Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte reparasjon av luftfjæring

Startet av Leaf_2014, onsdag 12. april 2017, klokken 13:27

« forrige - neste »

Leaf_2014

Tidligere år hadde vel ikke onkel hjemmel for å bøtelegge etter miljøfartsgrense, men dette er vel endret nå? Kan det hende at Average Joe ikke har fått med seg dette og tror at man slipper med ei lita bot i 100?
Leaf 2014

Arha

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 08. februar 2017, klokken 12:57
Det ser altså ikke ut som, sett på en bil isolert sett, det har noe for seg å senke hastigheten fra 80.
Det fører vel også med seg at enkelte gir enda mer f.. i fartsgrensen, når veien er meget god men lovlig hastighet bare er 60 (km/t og ikke mph slik det kanskje "burde" være..)
Ser ikke bort fra at mange da vil kjøre fortere når det er 60 enn 80, på samme vei.
Det er vel mindre spredning av partikler på veien og ikke mindre forbruk som er hovedgrunnen til innføring av miljøfartsgrense.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

jkirkebo

Sitat fra: arthur på onsdag 08. februar 2017, klokken 13:12
Vi er enige om (?) at så lenge man holder riktig avstand til bilen foran så er veikapasiteten den samme uavhengig av hvilken fart trafikken holder, eksempelvis 40 eller 79 km/t, men; spørsmålet mitt er om man holder like "riktig" avstand uavhengig av hvilken fart trafikken går i. Jeg tror, gjentar tror, at i lavere hastighet er vi flinkere til å følge på enn ved høy/høyere hastighet, og det er her jeg lurer på om det finnes dokumentasjon for min påstand (tror).

Den mest effektive hastigheten er visstnok 60km/t, både for kapasitet og trafikkavvikling.

Det er ikke slik at det bare er avstanden mellom bilene som betyr noe, man må også regne på hvor lang tid det tar før en bil passerer et målepunkt. Hjelper ikke med 3 sek. mellom bilene hvis trafikken går så sakte at det tar 6 sekunder for en bil å passere målepunktet, da blir det 9 sekunder mellom bilene. Jo høyere hastigheten er jo kortere tid bruker bilen på å passere, men med høyere hastighet øker også avstanden i tid mellom bilene. Kurvene møtes visstnok omtrent på 60km/t i følge de som har forsket på dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sylwester

Men det mest optimale trafikkaviklingen, så lenge det er forsvarlig, er jo å ha så høye hastigheter som mulig i takt med trafikktettheten slik som svenskene har gjort. Dvs. at det på morgenen kan være 110 og hastigheten bli satt ned når det blir tettere slik at det aldri stopper helt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

@arthur
Jeg tror også man er flinkere til å følge på i lavere fart, f.eks. flinkere i 50/60 enn i 80/90. Det føles i hvert fall slik når man er ute i trafikken. De store gapene blir større og oftere jo høyere hastigheten er.
Bare så lenge man unngår bom stopp, eller svært nær, for der er folk aller verst...
Så, det aller viktigste for jevn flyt er jevn hastighet.


Sitat fra: Arha på onsdag 08. februar 2017, klokken 15:01
Det er vel mindre spredning av partikler på veien og ikke mindre forbruk som er hovedgrunnen til innføring av miljøfartsgrense.
Ja, som nevnt i tidligere kommentar vil et kjøretøy virvle opp mindre skitt i lavere hastighet, pga lavere lufttrykk.
Men forbruk er ikke å kjimse av det heller, det er jo ikke uten grunn at de har (truet med) dieselforbud enkelte dager.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rio

Variable hastigheter (endres dynamisk og kontinuerlig) brukes på M25 - ringveien rundt London - med imponerende resultat.

Det man ønsker å forhindre er at trafikken stopper opp, kjører raskt, stopper opp, osv. fordi det tar laaaaang tid for biler som har stoppet å kjøre videre. Det reduserer kapasiteten dramatisk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

nr1rayner

Kanskje flere her som har sett Mythbusters test, x-antall biler skal kjøre i en stooor rundkjøring.
I teorien burde man jo klare å holde det fint gående, hvis alle holder jevn hastighet.
Det starter fint, men så blir det luker og til slutt blir det bom stopp, som forplanter seg.

Ligger på youtube, legg inn link den som finner  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Sele


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA