Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil går ikke, feil lagret

Startet av TantePose, søndag 23. januar 2011, klokken 11:34

« forrige - neste »

Walker

Her er et nytt spørsmål:

Hvordan kan vi best påvirke Mitsubishi til å integrere enkle, praktiske muligheter til forvarming av kupeen i fremtidige I-Miev modeller (slik at vi slipper å svelge en kamel og anskaffe en bil med forhjulstrekk)? Å bruke en ekstra strømledning, eller søle med diesel, blir for provisorisk i denne sammenheng. - Bilens framkommelighet under vanskelige snøforhold bør være et stort salgsfortrinn i land som Norge. Men da må Mitsubishi også ta hensyn til at slike land har et kaldt vinterklima.

froland

Hei Elbilvenner! Noe som jeg synes blir borte i diskusjonen her er. Hvorfor ikke kjøpe norske biler? For meg virker det at for folk er det det samme om en kjøper norsk eller utenlansk. Jeg kan ikke forstå at alt av jornalister og bilentusiaster unngår å snakke om et så fantastisk produkt som Think. Det er bare negativ omtale om det norske så en kunne spy. Alt fra utlandet er sååå saliggjørene. Hvorfor? Får de penger for å snakke godt om alle de store elbilprodusentene på utsiden av Norge? De tenker vel, la oss få lagt ned dritten så fikk vi rett som vanlig. En kunne spy i dagevis. Fysj. Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Lanber

Norsk proteksjonisme er det siste vi trenger.
Ja vi skjønner du er fornøyd med nybilen Froland, men det er plass for alle på markedet. Jo flere EL biler som selges jo flere EL biler selges det!

Flott med større utvalg og konkurranse, det er ført til at Think nå leverer en 4 seter også.

hma

Sitat fra: Granheim på fredag 07. januar 2011, klokken 10:01
Her dreier det seg om å holde seg innenfor ECO området og bruke "brake" funksjonen på girvelgeren mest mulig istedet for å bruke bremsen. Dermed havner mest mulig av bevegelsesenergien i bilen tilbake i batteriet. Velg en rolig og mer flytende kjørestil så varer batteriet lenger.
@Granheim:
- Regenererer ikke i-MiEV når man trykker på bremsen og girvelgeren står i "D"?
(min Rav4 EV regenererer alltid; i "D" når man bremser; i "B" hardt når gassen slippes, eller ved bremsing; i "EB" mykt når gassen slippes, eller ved bremsing)

- Har føreren av i-MiEV mulighet til å lese ut pakkespenning (V), kjørestrøm (A), anvendt effekt (kW), batteritemperatur, etc under kjøring?
(om det mangler vil kansje BauDemo (på forumet) lage en app for Nikometeret http://www.elbil.no/wiki/Think:ServiceInstrumentet#Think_EV_monitor_.28Nikometer.29  ;) )

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

froland

Hei igjen! Jeg har aldri ønsket at vi skal beskytte vår industri, det var vel det som ødela for all forbrukerelektronikk her i landet. Men jeg hadde håpet på nordmenn kunne støtte mere opp om sine egne ideer og hjelpe slike som Think igang når dette produktet er i toppklassen. Hvor var alle de andre bilmerkene når Think slet som verst? De lo vel i kulissene tenker jeg.Men jeg har jo forstått at det ikke skal være noe industri i dette landet, det har jo politikerne bestemt. Jeg handler norsk såfremt jeg kan. Det gir meg en glede å påpeke at varen er Norsk. Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

hma

#80
Jeg syns både Froland og Lanber har poeng i sine innlegg.

Personlig syns jeg ikke det hadde skadet om nordmenn viste en smule større entusiasme for egenutviklede produkt.
Dere har sikkert sett eller hørt "Designed by Apple in California" eller "Made in USA by american workers". Vi trenger ikke være helt der, men litt i den retning har vi ikke vondt av  :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

bosonic

Sitat fra: froland på fredag 07. januar 2011, klokken 13:32
Hei Elbilvenner! Noe som jeg synes blir borte i diskusjonen her er. Hvorfor ikke kjøpe norske biler? For meg virker det at for folk er det det samme om en kjøper norsk eller utenlansk. Jeg kan ikke forstå at alt av jornalister og bilentusiaster unngår å snakke om et så fantastisk produkt som Think. Det er bare negativ omtale om det norske så en kunne spy. Alt fra utlandet er sååå saliggjørene. Hvorfor? Får de penger for å snakke godt om alle de store elbilprodusentene på utsiden av Norge? De tenker vel, la oss få lagt ned dritten så fikk vi rett som vanlig. En kunne spy i dagevis. Fysj. Froland

Du er jo inne på noe her froland.
Problemet er kanskje at vi bor i et lite land, og det har tradisjonelt vært for få visjonære kapitalister til å investere og pushe prosjekt Think videre til et godt produkt.

Det skurrer i mine ører å snakke om proteksjonisme her.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Granheim

Walker
i-Miev er den første helelektriske bilen fra Mitsubishi og jeg føler meg ganske trygg på at det er den første i en lang rekke elektriske modeller. Jeg vet ingenting om det som kommer, men jeg føler meg rimelig trygg på at de bare kommer til å bli bedre; lavere vekt og mindre volum på batteriene, lenger rekkevidde, bedre varmeapparat osv...
Ønsker du å påvirke direkte vil jeg foreslå å gjøre et forsøk via et sosialt medium. i-Miev har for eksempel en egen side på facebook, og der kan du nå frem til de rette personene.

Håkon
i-Miev regenererer både i D, B og C, og når man trykker på bremsepedalen, men man kan påvirke dette selv, og best lading får du når bilen "bremser av seg selv" i posisjon B.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

elektrolux

Man må ikke glemme at regenerering er en lite effektiv måte å spare strøm. Det beste er å unngå regenerering i det hele tatt.

Har man gjort en feil, og kjørt så fort at man må bremse er det klart at regenerering er bedre da det tross alt overfører 30-40% av bevegelsesenergien til batteriet, i stedet til bremsene og videre som varme.

Men jeg savner Think Classic, SAM og Vectrix sitt system der en kan velge å ikke regenere i det hele tatt.

Det er slitsomt å forsøke å holde fartspedalen i nøytral stilling, og vanskelig å se hva vei strømmen går.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

commiesoft

Spørsmål til Granheim..

Først, virkelig bra at en som selger et elbilmerke deltar på forumet på denne måten. Tøft.. :)

Dette bygger tillit til dette merket, bare for å ha sagt det.

Så, ferdig med høflighetsfrasene, og litt business: Kan batteriene på iMiev byttes ut når de er utslitt, eller må bilen skrotes?

Lanber

Var å hentet en MIEV på prøve i dag og leverer tilbake i morgen. Den står nå til lading på ladestasjonen min, svett etter dagens dyst.

Den gikk 75km og så var det tomt, eller nesten tomt. Den virket like sprek selv om måleren viste 5km igjen.  Varmeapperat på sparsomelig, setevarmer 50%
Tildels sprek kjøring (måtte jo prøve den), så absolutt ikke økonomi.  Jeg hadde aldri om havet brant greid å holde følge med Kangooen!

Bilen er mye bedre enn forventet og oppfører seg som sprek småbil. Ingen ramling og hopping på vaskebrett, ingen ulyder.
Momentet som vi alle vet er kongle på EL biler gjør opplevelsen av akselerasjon stor og faktisk mer enn tilstrekkelig. Den kunne kanskje vært justert ned i høgere hastigheter?  100+ på E18 ingen problem uansett stigning.

Traction kontroll fungerer kanon og også under regenerering hvis bakhjulene skal til å låse.  Den kan også skrues av.....og det krever litt å holde powerslide da akselavstanden er forholdsvis kort og pådraget ikke momentant, som en moderne motorstyring som gir litt progresjon. 
Stor ARTIG for voksne unger.

Savner rattvarme, prima setevarmer men ikke noe i rattet.
Jeg har kort og godt hatt en storveis ettermiddag! Takk Mitsubishi!

HHF

Artig å lese om erfaringene med i-Miev'en. Det er, litt som Lunde er inne på, interessant å se hvordan det stadige tilfanget av nye elbiler gjør mulighetsrommet større for de som ønsker seg en elektrisk drevet bil. Det ser jo ut som om dette er en bil i retning av hva jeg forventet meg fra Mitsubishi - moderne "japansk" bilfølelse med plass til flere enn 2. Hadde ikke Think fått ut finger'n nå og levert med 4 seter, ville jo det markedet nå vært helt og holdent i-Miev land. Samtidig er jeg nok også litt skuffet over rekkevidden det vises til, men det er jo et valg man tar som leverandør for å holde prisen nede og som jo naturligvis er avgjørende for mange. Sommeren kommer imidlertid snart og da vil ihvertfall jeg savne AC som i-Miev har (har skjønt nye Think nå også leveres med dette imidlertid).

Elektrolux - jeg må for min del si at den nye Thinkens regenereringsmodul i D er ganske likt det som var i den gamle - det er veldig lite motstnad i praksis. E-modusen bruker jeg kun når jeg kjører i tett kø-trafikk, mens når jeg ligger i D, har jeg et kjøremønster som er ganske likt det jeg hadde med den klassiske modellen og jeg tror det er rimelig effektivt alt i alt.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

SvenF

En fråga till Lanber,

Vilken hastighet körde du i för att komma 75 km?

//Sven

Sitat fra: Lanber på fredag 07. januar 2011, klokken 22:04
Var å hentet en MIEV på prøve i dag og leverer tilbake i morgen. Den står nå til lading på ladestasjonen min, svett etter dagens dyst.

Den gikk 75km og så var det tomt, eller nesten tomt. Den virket like sprek selv om måleren viste 5km igjen.  Varmeapperat på sparsomelig, setevarmer 50%
Tildels sprek kjøring (måtte jo prøve den), så absolutt ikke økonomi.  Jeg hadde aldri om havet brant greid å holde følge med Kangooen!

Bilen er mye bedre enn forventet og oppfører seg som sprek småbil. Ingen ramling og hopping på vaskebrett, ingen ulyder.
Momentet som vi alle vet er kongle på EL biler gjør opplevelsen av akselerasjon stor og faktisk mer enn tilstrekkelig. Den kunne kanskje vært justert ned i høgere hastigheter?  100+ på E18 ingen problem uansett stigning.

Traction kontroll fungerer kanon og også under regenerering hvis bakhjulene skal til å låse.  Den kan også skrues av.....og det krever litt å holde powerslide da akselavstanden er forholdsvis kort og pådraget ikke momentant, som en moderne motorstyring som gir litt progresjon. 
Stor ARTIG for voksne unger.

Savner rattvarme, prima setevarmer men ikke noe i rattet.
Jeg har kort og godt hatt en storveis ettermiddag! Takk Mitsubishi!

Lanber

25km på E18 med snitt på 100kmt, så resten på mindre veier men ikke utpreget økonomisk kjøring, en god del aks og brems. Jeg måtte jo prøve hvordan bilen oppførte seg og hvordan traction controllen fungerete så det krevde litt ekstre power. Varmen på, men langt i fra maks.
Så var det biten uten tractioncontroll på et åpent område, det går fint ann å balansere powerslide 360 grader :-) 

HHF

Bakhjulsdriften i seg selv ville vært god nok grunn for meg til å velge i-Miew fremfor fremhjulsdrevne biler - det er jo ufattelig morsomt. Prøvde en Buddy her om dagen også og det var jo morsomt det også, men med så kort akselavstand, blir det på grensen til småskummelt   :P
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA