Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil går ikke, feil lagret

Startet av TantePose, søndag 23. januar 2011, klokken 11:34

« forrige - neste »

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på tirsdag 07. april 2015, klokken 18:38
Dette ble plutselig en tøff realitet. De splitter nye Pirelli Cinturato P1 Verde bakdekkene som jeg gledet meg å sette på, ble en gedigen skuffelse idét rekkevidden gikk i kjelleren. :(
Brukte 9 streker til jobb i dag i +6 grader på tørt føre med varme på, mot forventet 7. Er det samme som jeg ville brukt i 5 minusgrader. Kan skylde på litt motvind da, men hallo - dette er jo sommerdekk.
Toyo NanoEnergy er i bestilling!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

PionerThink

Hvis du har endret størrelsen på sommerdekkene dine utover originaldimensjonen ville jeg sjekket lufttrykket ???
Uten unntak har de bilene jeg har hatt blitt kjørt med litt høyere lufttrykk enn det som har stått i tabellene, og har de litt større dimensjon er det nesten en regel!
Ville gjort noen forsøk der og sett om det hjalp litt på forbruket ::)
Etter at jeg satte på "nye"sommerdekk i orig. dim(sier "nye" da de er ubrukte, men sikker litt harde da de ikke er nyproduserte) fra piggdekk, økte rekkevidden med minst 10-15%. Deilig med vår ;D

P.S. Selv på original dimensjon har jeg lagt på 0.1-0.2 bar fra tidligere erfaring!
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

tomrh

#603
Er i originaldim, fylte 2,7 bar.

Enig i tankegangen din, men dette gjelder profilendring. For hver profil ned (f.eks. fra 55 til 50), skal man opp 0,1 bar i lufttrykk.

Ellers er jeg jo bortskjemt med vinterdekk med lav rullemotstand, er ikke like deilig med vår da når forbruket går opp. Men de dekka jeg nå har bestilt har rullemotstand A, det tenker jeg skal merkes!!  8) :)

Men felgvalg kan kanskje ha noe å si? Jeg kjører nå med sommerdekka på de originale vinterfelgene (7-eiker). Trodde felgdesign var neglisjerbart i forhold til rekkevidde, men jeg har lest at de originale sommerfelgene skal være spesielt designet for lav luftmotstand, de er litt mer lukket enn vanlige alufelger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Forøvrig, er det bare meg her som har kjøpt nye sommerdekk til trillingen sin? Kjører mye da, 30k i året, ikke sikkert andre har rukket å slite ut dekk enda? Dunlop'ene var utslitt etter tre sesonger, bare 3 mm mønsterdybde igjen. Noen som har kjøpt nye Enasave da? Hvordan gikk det med rekkevidden etterpå?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

SUNPWRD

Noen av dere med litt "eldre" biler eller som har gått "langt" som har merket redusert rekkevidde?
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

sven erik

jeg har en 2011 modell  tidlig utgave og har ikke merket noe på  rekkevidden  den er gått nesten 100 tusen
men ja en  ha sommer dekk felgene  og  det er først over 15 grader en får sommer rekkevidde å så fort det blåser går rekkevidden ned o en ikke har medvind  jeg har en gang greid 16 mil i min  men vanlig er mellom 8-12 mil  bateriet er like fint som nytt men aldri la det stå med lav spenning

bkv

Kjørte 114,3 km idag med min i-Miev 2012  modell. Etter kjøreturen var estmimert gjenværende rekkevidde 36 km. til sammen blir det altså 150,3 km. Strekning var vel nokså lett: Røyken - Blaafarveverket og retur pluss litt annen småkjøring. Pga veiarbeider var det ekstra lite 80-sone.
Mitsubishi i-Miev 2012.

Bolfus

Personlig er jeg litt spent på denne etappen:


Noen som har brukt Chademo laderen på Steinkjer i det siste?

SUNPWRD

Det går vel akkurat, men du tøyer vel strikken litt? Er det lademulighet i familieparken?
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

Bolfus

Nja, det skal være to stk type 2 kontakter på namskogan hotell, som ligger på andre siden av vegen. Skal spørre familieparken om de kan avse en stikkontakt noen timer, slik at jeg har et alternativ.

tomrh

Sitat fra: Bolfus på søndag 14. juni 2015, klokken 17:56
Personlig er jeg litt spent på denne etappen
Grøss og gru. Må ihvertfall ha 100% fra Steinkjer, og det er endel kupert fra Steinkjer til Grong med sugende motbakker. Ville forhørt meg om muligheter til 16A saktelading, f.eks. på ei kro eller bensinstasjon ved Grong eller Harran.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

CitB59EL

Vil tro at dette kan bli i tøffeste laget for i-Miev. Rekorden min er fra Høylandet til Shell på Verdal i ett strekk 138 km. Da var det igjen 4 km på Berlingoen sitt batteri (22.8 kWh). Bilen står på Toyo NanoEnergy 205/65-15 A rullemostandekk med hjulkapsel. Har est opp mot 190 km på varme dager med denne bilen(170 km NEDC oppgitt på E dekk i rullemotand) Brukte AC såvidt da det var ca 25 grader ifjor sommer under turen. Kjørte rolig over heia(snåsa) særlig på en del tyngre bakker som det er på denne turen i begge retninger. Ville stoppet på Grong å sjekket om du får ladet litt-går svakt oppover hele vei til Parken. Kjører til Overhalla flere ganger pr år om Namdalseid da Snåsa bruker for mye strøm.

Bolfus

#613
Jeg har tatt deres råd til hjerte og kontaktet potensielle lade-verter på både Grong og Heia. Det hadde vært hyggelig om Heia gjestegård hadde kunnet bydd på et støpsel ettersom jeg vanligvis alltid har stoppet der på fossil-turene mine. Har sendt ut vennligsinnede lade-forespørsler til rundt et dusin plasser i dag, og satser på at dette går bra.

Samtidig har jeg tatt til vett og revurdert denne etappen:


Satser på å legge inn ladestopp på Malm, som da blir ca 100km fra stokkøy. Det burde gå med 100% batteri og veier som innbyr til et bedagelig tempo.

Kjenner jeg begynner å glede meg!  ;D

tomrh

#614
Kjent stoff dette, men rullemotstand og luftmotstand har enormt mye å si.

Kjørte til jobb for to dager siden i regnvær og 13 grader og litt vind i mot (ikke mer enn en lett bris), startet med ca 8,5 streker (mistet 9. strek etter kort distanse). Den aller siste streken forsvant rett før jeg kom fram.
I dag nøyaktig samme distanse og kjøremønster, 15 grader, tørt, sol og vindstille. Startet med 9 streker, kom fram akkurat idét tre streker ble til to.

Forbruk 8,5 vs 7 streker bare pga regn og litt vind.

Forøvrig har jeg generelt mindre rekkevidde nå enn før:

Sommer 2012: Rekkevidde perfekte forhold ca 120 km. Standard dekk (rullemotstand C).
Sommer 2013: Rekkevidde perfekte forhold ca 130 km. Standard dekk (rullemotstand C).
Sommer 2014: Rekkevidde perfekte forhold ca 120 km. Nye framdekk (rullemotstand C, 155).
Vår 2015: Rekkevidde perfekte forhold ca 100 km. Nye bakdekk (rullemotstand C).
Sommer 2015: Rekkevidde perfekte forhold ca 110 km. Nye bakdekk (rullemotstand A(!), 185).

Er nok en liten reduksjon i batterikapasitet etter ca. 100k km, kan ikke bare skylde på nye dekk (jfr sommer 2012 vs sommer 2015).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA