Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye E-golf

Startet av Onkel Skrue, søndag 16. april 2017, klokken 09:26

« forrige - neste »

Onkel Skrue

Hei

Kjøpte en B-klasse electric på mandag. Var ikke helt gjennomtenkt, -men noen ganger må man bare hoppe i det (har ruminert om el-bil lenge).

bilen skal brukes til pendling, Oslo øst til Oslo vest, 30km hver vei, -dette burde vel gå under alle forhold?

Lader nå på vanlig utekontakt, med 10A sikring som går varm. Dette er ikke bra, -hvilken ladeløsning bør jeg skaffe meg hjemme?

Samboeren, -som er hovedbruker, kjørte nevte rute i dag (ca -6 C). Var 35% kapasitet igjen da hun var hjemme. Hun har nok ikke en el-bil vennlig kjørestil enda, men bør bilen klare 6mil når det blir kaldere også?

Kjøpte bilen hovedsaklig på grunn av plass, tilgjengelighet, og det jeg tror var en god pris med kampanjen som er nå.

-Og hvor skaffer jeg meg nøkkel til de offentlige ladestasjonene i Oslo? Hurtiglade-abbonement (eller hvordan det funker?) er vel meningsløst til denne bilen?

Setter pris på alle svar :)

Hilsen Peter
Hilsen Peter

CitB59EL

Grattis med ny bil! Er på 2 bilen å stor fornøyd! Bilen bør klare 6 mil siden du kjører 3mil hver vei. Hvis du hadde hatt start/stopp hele tiden og kjørt full forvarming ofte så hadde du nok ikke kommet 6 mil.

Vi kjørte vår B klasse 10 mil i -13 til -24 med litt igjen på vanlig lading.  Kjørte i 1 strekk. Viktig å time lading slik at bilen er ferdig å lade rett før du kjører om morgen. Dette kan du justere via appen med natt lading. Da får du varme i batteriet og lengre kjørelengde.

Ellers så vil jeg anbefale lade boks 16A med fast type2 kabel. Vi kjøpte dette ilag med bilen å betalte 11K eks mva ferdig montert. Dette er ikke lov lengre men skal være mulig å få samme pris med mva hvis en sjekker litt. Ladeboks gir det raskere og sikrere lading. 10A blir alt for lite hvis du vil bruke forvarme før du kjører. Ladenøkkel vil jeg tro du får fra elbil foreningen. Legg inn de aktuelle lade operatører via elbil foreningen sin brikke. Fungerer utmerket hos oss. Du kan lade på 400V på 3 timer

Pavel Kolotilov

Hei, jeg har 13A standard lader (som kommer med bilen) og 16a stikkontakt. Aldri trengte mer enn det. Met 13A du lader 11% av batteri per time. Derfor hvis du kommer hjem med 30% igjen, trenger du mindre enn 7 timer for full lading.
Fikk du ikke elbilforenningen  pakke med bilen?
Hilsen, Pavel


Отправлено с моего iPhone используя Tapatalk
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

Onkel Skrue

Hei

Takk for svar.

Bilen er bruktbil, 3mnd gammel, gått 2000km. Det ga 6% avslag på nypris. Syntes det var verdt det. Men om jeg har gått glipp av billig lader og medlemskap i el-bil foreningen så ble det kanskje bare dumt.

Er 11% pr time farten man får i offentlige ladestasjoner i Oslo?
Er det et enkelt sted å finne kart/oversikt over disse?

Har mulighet til å dra en skjøteledning fra 16A kontakt, vil bilen føle dette og lade hurtigere av seg selv?

Hilsen Peter
Hilsen Peter

Pavel Kolotilov

Hei,

Fikk du 3-fas type 2 kabelen med bilen også (standard utstyr)? Hvis du bruker denne kabelen på nyere ladestasjoner, kan du få 16 amp, rundt 13% per time. På noen steder kan du finne 3fas lader (enten 16 eller 32 amp). For eksempel alle Grøne kontakt eller Fortum stasjonene har dem. Der kan du lade nesten 40% av din batteri per time. Men disse er vanligvis mot betaling.

Hvis du bruker EVSE lader med vanlig stikkkontakt, du vil få bare 13 amp.

For å få Max hastighet med lading, må du sette MAX på ecell menyen i bilen og trykke på knappen på EVSE hver gang du lader. Det setter lader ti 13 amp. Hvis du ikke trykker på knappen, er det bare 7 amp, jeg tror.

Hvis du trenger mer info, vennligst bli med gruppen "MB B250e Owners Group Norway" på Facebook. Der er nesten 400 personer der som hjelper mye :-)


Отправлено с моего iPad используя Tapatalk
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

Anders Jensen

Først og fremst, Gratulerer med ny Elbil:).

Som flere sier her så er kjørestil alfa omega når man kommer til Elbil.
Det går fint å kjøre opp mot 10-12 mil selv om det er -6 til -15 C på vanlig lading. regner med at du har Range+?
Jeg har med min kjørestil, klart å få forbruket ned på i underkant av 200wh/km. altså rett undet 2 kW pr mil på kalde dager. Det skal selvfølgelig legges til at jeg da kjører en rute som stort sett har 40-50-60 fartsgrense. kjører man E6 i 80 km/t så raser rekkevidden fort. hvilken modus bruker dere på "girkassa"? jeg bruker nesten utelukkende  vanlig D modus sammen  cruise control for da lader bilen så fort den triller i nedover bakker. Her henter man relativt mye rekkevidde. i tillegg så reduserer man forbruket en god del også når man bruker CC. jeg kjører alltid i Eco+, som reduserer motoreffekten til ca 100hk. mot normalt 180hk.

Jeg lader bilen på en 16A kurs hjemme. med medfølgende lader. planen er fastmontert lader. Det er jo i utgangspunktet påkrevd også.
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

PaulusA

Heisan

Ja, gratulerer med flott elbil, vår har nå gått 15.000 km siden juli.

Har selv ladestasjon og 8kW trafo til 400V, lader da 6900 Watt på denne. (Dvs 10A x 3), får da nesten 25% i timen.
Selv om du kun har maks 16A vil jeg anbefale ladestasjon, gir mye tryggere lading, samtidig som at du vil tappe batteriet minst mulig ved forvarming da forvarming drar veldig mye strøm. (ca 4-5 kWh). Forvarming er ganske bortkastet (bortsett fra komfort) hvis ikke strøm tilgjengelig.

Fra vanlig stikk-kontakt kan du bruke medfølgende lader til opptil 13A (3 kWh, 10,7%/h max), men kan ikke anbefales som permanent løsning over tid grunnet risiko for overslag etc.
Ved kun 2 prikker får du 8A (1,8 kWh, 6,5%/h max), da snakker vi om forholdsvis trygg lading, men likevel ingen overspenningsvern som er påkrevet ved ladestasjon.

11 kW er maks av hva bilen klarer å ta imot, forutsetter 400V lading, type 2 kabel, og 16A (16Ax3 grunnet 400V).
Ved 11 kW og varmt batteri (batteri mellom 20-80%), vil bilen lade opptil 40% i timen.

Bilen har 3 stk parallelle 230V ladere, hver på 16A, men bruker kun en lader hvis man ikke bruker 400V (glem lasking og annet juks, det er ikke trygt på denne bilen grunnet liten N leder).

Som annen kommentar sier skal det følge med en gul type 2 kabel, den kan du kreve av selger hvis ikke følger med da hører til bilen (standard utstyr).

Lykke til :-)
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Onkel Skrue

Hei, kjøpte bilen av merkeforhandler, så fikk med begge ledninger.

Må nok gå for å få montert skikkelig hjemmelader etterhvert. Bor i et gammelt hus som tidligere har vært tomannsbolig, og således har to sikringsskap. er 40A 3-fas i det ene skapet og 25A 3-fas i det andre, er vel 63A inntak på loftet her da. Er det trolig at dette gir kapasitet nok til å kunne montere en bra lader?

Fortrinnsvis samboeren som skal bruke denne til pendling, men tenker å bruke den litt selv også. Jobber i anleggsbransjen og har stort sett tilgang til byggestrømskap på byggeplassene. Er det noen kabel jeg kan skaffe meg for å kunne lade bedre fra et standard 63A byggestrømskap?

Dette gamle huset trenger å etterisoleres, -det skal skje til våren, blir en liten oppgradering av det elektriske også da, så tenker å leve uten fastmontert hjemmelader frem til da.

Hilsen Peter
Hilsen Peter

tutti

Sitat fra: Onkel Skrue på onsdag 08. februar 2017, klokken 19:52
Fortrinnsvis samboeren som skal bruke denne til pendling, men tenker å bruke den litt selv også. Jobber i anleggsbransjen og har stort sett tilgang til byggestrømskap på byggeplassene. Er det noen kabel jeg kan skaffe meg for å kunne lade bedre fra et standard 63A byggestrømskap?
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/evonyx-6-10-16-20-25-32a-3-fas-ladekabel-med?tm=ladekabler
Med denne kan du lade maks på bilen din :)

Pavel Kolotilov

#9
Mange av MB eiere bruker Tesla UMC. Med denne kan du bruke den samme UMC lader med vanlig stikkontakt, med blå adapter og med rød adapter. Denne du kan få på finn.no mellom 3,5 og 5 tusen.

Søk på finn "tesla lader", "tesla adapter" eller "tesla UMC".

Hilsen, Pavel
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

nofuelno

Sitat fra: tutti på onsdag 08. februar 2017, klokken 21:42
Sitat fra: Onkel Skrue på onsdag 08. februar 2017, klokken 19:52
Fortrinnsvis samboeren som skal bruke denne til pendling, men tenker å bruke den litt selv også. Jobber i anleggsbransjen og har stort sett tilgang til byggestrømskap på byggeplassene. Er det noen kabel jeg kan skaffe meg for å kunne lade bedre fra et standard 63A byggestrømskap?
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/evonyx-6-10-16-20-25-32a-3-fas-ladekabel-med?tm=ladekabler
Med denne kan du lade maks på bilen din :)
Den linken fungerer ikke
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

nofuelno

Sitat fra: Onkel Skrue på tirsdag 07. februar 2017, klokken 18:54

-Og hvor skaffer jeg meg nøkkel til de offentlige ladestasjonene i Oslo? Hurtiglade-abbonement (eller hvordan det funker?) er vel meningsløst til denne bilen?

Setter pris på alle svar :)

Hilsen Peter

Send en mail til info@nofuel.no , så sender vi deg en nøkkel + RFID brikke til de offentlige ladestasjoner.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

PaulusA

#12
Nofuel.no og elbilhjelpen.no er konkurrenter :-)

Hvis du ikke kommer inn på linken, gå via www.elbilhjelpen.no og trykk på nettbutikk.

Her er link til oversikt hos elbilhjelpen, mange leverandører har slike ladestasjoner.
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/ladestasjoner

Selv kjøpte jeg denne
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/superportabel-3fase-22kw-veggboks-med-2m-rett?tm=ladestasjoner

Den har vært i bruk hver dag og ofte flere ganger om dagen i mere enn 7 måneder. Har fordel av at den har innebygget B vern

Den kan brukes fra 10A-1fas 230V opptil 32A-3fas 400V, avhengig av adapter kabel (standard er 32A-3fas 400V)
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Onkel Skrue

Hei, takker for alle svar.

Har brukt bilen i nesten to uker nå, og er godt fornøyd.
Med henting og levering i barnehage, så blir hverdagen ganske skjematisk, -og mangel på hurtiglading blir ikke et tema.

I morgen tror jeg at jeg trenger litt økt rekkevidde, tenkte å teste ut range plus.
Bilen står utenfor nå og er 100% oppladet, -hva gjør jeg for å aktivisere range plus, -bare trykker på knappen? (eller må jeg ta bilen av lading, og sette på igjen?)

Hvor mange timer lading trengs for å oppnå range plus? (på 11a lading)

Og jeg ser det advares i instruksjonsboka om at jo mere man bruker range plus, jo mindre effekt vil det gi over tid. Er dette reelt? eller er det bare overforsiktighet i fra mercedes sin side? (det er vel overforsiktighet som har fått de til å droppe hurtigladning?)

Ble mye spørsmål dette, -til sist, hvor mye økning i rekkevidde kan man regne med ved bruk av range plus?

Hilsen Peter
Hilsen Peter

CitB59EL

Du kan trykke på range+ knappen når lading står på. Da skal bilen i utgangspunktet lade opp til 115% med range+. Bilen vil vise 100% helt ti range+ er brukt opp under kjøring.
Du vil da se en annen lade tid i app eller i bilen når range+ er ferdig. Tid med 11A ca 2 timer ladetid. 
Du får 15%(4,2 kwH) ekstra ved range pluss.

Vi får 9-15 km reel rekkevidde ekstra nå på vinteren og 18-24 km på sommeren med range+aktivert. Vi aktiverer ikke forvarming ved range+ da vil lading ta veldig lang tid.

B klassen lader opp til ca 93% ved range+ dvs samme lade grad som f.eks leaf 30Kwh lades på hele tiden. Så ja Mercedes er nok ekstra forsiktige! Bilen lader ca 78% på vanlig 100% lading. Alle batterier vil degraderes iløpet av tiden men dette går raskere ved høyere uttak f.eks 100-0%. En får mange flere sykluser ved 80% mot 100% på litium batteri. Beste er å ligge rundt 50% hele f.eks 80%-30% hele tiden. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA