Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil går ikke, feil lagret

Startet av TantePose, søndag 23. januar 2011, klokken 11:34

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: daggad på torsdag 17. november 2011, klokken 13:41
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 17. november 2011, klokken 12:48
"G" Har vel både bedre regenerering og oppvarming av batteriet?
Og når jeg ser hvor lite bremsene på min P106 brukes tror jeg effekten er ganske bra, særlig i byen.

Thomas
Selv den beste regenereringen gir jo bare rundt 40% tilbake av bortkastet energi, så jeg kan ikke se noe særlig logikk i at G modellen skal få særlig merkbar bedre rekkevidde.

Du får forklare det til Tesla da, som oppgir ca. 64% effektivitet på hele regen-syklusen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

"Som oppgir" he he..mener å ha hørt lignende før. :D

Nei jeg har ikke greie på det jeg jkirkebo, men det høres veldig mye ut da.
Men det vi i vært fall kan si er at regenerering er å prøve å få tilbake mest mulig av det man har mistet ?

Jeg tenker på hybridene til Toyota (og andre for den gangs skyld). Det er ikke all verden de får tilbake av overskuddsenergien fra bensinmotoren ?
Selv om dette sikkert er en bedre løsning enn om det ikke var noe i det hele tatt.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

erik e

Hallo,jeg tror ikke vinterdekk har så mye og si.Det må da være noen som har FAKTA. Min erfaring er at det er VINTER. Uten varme kjørt jeg i snitt  ca. 12 mil, nå med varme ca.8 mil,jeg tror dekk nesten ikke er målbart så lenge størrelse og dekktrykk er det samme.  FAKTA !
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

bobakka


Rekkevidden min har gått ned fra rutinemessig 120 km fra april til september (opptil 150 i spesielle situasjoner) til nå knapt å komme frem og tilbake til jobb som er 2x28 km. Da kjører jeg med full varme og A/C på hele turen.
Rekkevidden er da nede i rundt 60 til 70 km.
Jeg kjører fremdeles med sommerdekk så det er nok VINTER faktoren som er utslagsgivende..
Jeg lurer veldig på hvordan dette går når vi når -20 grader og litt snø. Kommer vi da til å se mange IMIEV strandet langs veiene og benytte seg av garantien?
For meg blir det nok ikke noe problem med 28 km til jobb med lademuligheter, men det blir mer utfordrende å planlegge kveldsaktiviteter.
Og med 80% forventet restkapasitet om noen år går rekkevidden også ned.

Jeg tenker at dette vil også gjelde for Leaf og det blir spennende å høre reaksjoner der utover vinteren. Leaf har bare kanppe 20% lenger oppgitt rekkevidde enn iMoev til tross for50% større batterier.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

Go-carter

Sitat fra: bobakka på torsdag 17. november 2011, klokken 20:34

Rekkevidden min har gått ned fra rutinemessig 120 km fra april til september (opptil 150 i spesielle situasjoner) til nå knapt å komme frem og tilbake til jobb som er 2x28 km. Da kjører jeg med full varme og A/C på hele turen.
Rekkevidden er da nede i rundt 60 til 70 km.
Jeg kjører fremdeles med sommerdekk så det er nok VINTER faktoren som er utslagsgivende..
Jeg lurer veldig på hvordan dette går når vi når -20 grader og litt snø. Kommer vi da til å se mange IMIEV strandet langs veiene og benytte seg av garantien?
For meg blir det nok ikke noe problem med 28 km til jobb med lademuligheter, men det blir mer utfordrende å planlegge kveldsaktiviteter.
Og med 80% forventet restkapasitet om noen år går rekkevidden også ned.

Jeg tenker at dette vil også gjelde for Leaf og det blir spennende å høre reaksjoner der utover vinteren. Leaf har bare kanppe 20% lenger oppgitt rekkevidde enn iMoev til tross for50% større batterier.

Du bør jo spare minst 1500w på å kutte ut A/C, og SÅ stort behov er det vel ikke for tørr luft? ;) Men likevel, 6 var lite... det er jo nesten det samme som en Kewet med spell nye blybatterier klarte om vintern det.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Carl Anton Stenling

#335
Sitat fra: Go-carter på torsdag 17. november 2011, klokken 20:46
Men likevel, 6 var lite... det er jo nesten det samme som en Kewet med spell nye blybatterier klarte om vintern det.

Jeg har tidligere sammenlignet i-MiEV med NiMh-Buddyen rekkeviddemessig og ble da nesten lynsjet ... Det kan imidlertid være greit med ladeplass på jobben slik at batteriet ikke hele tiden blir tappet maksimalt om vinteren. Å starte med varm bil (kupevarmer) er også sannsynligvis en lønnsom investering.

Heldigvis er den aller kaldeste perioden om vinteren kort.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

bobakka

Jeg mener at det stod et sted i instruksjonsboka at det var lurt å bruke A/C om vinteren fordi de reverserte varmepumpa slik at den ga fra seg varme i stedet for å gi kulde.
Men jeg har ikke forsket på hvilken kombinasjon av varme, A/C og omluft som gir fortest varm bil.
Jeg har noen ganger startet bilen før jeg kjører med full varme, A/C og omluft og da er bilen uten ruteis og noenlunde varm på 10 min.
Har også funnet ut at den da bruker 4 streker i timen, kontra at den lader 3 streker i timen. Det burde bety at den bruker 3,3 kw * 4 / 3 = 4,4 kW i den kombinasjonen.
Slik sett bidrar nok mitt varmeforbruk til en del av rekkeviddereduksjonen jeg ser.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

Go-carter

Stemmer temmelig bra det. Varmeapparatet på Think er 4kw, så 4,4 inkl dilldall kan vel stemme det... :)

Vi er så bortskjemte vi, at vi har varme i frontruta og isfri sikt etter ett minutt  ;D Men skulle gjerne hatt webasto...
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

rossifan46

Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

sven erik

jeg testa  min i miev  i dag i 10 + å fikk da ca 9 mil med vinter dekka  uten  varme på   med sommer dekk  samme strekning og 8 + fikk jeg 11 mil + litt til

sven erik

I dag kjørte jeg bilen fra 20grader å  med ikke noe på å får da kunn  ca 8-9 mil å det er  flere + grader

sven erik

hei dere jeg lurer hva har dere fått av rekkevidde på sommeren ? jeg er nå i spania å her er det 11 grader på kvelden å ca 20 på dagen  ja mer i solen men  får ikke mer en ca 9 mil ja det er uten å kjøre på  skilpadde men  ned til  jeg  har å kjørt helt ned hit  å jeg har kunn ved en anledning fått 11 mil men da hvar det masse ned  jrg kjører aldri  med pila lenger opp en c på eco  så mener jeg kjører pent  å altiv uten vifte  eller noe

gbzdoc

Synes det høres litt lite ut. Jeg fikk i sommer mellom 11 og 13 mil uten å anstrenge meg veldig.

Nå er det jo veldig flatt her i Oslo, så hvis det er mer kuppert der du er så kan jo det påvirke kjørelengden.

sven erik

kupert å ikke kupert  har till og med kjørt 5 mil med bare nedover så flat mark å ennå samme resultat  i dag presterte inportøren  å si at de fikk bare maks  12 mil ut av disse bilene med  alle spare tiltak  å da mener jeg at jeg er lurt  for det ståt 15 eller 16 mil overalt ellers  jeg har en reva med litium  der jeg ble lovet 9 mil den får jeg uansett årstiv over 12 så det sier litt om kjøringen min  di sa å  i dag at det ikke hvar noe feil når  det ikke hvar noe lamper som viste feil  trodde mitsubishi hvar seriøse og viste at det hender at ikke  altid feil  går på lamper  å
når  forhandler i frankrike sier det  er noe galt  vet de vel dette

gbzdoc

Hva fikk andre her ut av sine biler i sommer da? 11-13 mil er det jeg hele tiden regnet som lett oppnåelig, klarte også rett rundt 150 ved å kjøre økonomisk i lave fartsgrenser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA