Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil går ikke, feil lagret

Startet av TantePose, søndag 23. januar 2011, klokken 11:34

« forrige - neste »

Haahov

Sitat fra: Gunnarbu på fredag 02. mars 2012, klokken 21:00
Hei,

Jeg har en Peugeot Ion som normalt blir fulladet om natten. Jeg starter normalt opp med varmeapparatet på middels viftestyrke og middels varme.

Ifølge "guessometeret" så siller det ingen rolle om varmen står på litt eller maks, men er avhengig av hvor mye vifta står på med varme. Er det noen som har forsket på dette i praksis? Kjørt med litt varme på vs. full varme på, vifte på samme nivå og sett hvor langt man kommer på like mye strøm?
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

sven erik

jeg har som sakt kjørt malaga å jem i gjenn har faktisk fått 10 mil nå med litt lonk å  men maks fart har  hele turen å ja ellers hvert ca 50 km  dette er vist en perfekt fart  selvklart i store oppover bakker har det hvert nede i 20   men hadde nedover til spania ca 8 mil per lading  kjørte mil  med skilpadde  mens oppover  hadde jeg fler ganger  11 mil kjørte  uten skilpadde  mit spørsmål er  må bateriene kjøres inn ? nedover brukte jeg kunn varme aparatet  1 gang  i 10 min  oppover hvar det hver kveld  men på det minste å det hvar i 1-2 timer  å så ikke noe sælig på kjøre lengden

foresten er det noen her som vet om en lader fortere om man har lade komtakt som leverer  32 amper  i stede for 16 vill i mieven  dra nytte av det  eller tar den bare til seg maks 16 eller rejele 13

jkirkebo

Sitat fra: sven erik på søndag 04. mars 2012, klokken 19:15
foresten er det noen her som vet om en lader fortere om man har lade komtakt som leverer  32 amper  i stede for 16 vill i mieven  dra nytte av det  eller tar den bare til seg maks 16 eller rejele 13

iMiEV trekker vel maks 14A etter hva jeg skjønner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sven erik

noen sier at det er etersom hva  boksen på ledningen sier  men vet jeg trekker 13

sven erik

gbzdoc

"Boksen", "klædden" eller ladekabelen om du vil, forteller bilen hvor mye den maks får lov til å trekke fra strømnettet.

Men laderen i i-Miev (i selve bilen) er ikke kraftigere enn at den trekker maks rett i overkant av 13A uansett.

Skal du lade fortere enn det må det brukes en hurtiglader med Chademo grensesnitt.

erik e

Etter over 15 000 km med  min i-Miev har jeg "noe" erfaring. Varme eller kjøling er det som "stjeler" rekkevidde. Så kommer kjørestil. Vindrettning får vi ikke gjort noe med,men medvind eller motvind er som natt og dag for en EL-bil.(likt sykling). Har satt på sommerhjul og de skaper noen få km. lenger rekkevidde.Etter ca. 50 helt like turer hjem fra jobb med vinterdekk og sommerdekk uten varme/kjøling kommer jeg noen hundre meter lenger med sommerhjul (orginal felger) på "en strek".Dette er grundig testet og kjørelengden på en strek er ca. 8 km.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt

Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

froland

Hei! Hvor langt rekker du å kjøre på sommerdekk da?
MVH Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

erik e

Godt spørsmål,det er vel det som er hele "greia". Min datter har rekorden som er 151 km (ikke helt tom,bilen gikk).Jeg lader hver dag (gratis) for og være klar for lengre turer og helg.I helger ligger jeg på ca.120 km uten ladig nå. Skal komme tilbake med "rekord" forsøket. ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt

Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

sven erik

jeg skjønner ikke hvordan en greier  15 mil  jeg har kjørt helt ned i 30 km i timen men får maks 12.6 mil på en lading å jeg kjører forsiktig

Stian Raknes

Jeg kjørte 112km i går Skien-Sandefjord-Skien (E-18), 2 km og 1 bar/stolpe igjen da jeg kom hjem. Veldig pen kjøring hjem, "normal" kjøring til, vindstille.
Mitsubishi iMieV 2012 - 76000+km

breitling

Jeg har etter en uke skiftet kjørecomputer-visning fra "resterende autonomi" til trippteller. Guessometer er bare forstyrrende og gjør deg unødvendig nervøs.
Jeg bruker gjerne tankmåler for å vite hvor mye har jeg igjen å kjøre.
Tankmåleren har 16 nåler (2x8). Uti fra at fullt batteri har 16 kWh representerer 1 nål 1 kWh (ca. men greit nok for mitt regnstykke). I disse vårdager (les: ideelle) er mitt forbruk ca. 9 km/kWh. Kjører tur-retur til jobb fra Mortensrud (135 MOH) gjennom sentrum til Lysaker (8 MOH). Turen går E6 over Ryen, mens returen er via E18 (Mosseveien). Hele turen er ca 55 km. På vei til jobb "svir" jeg kun 2 nåler, men på vei tilbake kommer regninga: 4 nåler. Til sammen 6 nåler; som tilsvarer ca 54 km med forbruk på 0,11 kWh/km eller 9 km/kWh.
Regner med at i vinter kommer forbruket til å fordobles. Er forberedt på 4-6 km/kWh.

Jeg har kjørt noen pene turer på flat mark med maks 60-70 km/h i Eco-sonen og havnet på 1 mil pr 1 kWh. Etter lading visste intstrumentet autonomi på 155 km ;D.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Haahov

Jeg også brukte kun km triptelleren i en periode, men har lært meg til hvordan jeg "leser" triptelleren og kan da fungere som god informasjon på hvordan jeg kjører i terrenget. Selv om guessometeret går utifra siste kilometere kjørte, syntes jeg det virker som om den nullstiller seg når tenninga skrues på for det er da den er mest sensibel og skifter fortest mellom gjenstående km. Har dere like erfaringer?
Det morsomste er når man kjører så guessometeret teller baklengs ::) Synest det er mye lettere å komme opp i 10-12km de første to strekene når fulladet enn f.eks. halvveis ned på "tanken" hvor det på denne tiden ligger rundt 7-8 km. Har så klart mye å si hvor man kjører. På vei til jobb er det 60-80 km sone med hyppige rundkjøringer med dertil strømkrevende akserelasjon, i forhold til rolig flat strandpromenade kjøring i 40 sone som man nesten kan kjøre evig på 8) For meg med forsikig kjøring ved å holde nåla for det meste under "E" bokstaven på eco (og 50-60 km/t) viser guessometeret rundt 150 km når fulladet. Har aldri kjørt fra fullt til tomt på denne måten. Merker også at det er lettere å kjøre forsiktig litt ut i kjøreturen etter at batteriene er blitt "varme".
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

bkv

Ja det virker som om de siste kjørte kilometrene har stor  innvirkning på guessometeret. Jeg kjører ofte fra Røyken (190 moh) til Drammen, og kan vinne 10-15 km kjørelengde på guessometret frem til Lierstranda. Ser fint ut, men jeg må jo hjem igjen også, og da jevner det seg ut.
Mitsubishi i-Miev 2012.

Phuc

Brukte guessometeret mye i begynnelsen, men skjønte etterhvert som jeg satt og frøs at dette ikke var noe jeg kunne fortsette med  :P
Bedre å bare kjøre med vanlig tripteller (A/B) som ikke reagerer med en gang man er borti klimaanlegget.

Ser heller på de 16-stolpene på venstre side for å holde oversikt over forbruket.
Kan kjøre ca 7-9 km per stolpe, så da kan jeg fint beregne selv hvor langt jeg har igjen.

Jeg ladet jo bilen hver dag i begynnelsen, men nå lader jeg stort sett bare 3 ganger i uka.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA