Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil går ikke, feil lagret

Startet av TantePose, søndag 23. januar 2011, klokken 11:34

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: gmagnus på tirsdag 16. oktober 2012, klokken 13:21
Stemmer helt med det selgern sa til meg da jeg kjøpte min i august. Han sa rett ut at det ble holdt igjen en del av kapasiteten på batteriene de første årene/milene. Resten ble "sluppet" ut litt om litt. Ble forklart med at rekkevidden ikke skulle gå ned når batteriene begynner å bli litt "slitt".
Kan dette ha sammenheng med at man faktisk kan kjøre ganske lenge på null batteristreker? Jfr. ungarerne som kjørte 219 km på en oppladning. Vil tro at hele batterikapasiteten er der og kan hentes ut, men at det er bare energimåleren og GOM som justeres.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Kjørte vekk alle batteristrekene i går og hadde 3km rest (siste strek forsvant 800 meter før jeg hurtigladet). Da viste hurtigladeren 11% restkapasitet. Bilen er gått 13000 km. Hvilken restkapasitet har dere andre når strekene er borte? Og hvor langt har bilen totalt gått? Hvis vi får inn noen flere data her kan vi avgjøre om det bare er energimeteret som justeres av softwaren, eller om det finnes skjulte reserver som ikke engang hurtigladerne "ser".
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bobakka

Jeg har nå kommet opp i 32000 km.

Vedrørende lading er jeg ofte nede på 0, 1 og 2 streker, men veldig sjelden at jeg har sett skilpadda. Tror det dreier seg om færre enn 5 ganger totalt. Min synsing er at det er en vanlig strek fra 0 til skilpadde. 
Jeg har aldri kjørt meg helt tom. Noen som har kjørt helt tom og kan rapportere hvor lang distanse fra 0 streker / evnt skilpadde til de stoppet opp?Og hva skjedde da? Plutselig stopp?

Vedrørende rekkevidde så klarer jeg ikke å konkludere. Noen dager syns jeg rekkevidden er bedre enn det jeg har hatt, andre dager dårligere. Totalt sett tror jeg rekkevidden nå er sammenlignbar med når jeg fikk den ny. Jeg har ikke sett vesentlig lavere rekkevidde hvertfall.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

tomrh

#423
Bobakka, har du hurtigladet etter null, en, to eller tre streker igjen? Hvor mange prosent restkapasitet mente hurtigladeren at batteriet hadde da? Hensikten med forrige innlegget mitt er å finne ut i hvilken grad denne restkapasiteten endrer seg med kilometerstand på bilen for å finne ut i hvilken grad Mitsubishi "slipper opp" skjult kapasitet for å kompensere for batteriets alder. Bedre med noen tall enn bare synsing.

Ellers kjørte kona 5 km i 70-sone etter at siste streken forsvant en gang, hun sa da at hurtigladeren viste 6% rest. Men ingen skilpadder ennå nei.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sven erik

jeg har kjørt 35000 km med min i miev å om jeg kjører til den siste streken har gått får jeg rest  10%
å  jeg har på følsen  at fra siste km går til bilen stopper er ca det samme som en strek  men tror heller at systemet normaliserer seg på ca 25000 km fikk da lenger rekevidde  en før ser å på datan med samme batteriene  du må bruke den masse for batteriene er bra  men bateriene vi har skal det utrolig mye til før en får  knekt de  en har ca 20% i bunnen å 10% på topp som en aldri får brukt det er sikkerhets margin  fikk dette fra japan  da jeg sto strøm løs i frankrike å noen mente batteriet hvar gått   men å en annen ting det lønner seg å kjøre batteriet helt til siste km å strek er gått å fylle den helt opp med vanlig lader minst en gang i måneden
da får en bedre rekkevidde å ner holdbare batterier å helst prøve å ha minst en strek når en hurtiglader 

tomrh

sven erik:        kjørt 35.000 km, rest ved 0 streker: 10%
skatvalsbygg:  kjørt 13.000 km, rest ved 0 streker: 11%

Flott! To målinger og litt unøyaktighet, kan ikke konkludere noe ennå. Skulle hatt en måling fra en helt ny trilling også, skal iflg. hypotesen vise ca. 12% rest ved 0 streker da. Samt fra en som har gått 50.000 som skal vise ca. 9% rest.

Sitat fra: gmagnus på tirsdag 16. oktober 2012, klokken 13:21
Stemmer helt med det selgern sa til meg da jeg kjøpte min i august. Han sa rett ut at det ble holdt igjen en del av kapasiteten på batteriene de første årene/milene. Resten ble "sluppet" ut litt om litt. Ble forklart med at rekkevidden ikke skulle gå ned når batteriene begynner å bli litt "slitt".
Hypotesen min er at det slippes opp 1% i bunnen omtrent for hver 15.000 km, men at batteriet degraderer saktere enn dette slik at vi de første årene bare opplever gradvis økende kjørelengde slik hkaspenberg antydet.

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sven erik

i mars en gang har nokk min gått 50000 km skal ned til mallaga i gjenn med bilen 
jeg tror nokk  ikke bilen slipper mer etter hvert men det har mye med kjøre stil ++ men jeg fikk betydlig kortere rekkevidde når jeg kjøpte bilen hvar på ca 10 mil  selv ved 28 varme grader  men   np får jeg mer ved 2 pluss grader bare

Kito76

Har en strekning til jobb på ca 12 km hver vei. Skulle tro at en ladning holder minst 4 tur-retur, men det holder såvidt til 3 x 24 km. Er det normalt? Har en Imiev 2012 og bruker moderat varme. Strekning er Linderud - Oslo sentrum, altså en god del nedover veien til sentrum og tilsvarende oppover bakke hjem. Beregner ca 9 km med 70-80 km i timen.
Bør jeg sjekke batteriene, eller er det bare sånn?

Mr.Zero

Blir ikke helt klok på rekkevidden jeg heller.. I dag kjørte jeg fra risløkka ned til fotoboksen på mosseveien på en strek...! 14 km. Da holdt batteripakka 20 varmegrader og var fulladet ved start. Neste strek holdt til 23 km og tredje til 31. Men da gikk det i 80-90kmt. Ingen varme på. I temp rundt 0 og med moderat varme på, øker forbruket. Vinterhjul hjelper heller ikke, akkurat. Blir spennende i 15 blå å se hvor fort strekene da daler.. Jaja, uansett bedre enn å kjøre mc'n.... ;)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

TB

Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 21. oktober 2012, klokken 00:36
sven erik:        kjørt 35.000 km, rest ved 0 streker: 10%
skatvalsbygg:  kjørt 13.000 km, rest ved 0 streker: 11%

Hei
Eg lada frå 0 streker onsdag.
Kjørt 1100 km, rest ved 0 streker: 9%
Det var ca 3 km etter siste strek forsvant før hurtiglading. Ingen skilpadde.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

JohanH

Sitat fra: foxy på tirsdag 16. oktober 2012, klokken 12:55
over tid skal man jo i teorien miste kapasitet på batteri. slik jeg har forstått er det hovedsakelig avhengig av tid og antall ladesykler..

eller tar jeg feil her at tid ikke har noe å si?! hvis ikke, hva er forholdet mellom de?!

De er ikke additive, det er enten eller dvs kjörer du mye får du degradasjon som en konsekvens av det, kjörer du lite får du fremst degradering grunnet aldring MEN det er ikke additivt dvs dersom lading/utladingsdegraderingen er större enn aldringsdegraderingen (som for de fleste) så er det dette som betyr noe. Dette gjelder Li-ion batterier.

tomrh

Sitat fra: Toralf Bakketun på fredag 26. oktober 2012, klokken 22:31
Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 21. oktober 2012, klokken 00:36
sven erik:        kjørt 35.000 km, rest ved 0 streker: 10%
skatvalsbygg:  kjørt 13.000 km, rest ved 0 streker: 11%

Hei
Eg lada frå 0 streker onsdag.
Kjørt 1100 km, rest ved 0 streker: 9%
Det var ca 3 km etter siste strek forsvant før hurtiglading. Ingen skilpadde.
Når kona kjørte 5 km på 0 streker og hadde 6% rest, og jeg kjørte 800 meter på 0 streker med 11% rest, så blir det 5%/(5km-0,8km) = ca. 1,2% pr km. Så du skulle dermed ha 9 + 3*1,2 = 12,6% rest hvis du hadde stoppet og ladet med en gang den siste streken forsvant. Min prosent er egentlig 11 + 0,8 * 1,2 = 12%. Masse unøyaktigheter her, men kan vi skimte en fallende restverdi med antall kjørte kilometer? Spent på å se restkapasitet ved 0 streker på en trilling som har gått vesentlig lengre enn vår.

Opplever forøvrig at elbilen nærmest spiser batteri nå etter å ha lagt om dekk. Betyr jo at de har god friksjon da.....  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Phuc

Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 26. oktober 2012, klokken 23:41
Opplever forøvrig at elbilen nærmest spiser batteri nå etter å ha lagt om dekk. Betyr jo at de har god friksjon da.....  ::)
Eller at det ikke er kaldt nok ute slik at gummien i vinterdekkene er for myke :P
Tar vel og legger om i morgen selv.. får se hvordan det går med rekkevidden da.
Har allerede lagt merke til at varmeapparatet tar sin del av kaka.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

bruisepristine

#433
I morgen skal jeg endelig hente imieven min hos MF lillestrøm. :)
Selv om dette med rekkevidde ikke har bekymret meg hittil, iom jeg kommer til å kjøre mindre enn fem mil mellom hver lading, så har jeg de siste to nettene hatt mareritt at jeg alltid går tom for strøm ca en mil før jeg kommer meg til ladestasjon.. rekkeviddeangsten har tilsynelatende altså meldt seg i underbevisstheten kort tid før jeg engang har fått bilen (..)  ::)
Dette går vel forhåpentligvis over så fort bilen er meg i hende.
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Mr.Zero

Drømmen kan lett bli virkelighet dersom du kjører av/på med gassen hele tiden, har masse stigning, du fyrer på max, det snør og det er 15 blå.
Eller du kan gjøre som bl.a meg; rooolig og jevn fart, ikke over 80, varme og vifte på trinn 2. Resultatet var 9 mil i dag uten lading. Så drøm om noe annet, du!  ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA