Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

alternativ vannpumpe (Laing) kan svikte - anbefales at sikre den

Startet av Gordon, onsdag 26. januar 2011, klokken 13:07

« forrige - neste »

Gordon

Vil først neve at dette forumet er genialt! Mange dyktige entusiaster!

Vi er i gang med å selge vår 2002 mod Think Classic  :( og har en kjøper for hånden, men han ønsker en form for tilstandsrapport på batteripakken først. Vet noen om man kan få dette gjort uten å rekondisjonere? Evnt. hvor og hvor mye det koster? Bilen er forøvrig i veldig god stand og kan sees her:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26088408

Vil først neve at dette forumet er genialt! Mange dyktige entusiaster!

Mvh
Gordon

hens

Det er vanskelig å gi noen tilstandsrapport på batteriet uten å ta det ut og måle kapasitet på enkeltblokker.
Med diagnoseverktøy kan en se om batteriet har lange perioder med høy temperatur, en viss indikasjon på hvordan vannfyllingsintervallene er blitt overholdtholdt, og en indikasjon på hvor mye batteriet sagger under belastning.
Hvis alt dette ser bra ut kan ny eier allikevel ødelegge batteriet på kort tid ved å kjøre lange bakker med full pedal, slomse med vannfylling, dyputlade med stor strøm etc.

Hvis du hadde satt inn bosted i profilen din hadde det kanskje kommet et tilbud om assistanse!

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Gordon

Takk for svar. Har endret profilen min, nå også med bostedadresse. Jeg bor forøvrig på Rykkinn i Bærum. I høst kjørte jeg tur retur Rykkinn - Hønefoss på en lading. En relativ tøff kjøretur over Sollihøgda på ca.85km. Etter det jeg har lest her på  forumet  tilsier vel dette at batteripakken er bra? Uansett forstår jeg at en kommende kjøper ønsker en form for tilstandsrapport/garanti på at batterikapasiteten er i den stand jeg beskriver. Kan noen bekrefte, rådføre eller hjelpe til med dette vil jeg sette stor pris på det.

Mvh
Gordon

elektrolux

#3
Ut fra det annonsen sier er pakken din i bra stand.

Dette kan energimeteret ditt bekrefte ved å ta en prøvetur og se hvor langt bilen kjører på 50% energi. En sunn batteripakke bør klare +/- 40 km før en har brukt opp 50% uten bruk av elektrisk varme.

Think sitt instrument er ganske så intelligent, og vil raskt indikere redusert kapasitet, som ikke betyr at hele pakken er redusert, men at enkeltblokker er defekte/mistet en celle.

Alternativet er å montere Robometer, som i praksis tester tilstandan kontinuerlig, og vil gi info også om kapasiteten på pakken. Desverre må batteripakken ned for å montere Robometer, og de er vanskelige å oppdrive.

Reiser faktisk (nesten) ens ærend til Tyskland i morgen for å hente noen med meg hjem.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Sitat fra: elektrolux på onsdag 05. januar 2011, klokken 22:48
Ut fra det annonsen sier er pakken din i bra stand.
Dette kan energimeteret ditt bekrefte ved å ta en prøvetur og se hvor langt bvilen kjører på 50% energi. En sunn batteripakke bør klare +/- 40 km før en har brukt opp 50% uten bruk av elektrisk varme.

Ja, fin annonse, fine bilder og en lekker bil. 8)
Godt tips fra Elektrolux dette, bli med kjøper på en litt lengre tur, da vil en dårlig pakke avsløre seg selv. Du kan også lære bort noen nødvendige kjøretips.
Hvis blokkene har fungert i årevis og fungerer i dag er dette den beste garantien en kjøper kan få. Dette er vesentlig bedre enn å kjøpe en nyreparert eller nykondisjonert pakke.
Tror kanskje 40km på 50% er litt overoptimistisk nå vinterstid..
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

Jeg har heldigvis ikke oppleved batterihavari på egen bil enda. Har dog kjørt en Th!nk classic 13 km med flere defekte celler. Kjørte svært pent med elektrisk varmeapparat på fullt og jeg merket ikke feilen hverken som redusert trekkraft eller øket energiforbruk.

En lengere prøvetur er nødvendig.

Erfaring viser vel at batteriet holder koken veldig bra helt til det tar kvelden og at det er vanskelig å si noe om gjenværende levetid.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

OneMore

Hei Gordon,

Først må jeg si flott bil.... Shame on you.. selge den??
Har du økonomi så behold den, sikker på at du vil ha glede av den fremdeles.
Men OK! Det er jo ditt valg. Og vi skal hjelpe deg uansett.

For å få skikkelig rapport så må pakken ned.
Da testes alle blokker en og en og du får en rapport på tilstanden.
Det er flere her inne som kan tilby deg det, jeg er en av di.

Når dette er gjort så bør du anbefale ny eier Robometer, det er det enkleste
instrument å bruke for å vite hva som skjer med batteriene dine.
Desverre er det vanskelig og nesten umulig å oppdrive.
Så kontakt Electrolux snarest viss du ønsker et slik, tror han har akkurat nå.
Jeg skal over til han idag for å sikre meg noen :-)

Viss du går for å ta kassen ned så kan den klargjøres for Robometer i samme slengen.
Du kan jo se om kjøper er villig til å ta del av kosten ved dette ?

Legger også ved en rapport fra en av mine, slik at du kan se hva jeg snakker om :-)

Lykke til!

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Ken

Jeg synes at det er greit at du teste med 70A som er grensen med West Mountain, OneMore.
50 A er for lite synes jeg til å gjenspeile reell bruk.
Du kunne kjøre konstant effekt også som gir høyere strømtrekk mot slutten, men man må ha en form for kjøling i blokkene. Kapasiteten blir mindre, men er nyttig for å sammenligne blokker i batteripakken. Pass på minimum spenningsgrense her så at man ikke trekker mer enn 100A. Do the math!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Grafen viser 5 dårlige blokker, mens du kun har merket av 4 blokker?

Legg merke til at de dårlige blokkene detter kraftig av på slutten. Hadde du testet med enda høyere strøm, ville disse blokkene kanskje sviktet etter 50-70 Ahr kapasitet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OneMore

Takker for innspill.

Jeg la ut dette i full fart, hadde faktisk ikke bedømt pakken fullstendig ennå.
Men slik jeg ser det så går 3,6,9 ut!  2 og 10 tar jeg nok en recon på.
Di er svakere men ikke helt på trynet heller, eventuelt flytter jeg di til flyplass Thinken min ??

Utenom så tar jeg ut, di 2 sprengte blokkene.... Innlysende eller :-)
Tar gjerne imot innspill og tips  ;)

Ken, måten jeg tester på er den jeg har lært og det beste jeg får ut av utstyret mitt :-)
Det beste hadde vel vært å brukt en Nikkometer logg med typisk variabel kjøring,
for å lage en test som gir alt fra 0-250Ah  ??

Men da må man bestille speialbygde enheter som vil gjøre prisen deretter.
Helt klart at 100Ah er hardere en 70Ah, men tror faktisk ikke man får en betydningsmessig dårligere
rapport enn 100Ah.

70Ah snille kosekjører rapport, 100Ah rapport litt snill snitt kjører rapport ??

Men uansett! Disse rapportene avslører det meste, og er vel godt nok?

Innspill er velkommen!

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA