Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil går ikke, feil lagret

Startet av TantePose, søndag 23. januar 2011, klokken 11:34

« forrige - neste »

tomrh

Må bare nevne at Leaf kan være bra på mye i forhold til trillinger, men for et MØKKA-guessometer!! Spretter som en jojo bare veien får litt helning, dette har Mitsubishi faktisk klart vesentlig bedre! (At VW og BMW klarer enda bedre skyldes juks, de bruker GPS og kartdata...)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Olsleaf

La merke til dette i går da jeg hentet Leafen. Men hvis vi ikke skal se på guessometeret, hvor er da batteri prosenten? Kjørte fra Stjørdal til Nidar, parkerte, da var det tomt. Nå ved full lading viser det 145km.

En annen ting er regen. Trodde det var et gir for dette, men det,viser seg ved trykk på brems at det blir regen. Regen på IMiev er kraftigere.

Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

tomrh

Sitat fra: Olsleaf på tirsdag 13. mai 2014, klokken 10:11
La merke til dette i går da jeg hentet Leafen. Men hvis vi ikke skal se på guessometeret, hvor er da batteri prosenten? Kjørte fra Stjørdal til Nidar, parkerte, da var det tomt. Nå ved full lading viser det 145km.

En annen ting er regen. Trodde det var et gir for dette, men det,viser seg ved trykk på brems at det blir regen. Regen på IMiev er kraftigere.
Funksjonaliteten til Leaf får vi vel diskutere i Leaf-forumet. ;) Jeg postet observasjonen min mest for å gi kred til Mitsubishi her. Tidligere i denne tråden har guessometeret til trillingene blitt kritisert, men i lys av Leaf sitt er det faktisk ikke så ille. De har tatt høyde for småkupert terreng, og det skal litt mer kontinuerlige stigninger eller nedoverbakker til for å påvirke estimatet. Regen er som du sier mye bedre på i-MiEV. BMW har lansert "single pedal control concept" i sin i3, nærmest som om de har oppfunnet det, men der var jammen i-MiEV ute mye tidligere (og sikkert andre elbiler før der igjen): B-modus gir enpedal-kjøring som jeg stort sett bruker konsekvent nå. Opplever også bedre rekkevidde i B-modus.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

klatrechris

Kjørte i dag vinterbro-oslofjordtunnelen-Slemmestad- Fornebu- Oslo- vinterbro med min imiev.
Triptelleren sa 104km og GOM viser rest på 57km:) 6 strekker på tankmåler.

Ifølgelig jurrasictest ville jeg ikke klart turen. -4%

Bilen Har nå gått 36200km. På service forrige uke fikk jeg med servicepapirene eget skriv at batterikapasitet er på 99%!

Synd at den snart må byttes ut. Trenger mer plass p.g.a ekstra små tass som kommer.

Kia soul ev 2016 titanium silver 29000km
Mercedes 250e 2017 (konebil) 2500km
Nissan leaf 2013 solgt 22000km
Nissan leaf 2011 Solgt 26000km
IMiev 2011 Solgt 14000km
Renault zoe r240 avbestilt...

Mr.Zero

Sitat fra: klatrechris på lørdag 14. juni 2014, klokken 15:36
Kjørte i dag vinterbro-oslofjordtunnelen-Slemmestad- Fornebu- Oslo- vinterbro med min imiev.
Triptelleren sa 104km og GOM viser rest på 57km:) 6 strekker på tankmåler.

Ifølgelig jurrasictest ville jeg ikke klart turen. -4%

Bilen Har nå gått 36200km. På service forrige uke fikk jeg med servicepapirene eget skriv at batterikapasitet er på 99%!

Synd at den snart må byttes ut. Trenger mer plass p.g.a ekstra små tass som kommer.

Dette var knallbra! Hvilken "fart" holdt du oppover i tunellen...?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: klatrechris på lørdag 14. juni 2014, klokken 15:36
Synd at den snart må byttes ut. Trenger mer plass p.g.a ekstra små tass som kommer.
Dette må du selvfølgelig bruke for alt det er verdt i salgsannonsen!  8) Mange er nok villige til å betale ekstra for en dokumentert sprek i-MiEV. Kan jeg spørre om ladevanene dine? ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kringon

Liknende historie her.

Jeg kjørte fra Vesterøya i Sandefjord til Fornebu tirsdag 10.06.2014. Dette er en strekning på ca 12 mil (11.8) ifølge google maps.

Kjørte i 80-85 km/h på motorveien (trailerfart), men slakket av til 65-70 opp lierbakkene.

Kom frem til Fornebu med 3 streker igjen og 23 km på GOM.

http://jurassictest.ch/GR/ estimerer -35% ved full ECO og 80 km/h
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

goggo

Sitat fra: klatrechris på lørdag 14. juni 2014, klokken 15:36
Kjørte i dag vinterbro-oslofjordtunnelen-Slemmestad- Fornebu- Oslo- vinterbro med min imiev.
Triptelleren sa 104km og GOM viser rest på 57km:) 6 strekker på tankmåler.

Beklager å ødelegge stemningen her, men ifølge Google Maps er turen 88 km.
Men det er likevel veldig bra, og langt flere rest-km enn jeg kan klare med min I-MIEV som har gått 60000 snart.

Jeg begynner å lure på om det er min kjørestil som er ekstremt dårlig eller om det er betydelig redusert rekkevidde på min bil. De få gangene jeg har kjørt ca 80 km (og det er på spydometeret..) så har jeg vanligvis ca 15-20 km estimert rest rekkevidde. Det ser ikke ut for meg som det betyr noe særlig om jeg kjører 75-80 på hovedvei, eller om jeg kjører rundt omkring i Oslo området en hel dag for å få samme kjørelengde.

HUgo 
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

svingen

Sitat fra: goggo på søndag 15. juni 2014, klokken 08:01
Sitat fra: klatrechris på lørdag 14. juni 2014, klokken 15:36
Kjørte i dag vinterbro-oslofjordtunnelen-Slemmestad- Fornebu- Oslo- vinterbro med min imiev.
Triptelleren sa 104km og GOM viser rest på 57km:) 6 strekker på tankmåler.

Beklager å ødelegge stemningen her, men ifølge Google Maps er turen 88 km.
Men det er likevel veldig bra, og langt flere rest-km enn jeg kan klare med min I-MIEV som har gått 60000 snart.

Jeg begynner å lure på om det er min kjørestil som er ekstremt dårlig eller om det er betydelig redusert rekkevidde på min bil. De få gangene jeg har kjørt ca 80 km (og det er på spydometeret..) så har jeg vanligvis ca 15-20 km estimert rest rekkevidde. Det ser ikke ut for meg som det betyr noe særlig om jeg kjører 75-80 på hovedvei, eller om jeg kjører rundt omkring i Oslo området en hel dag for å få samme kjørelengde.

HUgo

men når du var på langtur til sørlandet så fikk du vel testet litt?
småkjøring=bruke mye batteri dvs start stop osv da gå rekkeviden fort.
langkjøring med flatt terren går mye bedre,hvor mye luft har du i dekkene?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

klatrechris

#549
Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 14. juni 2014, klokken 23:36
Sitat fra: klatrechris på lørdag 14. juni 2014, klokken 15:36
Kjørte i dag vinterbro-oslofjordtunnelen-Slemmestad- Fornebu- Oslo- vinterbro med min imiev.
Triptelleren sa 104km og GOM viser rest på 57km:) 6 strekker på tankmåler.

Ifølgelig jurrasictest ville jeg ikke klart turen. -4%

Bilen Har nå gått 36200km. På service forrige uke fikk jeg med servicepapirene eget skriv at batterikapasitet er på 99%!

Synd at den snart må byttes ut. Trenger mer plass p.g.a ekstra små tass som kommer.

Dette var knallbra! Hvilken "fart" holdt du oppover i tunellen...?

Holdt ca 45-50 la meg bak en trailer som lå det tempoet..

Sitat fra: goggo på søndag 15. juni 2014, klokken 08:01
Sitat fra: klatrechris på lørdag 14. juni 2014, klokken 15:36
Kjørte i dag vinterbro-oslofjordtunnelen-Slemmestad- Fornebu- Oslo- vinterbro med min imiev.
Triptelleren sa 104km og GOM viser rest på 57km:) 6 strekker på tankmåler.

Beklager å ødelegge stemningen her, men ifølge Google Maps er turen 88 km.
Men det er likevel veldig bra, og langt flere rest-km enn jeg kan klare med min I-MIEV som har gått 60000 snart.

Jeg begynner å lure på om det er min kjørestil som er ekstremt dårlig eller om det er betydelig redusert rekkevidde på min bil. De få gangene jeg har kjørt ca 80 km (og det er på spydometeret..) så har jeg vanligvis ca 15-20 km estimert rest rekkevidde. Det ser ikke ut for meg som det betyr noe særlig om jeg kjører 75-80 på hovedvei, eller om jeg kjører rundt omkring i Oslo området en hel dag for å få samme kjørelengde.

HUgo 

Turen ble litt mer enn strake veien med tur innom sjøflyplassen kro for lunsj. Innom smart club på alna og kjørte gamle mossevei ved gjersjøen

Sitat fra: tomrh på lørdag 14. juni 2014, klokken 23:48
Sitat fra: klatrechris på lørdag 14. juni 2014, klokken 15:36
Synd at den snart må byttes ut. Trenger mer plass p.g.a ekstra små tass som kommer.
Dette må du selvfølgelig bruke for alt det er verdt i salgsannonsen!  8) Mange er nok villige til å betale ekstra for en dokumentert sprek i-MiEV. Kan jeg spørre om ladevanene dine? ;)

Lader med 1-2 dagers mellomrom. Kjører ca 60km daglig så klarer t/R jobb 2 ganger hvis jeg er pen på pedalen. Er veldig fin vei med tanke på flate og høydeforskjeller mellom vinterbro og Fornebu. Og snittfart på 60km/t med køtrafikk. Lader daglig vinterstid.

Bruker 10a lader i hovedsak og 16A lader til nød hvis jeg skal flere steder Ila dagen i jobb. Vært hurtigladet 2 ganger fra 40-75% vinterstid.

Er lov å håpe på litt høyere verdi. Er dansk import via buddy. Men er veldig fornøyd med kjøpet.
Kia soul ev 2016 titanium silver 29000km
Mercedes 250e 2017 (konebil) 2500km
Nissan leaf 2013 solgt 22000km
Nissan leaf 2011 Solgt 26000km
IMiev 2011 Solgt 14000km
Renault zoe r240 avbestilt...

goggo

Sitat fra: svingen på søndag 15. juni 2014, klokken 17:28
men når du var på langtur til sørlandet så fikk du vel testet litt?
småkjøring=bruke mye batteri dvs start stop osv da gå rekkeviden fort.
langkjøring med flatt terren går mye bedre,hvor mye luft har du i dekkene?

Har i underkant av 40 pund i dekkene. På sørlandsturen så det ut som om summen av kjørt km og rest km lå på 100-105 km, da holdt jeg vel ca 80 på flata og en del lavere i oppoverbakkene. Stort sett innenfor det grønne området på energimeteret.

Nå har jeg tenkt meg en tur over Dovre og til Åndalsnes/Trollstigen i helga, så får vi se da. Men der blir det jo så store høydeforskjeller at det er vel vanskelig å trekke noen konklusjon.

Men morro er det lell :)

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

sven erik

hei jeg har på en 2011 modell  i miev  greid 15 mil  men da i 60 km i timen fra sandefjord  til litt ovenfor  lillestrøm  å da ikke  tømt  helt  men da hvar det 20 varme grader   så det er mulig med lang rekkevidde men stort sett  får en 10 mil

tomrh

Etter at vi fikk Leaf har jeg fått opp øynene for enda en fordel med trilling, som jo alltid har vært der. For den hurtiglades ganske raskt faktisk, med kontinuerlig 43 kW opp til 60% så lenge det er noen plussgrader ute. Og når strømforbruket er lavt er denne mer ideell på langkjøring gitt at hurtigladerne står tett nok og fungerer. Det er adskilling bedre tid til å spise pølsa i Leafen for å si det sånn. Har vært en periode fra februar og ut mai hvor EV Power sine ladere har vært gratis, så terskelen har vært lav for å stoppe og lade og fylle bare nok til neste. Med unntak av Storlien har laderne fungert bra. Et lad-så-mye-du-vil abonnement i et utbygd hurtigladenettverk er egentlig ganske genialt med trilling.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

edyrli

Jeg har også blitt imponert over ladefarten. Min lader på rundt 40kw til ca 60% som du beskriver. (330v/120A).
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

bruisepristine

#554
Kjørte Jessheim-Holmestrand forrige helg, motorveien hele turen og lå mellom 95 og 100 kmt bortsett fra kø mellom lysaker og litt forbi asker. Trodde kanskje jeg måtte lade i sandvika for å være sikker på å komme frem, men det holdt med ganske god margin. 122 km total reisevei, akkurat fallt fra to til en strek på batteriet når jeg parkerte. :)
jurassictest estimerer denne turen til -59% ved automatisk fart og full ECO, lol! ;D
Hjem igjen ble ikke like målbar da jeg ikke skulle lenger enn til Oslo (og ingen kø) men jeg hadde 5 streker igjen da jeg parkerte ved Nydalen, så det hadde nok holdt til Jessheim :)
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA