Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte reparasjon av luftfjæring

Startet av AppleKnocker, onsdag 12. april 2017, klokken 13:13

« forrige - neste »

zbk

Undersjøiske tuneller spiser mindre batteri enn de fleste tror. Om du ikke skal nedover med nesten fullt batteri så regenererer du såpass mye at snittforbruket i tunellen ikke blir så veldig mye over tilsvarende på flat vei. Å komme ned mot 150Wh/km i rennfast er i alle fall mulig, da med litt edruelig fart oppover.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

AppleKnocker

Under gode forhold utenom motorvei kan jeg ikke skjønne at 300 km skal være noe problem på en ladning.  300 km om vinteren krever nok sparekjøring.

Jeg fikk en rekkevidde på 255 inkl rest, og det var langt fra flatt og en del mil på motorvei. Hvis jeg skulle kjørt totalt 300km hadde jeg kanskje trengt 20-30 min lading.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

PionerThink

Takk for innspill :+1:
Hadde også håpet at det kanskje holdt med 25-30 min lading da en stopp m/4 i bilen fort tar så lang tid ::)
Har også vurdert i3, og den måtte vel hurtigladet ca det samme for å kunne klare de resterende 12 milene ;)
Er vel bare Ampera-e som hadde klart det uten lading av de "normalt prisede" elbilene, men den vil man ikke få på 3-8 uker :laugh:
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

GOS

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 01. mars 2017, klokken 00:31
225km gjennomført med 5kw/30km igjen på batteriet. Ikke verst for en "kortrekkeviddebil". Under optimale forhold er 30 mil på slike veier enklere enn en tur i parken. 35 mil hvis man konsentrerer seg litt.
Dette ga 159 wh/km.

Hva ville du estimert du hadde brukt på Tesla'en under samme forhold og samme kjørestil? 190?

Lurer på å kjøpe en slik Zoe (eller en Hyundai Ionic) jeg også, men får av og til inntrykk av at Zoe bruker like mye som Tesla'en når det blir litt hastighet. Tenker primært som bybil, men må også kunne fungere greit frem og tilbake til hytta med småkjøring i løpet av helga også (70 km hver vei, blir ofte over 200 km med Tesla'en i løpet av ei hyttehelg).
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

AppleKnocker

Tja, litt under 200 med Tesla kanskje.

Zoe er ikke supereffektiv i høy fart, det har du rett i. Ioniq er mye bedre. Leaf er muligens også bedre, men Zoe er tross alt bedre enn verstingen Soul.
Jeg har kjørt Ioniq noen ganger, men opplever likevel at Zoe med det nye batteriet aldri går kortere enn Ioniq. Selv når man bomber ned motorveien i 110+mva  i minus 10.

Hvis man holder seg til fartsgrensene er minimumsrekkevidden om vinteren 200km, rundt 25% mer enn Ioniq (selv om batteriet er 46% større!).
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Goggen123

Sitat fra: GOS på mandag 06. mars 2017, klokken 20:43
Lurer på å kjøpe en slik Zoe (eller en Hyundai Ionic) jeg også, men får av og til inntrykk av at Zoe bruker like mye som Tesla'en når det blir litt hastighet.

Det lille jeg har lest av tester med Google translate av nye Zoe (nederlandske og franske sider), sier at rekkevidden faller MARKANT når man kjører motorveihastighet. Det er en turn-off for meg i hvertfall, som stort sett kjører 110-soner i Akershus.


AppleKnocker

Det er min erfaring også, men foreløpig er det ingen elbiler på veien andre enn Tesla som matcher rekkevidden på motorvei.

Vi har en fast tur på 18 mil på motorvei. Hvis jeg kjører den ruta med Ioniq (som jeg var på nippet til å kjøpe) om vinteren må jeg enten hurtiglade eller kjøre under fartsgrensen. Med Zoe kan jeg holde fartsgrensene også i 110 sonen.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA