Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Så var den bestilt

Startet av Pepsipepsi, lørdag 15. april 2017, klokken 14:55

« forrige - neste »

Martin Milling

Sitat fra: Pepsipepsi på torsdag 09. februar 2017, klokken 12:50
Flott, det høres betryggende ut. Hva med køkjøring i la oss si -15 grader, trekker det mye rekkevidde? Må regne med noen km med kø før jeg kommer på motorveien.
Jeg vil tro du uden problemer ALTID vil kunne køre mindst 50km - også ved ÷15°C og køkørsel, såfremt bilen er opvarmet på forhånd. - Er der andre der på nogen tidspunkt er kommet under 75 km rækkevidde?  (men ved meget stærk modvind, 120 km/t på motorvej, sne og ÷20°C, 20" pigdæk og +25°C inde i bilen, vil man måske komme ned på 50 km reel rækkevidde?)   
Specielt i køkørsel og med varme på, vil varmepumpen hjælpe på din rækkevidde.
- Men hvis prisforskellen er så stor i Norge med/uden VP (10%?), og du ikke har reelt behov, ville jeg vælge uden VP.
(PS: Jeg har selv VP, er er glad for den ekstra rækkevidde, når jeg en gang i mellem skal køre "langt", over 80km)

gamer73

Sitat fra: SteinarSun på fredag 10. februar 2017, klokken 08:35
Jeg har hatt både med og uten VP, og det er ingen tvil hos meg at VP er verdt hvert øre av investeringen.

Om man får dette igjen i bruktmarkedet er jeg usikker på, men hvis valget står mellom 2 ellers like biler, er det liten tvil om hva som selges først, og hvor det da er størst prutningsmonn.

Ja men akkurat som med skinnseter, så blir det et personlig valg man IKKE får dekket inn igjen med salg. Men skinnseter er jo noe dem aller fleste liker og spes om man har barn så er det en gudegave, men jeg får ALDRI igjen for dem 14 tusen jeg la ut på det!

Rasmus77

#47
Jeg har aldri hatt e-Golf men sonderer terrenget nå.

Snakker bare for meg selv men ved to helt like biler, den ene med VP og den andre uten, da velger jeg den med VP selv om den koster opp mot 10 000 mer.

Sannsynligvis vil jeg svært sjelden faktisk få bruk for den, men den kan være kjekk å ha, derfor vil jeg ha den. Som en bonus blir bilen sannsynligvis lettere å selge senere. Muligens lite rasjonelt men slik tenker altså jeg, og muligens flere andre.


gamer73

#48
Sitat fra: Rasmus77 på fredag 10. februar 2017, klokken 10:00
Jeg har aldri hatt e-Golf men sonderer terrenget nå.

Snakker bare for meg selv men ved to helt like biler, den ene med VP og den andre uten, da velger jeg den med VP selv om den koster opp mot 10 000 mer.

Sannsynligvis vil jeg svært sjelden faktisk få bruk for den, men den kan være kjekk å ha, derfor vil jeg ha den. Som en bonus blir bilen sannsynligvis lettere å selge senere. Muligens lite rasjonelt men sliker tenker altså jeg, og muligens flere andre.

Du kan skrive at du gjør et dumt valg, men at du faktisk gjør det når du står der å skal kjøpe ER et annet spørsmål;) Men mens jeg først har deg her.....jeg har litt sleggefett å selge...100kr boksen. Du kjøper lett det ikke sant?

Rasmus77

Sitat fra: gamer73 på fredag 10. februar 2017, klokken 10:02
Du kan skrive at du gjør et dumt valg, men at du faktisk gjør det når du står der å skal kjøpe ER et annet spørsmål;)

Tror det skal gå greit, på Finn filtrerer jeg bort alle uten VP så jeg ser aldri de billige flotte e-Golfene uten VP. Kan jo ikke bli fristet av noe som jeg ikke vet om. ;D

gamer73

Sitat fra: Rasmus77 på fredag 10. februar 2017, klokken 10:10
Sitat fra: gamer73 på fredag 10. februar 2017, klokken 10:02
Du kan skrive at du gjør et dumt valg, men at du faktisk gjør det når du står der å skal kjøpe ER et annet spørsmål;)

Tror det skal gå greit, på Finn filtrerer jeg bort alle uten VP så jeg ser aldri de billige flotte e-Golfene uten VP. Kan jo ikke bli fristet av noe som jeg ikke vet om. ;D

trolling på sitt beste;) Det skal du ha;)

eivhelle

#51
Sitat fra: Rasmus77 på fredag 10. februar 2017, klokken 10:00
Jeg har aldri hatt e-Golf men sonderer terrenget nå.

Snakker bare for meg selv men ved to helt like biler, den ene med VP og den andre uten, da velger jeg den med VP selv om den koster opp mot 10 000 mer.

Sannsynligvis vil jeg svært sjelden faktisk få bruk for den, men den kan være kjekk å ha, derfor vil jeg ha den. Som en bonus blir bilen sannsynligvis lettere å selge senere. Muligens lite rasjonelt men slik tenker altså jeg, og muligens flere andre.
Du har nok helt rett i at du tenker lite rasjonelt. Og det er fordi du er overbevist om at varmepumpe er viktig.

Derfor vil du og andre som tenker likt, betale mer enn nødvendig for en bil med varmepumpe. Det som er viktig å huske på er at en e-golf uten varmepumpe ikke blir mindre verdt fordi det finnes biler med varmepumpe. Derimot blir bilene med varmepumpe priset opp fordi etterspørselen er større enn tilgangen. Om noen år vil ny e-golf med større batteripakke og varmepumpe som standard også bli tilgjengelig som bruktbil. Da vil alle ha e-golf med stor batteripakke i stedet. Og gammel e-golf vil bli mindre interessant uavhengig av om den har varmepumpe eller ikke. Derfor tror jeg at man får svært lite igjen for å betale mer enn nypris i differanse for bil med varmepumpe med tanke på fremtidig salg. Når bilen blir mer enn 5 år vil det viktigste være, hvor godt den er vedlikeholdt og tilstanden til batteriet.

Varmepumpe vil ha verdi for deg dersom du har et kjøremønster der du ofte må gjøre kompromisser på komforten, hvis du har en bil uten, og slipper å tenke på det om du har en bil med. Kjører du i snitt 5-6 mil for dagen vil du aldri oppleve noen problemer med komforten til en bil uten varmepumpe. Den vil bli like varm og bråker litt mindre. Og når temperaturen er over 15 grader er det ingen forskjell i  forbruk, så du har bare nytte av varmepumpe 6-8 måneder i året. Jeg har et snittforbruk på 0.13KWh/100km i tidsrommet april-September.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

4Matic Fanatic

Sitat fra: eivhelle på fredag 10. februar 2017, klokken 10:52
Og når temperaturen er over 15 grader
Det er vel bare juli som har snitt over det her i Trøndelag...   ;D
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

eivhelle

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 10. februar 2017, klokken 11:33
Sitat fra: eivhelle på fredag 10. februar 2017, klokken 10:52
Og når temperaturen er over 15 grader
Det er vel bare juli som har snitt over det her i Trøndelag...   ;D
Trøndelag er vel i en særstilling i forhold til å passe temperaturområdet for varmepumpe. Ligger vel stort sett mellom -10 og 10 grader hele året. ;D
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

SteinarSun

TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

gamer73

Sitat fra: SteinarSun på fredag 10. februar 2017, klokken 12:50
Bergen har middeltemperatur på 8,6 grader...

Jups men bergensere trenger stort sett ikke kjøre lenger enn maks 1-2 mil hver vei på jobb hver dag og så til hytta på kvamskogen i helgen 6 mil. Med andre ord..INGEN grunn til å trenge VP som bergenser.

Øyvind.h

#56
Skulle jeg kjøpt bil i det segmentet hadde jeg helt klart hatt betalingsvilje for varmepumpe. De 6000,- ville jeg betalt når energimengden er begrenset.
Så ja - diffen i nybil ville jeg fint kostet på meg i jakten på Finn.no. Dvs helt gratis varmepumpe for de som betaler for det.
I hvert fall min konklusjon etter å ha kjørt Leaf på vinteren.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

gamer73

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. februar 2017, klokken 13:30
Skulle jeg kjøpt bil i det segmentet hadde jeg helt klart hatt betalingsvilje for varmepumpe. De 6000,- ville jeg betalt når energimengden er begrenset.
Så ja - diffen i nybil ville jeg fint kostet på meg i jakten på Finn.no. Dvs helt gratis varmepumpe for de som betaler for det.
I hvert fall min konklusjon etter å ha kjørt Leaf på vinteren.

Helt gratis...om man betaler for det?;) tenk også på at muligheten er stor for at mange bruker biler i innbytte. Det kan være en del stress med å selge bil privat som man kanskje IKKE har tid til der og da. Og når man vet at forhandler ikke gir deg en krone ekstra om du har VP eller ei, så er dem 6000kr sure penger å bruke når man kjøper ny. 6000kr spart, er som kjent 6000kr tjent. Man taper jo litt på å bruke bilen til innbytte selvsagt, men man trenge jo ikke tape 6000kr ekstra på toppen av det!

moby666

Se på videoen til Teslabjørn, så antar jeg du velger enten varmepumpe eller en annen bil. Trenger du lenger rekkevidde så kjøp heller en Soul.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

gamer73

Sitat fra: moby666 på fredag 10. februar 2017, klokken 13:42
Se på videoen til Teslabjørn, så antar jeg du velger enten varmepumpe eller en annen bil. Trenger du lenger rekkevidde så kjøp heller en Soul.

ja Joseph Goebbels laget også videoer;) Eller film som det het den gang

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA