Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil går ikke, feil lagret

Startet av TantePose, søndag 23. januar 2011, klokken 11:34

« forrige - neste »

covi

Kjørte 117 km i dag på kuperte vestlandsveier uten å være noe sinke i trafikken. 8 km på guess-o-meter og en prikk på batteri indikatoren ved ankomst.
Rogaland, Kjøpte Mitsubitshi i-Miev februar 2012, kjørt 16000 km per januar 2013.

tomrh

Største utfordringen som ny elbil-sjåfør er i grunnen å klare å la være å bli nervøs av guess-o-meteret. For den gjetter ut i fra historisk kjøring, har lest et sted at det er de siste 25 minutters kjøring. Det betyr at gjenværende rekkevidde kryper raskt nedover når man kjører i oppoverbakke, og rekkeviddeangsten kan fort komme krypende. Men guess-o-meteret kan jo ikke vite om den lange, bratte nedoverbakken etter toppen.

Kjøring av strekninger over 10 mil med trilling i kupert terreng kan derfor være utfordrende nok for noen helt uten erfaring, det er derfor viktig å planlegge godt på forhånd. Ha flere ladestopp og avtaler om nødlading i bakhånden underveis, så blir det heller en bonus om det faktisk ikke blir nødvendig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Stjerneglis

Sitat fra: tomrh på onsdag 17. juli 2013, klokken 14:59
Største utfordringen som ny elbil-sjåfør er i grunnen å klare å la være å bli nervøs av guess-o-meteret. For den gjetter ut i fra historisk kjøring, har lest et sted at det er de siste 25 minutters kjøring. Det betyr at gjenværende rekkevidde kryper raskt nedover når man kjører i oppoverbakke, og rekkeviddeangsten kan fort komme krypende. Men guess-o-meteret kan jo ikke vite om den lange, bratte nedoverbakken etter toppen.

Skru den av og bruk "tankmåleren" eller triptelleren isteden. Du lærer deg fort hvor langt du kommer i de daglige turene.

Sitat
Kjøring av strekninger over 10 mil med trilling i kupert terreng kan derfor være utfordrende nok for noen helt uten erfaring, det er derfor viktig å planlegge godt på forhånd. Ha flere ladestopp og avtaler om nødlading i bakhånden underveis, så blir det heller en bonus om det faktisk ikke blir nødvendig.

En i-Miev er ikke laget for lange turer. Den er laget for de kortere turene i og omkring bykjerner og tettbygde strøk. Til slike lange turer finnes bedre og sikrere og ikke minst mer effektive alternativer.
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

covi

Var rimelig sikker på at jeg skulle klare det uten noen større problemer.
Tok nesten 2000 høydemeter på turen, men start og mål var ca samme høyde.
Rogaland, Kjøpte Mitsubitshi i-Miev februar 2012, kjørt 16000 km per januar 2013.

tomrh

Sitat fra: covi på onsdag 17. juli 2013, klokken 18:47
Var rimelig sikker på at jeg skulle klare det uten noen større problemer.
Tok nesten 2000 høydemeter på turen, men start og mål var ca samme høyde.
Nettopp! Det viktige er høydeforskjell mellom start og stopp. Jeg opplever at regenereringen er så bra at det nesten ikke spiller noen rolle hvor kupert det er, bare netto høydeforskjell mellom start og stopp teller. Pleier å legge til ett batteristrek pr 100 høydemeter over utgangspunktet  (trekker fra ditto når det er under).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bruisepristine

guessometeret når nye høyder :)

Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

erik e

Der slo du meg. Klarer noen 160 + ?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Eldorado

I stedet for å starte en ny tråd...
Er det noen som har erfaring med å kjøre strekket Bergen (Landås) - Voss (sykehus)?
Er dette realistisk uten mellomlading på Dale?
Mitsubishi PHEV 2015 - ?
Mitsubishi I-MiEV 2013 - ?
Th!nk 2002 - 2012 - måtte ditt hjerte rulle videre.

TB

Sitat fra: Eldorado på fredag 20. september 2013, klokken 22:46
I stedet for å starte en ny tråd...
Er det noen som har erfaring med å kjøre strekket Bergen (Landås) - Voss (sykehus)?
Er dette realistisk uten mellomlading på Dale?

I følge http://www.jurassictest.ch/GR/ er det 90 km. Behovet for varme vil avgjere, med lite varme, og låg fart bør det gå. Våt vegbane trekker meir, og gir behov for varme for og ha sikt.
Ein tur innom lader på Dale er det tryggaste. Bør ikkje trenge mange minuttar lading.

Som du kjenner til er det hurtigladar på Voss. Hugs det tek tid og lade frå ca 82% til 100% - det er ikkje direkte hurtiglading den siste delen.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

VanillaBean

Sitat fra: erik e på søndag 21. juli 2013, klokken 08:19
Der slo du meg. Klarer noen 160 + ?

Jeg har hatt 163 (men tok dessverre ikke bilde).
iMiev siden september 2013.

Eldorado

Sitat fra: Eldorado på fredag 20. september 2013, klokken 22:46
I stedet for å starte en ny tråd...
Er det noen som har erfaring med å kjøre strekket Bergen (Landås) - Voss (sykehus)?
Er dette realistisk uten mellomlading på Dale?


Tidlig opp, morgentrøtt men med nyladet bil var det tid for å sette nesen mot Voss. Ingen speedy gonzales på veiene, men heller ingen sinke.
kom meg godt til Dale og hadde nesten brukt halve "tanken". Stor var optimismen med bare litt over 4 mil igjen, så jeg valgte å droppe lading på Dale og kjørte rett videre. Vel fremme konstaterte jeg at det fremdeles 3 streker igjen på meteret. :-)
Mitsubishi PHEV 2015 - ?
Mitsubishi I-MiEV 2013 - ?
Th!nk 2002 - 2012 - måtte ditt hjerte rulle videre.

TB

Sitat fra: Eldorado på mandag 23. september 2013, klokken 10:21
Sitat fra: Eldorado på fredag 20. september 2013, klokken 22:46
I stedet for å starte en ny tråd...
Er det noen som har erfaring med å kjøre strekket Bergen (Landås) - Voss (sykehus)?
Er dette realistisk uten mellomlading på Dale?
Tidlig opp, morgentrøtt men med nyladet bil var det tid for å sette nesen mot Voss. Ingen speedy gonzales på veiene, men heller ingen sinke.
kom meg godt til Dale og hadde nesten brukt halve "tanken". Stor var optimismen med bare litt over 4 mil igjen, så jeg valgte å droppe lading på Dale og kjørte rett videre. Vel fremme konstaterte jeg at det fremdeles 3 streker igjen på meteret. :-)

Veldig bra. Det betyr du kunne ha kjøyrt ca 110 km før det var tomt, som er normal rekkevidde på ein trilling, med litt varme. Jamn fart er eit stikkord som er viktig.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Sølve

Bergen - Voss med trilling er normalt kurant i sommerhalvåret uten annen varme enn evnt setevarme.  Om det er så kaldt at du må varme opp bilen med varmeapperatet ville jeg lagt inn en liten ladepause på Dale.  Jeg kjørte Nestun - Voss i sommer og hadde da 40 km igjen på antatt kjørelengde da jeg kom til Voss (2 passasjerer) og med C-Zero.
Bergen

Kito76

Må dessverre spørre igjen. Har en Imiev 2012 og kjører ca 13 km til jobb derav 10 km i 80 sone motorvei og resten i sentrum. Merker nå at bilen bruker nesten en "halv tank" tur retur. Ja, bruker varmeapperat på hakk 3-4, men må vel forvente at rekkevidden er mer en ca 50 km? Det er jo ikke så kaldt nå.... skiftet til vinterdekk og lufttrykket er på ca 45.
Har det veldig mye å si at bilen kjøres først 13 km og deretter ca 13 hjem etter 8 timer og at dermed bilen har vært "kald"?
Takk for eventuelt svar.

tomrh

Sitat fra: Kito76 på mandag 04. november 2013, klokken 21:19
Må dessverre spørre igjen. Har en Imiev 2012 og kjører ca 13 km til jobb derav 10 km i 80 sone motorvei og resten i sentrum. Merker nå at bilen bruker nesten en "halv tank" tur retur. Ja, bruker varmeapperat på hakk 3-4, men må vel forvente at rekkevidden er mer en ca 50 km? Det er jo ikke så kaldt nå.... skiftet til vinterdekk og lufttrykket er på ca 45.
Har det veldig mye å si at bilen kjøres først 13 km og deretter ca 13 hjem etter 8 timer og at dermed bilen har vært "kald"?
Takk for eventuelt svar.
Vi bor ca 10 km fra Stjørdal. Bruker typisk 5 streker på å kjøre dit, gjøre ærend og kjøre hjem. Med varme på. Så 6 streker på 13 km t/r skulle vel være normalt. Bruker ett strek ekstra om bilen har rukket å bli kald i mellomtiden, så 7 strek er vel ikke helt feil?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA