Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte reparasjon av luftfjæring

Startet av Leaf_2014, onsdag 12. april 2017, klokken 13:27

« forrige - neste »

Leaf_2014

Etter å ha tilbragt litt tid i soner med miljøfartsgrense i vinter er det tydelig at dette er noe folk driter i.

Er det fordi det ikke har noen effekt uansett og således et tulletiltak?

Å senke farta i noen hundre meter fremstår for meg personlig som mer gunstig enn økte bompenger eller fjerning av parkering i sentrum som alternative (dog kanskje mer effektive) tiltak for å redusere luftforurensingen.

Hadde jo effektivt redusert forurensingen dersom de stilte seg opp og plukket førerkort ved Vækerø, der ligger mange i 100 i 60-sonen.

Synspunkter?
Leaf 2014

AmocoCadiz

Sitat fra: Skjervesbu på søndag 05. februar 2017, klokken 23:00

Hadde jo effektivt redusert forurensingen dersom de stilte seg opp og plukket førerkort ved Vækerø, der ligger mange i 100 i 60-sonen.

Ja dette ville være en effektivt brutal løsning, trafikkmengden er her ca 90000biler i døgnet, statskassen ville bli raskt fyllt opp av forenklede forelegg og førekortbeslagen til de ca 50000 bilister som holder mer enn 86km/h, ville minske trafikkmengden inn og ut av Oslo med tilsvarende antall på bare et døgn . Egentlig trippelbra siden disse mest sannsynligvis blir syklister eller må ta kollektivt....

Miljøfartsgrensen har gjennom flere år ikke dempet farten veldig mye i realiteten, målingene varierer iht tid på døgnet men ligger omtrent på 76km/h. Men de påstår støynivå er noe senket og antall ulykker minsket. (83 til 63 og alvorlig skadde 2 til 0 i følge en rapport)

På denne veistrekningen E18 vækkerø fremstår det som ganske ubehagelig å kjøre 60 når den vanlige trafikkflyten er nærmere 80.

bmw2002

Det jeg har lest tilsier at det utgjør ingenting for personbiler, men har en betydning for buss og tungtransport.

espenri

Enig, på denne strekningen er det bare å følge trafikkflyten, ellers føles det fort veldig utrygt. Trailere som dunker forbi i 80-90 mens du ligger i 60 er _ikke_ behagelig.

Kunne godt tenkt meg varslet kontroll på disse strekningene en gang iblant, kanskje det fikk ned snitthastigheten noe... I dag fulgte jeg trafikken i høyrefeltet, kanskje 80ish og venstrefeltet var et tog av biler som kjørte forbi i langt høyere fart.

Personlig har jeg ingenting i mot å holde 60-70 på disse strekningene istedetfor 80, men når resten av trafikken går 20-40 km/h raskere enn deg føler jeg personlig at det blir mer utrygt.

arthur

Og hadde man kommet senere frem til målet om alle holdt den lovpålagte hastigheten på 60 heller enn 80 til 100?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Panduck

En stund siden jeg kjørte inn og ut av Oslo daglig og fikk oppleve miljøfartgrenser til / fra jobb (nå kjører NSB meg i 200km/t inn til Oslo). Det jeg merket var at det virket som om trafikkflyten gikk mye bedre i rushtiden når fartsgrensen var satt ned. På den tiden av dagen var det uansett ikke snakk om å kjøre i 80km/t. Det kan være at når trafikken er tett, så blir flyten bedre av å ha en lavere fartsgrense.

SuperPG

er vel i Gøteborg de på noen strekninger tilpasser fartsgrensen etter traffikkmengden, og har stor suksess med å få bort mye av rushtrafikken med å sette ned fartsgrensen når trafikken tetter seg til.

https://www.tu.no/artikler/slik-unngar-svenskene-ko/225005
2015 E-tron ladehybrid
Tesla Model E (reservert 01.4.17)
Audi E-tron Concept (reservert 21.4.17)

Panduck

Sitat fra: SuperPG på mandag 06. februar 2017, klokken 09:05
er vel i Gøteborg de på noen strekninger tilpasser fartsgrensen etter traffikkmengden, og har stor suksess med å få bort mye av rushtrafikken med å sette ned fartsgrensen når trafikken tetter seg til.

Jeg satt iallefall igjen med følelsen at vi i rushtiden burde ha miljøfartsgrense hele året, rett og slett fordi man kom seg RASKERE på jobb da.

SuperPG

Sitat fra: Panduck på mandag 06. februar 2017, klokken 09:07
Sitat fra: SuperPG på mandag 06. februar 2017, klokken 09:05
er vel i Gøteborg de på noen strekninger tilpasser fartsgrensen etter traffikkmengden, og har stor suksess med å få bort mye av rushtrafikken med å sette ned fartsgrensen når trafikken tetter seg til.

Jeg satt iallefall igjen med følelsen at vi i rushtiden burde ha miljøfartsgrense hele året, rett og slett fordi man kom seg RASKERE på jobb da.

Enig, men den burde være adaptiv slik som i Sverige. Ikke tidstyrt, men styrt av hvor tett go raskt trafikken går. 
2015 E-tron ladehybrid
Tesla Model E (reservert 01.4.17)
Audi E-tron Concept (reservert 21.4.17)

jkirkebo

Sitat fra: espenri på mandag 06. februar 2017, klokken 07:47
Enig, på denne strekningen er det bare å følge trafikkflyten, ellers føles det fort veldig utrygt. Trailere som dunker forbi i 80-90 mens du ligger i 60 er _ikke_ behagelig.

Kunne godt tenkt meg varslet kontroll på disse strekningene en gang iblant, kanskje det fikk ned snitthastigheten noe... I dag fulgte jeg trafikken i høyrefeltet, kanskje 80ish og venstrefeltet var et tog av biler som kjørte forbi i langt høyere fart.

Personlig har jeg ingenting i mot å holde 60-70 på disse strekningene istedetfor 80, men når resten av trafikken går 20-40 km/h raskere enn deg føler jeg personlig at det blir mer utrygt.

Dette løses jo superenkelt ved å sette opp to bokser for gjennomsnittsmåling pr. fil. En der 60 starter og en der 60 slutter. Kan justeres opp til 80 i sommerhalvåret, om det er 60 der bare på vinteren (jeg kjenner ikke strekket, kjøret aldri der).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sylwester

Miljøfartsgrenser er nok tullball. Det er et sparetiltak siden kommunen ikke vil vaske. Et bedre tiltak var å bruke penger på å få folk vekk fra vedfyring.

At flyten er forbedret er jo ikke så rart. Hvis man antar tresekundersregelen så vil kapasiteten på veien gå opp hvis man reduserer hastigheten.
Ved et dynamisk system slik som i Sverige får systemet respekt heller enn et tidssystem vi har betalt millionbeløp for i Oslo. At folk overholder trafikkreglene er viktig for at systemet skal fungere som planlagt.

Snittmåling er skummelt, men jeg syns det hadde vært kjekt å hatt det overalt og heller økt fartsgrensene. I tillegg burde det være enklere å ilegge bot. Idag så er det myndighetens ansvar å finne riktig person, mens ved å fordele dette ansvaret til eier så vil eier få bot/prikk hvis ikke personen som kjørte vedtar ansvaret. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

arthur

Sitat fra: sylwester på mandag 06. februar 2017, klokken 15:45
At flyten er forbedret er jo ikke så rart. Hvis man antar tresekundersregelen så vil kapasiteten på veien gå opp hvis man reduserer hastigheten.

Så jo saktere alle kjører jo bedre og jo fortere kommer man frem?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

sylwester

Ja! Det er et bristepunkt der det kollapser. Selv om all køen forsvinner så vil trafikkorken bevege seg bakover i lang tid. Hvis man reduserte hastigheten før dette hender og de unngår bristepunktet så kjører alle raskere til jobb selv om de bruker 2,5 minutt ekstra per mil.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

LA-Thing

Sitat fra: sylwester på mandag 06. februar 2017, klokken 15:45
Hvis man antar tresekundersregelen så vil kapasiteten på veien gå opp hvis man reduserer hastigheten.

Dersom du med 3-sekundersregelen mener at det alltid er 3 sekunder mellom hver bil er kapasiteten konstant uansett hastighet. Alltid én bil hvert 3. sekund, dvs. 20 pr. minutt, 1 200 pr. time. Uansett om hver bil kjører i 60 km/t eller 200 km/t.

Å heve fartsgrensen øker i teorien ikke kapasiteten på veien, men det som ofte skjer er at avstanden mellom bilene ikke øker proporsjonalt med hastigheten. Mange ligger kun med en avstand på 'tusen-og!' i 120 km/t. Da øker kapasitien på veien, men også risikoen for ulykker.

Ved lavere hastigheter kan man imidlertid trygt redusere avstanden mellom bilene fordi bremselengden (og konsekvensene av sammenstøt) reduseres, f.eks til 2 sekunder. Da går kapasiteten opp fra 20 til 30 pr. minutt, 1 800 pr. time. Selvkjørende biler som snakker sammen kan redusere avstanden ytterligere og dermed øke kapasiteten på veien.
Drammen, Tesla Model S #2510

Leaf_2014

#14
Når det gjelder farten i disse sonene er dessverre elbilene gjerne verstingene rent sikkerhetsmessig: sist uke var jeg vitne til ikke mindre enn to nesten-kjedekollisjoner da bil fra høyre fossilfil skulle svinge av og elbiler kommer i rundt 100 på inner'n. Dette gjelder også generelt når trafikken går sakte pga kø.

Lov å bruke hue.
Leaf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA