Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil går ikke, feil lagret

Startet av TantePose, søndag 23. januar 2011, klokken 11:34

« forrige - neste »

sven erik

kjører jeg små strekninger son som 13km  å runt i byen får en ca 6 mil max men kjører en  langt ligger i ok fart men jevn  da får en et sted mellom 10 og 14 mil i faktisk rekkevidde    har på vinteren hvert oppe i 13 men da  er mer ca 10 rejel

Kito76

Synes det er for dårlig med ca 5-6 mill i få pluss grader... 3-4 mil i januar med -10c?? Blir jo ikke så billig allikevel når bilen må lades hver dag.

sven erik

Sitat fra: Kito76 på mandag 04. november 2013, klokken 23:14
Synes det er for dårlig med ca 5-6 mill i få pluss grader... 3-4 mil i januar med -10c?? Blir jo ikke så billig allikevel når bilen må lades hver dag.

da smakker jeg om by kjøring  i små  by  odlo med lenger strekker vile en nokk fått mer

Mr.Zero

Sitat fra: Kito76 på mandag 04. november 2013, klokken 23:14
Synes det er for dårlig med ca 5-6 mill i få pluss grader... 3-4 mil i januar med -10c?? Blir jo ikke så billig allikevel når bilen må lades hver dag.

Må finne deg et gratis ladepunkt, vøtt...  ;D . Men seff, den er på langt nær så "rimelig i bruk" i kulde som i varme. Uansett blir det billige km! Start opp en fossilbil i kulda og følg med på forbruket. Formidabelt den første mila..!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Kito76

Vi hadde en Reva tidligere og den gikk ca 5 mil på vinterstid. Da bør man kunne forvente mer enn 5-6 mil for en Mitsubishi Imiev 2012...

TB

Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 05. november 2013, klokken 18:05
Men seff, den er på langt nær så "rimelig i bruk" i kulde som i varme. Uansett blir det billige km! Start opp en fossilbil i kulda og følg med på forbruket. Formidabelt den første mila..!

Støttes  :)
Eksempel - idag har eg kjøyrt 74 km, med god varme, og ikkje spesielt økonomisk kjøyring på slutten.
Hadde igjen to prikkar, dvs forbruk på ca 14 kwh. Om me reknar straumpris på ca 0,8 kr/kwh = ca 11,20 kr

Dieselbilen samme distansen hadde brukt ca 4,5 liter diesel, mulig litt meir. 12 * 4,5 = 54 kr.
Pluss, bompengar passeringar inkl 10% rabatt = 67,50 kr.

Elbil =         11,20 kr
Dieselbil = 121,50 kr

Dvs, elbilen kjem rimeleg ut denne dagen  :)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: Kito76 på tirsdag 05. november 2013, klokken 21:28
Vi hadde en Reva tidligere og den gikk ca 5 mil på vinterstid. Da bør man kunne forvente mer enn 5-6 mil for en Mitsubishi Imiev 2012...

Reva har gjerne fossilvarmer? Elektrisk varmeapparat tar mykje rekkevidde, og som nevnt før i tråden, småturar tar meir enn "langturar".

Størrelsen på batteriet er ein kost/nytte vurdering som Mitsubishi har gjort. Større batteri hadde auka prisen, og vekta. Så lenge som det er nok ladepunkt der du parkerer så er småturar perfekt for elbil. Elmotoren er alltid klar til bruk.

Ved småkjøyring med fossilbil har du aldri varm motor, og forbruket er meir enn det doble enn med varm motor.  Men, pga. stor tank merkes ikkje dette på samme måten som på elbil.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

ok67

Er vist fleire som har utfordringar med rekkevidda ser det ut for
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article8524703.ece

Men det var vel kanskje eit sidespor........
Tesla Model 3 AWD-LR
iMiev 2013 som jr. har overtatt

tomrh

Sitat fra: Kito76 på tirsdag 05. november 2013, klokken 21:28
Vi hadde en Reva tidligere og den gikk ca 5 mil på vinterstid. Da bør man kunne forvente mer enn 5-6 mil for en Mitsubishi Imiev 2012...
Tror du sammenligner epler og pærer. Fem mil i ett strekk krever mindre strøm enn 13 km, stopp, nye 13 km osv. Bare se på forbruket til en fossil ved slik småkjøring.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bobakka

Du får trøste deg med at rekkevidden blir dårligere etterhvert som batteriet blir eldre.. Så du får nyte dagens rekkevidde så lenge du har den..

Jeg oppdaget første vinteren at effektiv rekkevidde for meg var 5-6 mil. Det er med forvarmet bil med fullt varmeapparat og 28 km kjøring med fullt varmeapparat. Det er veldig skuffende, men helt OK for meg som bare har 28 km til jobb og lademuligheter på jobb. Konsekvensen har blitt at jeg enten må planlegge turene om vinteren omhyggelig eller jeg må i større grad bruke fossilbilen.

Som jeg diskuterte i en annen tråd hvor jeg etterspurte batteribooster - så er nok den største boosteren og installere en Eber varmer som tar seg av varmen, mens batteriet tar seg av fremdriften. Jeg kvier meg for å bruke 25 000 på en dieselvarmer, det blir tross alt noen km med fossilbilen.

Jeg håper dog at iMiev får en batteriopsjon i fremtiden hvor jeg kan kjøpe et tilleggsbatteri og koble til - uten at garantien ryker. Jeg ser at BMW drodler om denne ideen for sin i3. Time will show.

iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

marlov

Noen som har erfaring ved kjøring oslofjord tunnelen?
Skal pendle Ski- Drammen (50,5km).
Forøvrig medlem i El-billigaen i løpet av få dager. En 2013 modell I-miev (med fjernvarmer).
Eier av Svart I-Miev 2013 modell. Min første El-bil. pendler Ski-Drammen fra januar 2014.

jkirkebo

Sitat fra: marlov på mandag 02. desember 2013, klokken 12:30
Noen som har erfaring ved kjøring oslofjord tunnelen?
Skal pendle Ski- Drammen (50,5km).
Forøvrig medlem i El-billigaen i løpet av få dager. En 2013 modell I-miev (med fjernvarmer).

Ja, med Leaf. Min erfaring er at det gikk nesten ikke noe ekstra strøm å kjøre ned/opp tunnelen i forhold til å kjøre 70 på flatmark. Man får masse regenerering på vei ned.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Har ikke erfaring fra den kanten av landet, men er helt enig med jkirkebo. Regenerering er såpass bra at grad av kuperthet spiller liten rolle, det er netto høydeforskjell mellom start og slutt som teller. Det er viktigere hvilken fart man holder, ved å holde 70 km/t i snitt istedetfor 90 km/t sparer man fort 25-40% strøm avhengig av sesong.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: marlov på mandag 02. desember 2013, klokken 12:30
Noen som har erfaring ved kjøring oslofjord tunnelen?
Skal pendle Ski- Drammen (50,5km).
Forøvrig medlem i El-billigaen i løpet av få dager. En 2013 modell I-miev (med fjernvarmer).

Kjører der en gang i blant - og jeg hater den! Bratt, lang og guffen! >:( Alltids en halvslapp trailer å legge seg bak på vei opp.. :) Kan dugge ganske så mye på rutene i vinterhalvåret, men det gjelder jo ikke bare elbiler... ;) Kjører ofte fra Billingstad - og er glad for å få litt strøm av motorforumgutta der før jeg legger ut på tunnel-turen til Ski. Må knipe hardt inn på varmen vinterstid, men har nå tatt frem webasto-dunjakka mi, ullundertøy, lue og votter. Kjørte 7 mil rundt i Follo i dag med moderat(trinn 2) varme på - og da hadde jeg drøye 2 mil igjen på guessometeret. Tørre og snøfrie veier hjelper mye..!
Husk forresten gjennomsnittsmåling begge veier i Den Grusomme Tunnel! ;)

Brom-brom! ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

dørvakta

Kjører oslofjordtunnelen hver dag med leaf. Pass på å gi på litt på toppen av bakken så du får full regenerering og god fart ned bakken. Jeg bruker ca 4% gjennom hele tunnelen. (Regen 3% nedover og bruker 7% opp bakken)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA