Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte reparasjon av luftfjæring

Startet av AppleKnocker, onsdag 12. april 2017, klokken 13:13

« forrige - neste »

AppleKnocker

I helgen skal Zoe ZE40 testes for fullt. Planlegger en tur på 225 km hver vei og det er meldt bikkjekaldt. Det er minimalt med motorvei, så snittfarten blir moderat. Jeg lader bilen helt opp på 11kw lader og forvarmer bilen og batteriet. Har som mål å klare turen uten å lade. På destinasjonen er det lademulighet maks 10A. Det er meldt 15-20 minus på hjemreisedagen, og jeg er litt spent på hvor mye jeg klarer å forvame batteriet med de forutsetningene.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

gigafactory

Er det noen slags app en kan lese ut batteritemperatur med på Zoe? Hadde i så fall vært kjempeinteressant

AppleKnocker

Jeg har fått inntrykk av at CanZE appen leser ut blant annet batteritemp ala LeafSPY. Har ikke rukket å installere og teste ennå, så jeg vet ikke så mye om den.

http://canze.fisch.lu/
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser


tkathulevej

Ahh, samme indlæg, samme tid :-)

Jeg benytter canZE. Der er i hvert fald en side der viser batteri(modul) temperaturer.

/tka

AppleKnocker

Nice  :D

Er det slik at denne appen er kresen på hvilken dongle man har? Jeg har et par som jeg har brukt på Leaf og håpet at de er kompatible...
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

ladov

Mange av de billige kina-donglene er ikke helt hva de gir seg ut for og virker dermed dårlig. Har du en bra dongle til leafen din vil jeg gjette på at den også vil virke bra på Zoe..

Selv har jeg en billig kina-dongle fra *før* de begynte å jukse med spesifikasjonene. Den funker men er ikke heelt stø.. :p
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

bjos


Blir spennende å høre hvordan det gikk!

Goggen123


gigafactory


AppleKnocker

Turen ble utsatt fordi det var litt for kaldt for folkene som skulle fraktes til fjells. Så kalde føtter ja, og i morgen skal bilen sjekkes hos Renault for å finne ut hvorfor den bare varmer bena til den som sitter i passasjersetet (ref annen post).

Kjørte likevel en tur til Sverige som ble rundt 20 mil. Lå en god del over fartsgrensen på 110 og med full guffe på varmen fordi jeg visste at det var 22kw lader på destinasjonen. 20 mil på motorvei er nok mulig om vinteren, men farten må tilpasses. Tipper det hadde gått t/r om man kjører rolig i rundt 100 med varme?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Goggen123

Hehe, ja så den andre tråden nå.
Har du kjørt fra Akershus et sted til Svinesund siden det er mye 110 sone?
Jeg kjører mye 110 sone i Akershus og vurderer Zoe når leasing på Leaf går ut, så hører gjerne mer om erfaringene dine når du har kjørt litt  :+1:

AppleKnocker

Yes, startet på Fortum i Vestby.

Gjorde noen kvasivitenskapelige tester i dag med cruise control på 120 km/t (115 GPS). Skrudde av varmen og kjørte frem og tilbake på E6 med minimal trafikk og ingen som hindret meg fra å holde farten.  Målte kun distansen hvor jeg faktisk lå i ønsket fart (dvs ikke når jeg snudde og måtte regenerere/akselerere) Virker som 22 kw/100km er typisk i denne farten og med slike forhold. Det var fuktige partier, noen få minusgrader og jeg kjørte med piggdekk ( :o).

Det skulle gi rundt 18-19 mil under slike forhold. Men jeg har inntrykk av at Zoe er mer sensitiv for høydeforskjeller enn f.eks Leaf.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AppleKnocker

Ruta er kjørt. Det var riktignok ikke bikkjekaldt, mellom +1 og -2. Det var derimot regn, snø og slaps nesten hele veien. 1/3 av kjøringen på motorvei, ellers mye 80 sone. Varme på 22C. Holdt fartsgrensene og kjørte generelt rolig. Snittfarten ble 68 km/t som egentlig er høyere enn forventet (noe veiarbeid og omkjøring som trakk ned).

225km gjennomført med 5kw/30km igjen på batteriet. Ikke verst for en "kortrekkeviddebil". Under optimale forhold er 30 mil på slike veier enklere enn en tur i parken. 35 mil hvis man konsentrerer seg litt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

PionerThink

Dette var jo oppløftende ;) Har sett litt på Zoe 400 km da tanken var om det var mulig å ta turen fra Kr.sand til Kopervik på Karmøy med den på en lading(ca.300 km). Ser at det er ladestasjon både på Moi (125km) og Vikeså (177 km), og bruker man ca.16 kwh/100 km så er det vel ca 30 kw forbrukt av 41 kw tilgjengelig når man ankommer Vikeså(regner med litt ugunstig topografi osv på vegen bort). Har man da 25% igjen og ønsker å lade til 80% som er det gunstigste, så tar jo dette fort over 1,5t på semihurtig 22 kw lading vil jeg tro? Nå er det jo bare 125 km igjen av turen etter Vikeså, men med Rennfast x2 så er det 4 stk undersjøiske tuneller som skal forseres, så man bør jo minst ha 60-70% tilgjengelig?
Hvis noen som er flinke på dette med tall og lading så hadde jeg satt stor pris på om ovenfor kunne bekreftes mtp hvor lang tid man måtte ha ladet på Vikeså, og om mine antakelser ellers om forbruk er riktige? ::)
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA