Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil går ikke, feil lagret

Startet av TantePose, søndag 23. januar 2011, klokken 11:34

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: i_expect på onsdag 13. juli 2011, klokken 09:19
Dette er ikke første gangen jeg har opplevd dette med vind utfordrende. Jeg vet ikke hvordan think er på dette, men jeg regner med at leafen takler dette bedre...?

Jeg tviler på at Leaf har noe særlig lavere luftmotstand enn iMiEV og det er nesten bare det som teller mhp. motvind. Hvis det blåser f.eks 11 sekundmeter motvind er det 40km/t vind. Det betyr at du vil bruke nesten like mye strøm i 60km/t som du normalt gjør i 100km/t. Ikke akkurat like mye men nesten, luftmotstanden er ikke alt (bl.a rullemotstand øker også med fart men kun linjært).

Så erfaringene dine virker ganske normale. Til gjengjeld vil du jo bruke mye mindre tilbake, når du har medvind ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#286
Rullemotstanden er vel egentlig ikke avhengig av hastigheten, men luftmotastander er avhengig av hastigheten i 2 potens:

Energitap i dekk:  E = mgrl hvor  m er bilens masse, l er lengden av vegen. For å gjøre det enkelt 10km, og r er rullefriksjonskoeffisienten som er avhengig av vegbanen og dekkene. Typisk tall skal være 0,01 for gode dekk. E=1500*9,81*0,01*10000=147kJ=0,4kWh/mil. (Husk riktig luftrykk lite luft i dekket er merkbart på elbil).

Luften skal vi også presse oss gjennom. Energi bruk på grunn av luftmotstand: Ed=1/2*r*Cd*A*v2*l
r er tettheten av luft 1,225 kg/m3 (varier med temperatur,lufttrykk og fuktighet. en dag med varm fuktig luft har mindre tetthet enn en kald tørr vinterdag), A er bilens flate rett fram, v2  er bilens hastighet (i forhold til luften) i 2 potens, Cd verdien er et mål for hvor strømlinjeformet bilen er. En SUV 0,4-0,5 sportsbil 0,25-0,35.

Leaf har vel litt større flate og er vel også litt tyngere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

III

Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

elektrolux

Ikke værst.

På min kalkulator blir det 160KNOK for en 120km versjon som bør klare reelle 80km, mens den nye 180km versjonen som bør klare reelle 12-14mil vil koste det samme som dagens biler.

Med eller faktisk også uten hurtiglading ville den billigste dekket mitt behov.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HHF

Glitrende at de kan tilby slike ulike varianter som faktisk utgjør en stor prisforskjell også slik at folk kan kjøpe noe som passer maksimalt til behovet. En hurtiglader vil nok ihvertfall for de aller fleste bety at den minste varianten vil holde ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Griffel

Som bil nr.1 dekker den minste mitt behov uten hurtiglader, som bil nr. 2 dekker ikke den med lenger rekkevidde mitt behov hverken med eller uten hurtiglader.
Men ikke alle har samme behov så valgmuligheter er alltid bra å ha.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erik e

Ny "pers" med i-Mieven,152 km.   ; :)  Og det var min datter  ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

el-snorre

Med dagens temperaturer over det meste av landet og ferietrafikk, er du der hvor rekkevidden til iMiev oppgis å være.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

sven erik

hei har akurat kjøpt  en i Miev  er litt misfornøyd med rekkevidde  uansett hva jeg jør får jeg ikke mer en 11.5 mil  jeg kjører kunn med øko pila under c på det grønne  kjørte til på mottor veien i 65 å ga ikke noe på og hvar nede i 45 opp bakker å fikk da 10.5 mil  synes dette er noe lite da jeg ikke hadde  verken radio eller varme eller noe på har fra før  kjørt reva i 2 år å fått lenger rekkevidde en det som man sier du skal få  hva mener dere andre ?
er det å normalt at bilen i D drar opp en liten bakke uten å gi gass
trodde bilen da ville stå stille

gbzdoc

Hei! Jeg får ca 120-130 km ut av bilen på relativt normal variert kjøring. Inntrykket mitt er også at jeg kommer lenger ved å ligge gjevnt i 80 på motorvei enn å velge en mer svingete og kupert alternativ rute med 60 grense.

Men dersom bilen din er fabrikk-ny nå så vil nok kjørelengden øke noe etterhvert. Det opplevde i hvert fall jeg. Kjør gjerne bilen tom eller nesten tom en gang i blant for å la bilen "lære" hva kapasiteten er på batteriet ditt.

Hilsen en superfornøyd i-Miev eier med 10.000 lykkelige km i bilen. :)

gbzdoc

Jo, det med at den kjører fremover i D er helt normalt. Den nærmest simulerer oppførselen til en fossil-bil med automatgir.

Bakkestart med i-Miev er noe ganske annet enn både Buddy og Reva. ;)

Bare husk å alltid sette bilen i P(ark) før du går ut av den, selv med brekket på...

i_expect

Støtter forrige innlegg her. Er den helt ny er det også min erfaring at den trenger litt "innkjøring". Skrev på forumet igår at jeg hadde kjørt 17 000 (siden februar), men har nå kjørt 18 000. Jeg får i snitt litt over 10 mil ut av bilen hver dag, men så har jeg ca 4 mil i 100 km/t og litt under 3 mil i 90 :) Jeg får lenger ut av bilen ved å kjøre 60. Har faktisk vært opp i 160 som "de lovet".
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

gbzdoc

Det skal sies at jeg også får mer ut av den i 60, men forutsatt at veien ikke er veldig svingete og småkuppert. Virker som mye svinger og kuppert terreng krever mer strøm enn den økte vindmotstanden i 80.

Dessuten er det (hvis fartsgrensen faktisk er 80) lettere å ligge gjevnt og konstant i dragsuget på bilen foran.

Men man kan jo ikke kalkulere med slikt når man planlegger en langtur.

Har forøvrig vært oppe i 146 km selv, uten å få skilpadda. (Har ikke fått den enda faktisk...)

sven erik

takker for svar må nokk ha bilen inn  den er nå gått 5800 km det hvar en demo bil  så jeg  lurer på om de har kjørt den galt  jeg fikk samme kjørelengde i dag ved å både lige i 90 å 100 i sverige de første 5 mil  å deretter  i ca 70  ja måtte virklig dra på i sverige måtte rekke fergen  å tenkte ikke på strømmen da

erik e

Både bil og sjåfør må "innkjøres". Det er noe som og sykle. Medvind og litt "nedoverbakke" gir mange mil ekstra på samme forbruk. En vanlig bil (diesel/bensin) bruker jo under halvparten av drivstoffet til drift av bilen,resten blir varme. Bilen blir derfor ikke så  "var" for  vind og føre.(og varmen er gratis)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA