Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil går ikke, feil lagret

Startet av TantePose, søndag 23. januar 2011, klokken 11:34

« forrige - neste »

erik e

Er en Elbil litt "trang" når ny? En vanlig bil går jo bedre og billigre etter noen tusen kilometer.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Carl Anton Stenling

Sitat fra: erik e på onsdag 19. januar 2011, klokken 21:31
Er en Elbil litt "trang" når ny? En vanlig bil går jo bedre og billigre etter noen tusen kilometer.

Dette avhenger av batteriteknologi. Ved enkelte ombygginger med litiumbatterier rapporteres det om at de første få ladingene ikke gir full kapasitet. For serieproduserte biler kan man håpe på at formasjonsladingene er unnagjort på fabrikken.

Motor og girkasse m.v. fungerer stort sett likt fra første dag.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Miljø Petter

Rekkevidde er vel riktig streng for denne melding  -  Hei - testet en strøken Think Classic - ( takk Caspar ) og fikk elbil kikket. Prøvekjørte en i-MIEV i snekaos og fikk total tenning  - jeg er blitt en antisladd elsker når du vet hva den kan redde deg fra ! . Bilen er bestilt og ankommer 22 februar. Jeg test  kjørte i ca 8 kuldegrader med isfrie vinduer - varme på maks men ikke full vifte !  Bilen var fulladet med 89 km på displayet -  trolig kalkulert kjøring basert på forrige sjåførs test tur ? . Kjørte vel 50 km i   hastigheter på 60km og 100km i timen - det meste i ECO området , rest lengde ved levering var 32 i displayet.
Er også bakhjuls fantast så mye passet i i-MIEV for en gammel boble drifter ! Regner med godt kjennskap til kranbil firmaene - det er jo 3 års flatt batteri tauegaranti inkludert .
i-MIEV

TantePose

Som det vel kommer frem av denne tråden så er MiEV en helt super bil så lenge man er klar over begrensningene. Bortsett fra at rekkevidden er litt for kort for mitt behov, liker jeg bilen kjempegodt.
Dersom du ikke er avhengig av lengre rekkevidde enn 6-8 mil, vil jeg helt klart anbefale bilen.

Jeg kjøpte bilen på Bilforum Follo. De har nå vært veldig greie og tatt bilen tilbake så all ære til dem for en veldig bra håndtering av denne saken. De solgte tydeligvis demobilen sin og trengte en ny (tror egentlig at de likte fargen på min bil bedre)  :)

Jeg kan nå glede Lunde med at jeg har bestillt en 4 seters Zebra Think. Dersom Lundes lovprisninger av zebra batteriene holder sånn nogenlunde mål, vil det ikke bli flere rekkeviddeklager fra denne kanten  :)
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

froland

Grattis Tantepose! Det er en bil som jeg kan anbefale. Bil for Norge. Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

commiesoft

Bytt til en Think City istedet. Den er utstyrt med et batteri som duger i vinternorge.




Heisan

Jeg er ikke særlig batteri- eller strømkyndig, som det kanskje går frem av dette spørsmålet, men for fossilbiler finnes det motorvarmer. Kunne det vært mulig å innstallerer en tilsvarende batterivarmer, for på den måten å øke rekkevidden?
i-MiEV, Lillestrøm

Lunde

ZEBRA har og er avhengig av dette. Litium kan isoleres og varmes, men må også kjøles. Utfordringen er å få en tilstrekkelig isolasjon samtidig som kjøling sommerstid er tilfredstillende. Tesla har varme meg bekjent og THINK kommer muligens med en slik opsjon på sine litium varianter. Trenger det kun når man antar at rekkevidde vil bli for snau. Ellers kan man spare den energien.  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Walker

Blybatterier taper som kjent effekten veldig fort når en er ute og kjører i kaldt vær. Men mange har sikkert lagt merke til hvor fort de da gjenvinner kapasiteten med forbausende lite lading. Det blir omtrent som hurtiglading.

Spørsmålet er derfor om noen har lignende vintererfaringer med litium. Har noen registrert hvor mye batteriene tar seg opp igjen på - for eksempel - en halv eller én time. Svaret bør være interessant for de som har muligheten til å stoppe og lade underveis.


erik e

Hvor mye har vekt og luftmotstand og si? Mitsubishien er jo ikke noen "plastbil" og har noen "enorme" speil utvendig. Mens jeg venter på min i-miev kan jeg se etter "styling"speil. :)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Boogie

#175
Jeg kan ikke si at jeg har merket noen "forbedring" på LIFEPO batterier som det er nevnt ifm blybatterier, men jeg har opplevd noe annet:

Et litium batteri får ved lave temperaturer større indremotstand.
Dette vil gi en lavere spenning ved bruk (større spenningsfall), og bilen føles tregere.
Dersom bilens batterikapasitet er relativ stor, så vil ikke spenningstapet være så stort (mindre relativt strømtrekk).
Og den vil bruke den ekstra motstanden til å varme batteriet.

Det vil si at bilen vil bli sprekere i løpet av kjøreturen.
iMiEV sin batteripakke er kansje litt for liten til å utnytte denne effekten, mens Leaf og Think sin pakke antagelig er store nok til å utnytte dette.
Temperaturen på mine biler har typisk økt med ca 20 grader iløpet av en kjøretur, og gjør at jeg får utnyttet relativt mye av kapasiteten også om vinteren.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Bly

Det er store forskjeller på Li batterier. Noen blir veldig dårlige i kulde,og andre reagerer ikke så mye. Vi tester PSA biler med nye 16,4kWh Li batterier til å gå 110km på motorvei i 80-90kmh ved 5-10 grader C.
Samme test ved -10 grader gir en rekkevidde på 80km. Da ble bilen ladet dagen før, og står ute i -10 hele natta. Det hadde vært moro om noen kan gjøre samme test av Miev. Vi har testet andre batterier som har hatt mye dårligere kuldeegenskaper.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

Ken

Tar disse blokker imot lading ved -10 grader?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Det blir bare tull med all dobbelpostingen av de samme innleggene. Slutt med det. >:(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Bly

Disse blokkene tar greit imot lading ved temperaturer mellom -10 og -20 grader. Jeg har ikke fått anledning til å prøve i enda kaldere omgivelser.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA