasjon på hvor besatt en ladestasjon kan komme til å være når du har forventet ankomst. Ikke 100%, men svært nært.

Som programmerer av yrke så er min vurdering at her er det altfor mange ukjente faktorer som spiller inn til at man kan forvente bra resultat selv om man bruker masse tid og krefter på det. Blir veldig overrasket hvis Tesla forsøker seg på dette, spesielt siden det er andre forbedringer som er så enkle å få til.

2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Thor2014

Den er i alle fall ikke "real time".
Det sto 7 biler på Nebbenes og det ble rapportert om 10.


Nasatech

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 09. februar 2017, klokken 18:22
Sitat fra: Nasatech på torsdag 09. februar 2017, klokken 18:01
Se på navigering og si 5 i bruk og 3 på vei osv. hadde vært kult, men ser helt klart nytten her. Er man på vei fra København til Oslo og man ser det er mange på Solli, så kan man ta mitt ekstra i Uddevalla og heller hoppe over Solli f.eks.  Ser helt klart nytten.

Tja. Det tar jo en god stund å kjøre fra Uddevalla til Solli, på den tiden kan situasjonen ha endret seg dramatisk. Jeg har stoppet på Lillehammer og ladet en gang det bare var to ledige plasser (dvs. 7 som ladet med meg), når jeg kom ut etter middagen på Marché var det kun en til i tillegg til meg som ladet...

Nja. Har familie i Danmark og har kjørt mye frem og tilbake til Danmark. Ofte jeg lurer på om det er mange på Solli. Kunne hjulpet mange ganger. Noen søndager er det kaos på Solli. Veldig greit å vite :)

keepitsimple

Synes dette var bra. Enda bedre om de kan få til statistikk ala googles busy hours.
Tesla Model S 60D - 2016

hgs

I bilkøen ut av Oslo i dag hadde jeg oppe Lier nord og sør for å følge belegget. I tidsrommet 1630 til 18 var det fullt så godt som hele tiden på begge to. Når det ble ledig ble det stort sett opptatt umiddelbart. Konklusjonen min her er at Lier på en fredag ettermiddag betyr kø og bør unngås. Basert på erfaring er det stort sett slik i samme tidsrom på ukedager også.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

petersv

Sitat fra: spirrevipp på fredag 10. februar 2017, klokken 11:28
Sitat fra: Amoss på fredag 10. februar 2017, klokken 10:48
Du har nok helt rett i at dette alene vil ha en begrenset verdi. Men kobler man dette med en AI som kjenner til "populære tidspunkt" for "lokale helter" etc. så bør dette kunne gi en rimelig indikasjon på hvor besatt en ladestasjon kan komme til å være når du har forventet ankomst. Ikke 100%, men svært nært.

Som programmerer av yrke så er min vurdering at her er det altfor mange ukjente faktorer som spiller inn til at man kan forvente bra resultat selv om man bruker masse tid og krefter på det. Blir veldig overrasket hvis Tesla forsøker seg på dette, spesielt siden det er andre forbedringer som er så enkle å få til.


Tja...  Smart preconditioning anyone?

spirrevipp

Sitat fra: petersv på fredag 10. februar 2017, klokken 22:52
Tja...  Smart preconditioning anyone?

Litt usikker på hva du mener her... Siden de forsøkte seg på den veldig mye enklere funksjonen smart preconditioning (og feilet spektakulært utifra hva jeg har lest, har ikke testet selv) så kommer de til å forsøke seg på å spå fremtidig ledig kapasitet på superladere utifra navigasjonsinfo? Eller at de ikke kommer til å gjøre det eter å ha feilet med Smart preconditioning?  ;D
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA