Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil går ikke, feil lagret

Startet av TantePose, søndag 23. januar 2011, klokken 11:34

« forrige - neste »

Marhet

Jeg har bare hatt min 2012 Ion noen måneder og har merket meg at rekkevidden har vært fra 10 mil og nedover nå om vinteren. Vi har en hytte (uten lademuligheter) som bare er 65 km fra der vi bor, og jeg lurer på hvilke væreforhold jeg bør ha (og evt. andre fakturer jeg bør passe på) hvis jeg skal prøve meg på en 65+65km (tur-retur)?
Sandnes/Stavanger
Ion 2012

tomrh

Sitat fra: Marhet på fredag 22. februar 2013, klokken 00:36
Jeg har bare hatt min 2012 Ion noen måneder og har merket meg at rekkevidden har vært fra 10 mil og nedover nå om vinteren. Vi har en hytte (uten lademuligheter) som bare er 65 km fra der vi bor, og jeg lurer på hvilke væreforhold jeg bør ha (og evt. andre fakturer jeg bør passe på) hvis jeg skal prøve meg på en 65+65km (tur-retur)?
130 km på en ladning blir knapt. Må i så fall være bare fører i bilen, 15+ varmegrader, vindstille og tørt vær, og kjøre i flatt terreng på vei med endel 60- og 70-soner. Men helt uten lademuligheter sier du? Jeg har også en strømløs hytte, men spurte nærmeste gårdseier om å få lade (mot betaling selvsagt). Men hvis hytta ligger langt fra nærmeste nabo er det jo vanskelig. Er det ikke muligheter langs veien da? En times middagspause fredag ettermiddag nær et ladepunkt gir jo 3 ekstra streker (ved 16A-lading).

En annen mulighet er å investere i solpanel + 8-10 stk store AGM batterier (250-300 Ah) og en kraftig inverter (minst 2,5 kW) slik at du kan lade bilen på hytta. Koster flesk dette da, tipper opp mot 100.000 kroner...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Focus

Du kan jo kjøpe et rimelig bensin /diesel agregat til 5-8 tusen og lade noen timer i løpet av oppholdet på hytta.
Du trenger jo ikke mer 2 til 5 Kw agregat for å få nok inn på batt til returen.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Øyvind.h

Indirekte relevant for rekkevidde, men her er en studie som bl.a. kommer med generelle påstander for litium-ion levetid ut fra hvordan batteriet brukes. For trillingene ser det ut til at de klart ovegår levetiden Battery University anslår.

Levetid:
100% DoD 300 – 500
50% DoD 1,200 – 1,500
25% DoD 2,000 – 2,500
10% DoD 3,750 – 4,700

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

#469
Sitat fra: I-MIEV på fredag 22. februar 2013, klokken 09:48
Du kan jo kjøpe et rimelig bensin /diesel agregat til 5-8 tusen og lade noen timer i løpet av oppholdet på hytta.
Du trenger jo ikke mer 2 til 5 Kw agregat for å få nok inn på batt til returen.
Med virkningsgrad på 30-35% blir det dyre kilowatt-timer. Tipper man får ut ca. 3 kWh pr. liter diesel, det blir knappe 4 kroner pr. kWh med avgiftsfri diesel. Men man lader MYE med diesel før man kommer opp i prisen til kraftpakken til 100.000. Fordelen med sistnevnte er jo i praksis innlagt strøm uten aggregatstøy, startproblemer med aggregat i vinterkulda etc (been there done that..).

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 22. februar 2013, klokken 11:56
Indirekte relevant for rekkevidde, men her er en studie som bl.a. kommer med generelle påstander for litium-ion levetid ut fra hvordan batteriet brukes. For trillingene ser det ut til at de klart ovegår levetiden Battery University anslår.
Artikkelen ser ut til å være fra 2010 (dato for første kommentar), og grafene i figur 5 er fra en studie i 2002. Så batteriene har kanskje rukket å bli litt bedre? Resultatet i table 3 ville jo være helt ødeleggende for elbiler. Virker som om denne studien gjelder litium-teknologi for laptop-batterier og at det er en annen enn brukt i moderne elbiler?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyvind.h

Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 22. februar 2013, klokken 12:37
Artikkelen ser ut til å være fra 2010 (dato for første kommentar), og grafene i figur 5 er fra en studie i 2002. Så batteriene har kanskje rukket å bli litt bedre?
Ja det ser absolutt slik ut! Men det jeg synes er mest interessant er forholdstallene. Tre ganger bedre levetid ved å holde seg til rundt 50% utlading, og femgangeren ved å holde seg runt 25%. Illustrerer at batteriene i elbiler vil vare mye lenger enn eks. mobilbatterier, som folk ofte trekker frem som argument for at batterier i elbiler vil dø etter få år.

Dette understøtter det svært lave rekkevidde-tapet folk melder om, selv om de har kjørt 40-50.000km og utladet batteriet hundrevis av ganger!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 22. februar 2013, klokken 12:47
Men det jeg synes er mest interessant er forholdstallene. Tre ganger bedre levetid ved å holde seg til rundt 50% utlading, og femgangeren ved å holde seg runt 25%.
Og her vil dieselvarmeren betale seg, som også foxy har vært inne på. For i vinterkulda får man oftere dype utladninger, så dieselvarmeren vil forlenge batterilevetiden noen år.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyvind.h

Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 22. februar 2013, klokken 12:55
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 22. februar 2013, klokken 12:47
Men det jeg synes er mest interessant er forholdstallene. Tre ganger bedre levetid ved å holde seg til rundt 50% utlading, og femgangeren ved å holde seg runt 25%.
Og her vil dieselvarmeren betale seg, som også foxy har vært inne på. For i vinterkulda får man oftere dype utladninger, så dieselvarmeren vil forlenge batterilevetiden noen år.
Det høres ut som et godt argument, i tillegg til at man kan øse på med så mye varme man vil uten å tenke på batteriet. Fossilt drivstoff er fortsatt en overlegen energibærer. Kanskje dieselvarmeren rett og slett betaler seg selv mtp forlenget batterilevetid, i tillegg til bedre varmeeffekt i bilen/redusert rekkeviddeangst?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 22. februar 2013, klokken 12:59
Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 22. februar 2013, klokken 12:55
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 22. februar 2013, klokken 12:47
Men det jeg synes er mest interessant er forholdstallene. Tre ganger bedre levetid ved å holde seg til rundt 50% utlading, og femgangeren ved å holde seg runt 25%.
Og her vil dieselvarmeren betale seg, som også foxy har vært inne på. For i vinterkulda får man oftere dype utladninger, så dieselvarmeren vil forlenge batterilevetiden noen år.
Det høres ut som et godt argument, i tillegg til at man kan øse på med så mye varme man vil uten å tenke på batteriet. Fossilt drivstoff er fortsatt en overlegen energibærer. Kanskje dieselvarmeren rett og slett betaler seg selv mtp forlenget batterilevetid, i tillegg til bedre varmeeffekt i bilen/redusert rekkeviddeangst?
Helt klart! Men som jeg sa da jeg svarte foxy så vil gevinsten hentes inn først når bilen er gammel og batteriet skulle vært utbrukt. Man kan sannsynligvis få 13 år levetid istedet for 10 år, men da må man også beholde bilen så lenge. For dette får man ikke igjen i en eventuell bruktpris. Og en gammel bil kan få andre utgifter på bremser, hjullagre etc. akkurat som fossilene. Likevel mener jeg at varm kupé og lengre rekkevidde vinters tid alene veier opp for utgiften. Og det sier jeg som *ikke* har dieselvarmer. :D Mulig det blir et prosjekt til neste høst/vinter, for jeg ser absolutt verdien i det.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Rekkevidde til trillingene er vel et godt gjennomdiskutert tema, men kan legge til at varmeapparatet bruker mindre om våren enn rekkeviddeindikatoren tror. Kjørte 45 km til jobb med lunk på varmeapparatet hele veien. Brukte 5 streker, akkurat like mye som jeg bruker uten. Men rekkeviddeindikatoren stilte seg litt mer negativ til dette, den datt fra 115 til 98 da jeg skrudde på, og endte på 64.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Focus

Rekkevidde indikatoren måler ikke effekten som blir brukt til varmeelementet. Jeg har en eber i min miev. Jeg har koblet fra varmeelementet, men indikatoren redusere rekkevidden når jeg setter på varmen. DVS at systemet bare legger til effekten fra elementet når dette blir skrudd på. Etter hvert som jeg kjører må rekkevidde indikatoren juster fordi det blir brukt mindre effekt en kalkulert.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

tomrh

#476
Observerer forøvrig at det helt klart er bedre rekkevidde på mjauen i år enn i fjor sommer.  8) Ble nesten litt overrasket i dag, kjørte 9 mil t/r jobb og hadde fremdeles 5 streker og 47 km rekkevidde igjen. Og da var vi 2 i bilen på vei til jobb + at jeg brukte litt varme i begynnelsen fordi jeg startet med kald bil. Dekktrykket er også normalt. Skjedde aldri i fjor, 12 mil var maks., og da med forvarming. Kunne strekke til 13 om jeg pumpet opp dekkene til 3 bar.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trivelli

Har kjøpt meg en I-Miev 2012, men den står i Oslo og jeg bor i Bergen. Vurderer å kjøre den til Bergen i stedet for å betale 5200 i bilfrakt. Noe som har klart å kjøre strekningen basert på hurtigladerpunktene:
Rud - Flå - Geilo - Voss - Bergen? Mottar kjerne tips til gjennomføring av turen.

tomrh

#478
Sitat fra: Trivelli på onsdag 17. juli 2013, klokken 11:04
Har kjøpt meg en I-Miev 2012, men den står i Oslo og jeg bor i Bergen. Vurderer å kjøre den til Bergen i stedet for å betale 5200 i bilfrakt. Noe som har klart å kjøre strekningen basert på hurtigladerpunktene:
Rud - Flå - Geilo - Voss - Bergen? Mottar kjerne tips til gjennomføring av turen.
Har ikke egen erfaring derfra, men det ser så absolutt gjennomførbart ut. Du bør imidlertid ha 16A ladekladd, ellers tar det endel lengre tid. De lengste strekningene mellom hurtigladerne er Rud - Flå (120 km) og Geilo - Voss (138 km). Må ha 100% ut fra Birger N Haug på Rud, det tar en time å toppe en hurtiglading (82%) til 100% ved å normallade på 16A. Må også ha en times ladestopp på 16A underveis til Flå pga. høydeforskjellen. Fra Geilo til Voss er det langt for en trilling, men også kraftig nedoverbakke med mye regenerering så det burdte gå. Man må toppe så man har 100% ut fra Geilo. Du bør også på forhånd avtale lading med en campingplass e.l. mellom Geilo og Voss i tilfelle det går mer strøm enn planlagt (vind, regn etc). Resten er piece of cake.

Totalt blir det 3 timer ekstra normallading med 16A-kladd (= 4,5 timer med 10A-kladd). Et prosjekt. Men absolutt verdt 5200 kroner. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sven erik

kjører du helt pent  å hurtiglader helt opp kan du greie deg mellom hurtigladerne men da må ikke  nåla gå over e ja helst under  ja det vil si første bikstaven på ekometret   jeg har kjørt  55000 med min nå og har  erfart det meste  ja en får å lenger rekkevide med bilen etter å ha kjørt bilen  ca 20000 km
det er raskere å lade fra omtrent tom til halv  en fra halv til full å  siste streken  tar ca 45 min å lade full  så når jeg kjører til Spania  lader jeg ikke den  for den går å fort   ja det jeg setter av tid her  er med 16 a kladd  det vil si ca 13,3a for det er det disse bilene trenkker men med 10a bruker du litt lenger men ikke mye  men  på den turen bare lad så fort du tenker her må jeg ta et stopp  så går det nokk bra og i Norge får en låne  kontakt på omtrent vær bensinstasjon   god tur

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA