Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil går ikke, feil lagret

Startet av TantePose, søndag 23. januar 2011, klokken 11:34

« forrige - neste »

Miljø Petter

Fikk smykket på fredag - Kalkulert kjøredistanse var da 87 km - Nu etter 25 mils variert bykjøring  , mest i ECO området sier den 108 km. Må innrømme at jeg har spart på komfort  som varmeapparat ! Har ikke kjørt den ned til under 2 streker som er ett ønske for korrekt kalkulasjon av forventet kjøredistanse i følge instruksjonsboken.
Når varmegradene og sommerdekk kommer skal Bestemor Duck bilen klare 150 km med meg bak rattet...  kanskje .
Mvh en meget fornøyd Duckmobile eier !
i-MIEV

commiesoft

Nå har vi kjørt Thinken ca 1600km i kulda, og får ca 80km med 40% reserve dag
ut og dag inn.

Utover våren og sommeren regner jeg med at rekkevidden tar seg opp betraktelig.

Jeg er klar over at dette er en iMiev tråd, men regner med at resultatene er
interessante for mange elbilentusiaster uansett.

Lunde

Kjører glatt 180 pluss sommerstid med min "hundrebil", 120-> til 180 avhengig av temeratur vinterstid. Aldri forsøkt å se hvor langt den kan gå sommerstid (ei heller vinter) Kunne kanskje kjørt en test der grensene settes med "ekstrem"kjøring.
Kjørte Kristiansand Lyngdal pluss noe feilkjøring på de siste 35% på Vikingrallyet 2009. 86 kilometer og enda fart i bilen, men det kunne ikke vare mer enn noen kilometer??  ;D
De som kjenner veien vet at den er alt annet enn flat. Det burde under enda mer ideelle forhold gi en rekkevidde på 250Km pluss. Erfaringer mellom min TH!NK og iMiev er at TH!NKen gitt tett på dobbelt så langt på referanseruten til Roa i noen minusgrader.  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Focus

I går og idag fikk jeg 138,5 Km ut av min miev riktignok uten noen for for varme og det ble litt kaldt og utrivelig mot slutten av turen.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Lunde

Da har du i tilegg kjørt en veldig snill rute, og lagt mer sjel i det enn "normalt" blant folk flest  ;D Spent på sommeren og erfaringene som kommer da, men jeg er redd de som frøs seg til 100+ uten varme i vinter ikke nødvendigvis opplever noen vesentlig økning. Ulempene ved kalde litiumbatterier øker eksponentsielt med belastningen av batteriet. En gitt belastning på en liten batteripakke sliter mer enn samme effektuttak med et større batteri. Ref Test Tesla der 55kWh batteri neppe var særllig preget av kulde med et meget beskjedent effektuttak.
Derimot kan de fleste oppleve at de kan kjøre klart friskere sommertid uten samme rekkeviddebegrensende resultat som tilsvarende kjøring i kulda.
Skal kjøre iMiev og TH!NK / Tesla m.flere også under gunstige sommerforhold. Jeg ville bli forbauset om rekkevidden endres med mer enn noen få prosent i Tesla og maks 10-20% på iMiev. Den som lever får se. TH!NK ZEBRA vil kun få fordelen av lavere luft og rullemotstand i varmere vær. Forskjellene mellom de sistnevnte vil bli mindre i %, men TH!NK vil gå lengst
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Focus

Sitat fra: Lunde på søndag 13. mars 2011, klokken 21:38
Da har du i tilegg kjørt en veldig snill rute, og lagt mer sjel i det enn "normalt" blant folk flest  ;D 

Det har du helt rett i, men det var jo det som var meningen også.
Jeg har satt meg som mål å klare 160 ved sommer temperatur, men er noe usikker på om rekkevidden kan øke med 20 km på 15 grader. Det skal ihvertfal ikke stå på viljen til å prøve.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Elmo

Sitat fra: Lunde på søndag 13. mars 2011, klokken 21:38
Derimot kan de fleste oppleve at de kan kjøre klart friskere sommertid uten samme rekkeviddebegrensende resultat som tilsvarende kjøring i kulda.
TH!NK ZEBRA vil kun få fordelen av lavere luft og rullemotstand i varmere vær. Forskjellene mellom de sistnevnte vil bli mindre i %, men TH!NK vil gå lengst

Jeg mister ca 5km fra den ene dagen til den neste på identisk føre og temp når jeg bytter til vinterdekk på min "gode gamle" (?) PSA..
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lunde

#187
Ikke så lett å sammenligne, men generelt ruller sommerdekk lettere enn tilsvarende dimmensjoner i vinterdekk. Jeg har Michelin Alpine å de er omtrent som sommerdekk der. Føles sånn på veien også når det er kaldt og realt vinterføre.
Tror nok differansen på luftmotstand i kalt og varm luft har større betydning.

Viktig åpasse på lufttrykket også. Mange kjører rundt med altfor lite luft. Har alltid erfart at fabrikantens oppgitte verdier her med fordel kan økes. Gjerne opp mot maks avdet deekket tålr om komforten fremdeles oppfates som grei ;-)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

#188
I sin tid ukependlet jeg mellom Nittedal og Hamar, vel 120Km med den gamle TH!NKen. Noen ganger ble det en "pølsestopp" og lading en liten time på Minnesund, men ofte kom jeg helt i mål. Lengste jeg klarte var 126km med snittfart på ca 55kmt.

MEN det var alt annet enn komfortabel rekkevidde  ::)

Dagpendlet Nittedal Roverud (Nord for Kongsvinger) 96km hver vei i et par måneder. Distansen Oslo Bergen tur retur mandag til fredag og kom alltid frem uten mellomlading og uten lusekjøring. Før i tiden var det komfortablet lave fartsgrenser på RV2  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

daghb

Skal ikke si noe mere enn at jeg dagpendler Fagernes-Oslo 3g per uke med Teslaen. Når fint fram og tilbake om jeg lader 5-6 timer i Oslo. :D
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

Lunde

Du sliter vel som meg på lange turer at det ikke er nok ladetid igjen. Du akkumulerer et underskudd over et par dager som må hentes inn igjen ;-)

MEN om du fikk ladet med full effekt i Oslo ville du vel kanskje klart hver dag?

Tror grensa sommertid for min TH!NK nå er maks ca 300km i døgnet om man skal takle dagene uten å ta en lengre "ladepause" ;-) For et enkeltdøgn snuser jeg vel på 400Km

Har du en alternativ strømadapter for enfas 32A?
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

daghb

Helt riktig. Mangler ca 2 timer per døgn på 16A-lading for å klare 370 km, altså effektivt ca 35 km for lang vei. Løser det med å ha 60% stilling :D
Men garasjen er snart klar med 30A enfas og så er det lagt opp til opptil 63A trefas på sikt (av totalt 125A for hele eiendommen).
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

ElDino

Sitat fra: Miljø Petter på onsdag 09. mars 2011, klokken 16:15
Har ikke kjørt den ned til under 2 streker som er ett ønske for korrekt kalkulasjon av forventet kjøredistanse i følge instruksjonsboken.

Klarte ikke å finne det i instruksjonsboken....  ???
Åneby - i-Miev powered by Eberspacher

Kjelli


[/quote]

Klarte ikke å finne det i instruksjonsboken....  ???
[/quote]

Har selv lest dette. Enten i boka eller det heftet en signerte når en fikk bilen.

K

tronska

litt interessant å se at gamle PSA biler ombygget til LiFePO4 har omentrent samme rekkevide som nye i-Miev  ;D ;D
Medeier i Grønn bevegelse AS, som bl. a tilbyr konvertering fra NiCd til LiFe batterier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA