Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye E-golf

Startet av mauglend, søndag 16. april 2017, klokken 23:14

« forrige - neste »

mauglend

Har 400v 32A 3 fas i garasjen med "rød"kontakt". Nå ønsker jeg å kjøpe 2015/2016 E-golf.
1. Kan jeg bruke denne for å lade E-golf?
I så fall:
2. Hvilket alternativ bør jeg gå for (type/pris)
3. Siden golfen bare benytter enfas, Er det da dyrere lading med 3 fas en vanlig veggkontakt?

elektrolux

#1
Går som en drøm å lade e-Golf fra et slikt stikk, men husk at ladeutstyret må være dimensjonert for 32A.

Vi kan f.eks tilby denne ladestasjonen for plug and play:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/74-kw-ladestasjon-5m-rett-kabel-t2-rcd-b?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-2-pistol

Til fast bruk anbefales altså en ladestasjon, men vi har også ladekabler som er dimensjonert for slike stikk:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/khons-justerbar-10-16-32a-ladekabel-type-1?tm=ladekabler

Begge disse løsningene leverer inntil 32A 1 fase videre til bilen, og du betaler kun for den strømmen du bruker.

Med 3 fase 400V tilgjengelig ville jeg likevel valgt en av disse 22 kW ladestasjonene. Da kan du lade biler som støtter det med inntil 22 kW.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/ladestasjoner/400v-3-fase
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Vollis47

Sitat fra: mauglend på onsdag 08. februar 2017, klokken 08:50
Har 400v 32A 3 fas i garasjen med "rød"kontakt". Nå ønsker jeg å kjøpe 2015/2016 E-golf.
1. Kan jeg bruke denne for å lade E-golf?
I så fall:
2. Hvilket alternativ bør jeg gå for (type/pris)
3. Siden golfen bare benytter enfas, Er det da dyrere lading med 3 fas en vanlig veggkontakt?
For å bruke denne kontakten trenger du kun er enkel overgang (ca kr 150) til schuko. Så kan du bruke den ladekabelen som følger med bilen. En bedre løsning er nok en ladestasjon fra elbilspesialisten med kabel og støpsel som passer din røde kontakt.

Golfen får bare utnyttet enfase, men det koster ikke noe ekstra å bruke trefase kontakten din.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

moby666

Med den lademuligheten i garasjen hadde jeg valgt en mer moderne elbil som kan lade raskere.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

tutti

Med 16A så kan han lade et tomt batteri på 5-6 timer. Det er 50% raskere enn den lade-klatten som følger med fra VW.

Jeg hadde evt. vurdert å kjøpe en rød CEE ladeklatt med 32A 1-fase fra Alibaba for ca. 3000. Da har du noe som kan brukes 50% i dag og 100% på neste egolf som har 32A.

mauglend

Sitat fra: moby666 på onsdag 08. februar 2017, klokken 09:26
Med den lademuligheten i garasjen hadde jeg valgt en mer moderne elbil som kan lade raskere.

Skulle jeg gjerne gjort, men har ca 220 000 til rådighet, så kommer litt til kort. Liker dessverre ikke Leaf og Zoe

Homecast

Sitat fra: Vollis47 på onsdag 08. februar 2017, klokken 09:11
Sitat fra: mauglend på onsdag 08. februar 2017, klokken 08:50
Har 400v 32A 3 fas i garasjen med "rød"kontakt". Nå ønsker jeg å kjøpe 2015/2016 E-golf.
1. Kan jeg bruke denne for å lade E-golf?
I så fall:
2. Hvilket alternativ bør jeg gå for (type/pris)
3. Siden golfen bare benytter enfas, Er det da dyrere lading med 3 fas en vanlig veggkontakt?
For å bruke denne kontakten trenger du kun er enkel overgang (ca kr 150) til schuko. Så kan du bruke den ladekabelen som følger med bilen. En bedre løsning er nok en ladestasjon fra elbilspesialisten med kabel og støpsel som passer din røde kontakt.

Golfen får bare utnyttet enfase, men det koster ikke noe ekstra å bruke trefase kontakten din.

Gi råd på det du har peiling på!
Det er absolutt ikke lov eller bra å koble til utstyr for 16A maks til en 32A kurs!
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Sandpusher

Sitat fra: Homecast på onsdag 08. februar 2017, klokken 10:26
Sitat fra: Vollis47 på onsdag 08. februar 2017, klokken 09:11
Sitat fra: mauglend på onsdag 08. februar 2017, klokken 08:50
Har 400v 32A 3 fas i garasjen med "rød"kontakt". Nå ønsker jeg å kjøpe 2015/2016 E-golf.
1. Kan jeg bruke denne for å lade E-golf?
I så fall:
2. Hvilket alternativ bør jeg gå for (type/pris)
3. Siden golfen bare benytter enfas, Er det da dyrere lading med 3 fas en vanlig veggkontakt?
For å bruke denne kontakten trenger du kun er enkel overgang (ca kr 150) til schuko. Så kan du bruke den ladekabelen som følger med bilen. En bedre løsning er nok en ladestasjon fra elbilspesialisten med kabel og støpsel som passer din røde kontakt.

Golfen får bare utnyttet enfase, men det koster ikke noe ekstra å bruke trefase kontakten din.

Gi råd på det du har peiling på!
Det er absolutt ikke lov eller bra å koble til utstyr for 16A maks til en 32A kurs!

Tror du misforstår hva en 32A kurs er for noe. Det er ikke slik at den "kaster" ut 32A uansett hva du kobler på. Det er apparatet som bestemmer hvor mye strøm som trekkes, ikke størrelsen på sikringen.
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

gigafactory

Sitat fra: zbk på onsdag 08. februar 2017, klokken 10:56
Tja. Man kan jo ha en overgang sikra med en 16A sikring. http://ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-andre-elbiler/14-adaptere-til-andre-elbiler/28-adapter-32a-cee-til-schuko

Jøss, den var hendig. Ellers har vel ladespesialisten også rimelige ladestasjoner som kan utnytte alle 22 kW på en eventuell fremtidig bil med større ombordlader (og selvsagt lade e-Golfen på 3,6 kW) som du kan få levert med tilførselskabel på og bare klinke opp på veggen selv.

Homecast

Sitat fra: Sandpusher på onsdag 08. februar 2017, klokken 11:06
Sitat fra: Homecast på onsdag 08. februar 2017, klokken 10:26
Sitat fra: Vollis47 på onsdag 08. februar 2017, klokken 09:11
Sitat fra: mauglend på onsdag 08. februar 2017, klokken 08:50
Har 400v 32A 3 fas i garasjen med "rød"kontakt". Nå ønsker jeg å kjøpe 2015/2016 E-golf.
1. Kan jeg bruke denne for å lade E-golf?
I så fall:
2. Hvilket alternativ bør jeg gå for (type/pris)
3. Siden golfen bare benytter enfas, Er det da dyrere lading med 3 fas en vanlig veggkontakt?
For å bruke denne kontakten trenger du kun er enkel overgang (ca kr 150) til schuko. Så kan du bruke den ladekabelen som følger med bilen. En bedre løsning er nok en ladestasjon fra elbilspesialisten med kabel og støpsel som passer din røde kontakt.

Golfen får bare utnyttet enfase, men det koster ikke noe ekstra å bruke trefase kontakten din.

Gi råd på det du har peiling på!
Det er absolutt ikke lov eller bra å koble til utstyr for 16A maks til en 32A kurs!

Tror du misforstår hva en 32A kurs er for noe. Det er ikke slik at den "kaster" ut 32A uansett hva du kobler på. Det er apparatet som bestemmer hvor mye strøm som trekkes, ikke størrelsen på sikringen.

Tror du ikke vet hva begreper som kortsluttningsstrømmer og godkjeninger er.

Hilsen Elektroingeniør med 10 års erfaring som elektriker
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Homecast

2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

zbk

Sitat fra: Homecast på onsdag 08. februar 2017, klokken 10:26
Gi råd på det du har peiling på!
Det er absolutt ikke lov eller bra å koble til utstyr for 16A maks til en 32A kurs!

Noen som kan henvise til hva som egentlig er lovlig her? Hvorfor skal dette være verre enn feks. å koble en 10A panelovn til en 16A strømkurs, eller enda "verre", min 0.5A mobillader?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Sandpusher

Sitat fra: Homecast på onsdag 08. februar 2017, klokken 11:11
Sitat fra: Sandpusher på onsdag 08. februar 2017, klokken 11:06
Sitat fra: Homecast på onsdag 08. februar 2017, klokken 10:26
Sitat fra: Vollis47 på onsdag 08. februar 2017, klokken 09:11
Sitat fra: mauglend på onsdag 08. februar 2017, klokken 08:50
Har 400v 32A 3 fas i garasjen med "rød"kontakt". Nå ønsker jeg å kjøpe 2015/2016 E-golf.
1. Kan jeg bruke denne for å lade E-golf?
I så fall:
2. Hvilket alternativ bør jeg gå for (type/pris)
3. Siden golfen bare benytter enfas, Er det da dyrere lading med 3 fas en vanlig veggkontakt?
For å bruke denne kontakten trenger du kun er enkel overgang (ca kr 150) til schuko. Så kan du bruke den ladekabelen som følger med bilen. En bedre løsning er nok en ladestasjon fra elbilspesialisten med kabel og støpsel som passer din røde kontakt.

Golfen får bare utnyttet enfase, men det koster ikke noe ekstra å bruke trefase kontakten din.

Gi råd på det du har peiling på!
Det er absolutt ikke lov eller bra å koble til utstyr for 16A maks til en 32A kurs!

Tror du misforstår hva en 32A kurs er for noe. Det er ikke slik at den "kaster" ut 32A uansett hva du kobler på. Det er apparatet som bestemmer hvor mye strøm som trekkes, ikke størrelsen på sikringen.

Tror du ikke vet hva begreper som kortsluttningsstrømmer og godkjeninger er.

Hilsen Elektroingeniør med 10 års erfaring som elektriker
Ok, da er det nok jeg som misforstår noe, beklager. Jeg respekterer fagfolk.
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

elektrolux

Sitat fra: zbk på onsdag 08. februar 2017, klokken 11:13
Noen som kan henvise til hva som egentlig er lovlig her? Hvorfor skal dette være verre enn feks. å koble en 10A panelovn til en 16A strømkurs, eller enda "verre", min 0.5A mobillader?

Godt spørsmål, spesielt angående mobilladeren, men en skal altså sikre seg mot at en senere bruker f.eks 32A til Schuko overgangen på en skjøteledning med 3 uttak i andre enden tilkoblet hver sin 2kW vifte ovn.

Da blir det plutselig 6 kW strømtrekk gjennom en usikret overgang. Med Kirkebo sin overgang vil ikke dette kunne skje.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA