Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Zoe kåret til beste elbil i UK av både WhatCar og CarBuyer

Startet av DrNox, mandag 17. april 2017, klokken 10:36

« forrige - neste »

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

RuneW

#31
Sitat fra: lunitiks på torsdag 09. februar 2017, klokken 09:29
Min S70D stupte nettopp i bruktverdi  :'( :-1-:

Med fare for å avsløre meg selv som ignorant - hvorfor?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

DrNox

#32
Jeg tror også TMS vil synke i verdi. Grunnen er ene og alene TM3. TMS var det beste man fikk, men nå vil man få enda mer for pengene når man handler TM3.
Men TMS blir jo ikke en dårligere bil fordi om lillebroren begynner å yppe seg.

Mine påstander er grunnet i :
1. Elbil er bensin og diesel overlegne på det meste.
2.Tesla lager de beste elbilene.
3.TM3 bygger på TMS sin suksess
Edit;
4.GF1 gir mer batteri for pengene

DrNox

Selv om Tesla vil være ledende på batterifronten så trenger ikke dette føre til større og billigere batterier. Tesla kan heller overføre dette forspranget over på andre fronter..
F.eks. TM3 kommer med et like stort batteri som GM har i sine elbiler, 60kwt. Kanskje Tesla produserer dette $2000 billigere men tar samme pris. Tesla velger heller og legge disse pengene i hardware som ingen andre har. Autopilot og sensorer etc.
Gleder meg til vi får se dashbord og interiør :+1:

jlan

#34
SitatNik Jovanovic @jovanik21
@elonmusk @Veidit did you just drop a hint that 3 will have 100kWh???
Follow
Elon Musk ✔ @elonmusk
@jovanik21 @Veidit No, will be lower. Wheelbase can't fit 100.
5:23 PM - 7 Feb 2017
  26 26 Retweets   287 287 likes
Hvis det er kortere wheelbase (og evt. mindre bredde) som begrenser kapasiteten, så kommer jeg frem til ca 90.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

DrNox

#35
Litt å tygge på for oss som kan litt engelsk :)
https://electrek.co/2017/02/18/tesla-battery-cost-gigafactory-model-3/

Edit: Kjekt å lese kommentarene under. Flere virker jo på høyde med oss på Elbilforum ;D

gigafactory

Jeg syns ikke det er utenkelig at Tesla vil gjøre TM3 mer idiotsikker. Når en planlegger å selge 400 000 relativt billige biler i året, så må en forvente at en stor del av disse havner i hendene på folk som ikke er entusiaster og vil behandle bilen som en fossilbil. Dette innebærer f.eks. å lade til 100% så ofte som mulig (hadd nå tænkt mæ fullj tank ja). Det er bare å se en del tråder på forumet hvor nye elbileiere er overraskende interesserte i å lade til 100% på hurtiglader, det er liksom bare sånn det skal være. Ikke sikkert at Tesla er like bekymret for dette som jeg er, men større buffer i topp og/eller en mer "robust" kjemi, som ofrer litt kapasitet, mener jeg kan være mulige løsninger. Nå har Tesla snakket mye om at ved masseproduksjon koker kostnadene ned til materialene som går med og derfor tenker jeg at en relativt konservativ kjemi er mer økonomisk enn å begrense utnyttbar kapasitet ytterligere.

Tror Tesla kan være mer interessert i å segmentere TM3 fra TMS enn det vi er. Blir overrasket hvis TM3 selges med en batteripakke som er større en den minste til TMS, men tar det for gitt at 60-pakken til TMS forsvinner før TM3 er på markedet. Elon antok en snittkapasitet på 60-70 kWh på batteripakker produsert ved GF-1 da han dro frem litt serviettmatematikk for noen estimater i forbindelse med Q4. Skal sies at dette var for 2020 og at han brukte 70 kWh i det konkrete regneeksempelet, om jeg ikke husker helt feil. Kan muuuligens hinte om at resten av intervallet er mer relevant for 2018 f.eks.? ;) Hvis en antar 20% TMX/TMS med snitt på 90 kWh og bruker midtre del av intervallet, så blir det ~59 kWh gjennomsnitt for TM3. Ioniq har 124 miles EPA-rekkevidde med 28 kWh utnyttbart, ekstrapolerer det til 48,5 kWh for 215 miles. TM3 er mer aerodynamisk, men vil kanskje være tyngre og ha større hjul. Likevel mener jeg at TM3 i grunnversjonen bør matche Ioniq i effektivitet. Har derfor troen på f.eks. 49 kWh utnyttbart med 52 kWh brutto, som selges som 50. Tipper den store batteripakken selges som 70 og at den også overleverer med et par kWh. Tror ikke Tesla vil ha mer dårlig PR for å underlevere på kapasitet.

Kort oppsummert, jeg tror de vil selge en 50- og en 70-versjon i 2018. Dette basert på vill gjetting og null pålitelige variabler.

Bjoris

#37
Tesla kan ikke komme med digert batteri (lengre rekkevidde enn S) på M3 før de har fått 2170 batteriene til S og X... Det er vel ikke ventet før etter lansering av M3?

Historien vil gjenta seg, Tesla vil holde på noen karameller til etter at de som har forhåndsbetestilt har fått sine biler. Det er jo helt greit, men derfor tror jeg ikke M3 kommer med rekkevidde rekord i stsrten
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

lunitiks

#38
Så var det bekreftet av Elon: 75 kWh maks


https://twitter.com/elonmusk/status/845325721455149056
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

knut.aulie

Sitat fra: lunitiks på fredag 24. mars 2017, klokken 18:48
Så var det bekreftet av Elon: 75 kWh maks


https://twitter.com/elonmusk/status/845325721455149056
Da ligger ikke Tesla allverden bra ann mot Ampera-e som har 65 kWh brutto som det antagelig snakkes om her.
Det vil trenges 21700 celler med høyere energitetthet

Espen Hugaas Andersen

Model 3 er betydelig mer aerodynamisk. Jeg forventer to batteripakker på rundt 55 kWh og 75 kWh, der den minste har ca 245 miles rekkevidde i EPA testen og den største har i området 300-330 miles rekkevidde i EPA testen. Bolt har 238 miles.

Nå har Musk bekreftet at den største batteripakken blir på rundt 75 kWh, noe som styrker datagrunnlaget for utregningene mine. Han har også sagt at Model 3 vil ha mindre rekkevidde enn Model S, så da vet vi at toppmodellen får under 335 miles.

Se på forrige side for å se på noen av betraktningene mine.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rolf Gjerdsjø

Med de antatte rekkeviddene så snakker vi jo da om 48-53 mil ihht EPA, hvilket jo er ganske brukbart for de fleste av oss. Egentlig ganske forventet, men greit at det bekreftes. Blir mer spennende å se hva pristillegget til 75 kWh blir kontra minste pakka.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på fredag 24. mars 2017, klokken 19:31
Da ligger ikke Tesla allverden bra ann mot Ampera-e som har 65 kWh brutto som det antagelig snakkes om her.
Det vil trenges 21700 celler med høyere energitetthet

https://twitter.com/elonmusk/status/845331893176324096
Sitat
edudzi‏ @Mr_Ewe_Guy 10 t

@elonmusk one more thing. Please tell me the Model 3 offers more range than the Chevy Bolt.



Elon Musk @elonmusk

@Mr_Ewe_Guy Oh so little faith

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie

Sitat fra: Amoss på lørdag 25. mars 2017, klokken 01:26
Sitat fra: knut.aulie på fredag 24. mars 2017, klokken 19:31
Da ligger ikke Tesla allverden bra ann mot Ampera-e som har 65 kWh brutto som det antagelig snakkes om her.
Det vil trenges 21700 celler med høyere energitetthet

https://twitter.com/elonmusk/status/845331893176324096
Sitat
edudzi‏ @Mr_Ewe_Guy 10 t

@elonmusk one more thing. Please tell me the Model 3 offers more range than the Chevy Bolt.



Elon Musk @elonmusk

@Mr_Ewe_Guy Oh so little faith

75 er jo klart mer enn 65 så ser ikke helt referansen til dette.

Mitt poeng er at Model 3 ikke blir MYE bedre enn Ae, og det er hovedsaklig på grunn av at de ikke vil overgå S/X

Øyvind.h

I følge sjefen sjøl er det plass som begrenser til 75kWh.

Men 75kWh byr nok på en god del bedre rekkevidde enn AE pga aerodynamikk. Og med supercharger-nettverket blir langtur ikke nødvendigvis samme opplevelse i begge biler.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA