Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Så var den bestilt

Startet av Pepsipepsi, lørdag 15. april 2017, klokken 14:55

« forrige - neste »

ottcom

Voldsomt så gamer73 grer alle bergensere med en kam. Full oversikt over all kjøring og felles mening om VP eller ei. VP er er for meg en fantastisk og, høyst nødvendig, installasjon. Funksjon etter 30 sekunder og brukbart varmt etter noen minutter. Vil overhodet ikke vurdert en bil uten VP, ny eller brukt. VP er ikke pynt, når den skal selges, men for at jeg skal ha det bekvemt på veien.

eGolf 2015, selvsagt med VP.

4Matic Fanatic

Ikke verdt å diskutere med fundamentalister.   ;)
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

Pepsipepsi

Hei, og mange takk for svar. Veldig bra. Jeg kommer nok til å gå for en med VP. Komfort er viktig og så får jeg litt mer fleksibilitet på langturer. Vi gjerne rekke 20 mil med ikke for mange ladestopp om sommeren. På vinteren blir det minst to sikkert.

Jeg vurderer også den nye, men siden dette er en ventebil tenker jeg kjøpe ikke for dyrt.

eivhelle

Sitat fra: moby666 på fredag 10. februar 2017, klokken 13:42
Se på videoen til Teslabjørn, så antar jeg du velger enten varmepumpe eller en annen bil. Trenger du lenger rekkevidde så kjøp heller en Soul.
Jeg tror ikke varmepumpe ville hjelpe mye med den kjørestilen Tesla Bjørn viser i den videoen. Når du kjører så aggressivt at du får rekkevidde på 90 km under greie vinterforhold, vil varmepumpen knapt gi deg en mil ekstra.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: ottcom på fredag 10. februar 2017, klokken 13:50
VP er er for meg en fantastisk og, høyst nødvendig, installasjon. Funksjon etter 30 sekunder og brukbart varmt etter noen minutter. Vil overhodet ikke vurdert en bil uten VP, ny eller brukt. VP er ikke pynt, når den skal selges, men for at jeg skal ha det bekvemt på veien.

eGolf 2015, selvsagt med VP.
Jeg har ingenting i mot varmepumpe. Men jeg forstår heller ikke at det er umulig å skjønne at det går fint an å klare seg uten.

Det er ikke sånn at varmepumpe gir mer komfort enn en bil uten. Det er først når du ikke kommer frem med normal komfort at du må spare energi i en bil uten varmepumpe. Og differansen i rekkevidde er 15-20 km. Du rekker fint 70-80 km på landevei med full komfort, i en bil uten varmepumpe, når det er 5 minusgrader ute.

Folk har ulike behov. Og hvis du har et kjøremønster som passer for en bil uten varmepumpe, vil du kunne gjøre et langt bedre kjøp om du velger en bruktbil uten. Du vil aldri kunne tjene inn prisdifferansen basert på strømmen du sparer og du oppnår ikke mer komfort så lenge du har batterikapasitet nok til å dekke rekkeviddebehovet uansett.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

#65
Sitat fra: Pepsipepsi på fredag 10. februar 2017, klokken 14:03
Hei, og mange takk for svar. Veldig bra. Jeg kommer nok til å gå for en med VP. Komfort er viktig og så får jeg litt mer fleksibilitet på langturer. Vi gjerne rekke 20 mil med ikke for mange ladestopp om sommeren. På vinteren blir det minst to sikkert.

Jeg vurderer også den nye, men siden dette er en ventebil tenker jeg kjøpe ikke for dyrt.
Har kjørt mange turer mellom vestfold og hardanger de siste to årene. På en strekning på 400km trenger jeg normalt 3 ladestopp. Typisk kjørerute Horten- Notodden-Åmot- Røldal-Øystese med 20 minutter ladestopp på hvert sted. Og jeg har kjørt samme rute i påsken, høstferien og om sommeren.

200 km på sommeren er helt uproblematisk uansett om du har varmepumpe eller ikke. Du kan fint beregne 130-140 km frem til første ladestopp og så trenger du rundt 20 minutter for å lade batteriet opp til 80%. Da klarer du fint 100 km til.

Om vinteren klarer du deg greit med to ladestopp. Men du må regne med litt lenger ladetid siden ladehastigheten i snitt vil være lavere enn om sommeren. Du kan muligens klare deg med et ladestopp om du har bil med varmepumpe. Det avhenger litt av om du kjører på motorvei eller ikke.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

moby666

Alle andre biler har blitt testet på samme måte. 8 mil rekkevidde er vel vanlig på egolf når man lader til 80%? Ble mer skeptisk når jeg ser ladetiden eGolf bruker...
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

eivhelle

#67
Sitat fra: moby666 på fredag 10. februar 2017, klokken 15:41
Alle andre biler har blitt testet på samme måte. 8 mil rekkevidde er vel vanlig på egolf når man lader til 80%? Ble mer skeptisk når jeg ser ladetiden eGolf bruker...
Tesla Bjørn ladet nesten fullt hver gang på første del av turen. Derfor fikk han lang ladetid. Og siden han kjørte med full pedal på motorveien fikk han kort rekkevidde. Jeg har kjørt samme strekning flere ganger selv. Og jeg har sjelden mer enn 0.2KWh/100km om vinteren. Tesla Bjørn lå stort sett på 0.24.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Knut Røe

Sitat fra: eivhelle på fredag 10. februar 2017, klokken 15:59
Jeg har kjørt samme strekning flere ganger selv. Og jeg har sjelden mer enn 0.2KWh/100km om vinteren.
Wow, utrolig.
Hva er hemmeligheten bak et så lavt energiforbruk?

Oddaa

Sitat fra: tiger``n på fredag 10. februar 2017, klokken 17:16
Sitat fra: eivhelle på fredag 10. februar 2017, klokken 15:59
Jeg har kjørt samme strekning flere ganger selv. Og jeg har sjelden mer enn 0.2KWh/100km om vinteren.
Wow, utrolig.
Hva er hemmeligheten bak et så lavt energiforbruk?
Nedoverbakke, type bratt? Evt kommafeil?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

gigafactory

Ikke glem at du fort sparer 200 kr i strøm i året med varmepumpe da, betaler ned seg selv på litt sikt  ;D

eivhelle

#71
Sitat fra: tiger``n på fredag 10. februar 2017, klokken 17:16
Sitat fra: eivhelle på fredag 10. februar 2017, klokken 15:59
Jeg har kjørt samme strekning flere ganger selv. Og jeg har sjelden mer enn 0.2KWh/100km om vinteren.
Wow, utrolig.
Hva er hemmeligheten bak et så lavt energiforbruk?
Kjører aldri fortere enn maks 100km/t og holder kupé temperaturen på 22 grader. Passer også på å slakke litt av på farten hvis det blåser mye imot.

Å øke hastigheten fra 100 til 120 km/t koster 24% mer energi. Samme effekten har du også om det blåser 5 m/s med vind rett imot.

På sommeren klarer jeg stort sett 0.16-0.17 på motorveien. Og jeg klarer greit strekningen Horten - Brokelandsheia (137 km) sommerstid med komfortabel margin.

Edit : Ser nå også trykkfeilen 0.2 KWh/km er selvsagt det riktige her. Jeg ante et snev av sarkasme i kommentaren, men så ikke helt grunnen før nå. ;)

Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk også klart 0.2KWh/100km på en lenger strekning. Jeg kjørte 47 km fra Stavsro hytta og nesten til Notodden med et snitt på 0.2KWh/100km.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

gak

Da har det vært mye nedoverbakke! Jeg kjører ca 7 mil hver vei på jobb. 4 mil på motorvei og resten 60-sone. Bruker ved -10 gr. ca. 80% av batteriet til jobb og ca. 65% hjem igjen. Lader på jobben og hjemme. Forvarmer før jeg kjører.
PS. Hurtiglading er en vits på flere kiwi-butikker.
Polo 2.5

eivhelle

Sitat fra: gak på fredag 10. februar 2017, klokken 22:12
Da har det vært mye nedoverbakke! Jeg kjører ca 7 mil hver vei på jobb. 4 mil på motorvei og resten 60-sone. Bruker ved -10 gr. ca. 80% av batteriet til jobb og ca. 65% hjem igjen. Lader på jobben og hjemme. Forvarmer før jeg kjører.
PS. Hurtiglading er en vits på flere kiwi-butikker.
Ca. 1100 høydemeter for å være presis.

Ved -10 er det også andre faktorer enn forbruket som gjelder. Kaldt batteri har høyere indre motstand, som gir tap i form av varme som går bort i batteriet når det lades ut. Derfor vil man i praksis ha mindre kapasitet enn normalt. Her hadde det vært en fordel om man kunne ha forvarmet batteriet også. Man bør derfor også unngå å hurtiglade før man har kjørt tilstrekkelig langt til å få litt varme i batteriet. Ellers vil ladingen gå veeeldig sakte i starten.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

gak

Polo 2.5

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA