Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Min Tesla må værsågod dele ladekurs med Leaf, men hvordan?

Startet av Ecinnaj, onsdag 12. april 2017, klokken 12:58

« forrige - neste »

Ecinnaj

Hva vil det si at displayet er programerbart på den nye golfen.
Dette tilleggs utstyret koster 3900,' er det verd det?
Hva kan man evt gjøre med det?

sengekos


Chivas

Det displayet er et must tilleggsutstyr. Du får digital (touch?) skjerm istedet for de analoge klokkene som er nå.

Det er verdt prisen.  Så kan man diskutere om det skulle vært tilleggsutstyr i det hele tatt, og om prisen er reel iforhold til kostnadene ved analog. Tipper den prisen er en markedspris og ikke en reell kostnad.

ReneM

Søk på Audi virtual cockpit. Da ser du hva det er for noe. For 3900 mener jeg også at det er en grei pris. Vil ikke kalle det for en must å ha men jeg regner med at den øker annenhands verdi.

Men hva skjer med 'staging' eller 'needle sweep'? Jeg liker best Audi sin eldre løsning på blant annet A6. En stor skjerm i midten og likevel 2 analoge klokker. Det jeg misliker er at det er alltid en god del ekstralys som møter deg. Sånn sett liker jeg bedre analog visning. Det er så lenge jeg vet ingen OLED så det vil alltid være lys over hele flaten.

Dette sagt, vil jeg også si at mulighetene er bedre med digital dashboard. 
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

TM

Her er det en video. Det mest fordelaktige ved Active Info display er kanskje at man kan få kart og navigasjon inn i selve instrumentpanelet (se fra 0:47) . Som nevnt over er ikke nødvendig eller spesielt nyttig, men det er nytt i faceliften. Derfor vil jeg tro at man vil få igjen det meste av de 3900 kr ved salg innen 2-3 år.  Skal man ha bilen lenge og utover garantitiden på 5 år ville jeg ikke kjøpt det. Vanlige instrumenter har jo vist seg å holde i årevis, og hvis man får en feil på Active Info display etter at garantien har gått ut, vil jeg tro at det koster mye mer å reparere enn du opprinnelig betalte for tillegget. Selv bestilte jeg det, men det er mest med tanke på salg av bilen etter maks 1 år.


Oddaa

Sitat fra: Chivas på mandag 06. februar 2017, klokken 08:10
(touch?)

Nei, ingen touch. Ikke så praktisk å sitte med hendene igjennom rattet og trykke heller, så det er like greit.
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

christofferlan

Kikka på det hos forhandler. Du får stor navigasjon som sikkert er bra, ellers er det bare en fancy gimmick. Jeg gikk for analogt display som sannsansynligvis er mer behagelig for øyne og gir akkurat samme informasjon.

eivhelle

Den største fordelen er at displayet er definert fra SW. Altså kan man i teorien lage akkurat hva man vil. Det er derfor enklere å få skreddersydd en løsning som passer i en elbil. På dagens utgave med "analoge" instrument har en prøvd å omdefinere instrumenter som passer naturlig inn i en fossil bil.

Jeg er usikker på hvilke valgfriheter VW har lagt opp til her. Men i teorien kunne du hatt mulighet til å bygge opp et personlig skjermbilde basert på hvilke funksjoner du ønsker å ha tilgjengelig. Dette er også muligheter som kan komme i etterkant basert på en SW oppdatering.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Oddaa

Sitat fra: christofferlan på mandag 06. februar 2017, klokken 15:06
Jeg gikk for analogt display som sannsansynligvis er mer behagelig for øyne og gir akkurat samme informasjon.
Har en annen bil med digitalt display. Oppfatter det som helt likeverdig mht behag for øynene. Fordelen er at det kan velges hvilken informasjon som vises i førerdisplayet - og dermed at mer informasjon er tilgjengelig.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

sap_2000

#8
Har Active Info på Passat GTE'en og synes det er veldig nyttig at man kan velge og tilpasse visninger og info etter eget ønske. Finnes ikke ubehagelig for øynene i mørket.

Har 2015 egolf med tradisjonell dash fra før og en facelift egolf i bestilling, og for meg var det utenkelig og ikke bestille Active Info på den nye.
Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

Ecinnaj

Tusen takk for svar :)
Jeg har aldri kjøpt ny bil før og er kjempenervøs for om jeg velger rett og får en bil keg trives med lenge.


sengekos


elektrolux

Mener å ha lest at bilfabrikantene foretrekker digitalt instrument da dette er rimeligere enn analogt.

Dermed blir prispåslag juks.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

eivhelle

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 07. februar 2017, klokken 08:58
Mener å ha lest at bilfabrikantene foretrekker digitalt instrument da dette er rimeligere enn analogt.

Dermed blir prispåslag juks.
På sikt kommer analogt instrument til å forsvinne og da forsvinner også prispåslaget på digitalt. I mellomtiden tar de ekstra betalt for digitalt display fordi det er det siste og beste. Om prisen på delene er lavere har det ingenting å si fordi man i starten uansett skal tjene inn utviklingskostnadene. Legger man sammen delekost pluss utviklingskostnader vil digitalt display være dyrere enn analogt instrument på kort sikt. Så jeg ser ikke noe problem med at prisen er høyere i overgangsfasen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Oddaa

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 07. februar 2017, klokken 08:58
Mener å ha lest at bilfabrikantene foretrekker digitalt instrument da dette er rimeligere enn analogt.

Dermed blir prispåslag juks.

Tja, det er jo sånn at fabrikantene ønsker å dekke inn utviklingskostnadene. Så hvorfor ikke ta ekstra betalt så lenge det gir en tilleggsfunksjonalitet som kundene er villige til å betale for?
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

TM

Ser at Active Info Display koster 665 euro på nye "fossil" Golf i Tyskland, men det er standard på e-Golf i Østerrike. For den prisen de har satt på e-Golf i Norge synes jeg vel egentlig det burde vært standard. Men prisen på 3900 er vel ikke urimelig, og må kanskje sees i sammenheng med at de har priset sikkerhetspakken og dynamiske LED lys svært lavt (2400 + 2700). 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA