Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil går ikke, feil lagret

Startet av TantePose, søndag 23. januar 2011, klokken 11:34

« forrige - neste »

shuatorp

Sitat fra: tomrh på fredag 07. august 2015, klokken 09:40
Kjent stoff dette, men rullemotstand og luftmotstand har enormt mye å si.

Kjørte til jobb for to dager siden i regnvær og 13 grader og litt vind i mot (ikke mer enn en lett bris), startet med ca 8,5 streker (mistet 9. strek etter kort distanse). Den aller siste streken forsvant rett før jeg kom fram.
I dag nøyaktig samme distanse og kjøremønster, 15 grader, tørt, sol og vindstille. Startet med 9 streker, kom fram akkurat idét tre streker ble til to.

Forbruk 8,5 vs 7 streker bare pga regn og litt vind.

Forøvrig har jeg generelt mindre rekkevidde nå enn før:

Sommer 2012: Rekkevidde perfekte forhold ca 120 km. Standard dekk (rullemotstand C).
Sommer 2013: Rekkevidde perfekte forhold ca 130 km. Standard dekk (rullemotstand C).
Sommer 2014: Rekkevidde perfekte forhold ca 120 km. Nye framdekk (rullemotstand C, 155).
Vår 2015: Rekkevidde perfekte forhold ca 100 km. Nye bakdekk (rullemotstand C).
Sommer 2015: Rekkevidde perfekte forhold ca 110 km. Nye bakdekk (rullemotstand A(!), 185).

Er nok en liten reduksjon i batterikapasitet etter ca. 100k km, kan ikke bare skylde på nye dekk (jfr sommer 2012 vs sommer 2015).

Når du referer til rekkevidde her, hva er da din gjennomsnitt hastighet?
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

tomrh

Normal landeveiskjøring i 80 km/t ispedd 60- og 70-soner.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

shuatorp

Sitat fra: tomrh på fredag 07. august 2015, klokken 21:50
Normal landeveiskjøring i 80 km/t ispedd 60- og 70-soner.

På sånn kjøring går min imiev 140km ved optimale vær/vind forhold.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

tomrh

#618
Sitat fra: shuatorp på lørdag 08. august 2015, klokken 11:27
Sitat fra: tomrh på fredag 07. august 2015, klokken 21:50
Normal landeveiskjøring i 80 km/t ispedd 60- og 70-soner.
På sånn kjøring går min imiev 140km ved optimale vær/vind forhold.
Ja, 2013-mod og nyere har lavere interne strømtap i motoren enn 2012- og 2011-mod. Og ikke minst har du nytt batteri. Det var imidlertid dager i 2013 der jeg kunne kjørt 140 km. Du kommer til å få enda bedre rekkevidde neste sommer. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

shuatorp

Sitat fra: tomrh på lørdag 08. august 2015, klokken 12:47
Sitat fra: shuatorp på lørdag 08. august 2015, klokken 11:27
Sitat fra: tomrh på fredag 07. august 2015, klokken 21:50
Normal landeveiskjøring i 80 km/t ispedd 60- og 70-soner.
På sånn kjøring går min imiev 140km ved optimale vær/vind forhold.
Ja, 2013-mod og nyere har lavere interne strømtap i motoren enn 2012- og 2011-mod. Og ikke minst har du nytt batteri. Det var imidlertid dager i 2013 der jeg kunne kjørt 140 km. Du kommer til å få enda bedre rekkevidde neste sommer. :)
Pga dekkene blir hardere?
Har idag vært på langtur igjen: Råde-Moss-Horten-Larvik-Stavern--Retur..
Og må si det var skuffende at det ikke fantes hurtiglader i Larvik område.
Litt hard kjøring med motvind og sugende lange svake oppoverbakker sugde juicen ut av batteriene.
Sakteladet i Stavern og Hurtigladet litt i Sandefjord på vei tilbake.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

tomrh

#620
Sitat fra: shuatorp på søndag 09. august 2015, klokken 01:42
Sitat fra: tomrh på lørdag 08. august 2015, klokken 12:47
Du kommer til å få enda bedre rekkevidde neste sommer. :)
Pga dekkene blir hardere?
Mer slitt. Slitte dekk har opptil 20% lavere rullemotstand enn nye, som tilsvarer opptil 6-7% lavere strømforbruk. Husker endel på forumet ble overrasket over merkbart økt rekkevidde sommeren etter, og en "konspirasjonsteori" dukket opp der man trodde Mitsubishi bevisst holdt igjen kapasitet som gradvis ble sluppet fri, for å skjule batteridegradering. :D Var selv med på å fyre opp under denne. ;D
Btw..ved neste dekkbytte vurderer jeg faktisk å kjøpe ferdig slitte dekk, for å øke rullemotstanden 20% over natta er brutalt for en liten trillingtass. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på fredag 07. august 2015, klokken 09:40
Sommer 2012: Rekkevidde perfekte forhold ca 120 km. Standard dekk (rullemotstand C).
Sommer 2013: Rekkevidde perfekte forhold ca 130 km. Standard dekk (rullemotstand C).
Sommer 2014: Rekkevidde perfekte forhold ca 120 km. Nye framdekk (rullemotstand C, 155).
Vår 2015: Rekkevidde perfekte forhold ca 100 km. Nye bakdekk (rullemotstand C).
Sommer 2015: Rekkevidde perfekte forhold ca 110 km. Nye bakdekk (rullemotstand A(!), 185).

Er nok en liten reduksjon i batterikapasitet etter ca. 100k km, kan ikke bare skylde på nye dekk (jfr sommer 2012 vs sommer 2015).
Etter å ha kjørt jobbdistansen med en lånt 2015 i-MiEV er jeg lettet!  8) Ja, den har noe større rekkevidde men ikke SÅ mye større rekkevidde. :)

Det å bruke de samme referansedistansene med 3 år mellomrom er ikke så lurt tydeligvis, for det har skjedd gradvise endringer som jeg ikke har tenkt så mye over:
1. Veiene har blitt utbedret, korte strekninger som før var 60 km/t er nå 90 km/ firefelts.
2. Mindre kø, snitthastigheten har økt, man følger jo gjerne strømmen. Og kø i seg selv reduserer luftmotstanden for de som ikke ligger først i køa.
3. Man er blitt mindre idealistisk mhp. strømsparing enn da bilen var ny. :P

Så alt i alt er det logisk at jeg bruker mer strøm på jobb nå enn i 2012, og kapasitetsreduksjonen er ikke så alvorlig som jeg fryktet. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA