Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Zoe kåret til beste elbil i UK av både WhatCar og CarBuyer

Startet av DrNox, mandag 17. april 2017, klokken 10:36

« forrige - neste »

DrNox

Her er en link som viser at Musk sier at TM3 ikke vil få et 100kwh batteri.
http://www.teslarati.com/dont-count-seeing-tesla-model-3-p100d-100kwh-battery-pack/

Håper på forskjellige batteriversjoner som er billige :)

RuneW

Det er vel ikke helt unaturlig at man TM3 ikke får like store batterier som TMS. Men dette er vel ved lanseringstidspunktet? Det kan sikkert bli større batterier etterhvert.

Tipper allerede etter et år etter lansering, slik at de kan tjene litt ekstra på de som da må ha ny TM3  ;)
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

DrNox

Et batteri som tar meg fra lader til lader er nok. Et større er luksus, tror ikke jeg har råd til det.
Men jo større batteri så blir vel hestekreftene der etter?

Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg har et "tesla-batteri" allerede, nemlig et lite 18650 som vi bruker i en håndhold vaporiser.(Kona har sluttet og røyke :))

Amoss

Sitat fra: RuneW på onsdag 08. februar 2017, klokken 13:02
Tipper allerede etter et år etter lansering, slik at de kan tjene litt ekstra på de som da må ha ny TM3  ;)

Hehe - ser at du har ett poeng her ja ;)  Men seriøst så vil en oppgradert pakke etter allerede ett år (eller mindre) bety at de ser de har bommet på behovet - noe jeg ikke tror de vil gjøre. Dersom de øker det så snart bare for å øke så er nok det noe de alt har lagt planer for alt nå, og da stemmer ikke det Elon sa i Tweeten.

Men ser slett ikke bort i fra at de økes med 5-10kWh om ett par-tre år. Det behøver de ikke ha lagt planer for enda :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902


S4e

Sitat fra: DrNox på onsdag 08. februar 2017, klokken 13:27
Et batteri som tar meg fra lader til lader er nok. Et større er luksus, tror ikke jeg har råd til det.
Men jo større batteri så blir vel hestekreftene der etter?

Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg har et "tesla-batteri" allerede, nemlig et lite 18650 som vi bruker i en håndhold vaporiser.(Kona har sluttet og røyke :))

Veldig stort batteri blir dyrt og tungt.

Men det er jo veldig kjekt å kunne kjøre i ca 3 timer i normal fart uten tvungen ladepause på vinterstid og i ikke ideelt vær? Det er i hvert fall målet mitt med Ampera-e jeg har bestilt - ønsker ikke tvungen pause hver helg på vei til/fra hytta (2 1/2 time pluss høydemeter). 

Skulle gjerne hatt awd og tilhengerfeste også, som jeg forstår TM3 får. Med tilhenger tenker jeg det er helt greit å måtte stoppe for lading etter kortere tid, for det skjer jo ikke hver dag en kjøre med henger.

Over 3-4 timer uten henger, men mye motorvei er det også greit med en stopp uansett. Bortkastet penger/vekt med batteri som holder mye over 500 km.

Hvor stort batteri vil dere tro TM3 trenger for å dekke dette behovet?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

knut.aulie

Sitat fra: S4e på onsdag 08. februar 2017, klokken 19:39
Veldig stort batteri blir dyrt og tungt.
Dette er sant nå, men allikevel dras de fleste mot de elbilene som har størst batteri.

Prisen på batterier synker og energitettheten øker. Batteriene sin vekt til effekt ratio bedres stadig. Jeg hevder at først når elbilene overgår fosilbilene sin omtrent 1000 km rekkevidde og vekten reduseres slik at dette ikke er upraktisk vil dette flate ut på toppmodellene.
Selv om dagens kortrekkevidde elbiler holder for det store flertallet er etterspørselen etter stadig mer rekkevidde.
Etterspørselen er nok det viktigste kriteriet for produsentene av biler så større batterier vil nok komme.

S4e

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 08. februar 2017, klokken 20:05
Sitat fra: S4e på onsdag 08. februar 2017, klokken 19:39
Veldig stort batteri blir dyrt og tungt.
Dette er sant nå, men allikevel dras de fleste mot de elbilene som har størst batteri.

Prisen på batterier synker og energitettheten øker. Batteriene sin vekt til effekt ratio bedres stadig. Jeg hevder at først når elbilene overgår fosilbilene sin omtrent 1000 km rekkevidde og vekten reduseres slik at dette ikke er upraktisk vil dette flate ut på toppmodellene.
Selv om dagens kortrekkevidde elbiler holder for det store flertallet er etterspørselen etter stadig mer rekkevidde.
Etterspørselen er nok det viktigste kriteriet for produsentene av biler så større batterier vil nok komme.

Ja absolutt - jeg hopper jo først på elbil eventyret nå med Ampera-e. Det er først med denne at en bil i normal prisklasse/størrelse har tilstrekkelig rekkevidde.

Men ville du kjøpt en Ampera-e med enda større batteri, hvis det var tilgjengelig?

For å holde oss til TM3 her og anta den er minst like effektiv som Ae. Er det da vits å ha batteri større enn 75 kWh for eksempel? Spesielt siden Tesla har Supercharger...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

knut.aulie

Sitat fra: S4e på onsdag 08. februar 2017, klokken 21:00
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 08. februar 2017, klokken 20:05
Sitat fra: S4e på onsdag 08. februar 2017, klokken 19:39
Veldig stort batteri blir dyrt og tungt.
Dette er sant nå, men allikevel dras de fleste mot de elbilene som har størst batteri.

Prisen på batterier synker og energitettheten øker. Batteriene sin vekt til effekt ratio bedres stadig. Jeg hevder at først når elbilene overgår fosilbilene sin omtrent 1000 km rekkevidde og vekten reduseres slik at dette ikke er upraktisk vil dette flate ut på toppmodellene.
Selv om dagens kortrekkevidde elbiler holder for det store flertallet er etterspørselen etter stadig mer rekkevidde.
Etterspørselen er nok det viktigste kriteriet for produsentene av biler så større batterier vil nok komme.

Ja absolutt - jeg hopper jo først på elbil eventyret nå med Ampera-e. Det er først med denne at en bil i normal prisklasse/størrelse har tilstrekkelig rekkevidde.

Men ville du kjøpt en Ampera-e med enda større batteri, hvis det var tilgjengelig?

For å holde oss til TM3 her og anta den er minst like effektiv som Ae. Er det da vits å ha batteri større enn 75 kWh for eksempel? Spesielt siden Tesla har Supercharger...
Jeg kommer antageligvis til å kjøpe M3 og kommer da til å gå for størst mulig batteri (85 kWh håper jeg)
Så ja ville definitivt gått for større batteri på Ae. Men det er grenser for hvor mye en bil skal veie så flere hundre kilo til er ikke praktisk.
Men om ti år veier kanskje et 120 kWh batteri det samme som 60 i dag så da er vi kommet til avflatningen.

ladov

Jeg *håper* at Musk siktet til bilens ladehastighet da han omtalte 350kW som barneleke.. Da er nemlig 55-60kWh batteri stort nok for de aller fleste. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amoss

Om dette stemmer eller ei vites jo ikke, men her kommer det rapporter om at en TM3 mule blir testet i konfigurasjonen 70D
https://electrek.co/2017/02/08/tesla-model-3-test-mule-battery-pack-dual-motors/

SitatExclusive: Tesla is testing a Model 3 mule with a 70 kWh battery pack and dual motors (Model 3 70D)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ladov

Hm, 2 eller 3 batteristørrelser? Jeg gjetter på 55,68 og 82. 68-modellen blir sikkert solgt som '70'. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

knut.aulie

Rart at det skal være urunde siffer på str. Ser at mange bruker dette nå.
Netto? Brutto?

Amoss

Sitat fra: ladov på onsdag 08. februar 2017, klokken 22:05
Hm, 2 eller 3 batteristørrelser? Jeg gjetter på 55,68 og 82. 68-modellen blir sikkert solgt som '70'. ;)

Holder fortsatt en knapp på kun 2 størrelser, 55 og 75. Men om rapporten om en 70D er korrekt så øker også muligheten for at det også blir ett alternativ over dette. Men ser at Electrek mener at 70D fortsatt bør klare rundt 300 miles, og i så fall er nok dette det største alternativet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

GOS

Sitat fra: Amoss på onsdag 08. februar 2017, klokken 22:17
Sitat fra: ladov på onsdag 08. februar 2017, klokken 22:05
Hm, 2 eller 3 batteristørrelser? Jeg gjetter på 55,68 og 82. 68-modellen blir sikkert solgt som '70'. ;)

Holder fortsatt en knapp på kun 2 størrelser, 55 og 75. Men om rapporten om en 70D er korrekt så øker også muligheten for at det også blir ett alternativ over dette. Men ser at Electrek mener at 70D fortsatt bør klare rundt 300 miles, og i så fall er nok dette det største alternativet.

Tror ikke 70 blir det største. I og med at den nye typen har større energitetthet så bør en "fint" klar å få mer enn 70 kwh inn i en bil som er "80 % " av Model S størrelsen. Jeg tror toppen vil være 80-85.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA