Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Så var den bestilt

Startet av Pepsipepsi, lørdag 15. april 2017, klokken 14:55

« forrige - neste »

gamer73

#15
Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 09. februar 2017, klokken 09:18
Sitat fra: gamer73 på torsdag 09. februar 2017, klokken 08:31
Jeg sparte 6000kr ekstra med å ikke velge VP. Dette er penger jeg ikke får igjen når jeg selger den.
Det er det vel ingen av oss som vet noe definitivt om. Jeg tror en bil med VP vil ligge høyere i pris, eller ihvertfall er enklere å selge til den jevne bilkjøper enn en bil uten, noe som tildels prisbildet som tråden startet med også støtter opp under.

Jeg er helt enig i at det til tider støyer endel og såklart, om man ikke trenger kjørelengden er det jo ikke noe å vurdere en gang...

Her er forresten guessometeret etter at bilene har ladet gjennom natta, -8C i morges.

Hva man BER om og hva man FÅR er to forskjellige ting. Forskjell i pris avhenger av en rekke ting (og en bil med VP er ofte en bil som har ALT annet av valgbart ekstrautstyr også..mange nordmenn velger fullspekket uten å tenke over det når dem kjøper ny bil). Det man generelt kan si er at man får ALDRI igjen det man bruker på "ekstrating" man kan velge ut over standard på bil. Det samme gjelder jo husoppussing. Det er klart at dem samlede "ekstratilleggene" vil gjøre at man får litt mer enn helt barebone standard, men man "taper" en stor del av dem pengene man brukte ekstra.

MEN.....Det er for mange en stor "verdi" i å faktisk kjøre rundt i en fullspeccet bil, pga den ekstra komforten dette gir....ting som skinnseter, ACC, lys her og der etc....alt dette gjør kjøreopplevelsen mye bedre. For dem aller fleste av oss kommer IKKE VP inn under økt komfort....SÅFREMT man ikke trenger dem ekstra km dette kan gi for å faktisk nå sine kjøremål uten å lade...da er jo valget en selvsagthet.

Og som sagt, strømmen du sparer kommer aldri til å bli i nærheten av dem 6000kr du brukte på en VP.

MEN...alt ekstrautstyr kan selvsagt gjøre at en bil selges fortere....MEN..man selger uansett med større "tap" enn en som selger en helt ribbet bil.

4Matic Fanatic

Sitat fra: gamer73 på torsdag 09. februar 2017, klokken 09:50
Og som sagt, strømmen du sparer kommer aldri til å bli i nærheten av dem 6000kr du brukte på en VP.

MEN...alt ekstrautstyr kan selvsagt gjøre at en bil selges fortere....MEN..man selger uansett med større "tap" enn en som selger en helt ribbet bil.
Well, inntil det dukker opp en skrekkhistorie at eGolf med VP er en tapsbombe pga masse feil (noe historikken hittil ikke støtter opp under, VP er ikke akkurat romteknologi i dag) så vil jeg påstå at den jevne, potensielle elbilkjøper ser det som en fordel og ikke en ulempe at bilen har VP og lengre rekkevidde om to tilsvarende biler vurderes.
Så sier du at man 'aldri' sparer inn 6000kr. Med min bruk, hittil 45.000km over 2 år, norsk drittvær hvor sommertemp til tider er like lave som januardager, tja.. det vil ihvertfall ikke være her jeg taper pengene på denne bilen når den en gang skal byttes ut.

Men at det er kjøpe eller glemme om du vurderer eGolf, nei, det er det naturligvis ikke.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

gamer73

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 09. februar 2017, klokken 10:31
Sitat fra: gamer73 på torsdag 09. februar 2017, klokken 09:50
Og som sagt, strømmen du sparer kommer aldri til å bli i nærheten av dem 6000kr du brukte på en VP.

MEN...alt ekstrautstyr kan selvsagt gjøre at en bil selges fortere....MEN..man selger uansett med større "tap" enn en som selger en helt ribbet bil.
Well, inntil det dukker opp en skrekkhistorie at eGolf med VP er en tapsbombe pga masse feil (noe historikken hittil ikke støtter opp under, VP er ikke akkurat romteknologi i dag) så vil jeg påstå at den jevne, potensielle elbilkjøper ser det som en fordel og ikke en ulempe at bilen har VP og lengre rekkevidde om to tilsvarende biler vurderes.
Så sier du at man 'aldri' sparer inn 6000kr. Med min bruk, hittil 45.000km over 2 år, norsk drittvær hvor sommertemp til tider er like lave som januardager, tja.. det vil ihvertfall ikke være her jeg taper pengene på denne bilen når den en gang skal byttes ut.

Men at det er kjøpe eller glemme om du vurderer eGolf, nei, det er det naturligvis ikke.

Alt ekstra kan sies å være en "fordel", men saken er at man ikke får igjen det man betalte for en VP.

VP's fordel er at man kan ha en mer behagelig temp i bilen om man kjører såpass langt at man er litt "bekymret" for rekkevidde. Og det er klart at VP som oftest ikke er negativt i annenhåndsverdi, men man får IKKE igjen dem 6000kr man brukte på det. VP funger nok som alle andre komponenter....trenger vedlikehold.

Jeg vil påstå at selv et ryggekamera (uten sensorer) er mer nyttig enn en VP til daglig bruk;)

tutti

Litt off topic men:

For meg vil det viktigste nye i nye egolf være 32A (etter større batteri) lademulighet.

I min nesten basic egolf i dag savner jeg ingenting annet etter snart 3 år.

4Matic Fanatic

Sitat fra: gamer73 på torsdag 09. februar 2017, klokken 10:41
Jeg vil påstå at selv et ryggekamera (uten sensorer) er mer nyttig enn en VP til daglig bruk;)
Men det sparer deg ikke for strøm, som VP'n gjør.   :)
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

gamer73

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 09. februar 2017, klokken 11:03
Sitat fra: gamer73 på torsdag 09. februar 2017, klokken 10:41
Jeg vil påstå at selv et ryggekamera (uten sensorer) er mer nyttig enn en VP til daglig bruk;)
Men det sparer deg ikke for strøm, som VP'n gjør.   :)

Nope men det gir meg et ekstra par øyne, som er mye mer nyttig enn pittelitt billig strøm;)

Pepsipepsi

Hei, mange takk for nyttige svar. Vi skal bruke bilen på strekningen Eiksmarka -Vestby hver dag (2x50 km ). Da er det først litt kø og så full fart på motorvei. Kan lade på jobb, men turer lokalt i løpet av dagen kan forekomme. Jeg er litt i tvil om e-Golf klarer dette på kalde dager, eller om jeg må gå for Zoe 400. Det sitter langt inne for jeg liker golfen hunder ganger bedre.

Oddaa

Sitat fra: gamer73 på torsdag 09. februar 2017, klokken 10:41
VP's fordel er at man kan ha en mer behagelig temp i bilen om man kjører såpass langt at man er litt "bekymret" for rekkevidde. Og det er klart at VP som oftest ikke er negativt i annenhåndsverdi, men man får IKKE igjen dem 6000kr man brukte på det. VP funger nok som alle andre komponenter....trenger vedlikehold.

Jeg vil påstå at selv et ryggekamera (uten sensorer) er mer nyttig enn en VP til daglig bruk;)

Her er jeg redd for at du undervurderer markedet. Har nettopp vært igjennom en kjøpsprosess selv, og basert på den informasjonen jeg satt med før kjøpet hadde jeg helt klart vært villig til å betale minst 6000 for varmepumpen. Faktisk så tror jeg ikke at jeg hadde kjøpt bil uten varmepumpe i det hele tatt.
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

gamer73

Sitat fra: Oddaa på torsdag 09. februar 2017, klokken 12:06
Sitat fra: gamer73 på torsdag 09. februar 2017, klokken 10:41
VP's fordel er at man kan ha en mer behagelig temp i bilen om man kjører såpass langt at man er litt "bekymret" for rekkevidde. Og det er klart at VP som oftest ikke er negativt i annenhåndsverdi, men man får IKKE igjen dem 6000kr man brukte på det. VP funger nok som alle andre komponenter....trenger vedlikehold.

Jeg vil påstå at selv et ryggekamera (uten sensorer) er mer nyttig enn en VP til daglig bruk;)

Her er jeg redd for at du undervurderer markedet. Har nettopp vært igjennom en kjøpsprosess selv, og basert på den informasjonen jeg satt med før kjøpet hadde jeg helt klart vært villig til å betale minst 6000 for varmepumpen. Faktisk så tror jeg ikke at jeg hadde kjøpt bil uten varmepumpe i det hele tatt.

Vel....DU er ikke markedet;) Alle her inne har engang vært gjennom en kjøpsprosess...ellers hadde vi ikke vært her;) om DU trenger VP for å være sikker på å klare lange avstander om vinteren (med temp på 25 grader inne i bilen) så er det opp til deg og ditt behov, men VP er på ingen måte nødvendig eller gir bedre komfort OM man ikke har "rekkevidde-problemer"

gamer73

Sitat fra: Pepsipepsi på torsdag 09. februar 2017, klokken 12:01
Hei, mange takk for nyttige svar. Vi skal bruke bilen på strekningen Eiksmarka -Vestby hver dag (2x50 km ). Da er det først litt kø og så full fart på motorvei. Kan lade på jobb, men turer lokalt i løpet av dagen kan forekomme. Jeg er litt i tvil om e-Golf klarer dette på kalde dager, eller om jeg må gå for Zoe 400. Det sitter langt inne for jeg liker golfen hunder ganger bedre.

Den klarer lett 50km uten å lade ihvertfall og sikkert også 100km, men det kommer jo veldig ann på føret og stigning etc.

tutti

#25
Sitat fra: Oddaa på torsdag 09. februar 2017, klokken 12:06
Her er jeg redd for at du undervurderer markedet. Har nettopp vært igjennom en kjøpsprosess selv, og basert på den informasjonen jeg satt med før kjøpet hadde jeg helt klart vært villig til å betale minst 6000 for varmepumpen. Faktisk så tror jeg ikke at jeg hadde kjøpt bil uten varmepumpe i det hele tatt.
Det er ikke det egentlig ts spør om. Han spør om det er verdt 24 000 kr. Når prisforskjellene blir så store så kan man også vurdere helt andre ting, som f.eks. billigere elbil vs. 10 km lavere rekkevidde under spesielt gunstige forhold for elbiler med VP (f.eks. i sommerhalvåret så er effekten av VP ikke målbar vs. uten). I slike tilfeller kan man f.eks. vurdere hva man får av rekkevidde med f.eks. 30 kWh Leaf som gir kanskje 30% økte rekkevidde, dvs. minst 30 km mer.

eivhelle

Sitat fra: Pepsipepsi på torsdag 09. februar 2017, klokken 12:01
Hei, mange takk for nyttige svar. Vi skal bruke bilen på strekningen Eiksmarka -Vestby hver dag (2x50 km ). Da er det først litt kø og så full fart på motorvei. Kan lade på jobb, men turer lokalt i løpet av dagen kan forekomme. Jeg er litt i tvil om e-Golf klarer dette på kalde dager, eller om jeg må gå for Zoe 400. Det sitter langt inne for jeg liker golfen hunder ganger bedre.
2x50 i et strekk skal gå helt fint hvis du ikke kjører idiot på motorveien. Legger du deg i 130 + klarer du ikke 100km selv med varmepumpe. I så fall er du avhengig av å lade på jobben. Forskjellen på varmepumpe eller ikke utgjør omtrent forskjellen på 100 eller 90 på motorveien.

Hvis du alltid har mulighet for å lade på jobben, trenger du bare budsjettere med 50 km rekkevidde. Og da er det ingen bekymring uansett vær og temperatur. Da kan du også koste på deg å kjøre 110 på motorveien der det er lovlig. (120-130 går også bra med 50 km rekkevidde ,men jeg vil ikke oppfordre til å bryte fartsgrensen :police:)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Pepsipepsi

Flott, det høres betryggende ut. Hva med køkjøring i la oss si -15 grader, trekker det mye rekkevidde? Må regne med noen km med kø før jeg kommer på motorveien.

Og hvordan lade bilen kjapt hjemme mens middagen koker, noen tips?

Oddaa

Sitat fra: tutti på torsdag 09. februar 2017, klokken 12:21
Sitat fra: Oddaa på torsdag 09. februar 2017, klokken 12:06
Her er jeg redd for at du undervurderer markedet. Har nettopp vært igjennom en kjøpsprosess selv, og basert på den informasjonen jeg satt med før kjøpet hadde jeg helt klart vært villig til å betale minst 6000 for varmepumpen. Faktisk så tror jeg ikke at jeg hadde kjøpt bil uten varmepumpe i det hele tatt.
Det er ikke det egentlig ts spør om. Han spør om det er verdt 24 000 kr. Når prisforskjellene blir så store så kan man også vurdere helt andre ting, som f.eks. billigere elbil vs. 10 km lavere rekkevidde under spesielt gunstige forhold for elbiler med VP (f.eks. i sommerhalvåret så er effekten av VP ikke målbar vs. uten). I slike tilfeller kan man f.eks. vurdere hva man får av rekkevidde med f.eks. 30 kWh Leaf som gir kanskje 30% økte rekkevidde, dvs. minst 30 km mer.

Påstanden i innlegget jeg svarte på var som følger "..og det er klart at VP som oftest ikke er negativt i annenhåndsverdi, men man får IKKE igjen dem 6000kr man brukte på det."
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Oddaa

Sitat fra: gamer73 på torsdag 09. februar 2017, klokken 12:09
Vel....DU er ikke markedet;)

Vil påberope meg å være en del av markedet som alle andre...
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA