Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 80kw hurtiglading bekreftet

Startet av janrov, søndag 16. april 2017, klokken 06:30

« forrige - neste »

janrov

Først av alt: Ros og honnør til Tesla Ålesund for kundebehandling, kompetanse og vilje til å finne feil og utbedre dem.

Den 23. november 2016 leverte jeg inn bilen til Tesla Stavanger for utbedring av diverse feil, herunder skjevslitt dekk, dvs. at innsiden av bakdekket var gnagd av. Gitt bilens historikk, var min vurdering at årsaken var direkte sporbar til et driveunitskifte juni 2016.

Basert på innspill fra Muffinman anså jeg ødelagte spissestag som en sannsynlig årsak. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14310.msg530574.html#msg530574 Før innlevering av bilen gjorde jeg Tesla Stavanger oppmerksom på forholdet og informerte samtidig at den eneste muligheten for å sjekke spissestagene var å ta dem av. Tesla Stavanger nektet simpelthen å utføre dette arbeidet, med varierende begrunnelser. En av dem var at bilen ikke hadde spissestag. Den videre saksgang levner liten ære til Tesla Stavangers evne og vilje til å behandle kunder og å reparere feil. For å gjøre en lang historie kort så reiste jeg fra Stavanger til Ålesund for å få bilen reparert.

Tesla Ålesund brukte knapt 20 minutter på å konstatere at høyre spissestag var ødelagt. De skiftet stagene på begge sider. Jeg fikk se stagene og etter mitt skjønn hadde også venstre stag en begynnende slitasje.

Mekanikeren kunne berette at konsekvensen av at staget var ødelagt, var at man kan justere og stramme innfestingen til spissingen så mye man vil, men at staget ikke vil holde posisjonen under bruk. Hjulvinklene vil derfor endre seg ved belastning. Dette, slik jeg forsto det, kunne man ikke nødvendigvis avdekke gjennom en hjulstillingskontroll. I alle fall ikke ved en visuell kontroll. En av følgene er unormal dekkslitasje.

Jeg tilskriver årsaken til det ødelagte spissestaget til driveunitskiftet og at spissestaget da enten ikke ble montert korrekt eller at det ble montert med feil moment med den virkning at innfestingen var løs.

En anbefaling er at de som har har fått skiftet driveunit, og har fått unormal dekkslitasje på innsiden av bakdekket, vagging ved pådrag/regenerering eller forhøyet strømforbruk, bør ta kontakt med Tesla for å få spissestagene demontert og kontrollert. I mitt tilfelle var det et utall lyder fra bakstillingen som forverret seg og endret seg. Da jeg leverte bilen inn til Tesla Ålesund kan mye tyde på at bakstillingen hadde «satt seg», slik at mesteparten av lydene da hadde forsvunnet. En lyd som kom, ble gradvis verre og deretter forsvant, var en knaking/vridningslyd som hørtes ut som om hele bakstillingen vred på seg ved pådrag. Rett før disse lydene i det vesentlige forsvant var det også banke- eller dunkelyder ved pådrag. 

En av endringene jeg opplever etter at staget har blitt skiftet, er at bilen reiser seg og skyter fart ved kraftig pådrag. Før utbedringen var det akkurat som om bilen datt ned bak og "gnagde" seg fremover.

Jeg vil også nevne at Tesla Stavanger gikk svært langt i å forsøke å unndra seg sitt ansvar i denne saken frem til Tesla Ålesund utbedret feilen.

Rapid

Har Tesla Stavanger erkjent og lært noe? Eller bør eksisterende og kommende Teslaeiere i Rogaland belage seg på service og vedlikehold annet sted?

Muffinman

Veldig bra at du legger ut denne informasjonen. Jeg tror at denne feilen har vært lite kjent i systemet hos Tesla, og er årsaken til mange av historiene vi har lest de siste årene som går på at man ikke klarer å utbedre ustabilitet og feilslitte dekk - og at mange har fått normalforklart dette. Enkel feil å fikse, men vanskelig å oppdage hvis man ikke vet om det dessverre. Dårlig kundebehandling finnes det naturligvis ingen unnskyldning for, men vi kan håpe at denne saken deles i systemet slik at det ikke skjer igjen.

janrov

Sitat fra: Rapid på tirsdag 07. februar 2017, klokken 19:13
Har Tesla Stavanger erkjent og lært noe? Eller bør eksisterende og kommende Teslaeiere i Rogaland belage seg på service og vedlikehold annet sted?

Jeg kjenner kun til min sak, og jeg har ikke noen formening om hvordan Tesla Stavanger vanligvis opptrer og hvilket kompetansenivå dette servicesenteret har. I min sak var det imidlertid en "kollektiv meltdown" hvor flere teknikere, service advisors, service manager og verksmesteren var involvert uten at saken løste seg.

Etter at Ålesund fant og utbedret feilen med spissestagene, har Tesla Stavanger fullstendig endret tilnærming og har vel gjort det man gjerne kaller å legge seg flate. Jeg tror denne saken har skapt eller vil skape vibrasjoner oppover i Teslas system.

Forhåpentligvis vil ikke unormal dekkslitasje mv uten videre bli forsøkt bortforklart for fremtiden med at det er en stor og tung bil, at veiene i Norge er dårlige og så videre. 

Sandpusher

Sitat fra: janrov på søndag 12. februar 2017, klokken 13:13
Sitat fra: Rapid på tirsdag 07. februar 2017, klokken 19:13
Har Tesla Stavanger erkjent og lært noe? Eller bør eksisterende og kommende Teslaeiere i Rogaland belage seg på service og vedlikehold annet sted?

Jeg kjenner kun til min sak, og jeg har ikke noen formening om hvordan Tesla Stavanger vanligvis opptrer og hvilket kompetansenivå dette servicesenteret har. I min sak var det imidlertid en "kollektiv meltdown" hvor flere teknikere, service advisors, service manager og verksmesteren var involvert uten at saken løste seg.

Etter at Ålesund fant og utbedret feilen med spissestagene, har Tesla Stavanger fullstendig endret tilnærming og har vel gjort det man gjerne kaller å legge seg flate. Jeg tror denne saken har skapt eller vil skape vibrasjoner oppover i Teslas system.

Forhåpentligvis vil ikke unormal dekkslitasje mv uten videre bli forsøkt bortforklart for fremtiden med at det er en stor og tung bil, at veiene i Norge er dårlige og så videre. 
Interessant, kanskje noen Teslaeiere her i byen kan tipse verkstedet om denne tråden? Er sikker på at de vil sette pris på muligheten til å legge seg flate her på forumet også, slik at potensielle kunder (meg inkludert, sikler på en M3/E) kan være trygge på at de har lært av sine feil.
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

AppleKnocker

Veldig nyttig info.

Jeg har samme symptomer med at ett bakdekk gnages opp på den ene siden. Har også skiftet DU for noen måneder siden.

Kommer til å levere bilen på Skøyen eller Rud avhengig av hvem som har tid først.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

GOS

Hadde bilen inne på service, 41000km. Da vinterdekkene ble tatt av så oppdaget jeg for første gang skjev-slitasje på mine dekk. På innsiden på to av dem, vet ikke om de hadde stått bak eller fremme, men gjennom vinterens 8000 km så var de slitt 2 mm mer på innsiden enn utsiden. Slitasje 1 mm versus 3 i løpet av disse 8000 km. (Tidligere så har det vært maks 0.5 mm avvik)

Tesla tok kontroll og justerte. Men er de avvikene (se vedlegg) som kommer frem her innafor det som vil skje etter 30-40.000 km? Tesla hevder det er normalt med såpass tung og kraftig motorisert bil.

Edit: Nå også lastet opp som bilde i farger.

Videre så oppdaget de

Concern: Bolt Contacting Front Suspension Fore Link

Replaced front suspension link arm Right and left.

Pay Type: Warranty
Corrections:
Part Quantity Unit Price
FR SUSP FORE LINK ASSY LH (6007998-00-C)
WASHER, NORDLOCK, 15.2x30.7x3.4 (1033093-00-A)
NUT HF M14x1.50 [10] ZnNi NL INSERT (1004358-00-C)

Kan dette ha sammenheng med skjevslitasjen. Andre også som har hatt dette problemet?
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Softblue

Youtube video "Tesla Model S Suspension Issues and Problems"

2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Thor2014


Muffinman

Jepp, det er ikke uvanlig det. Har selv kjørt flere. Var bare helt i starten at luft var inkludert for P85.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA