Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Zoe kåret til beste elbil i UK av både WhatCar og CarBuyer

Startet av DrNox, mandag 17. april 2017, klokken 10:36

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: GOS på onsdag 08. februar 2017, klokken 22:28
Tror ikke 70 blir det største. I og med at den nye typen har større energitetthet så bør en "fint" klar å få mer enn 70 kwh inn i en bil som er "80 % " av Model S størrelsen. Jeg tror toppen vil være 80-85.

Tviler egentlig ikke på at det skal være mulig å presse inn mer enn 70kWh inn i gulvet på en TM3, men tror egentlig ikke at Tesla jobber kun ut ifra "hvor mye får vi presset inn her montro?" prinsippet. Dersom de finner en konfigurasjon som gir den rekkevidden og med prestasjoner som de ønsker til en pris der de tror de kan selge bilen i "bøtter og spann" og fortsatt sitte igjen med en god profitt, så går de nok for den, selv om det skulle være mulig å få plass til mer. Den plassen kan de sikkert ta i bruk i en senere oppgradering :)

... men med det sagt så høres 70 ut som litt lite, så derfor åpnet jeg også døren på gløtt for at det kan komme en konfigurasjon over denne - dersom de altså ender opp med å levere en 70D versjon av TM3.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

N00b

Det som blir toppen ved lansering er ikke der utviklingen stopper. Listen heves år for år.

Tror det blir mer enn 70 som maks fra dag 1, holder en knapp på 80-85.

lunitiks

#17
Min S70D stupte nettopp i bruktverdi  :'( :-1-:


Eller vent... Jeg har jo installert magnetisk mobilholder på min! Jess, AO saves the day
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

Sitat fra: lunitiks på torsdag 09. februar 2017, klokken 09:29
Min S70D stupte nettopp i bruktverdi  :'( :-1-:

Du frykter at bruktbilkjøperne nå vil anta at bilen din kun er en Model 3 "in disguise"?   :o
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

MyMuffin

Jeg tipper denne 70kwh "mulen" er basert på standard celler og ikke de nye 2170 cellene. Således holder jeg fortsatt en knapp ved at største konfig bør ligge nærmere 80kwh.

*drømme drømme*
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

knut.aulie

Sitat fra: MyMuffin på torsdag 09. februar 2017, klokken 13:05
Jeg tipper denne 70kwh "mulen" er basert på standard celler og ikke de nye 2170 cellene. Således holder jeg fortsatt en knapp ved at største konfig bør ligge nærmere 80kwh.

*drømme drømme*
Kunne vært greit med en M3 P90D som toppmodell
Som er noen tiendeler saktere 0-100 en S 100DL+

Ville vært helt innenfor profilen Tesla legger opp til og passer også med at S har 18650 celler og M3 har 21700
Da kan de jo oppgradere S senere med 21700 celler som gir mer energi med lavere vekt.

Espen Hugaas Andersen

#22
Det er nok mer eller mindre representativ batteripakke i prototypene. Det ble sagt i mars at bilene hadde den faktiske drivlinjen.

Jeg har regnet en del på dette og jeg tror det er snakk om 480 stk 21-70 celler per modul. Antar vi 480 stk 21-70 celler per modul, 8 moduler og ingen forbedring i kjemi, så blir 70 kWh ganske riktig.

Men jeg tror de har klart å forbedre kjemien en del, rundt 10%. Da blir det 77 kWh batteri i toppmodellen, rundt 74 kWh tilgjengelig.

Det man må huske på er at cellene i prototypen er nok ikke 100% representative for de endelige cellene. De ble produsert i slutten av 2015 eller begynnelsen av 2016, og den første produksjonslinjen for 21-70 celler (i Japan) ble kjørt i gang rundt midten av 2016. Da var det også for Tesla Energy, ikke celler til bilene. Den andre produksjonslinjen (i Gigafactory) ble kjørt i gang i januar i år, da også for Tesla Energy. Alt tyder dermed på at cellene i Model 3 prototypene er ganske tidlige utgaver av cellene, og er kanskje laget til dels for hånd.

I forhold til uttesting av prototypene er det ganske ubetydelig om batteripakken er 70 kWh eller 77 kWh, så jeg tenker det er veldig mulig de har slengt i sammen celler basert på trygg, utprøvd teknologi. Og så har de brukt det siste året på å videreutvikle battericellene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Trond.Strom

baaert på hvordan Tesla har pleid å lage modellbetegnelser fra batterikapasitet ser vi vel da på en M3 85D med 77KWh batteri og 74 tilgjengelig og ca 60 til "vanlig" bruk

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 09. februar 2017, klokken 13:25
baaert på hvordan Tesla har pleid å lage modellbetegnelser fra batterikapasitet ser vi vel da på en M3 85D med 77KWh batteri og 74 tilgjengelig og ca 60 til "vanlig" bruk
Av batteripakkene som selges i dag er det bare 90 kWh batteripakken der kapasiteten er overdrevet. Jeg forventer at 77 kWh batteripakken benevnes som 75/75D/P75D.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 09. februar 2017, klokken 13:17
... og den første produksjonslinjen for 21-70 celler (i Japan) ble kjørt i gang rundt midten av 2016.

Akkurat dette var nytt for meg. Har du noen kilder på dette? Ikke at det overrasker meg, har vel strengt talt spekulert litt på noe i denne retningen selv, men har ikke hørt om noe sikrere enn det.

Ellers enig med mye av det du skriver her, men stusser likevel en smule. Disse prototypene som ble vist frem i avdukning#1 er "gammelt nytt", og nyheten her er ikke "disse prototypene hadde 70kWh batteri". Tolker derfor nyheten som jeg liket til over her som at ** kjører de rundt med "mules" med 70kWh batteri. Om dette da er de gamle prototypene med nye batterier eller helt nye alpha/beta utgaver er ett åpent spørsmål. Vil ikke se bort i fra hverken at prototypene slik de ble vist frem hadde håndbygde battericeller, eller at de kan ha kjørt med gamle standard celler fra S+X, selv om det ble sagt at de hadde den "faktiske drivlinjen".

Så min spekulasjon er vel heller at de nå har "lånt" noen celler fra Tesla Energy, enten det er asiatisk produserte eller fra GF-I. Dersom de ikke har siste kjemi-oppdateringene så er det kanskje helst fra den asiatiske produksjonen? Men timingen nå - like etter at GF-I har startet celleproduksjon - kunne tyde på at det er derifra cellene kommer.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på torsdag 09. februar 2017, klokken 14:02Akkurat dette var nytt for meg. Har du noen kilder på dette? Ikke at det overrasker meg, har vel strengt talt spekulert litt på noe i denne retningen selv, men har ikke hørt om noe sikrere enn det.
De begynte å levere Tesla Energy produkter med 21-70 celler i slutten av 2016, og når Gigafactory først startet produksjonen i januar i år så må cellene komme fra USA. Før leveransene er det nok fort 2-3 måneder som går med til produksjon, aldring, transport, osv, så da nærmer vi oss midten av 2016.

Sitat fra: Amoss på torsdag 09. februar 2017, klokken 14:02Ellers enig med mye av det du skriver her, men stusser likevel en smule. Disse prototypene som ble vist frem i avdukning#1 er "gammelt nytt", og nyheten her er ikke "disse prototypene hadde 70kWh batteri". Tolker derfor nyheten som jeg liket til over her som at *nå* kjører de rundt med "mules" med 70kWh batteri. Om dette da er de gamle prototypene med nye batterier eller helt nye alpha/beta utgaver er ett åpent spørsmål. Vil ikke se bort i fra hverken at prototypene slik de ble vist frem hadde håndbygde battericeller, eller at de kan ha kjørt med gamle standard celler fra S+X, selv om det ble sagt at de hadde den "faktiske drivlinjen".
Vi vet forsåvidt ikke 100% sikkert at det er snakk om de orginale prototypene - men så har det heller ikke blitt observert noen andre prototyper heller.

Sitat fra: Amoss på torsdag 09. februar 2017, klokken 14:02Så min spekulasjon er vel heller at de nå har "lånt" noen celler fra Tesla Energy, enten det er asiatisk produserte eller fra GF-I. Dersom de ikke har siste kjemi-oppdateringene så er det kanskje helst fra den asiatiske produksjonen? Men timingen nå - like etter at GF-I har startet celleproduksjon - kunne tyde på at det er derifra cellene kommer.
Tesla Energy benytter NMC, der Tesla Automotive benytter NCA. Stapper man inn Tesla Energy celler bør kapasiteten være rundt 56 kWh. Men levetiden vil være ganske god - i området 4 millioner km.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 09. februar 2017, klokken 14:11
De begynte å levere Tesla Energy produkter med 21-70 celler i slutten av 2016, og når Gigafactory først startet produksjonen i januar i år så må cellene komme fra USA. Før leveransene er det nok fort 2-3 måneder som går med til produksjon, aldring, transport, osv, så da nærmer vi oss midten av 2016.

Make sense. Takk for svar :)

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 09. februar 2017, klokken 14:11
Tesla Energy benytter NMC, der Tesla Automotive benytter NCA. Stapper man inn Tesla Energy celler bør kapasiteten være rundt 56 kWh. Men levetiden vil være ganske god - i området 4 millioner km.

Det du skriver her er altså at ved å bruke celler i fra Tesla Energy så ville kapasiteten være redusert i forhold til hva man forventer av produksjons-utgavene. For å komme frem til 56kWh må man ta utgangspunkt i en viss konfigurasjon. Har du da her tatt utgangspunktet i den konfigurasjonen der du kom til 77kWh (med NCA celler) eller noen annen konfigurasjon?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på torsdag 09. februar 2017, klokken 14:26Make sense. Takk for svar :)
Jeg ser jeg skrev litt feil, mente så klart "Japan" i stedet for "USA". Men jeg skjønner det slik at du forsto meg.


Sitat fra: Amoss på torsdag 09. februar 2017, klokken 14:26Det du skriver her er altså at ved å bruke celler i fra Tesla Energy så ville kapasiteten være redusert i forhold til hva man forventer av produksjons-utgavene. For å komme frem til 56kWh må man ta utgangspunkt i en viss konfigurasjon. Har du da her tatt utgangspunktet i den konfigurasjonen der du kom til 77kWh (med NCA celler) eller noen annen konfigurasjon?
Jeg forventer at en Model 3 batteripakke har likt antall celler som 4 stk Powerwall 2, og jeg tror det er 960 celler per Powerwall. Det blir 3840 celler i en Model 3.

Da blir utregningen for NMC celler ganske grei: 4 x 14 kWh = 56 kWh

Om man derimot skal regne ut for NCA, så må man regne ut hvor mye kapasitet man har per celle. 21-70 cellene har ganske nøyaktig 50% mer volum enn 18650 cellene, så ved å ta utgangspunkt i cellene til 90 kWh Model S, altså ~12,1 Wh, så bør en 21-70 celle ha 18,16 Wh. (Dette er uten forbedringer i kjemi.)

Da blir kapasiteten for Model 3: 3840 celler x 18,16 Wh/celle = 69,73 kWh. Antar man 10% forbedring i kjemi så havner man på ca 77 kWh.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 09. februar 2017, klokken 16:56
Jeg ser jeg skrev litt feil, mente så klart "Japan" i stedet for "USA". Men jeg skjønner det slik at du forsto meg.

Ja, forsto av sammenhengen hva du egentlig mente :)


Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 09. februar 2017, klokken 16:56
Da blir kapasiteten for Model 3: 3840 celler x 18,16 Wh/celle = 69,73 kWh. Antar man 10% forbedring i kjemi så havner man på ca 77 kWh.

Takker for grundig svar :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA