Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vurderer elbil: KIA Soul eller Renault Zoe?

Startet av Joggamann, fredag 14. april 2017, klokken 13:02

« forrige - neste »

Joggamann

Hei,

Som tittel sier har jeg blitt eier av en 2012(2013 reg) Leaf i Acenta utstyrsnivå. Bilen har gått 3000km I Italia og 30 000 fra KRS til Grimstad på pendling. Vi fikk den for 95 000 ferdig reg av privatperson.

Kan noen komme med en type top10 liste med tips og triks som jeg bør vite sånn med en gang?
Har søkt på forumet generelt og på nett, men mye stoff og lese på som gjør at kritiske tips mottas med stor takk!


nr1rayner

Ehm... Acenta er det vel ikke, da en 2012 vil være en 1.gen (uten eco-knapp, elektrisk håndbrekk og "klump" i bagasjerommet), samt lyst interiør.

*Med en gen 1, skaff deg blåtann OBD og appen Leafspy, da du ikke har %-visning, men bare streker. Med Leafspy får du %, og kan ha litt bedre overblikk over hvor mye du faktisk har på batteriet.

*Gjør deg kjent med ladestasjoner i nærområdet, hvor de er og event. tidsbegrensing.

*Meld deg inn, skaff brikke og APP til tilbydere av hurtiglading (QC) i ditt nærområde. Sjekk også at du får ladet med QC.

*Skaff deg ei notisbok, noter ned forbruk på strekninger du kjører fast. Noter forskjellig temperatur, hastighet og annet smått info, forbruket varierer mye etter hastighet og temperatur.
Slik blir du fort tryggere på om du klarer din neste tur/utfordring.

*Igjen, siden det er gen 1, skaff deg "varmemod". På disse setter den igang varming av vann til kupeen selv om det er 25C ute, og man heller ønsker AC. Unødvendig forbruk.

*Hvis du ikke har ordnet med lading hjemme, eller tenker å bruke et eksisterende punkt, få en elektriker på besøk for å se over om anlegget er trygt.

*Vurder ekstra ladekabel. Det kan hende at den originale kabelen svikter, det har skjedd før og vil skje igjen.. Har du langt til nærmeste ladepunkt, og disse er kun schuko (vanlig kontakt) ville jeg vurdert å skaffe en ekstra ladekabel.
Har du ladepunkt i nærområdet med type2-uttak ville jeg skaffet en slik.
Det er et hav av valg for begge, type2-type1 koster fra ca 1.500,- mens en vanlig ladekabel koster fra ca 3.000, men her vil jeg nok anbefale å legge i litt mer, f.eks. charge amps til ca 5-6.000,-
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA