Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading i carport med 15A

Startet av derwaechter, søndag 16. april 2017, klokken 16:56

« forrige - neste »

derwaechter

Hei,

Jeg vurderer en brukt Tekna fra 2014 med 80000 km til 170.000 fra Birger M. Haug. Bilen har blitt brukt til lang daglig pendling.

Batterier er ifølge forhandleren i orden. Det jeg lurer på er hva annet slitasje og dermed behov for reparasjoner kan forventes på en sånn bil? Det er jo betydelig mindre enn på en fossilbil men det er vel noe man må regne med allikevel, eller?

Takk for hjelpen!


Ballemann

Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

leafnor

Sitat fra: derwaechter på tirsdag 07. februar 2017, klokken 22:31
Hei,

Jeg vurderer en brukt Tekna fra 2014 med 80000 km til 170.000 fra Birger M. Haug. Bilen har blitt brukt til lang daglig pendling.

Batterier er ifølge forhandleren i orden. Det jeg lurer på er hva annet slitasje og dermed behov for reparasjoner kan forventes på en sånn bil? Det er jo betydelig mindre enn på en fossilbil men det er vel noe man må regne med allikevel, eller?

Takk for hjelpen!
Egentlig ingen ting.
Ville dog sett på hvordan det er stelt med rust på bremsskiver. Ser de OK ut, er bilen mest sannsynlig helt grei den.
Byttet bremseklosser nå foran på min 2012 etter 110.000. Fordi jeg trodde det var varslerfjæren som strøk borti skiven, men så var det en stein som hadde kommet i klem ::). klossene ville holdt minst noen 10-tusen til.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

lifern

Jeg var nylig på EU kontroll med min 2013 mod. Rullet 135600 km. Eneste feil var et ytre endeledd som slarket. Kostet kr 231 og tok meg en halv time å bytte.
Bremseklosser har jeg enda ikke byttet.
SVART EUROLEAF 2013

AppleKnocker

Sitat fra: derwaechter på tirsdag 07. februar 2017, klokken 22:31
Hei,

Jeg vurderer en brukt Tekna fra 2014 med 80000 km til 170.000 fra Birger M. Haug. Bilen har blitt brukt til lang daglig pendling.

Batterier er ifølge forhandleren i orden. Det jeg lurer på er hva annet slitasje og dermed behov for reparasjoner kan forventes på en sånn bil? Det er jo betydelig mindre enn på en fossilbil men det er vel noe man må regne med allikevel, eller?

Takk for hjelpen!
Det var dyrt. Hadde heller kjøpt en privat til 30-40 tusen mindre
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

machineboy

Tipper du kan prute litt. Vi kjøpte en lik bil hos BNH men den hadde gått 15000 kortere, endte opp på 165000. Veldig pen bil og følte vi gjorde en OK deal. Fikk med bortimot helt nye vinterdekk også.
Skal ha den på service til våren, håper det ikke er mye som må gjøres. Førsteinntrykket er hvertfall meget bra, og glad vi gikk for Tekna-versjonen med skinnseter.

derwaechter

Tusen takk for gode svar og tipps!

Jeg er enig at det virker litt dyrt gitt høy km stand men det er godt å høre at Leafen pleier å være ganske bra også når de har kjørt langt. Å fa en sammenlignbart bil privat for 30 - 40 000 mindre virker litt optimistisk etter det jeg har sett på finn. Bilen står forresten i Bærum. Vi får se om de er villig til å gå ned i prisen litt...




nr1rayner

Egentlig ingenting som du har fått svar på.
Styreledd, dekk, dempere osv slites da likt som på "vanlige" biler.
Såfremt batteri er i god stand og ingen ulyder skal det bare være å tanke både strøm og spylervæske.

Bremser bør sees over hvis det ikke er gjort, men det er en smal sak for de som kan.

Olje i reduksjonsgiret skal, etter boka, ikke skiftes, men på 80-100' ville jeg sterkt vurdert å gjort det uansett.
Dette er den eneste olje på hele bilen, og det går på ca 1,4 liter. Ikke all verden altså  ;D
Koster fint lite hvis man gjør det selv, ca 3-4-500 for 2 liter olje.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA