Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil går ikke, feil lagret

Startet av TantePose, søndag 23. januar 2011, klokken 11:34

« forrige - neste »

hkaspenberg

Sitat fra: skatvalsbygg på lørdag 23. juni 2012, klokken 01:06
Den første streken fra full setter jeg stadig nye personlige lengderekorder på (fikk 12,6 km ut av den i dag), så den kan ihvertfall ikke være lineær.
Har oppdaget det samme. Min rekord er 13,6 km - strekningen Ekeberg-Lysaker uten at første prikk forsvinner.

En annen ting jeg har oppdaget er at man bør tømme bilen en gang i blant for å holde måleren i synk. Etter å ha ladet opp fra ca 30-40% til fullt gjentatte ganger syntes jeg det gikk statig fortere (færre km kjørt) fra fullt til 50%. I begynnelsen fikk jeg 55-60km på de første 50%, nå her om dagen bare 45-50 km. Så bestemte jeg meg for å kjøre den helt ned, og det virket da som de siste 20-30% var temmelig seige og jeg kom til 114 km med en prikk igjen og satt bilen til lading. To dager etter var jeg oppe på 70km på de første 50%! Kjøringen har hele tiden vært sammenliknbar og temperaturen omtrent den samme.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

tomrh

Forleden dag skjedde det at jeg gikk farlig tom for strøm på vei til hytta. Med 15 km igjen (hvorav 200 høydemeter oppoverbakke siste 2 km), og bare en ladestolpe valgte jeg å krype til korset og ringe på i et tilfeldig bolighus hvor jeg fikk lade.

Siden jeg aldri har erfart å kjøre helt tomt ennå, er det noen særlig rekkevidde å snakke om etter at alle ladestolpene er brukt opp?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

hkaspenberg

Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 09. august 2012, klokken 14:19
Forleden dag skjedde det at jeg gikk farlig tom for strøm på vei til hytta. Med 15 km igjen (hvorav 200 høydemeter oppoverbakke siste 2 km), og bare en ladestolpe valgte jeg å krype til korset og ringe på i et tilfeldig bolighus hvor jeg fikk lade.

Siden jeg aldri har erfart å kjøre helt tomt ennå, er det noen særlig rekkevidde å snakke om etter at alle ladestolpene er brukt opp?
Det er en annen tråd her inne med en video fra USA hvor de kjører en iMiev helt tom. De konkluderer med at det er et buffer på en 6-11 miles fra siste prikk forsvinner til bilen stopper helt. De sier imidlertid ingenting om "skilpaddemodus".

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

tomrh

#393
Fant ikke den videoen du refererer til, men fant en relativt ny snutt på youtube der testføreren kjører imiev'en helt ned til siste milliWattTime:



Synes forresten 57 miles = 91 km med "alt" på + motorveikjøring er utrolig bra! Ut fra dette ser jeg at jeg ikke hadde trengt nødlading v/tilfeldig hus men hadde rukket fram på skilpaddereserven.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bjornt

Ladet fullt på jobb i dag og kjørte hele 15,4 før første  streken var borte. Litt AC i  ca 5 km . Fra Alnabru til Skøyen. Videre hjem 20,5 km totalt og  kjører ennå på 2. streken. Stort sett ECO, men holder da fartsgrensen. Ion.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

breitling

Jeg har også merket at de to første strekene er litt "fetere" enn andre. Mens de rundt 50% er tynneste.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

tomrh

Trodde også det en periode, men nå mener jeg det bare må være en illusjon fordi jeg starter hjemmefra på 100 m.o.h. og kjører slakt ned til havet i begynnelsen. Når jeg starter hjemover fra hytta er det slakt oppover i begynnelsen. Da kjører jeg kun 6 km på første streken.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Kito76

Linderud til svinesund. Noen som har klart å kjøre helt til svinesund uten å lade?

sven erik

Hei i går kjørte jeg 15 .4 mil før skilpadde  men runt i Vestfold  på hoved vei i 8 mil ++  i dag kjørte jeg 13,8 til Oslo fra Sandefjord opp Lier bakkene. Så en kommer langt men da har bilen gått 27000km

erik e

Min pers. er 13,9 mil uten at den "stoppet",dermed er det min datter som har vår rekord 15.1 mil. Den ble satt nordover på RV 4 om formiddagen på vei til Brandbu med retur sørover om ettermiddagen. Altså tilbake til "start". Mener og ha sett en video der de kjørte ca.22.0 mil (var det i Polen ?),kan det være mulig? Eller ?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

Sitat fra: erik e på onsdag 22. august 2012, klokken 20:11
Mener og ha sett en video der de kjørte ca.22.0 mil (var det i Polen ?),kan det være mulig? Eller ?

Det var i Ungarn og videoen er her:
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

foxy

i dag måtte jeg en tur til Vikersund - tenkte det var på tide å teste rekkevidden på mieven på en litt lengre tur - klarte å kjøre t/r, 127 km, med 8 km igjen på guessometer når jeg var hjemme igjen.

- kjørte så økonomisk jeg kunne, dvs. litt under fartsgrensen og aldri mer enn 80.
- flere høyde forskjeller på over 100 meter opp til 240 meter.
- 3 voksne i bilen

lengre rekkevidde enn dette klarer i alle fall ikke jeg å oppnå i norge... - vet dog ikke hvilken effekt vekten av 3 voksne har vs bare 1....
I-miev 2011
Asker

bkv

#402
Forleden kjørte jeg Røyken - Oslo sentrum - Grefsenkollen - Røyken pluss litt småkjøring. Det ble 114 km dels på motorvei og dels i kupert lende. Jeg hadde en hel strek igjen på måleren og 9 km på guessometeret. For det meste 1 person i bilen. 2 voksne på litt av kjøringen.
Mitsubishi i-Miev 2012.

jkirkebo

#403
Sitat fra: foxy på fredag 24. august 2012, klokken 14:30
i dag måtte jeg en tur til Vikersund - tenkte det var på tide å teste rekkevidden på mieven på en litt lengre tur - klarte å kjøre t/r, 127 km, med 8 km igjen på guessometer når jeg var hjemme igjen.

- kjørte så økonomisk jeg kunne, dvs. litt under fartsgrensen og aldri mer enn 80.
- flere høyde forskjeller på over 100 meter opp til 240 meter.
- 3 voksne i bilen

lengre rekkevidde enn dette klarer i alle fall ikke jeg å oppnå i norge... - vet dog ikke hvilken effekt vekten av 3 voksne har vs bare 1....

Jeg kjørte nettopp Leafen fra Fredrikstad til Lillestrøm over Mysen. Kjørte etter fartsgrensene men kjørte også forbi de jeg tok igjen. Total kjørelengde 104km og 41.6% igjen på batteriet, noe som tilsvarer en rekkevidde på 175km. Så Leafen går nok litt lengre ja.

Alle de nye ladeplassene i Lillestrøm var ledige kl. 15.00. De var hensiktsmessig plassert, i bortre enden av plassen (de minst attraktive plassene). Bra!

Nå står bilen der til 01.15 og så blir det E6 hjem for å sammenligne tidsforbruk og strømforbruk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

#404
når jeg korrigerer for 2 ekstra personer med ca 16 km og guessometer med ca 6 km etter nettop har kjørt opp lierbakkene (man har sikkert minst 14 på flat mark) så tilsvarer det en rekkevidde på 157 km.

ikke verst for denne lille sprinteren med mini-batteri!
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA