Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Så var den bestilt

Startet av Pepsipepsi, lørdag 15. april 2017, klokken 14:55

« forrige - neste »

Chivas

Hmmm...skal bli veldig interessant å se om disse diskusjonene dør hen når 300 versjonen har fått godt fotfeste i markedet ;)

TM

#76
Sitat fra: Chivas på fredag 10. februar 2017, klokken 23:13
Hmmm...skal bli veldig interessant å se om disse diskusjonene dør hen når 300 versjonen har fått godt fotfeste i markedet ;)
Jeg håper ikke det, for vi snakker om biler som bare er 3 år gamle og forhåpentligvis har et langt «liv» foran seg. Har man et et par-tre mil til jobben eller lademulighet på jobb, så vil jo en e-golf være glimrende til den bruken helt til batteriet dør helt. Uten VP gir dessuten en mulighet mindre for  kostbar repaasjon, så den økonomiske levetiden kan kanskje bli enda lenger enn med VP. Ser ikke bort fra at det virkelig l være veldig dyrt å bytte VP i en 10-15 år gammel e-golf og kanskje vanskelig å oppdrive deler.

gigafactory

Er det ingen mulighet for å eventuelt bare "programmere den vekk" med VCDS eller lignende?

ReneM

Sitat fra: TM på lørdag 11. februar 2017, klokken 06:59
Sitat fra: Chivas på fredag 10. februar 2017, klokken 23:13
Hmmm...skal bli veldig interessant å se om disse diskusjonene dør hen når 300 versjonen har fått godt fotfeste i markedet ;)
Jeg håper ikke det, for vi snakker om biler som bare er 3 år gamle og forhåpentligvis har et langt «liv» foran seg. Har man et et par-tre mil til jobben eller lademulighet på jobb, så vil jo en e-golf være glimrende til den bruken helt til batteriet dør helt. Uten VP gir dessuten en mulighet mindre for  kostbar repaasjon, så den økonomiske levetiden kan kanskje bli enda lenger enn med VP. Ser ikke bort fra at det virkelig l være veldig dyrt å bytte VP i en 10-15 år gammel e-golf og kanskje vanskelig å oppdrive deler.

Har ikke disse VP biler samme varmeelement som e-golf uten? I såfall er det bare å kode vekk VP når den går i stykker en dag ;)
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

SteinarSun

Reparere varmepumpe trenger nødvendigvis ikke koste så mye, som regel er det kompressor som ryker, og den kan nok byttes for noen få tusenlapper når den tid evt. kommer.
Nå har disse vanligvis lang levetid, så spørs om ikke resten av bilen er utslitt legne før du må fixe VP.
Forøvrig har alle e-golf kompressor (AC), og det har ikke vært mye tull med disse..
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

gamer73

Sitat fra: gigafactory på fredag 10. februar 2017, klokken 17:35
Ikke glem at du fort sparer 200 kr i strøm i året med varmepumpe da, betaler ned seg selv på litt sikt  ;D

Helt til du skal vedlikeholde VP'en etter at garantien er gått ut, for ikke å snakke om hvis den må byttes;)

ottcom

Du høres ut som en VP spesialist. Er dette noe du vet eller bare antar du noe?

EL 57xxx

geear

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 08. februar 2017, klokken 21:15
Vi har en bil med og en uten VP, og JEG vil påstå at prisforskjellen burde være mye større enn de 6000 som var kostprisen. Naturligvis, trenger du ikke rekkevidden har det jo ikke noe å si, men erfaringen vår er at forskjellen er større i praksis enn det som sies over her.

Det er bare å se skjermdumpene fra Car-Net vedlagt her - dagens turer er til/fra jobb i Trondheim sentrum.
-8 til -10C i byen i dag..

For totalen fra bilene var nye fram til nå og med min VESENTLIG hardere kjørestil er snitt fremdeles 25% lavere enn konebilen.
Hvordan klarer man bruke 27,7kWh/100km over en 27 minutter lang tur, med snittfart på 54km/t? Bruker dere setevarme og varme likt? Dekk? Mye opp og ned? Har dere samme forskjellen hvis dere bytter bil?

Ellers tror jeg mye av svaret på prisforskjellen i bruktmarkedet ligger i at mange av de billigste bilene er bruktimportert, når en da i tillegg ender opp med at disse er uten VP, ofte de eldste bilene (og kanskje noen uten DC-lading også har jeg hørt noe om?) så blir jo fort disse tungsolgte. Og på bilene som er solgt uten VP etter at VP ble lansert, så henger det gjerne sammen med at kjøperen også valgte sparsommelig av annet ekstrautstyr. Da blir det mange negative sider som fører til lav pris, og ikke nødvendigvis slik at man kan skylde alt det på manglende VP. Sammenligner man en bil av samme dato, samme km, samme utstyr med unntak av med og uten VP, så får man et bedre svar.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

4Matic Fanatic

Sitat fra: gr på onsdag 15. februar 2017, klokken 19:39
Hvordan klarer man bruke 27,7kWh/100km over en 27 minutter lang tur, med snittfart på 54km/t? Bruker dere setevarme og varme likt? Dekk? Mye opp og ned? Har dere samme forskjellen hvis dere bytter bil?
En enkelt dag kan jo naturligvis svinge både hit og dit - men det er bare noen km mellom arbeidsplassene våre i Trondheim sentrum så kjøreruta er ganske lik.
Hun har Hakka og jeg har Conti på vinterdekkene, tror neppe det slår så mye ut, og sommerdekkene er standard 16" Conti på begge.
Hun bruker ALDRI setevarme, bilen har langt mindre utstyr, og hun kjører vesentlig mer defensivt enn jeg gjør, har aldri sett så lave forbrukstall på min som de få gangene hun har kjørt den.

Anyhow, man bør heller se på totalbildet fra bilene var nye, da snakker vi både jobb og småkjøring ellers.
24 vs 19. 
Men det har naturligvis ingenting å si om man ikke trenger kjørelengde, som enkelte hevder.
Klarer man seg med en trilling sparer man sikkert enda mere penger. Eller ikke.

Bryr meg egentlig ikke så mye akkurat det der, det er ikke for å spare penger man kjøper bil, det er for å forflytte seg komfortabelt fra sted til sted.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

gamer73


[/quote]
Bryr meg egentlig ikke så mye akkurat det der, det er ikke for å spare penger man kjøper bil, det er for å forflytte seg komfortabelt fra sted til sted.
[/quote]

Vel;) Dem fleste som kjører EL-bil gjør det utelukkende for å spare penger;) Alternativet er jo ikke hest og kjerre, men en besnin/diesel bil som blir dyrere å kjøre rundt i.

stefse

Dere diskuterer fortsatt dette ser jeg. Det minner om et aksjeforum hvor begge hauser den aksjen de har kjøpt.
VP er fornuftig i Norsk klima, Tesla har det som standard og det burde VW også så hadde man sluppet å tenke på det. I tilllegg burde de varmeisolere bilene bedre, noe forøvrig også Tesla har gjort.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

gamer73

#86
Sitat fra: stefse på torsdag 16. februar 2017, klokken 12:16
Dere diskuterer fortsatt dette ser jeg. Det minner om et aksjeforum hvor begge hauser den aksjen de har kjøpt.
VP er fornuftig i Norsk klima, Tesla har det som standard og det burde VW også så hadde man sluppet å tenke på det. I tilllegg burde de varmeisolere bilene bedre, noe forøvrig også Tesla har gjort.

VP er jo såklart rent energisparende fornuftig, men det er ikke helt det vi diskuterer;) På samme måte er VP også fornuftig i et hus, men det er også et hav av ulemper....jeg vil ikke på noen som helst måte ha en VP i min enebolig...jeg hadde betalt for å få fjernet den! OG..jeg hadde heller ikke fått mer for huset mitt OM jeg hadde VP;)

stefse

Gamer73: Fint at du er med på å drive opp strømprisene. Det hjelper på porteføljen  8)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

gamer73

Sitat fra: stefse på torsdag 16. februar 2017, klokken 12:25
Gamer73: Fint at du er med på å drive opp strømprisene. Det hjelper på porteføljen  8)

ja strøm er billigere enn bensin så jeg er tilhenger av mer strømutbygging i Norge!:)

Øyvind.h

Varmepumpe er det mest geniale energitiltaket jeg har gjort hjemme :)

Angrer på at jeg ikke gjorde det før fem år etter huskjøp. Utvidet med 67kvm, isolerte litt og monterte varmepumpe. Komfort opp og strømregning uendret. Pumpa var innspart etter svært kort tid. Men blir nok en dyrere en når den jeg har ryker.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA