Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil går ikke, feil lagret

Startet av TantePose, søndag 23. januar 2011, klokken 11:34

« forrige - neste »

Walker

Hei Granheim!

Jeg opplever innlegget ditt som nøkternt og informerende.

Om varmeapparatet ikke kan brukes under ladning, får vi håpe at det enkelt går an å montere inn for eksempel en elektrisk Defa kupévarmer.

Nissans Leaf har på dette området en helt overlegen løsning; en kan når som helst starte varmeapparatet via en mobiltelefon (trolig også med timer). – Men dessverre har Nissan valgt å utstyre Leaf med forhjulstrekk (selv om de hevder at den er nykonstruert som elbil helt fra grunnen av). Levetiden på batteriene trekker også litt ned.

Lunde

@Granheim  Som du selv sier er det super smart for deg å føle litt på forumet og hva de "gamle" gutta med erfaring mener om så mangt. Meg bekjent er du den første noensinne som har vist særlig interesse for dette. Egentlig helt utrolig spørr du meg. Hadde jeg levd av å selge en vare ville et hvert innspill være gull verdt  ;)

Det er soleklart at alle elbiler har sine fordeler og ulemper. Mange kjører korte strekninger, men trenger flere seter og større plass. Andre skal langt eller lenger med behov for et eller maks to seter. Det er derfor komplett umulig å si at den ene eller andre elbilen er "best". Man kan nok med tyngde hevde at en Buddy er best i byen, langt bedre enn noen annen bil uansett pris. (Porsche inkludert) iMiev er nok det beste valget for de som trenger stor plass, men ikek skal langt. Skal du fra tid til anenn kjøre lenger med to seter er en TH!NK langt bedre eller en Tesla (som dessverre for min del har altfor liten bagasjeplass) Tre eller firesetre med bedre rekkevidde enn iMiev kan du få i Buddy eller TH!NK  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

#62
Det viktigste er at de som selger elbiler er ærlige på sine estimater for hva man kan forvente under rådende klimatiske forhold der bilene selges.
Alternativet er at noen som trenger en TH!NKs rekkevidde kan fristes til å tro at han får det samme og større plass som en ren bonus i en iMiev. Det ligger i sakens natur at rekkevidden MÅ tilfredstilles om kjøpet skal være vellykket. I motsatt fall blir det stusselig med den gode plassen om den i praksis står hjemme på de turene man forventet å bruke elbil. TH!NK bør eventuelt også føle seg litt snytt om potensielle kunder på feilaktig grunnlag velger en annen produsents produkter.

Synes det er spenstig og står respekt av Leaf sine 75 til 230Km på 24kWh.
Jeg kjører fra 100 (120) og 230km på mine 28kWh  ;D Dog er det i praksis nesten like vrient å klare 100Km i minus 20 som 230 en god sommerdag  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

moso

Granheim - bra innlegg og fint at representanter fra Mitsubishi følger med og engasjerer seg i diskusjonen. Dette er etter min mening uproblematisk når tilknytning flagges så klart som du gjør.

I forhold til oppvarming ved ladning og resulterende forbedring av kjørelengde - er det ikke så enkelt som å installere en Defa slangevarmer (for oppvarming av kjølevannet) og en kupevarmer for oppvarming av kupeen? Slik vil bilturen kunne startes med varm bil, fulle batterier og allerede oppvarmet væske til varmeanlegget. Defa leverer både fjernkontroller og timere - andre tråder beskriver hvordan mobil kan brukes til fjernstart.

Så er spørsmålet om man vil ha separat inntak for strøm til Defa systemet eller om det er mulig å få koblet seg til via ladekabelen. Har bilen godt av å være fulladet til enhver tid? Isåfall ville det siste være det beste.

Har Mitsubishi sett på dette?
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

jkirkebo

Sitat fra: Walker på torsdag 06. januar 2011, klokken 19:18
Nissans Leaf har på dette området en helt overlegen løsning; en kan når som helst starte varmeapparatet via en mobiltelefon (trolig også med timer). – Men dessverre har Nissan valgt å utstyre Leaf med forhjulstrekk (selv om de hevder at den er nykonstruert som elbil helt fra grunnen av). Levetiden på batteriene trekker også litt ned.

Ja, det blir jo smak og behag, selv synes jeg det er en stor fordel at Nissan leverer Leaf med FWD og en tilsvarende ulempe med RWD på iMiev og Tesla. RWD er vel det som gjør meg mest skepisk mhp. å bestille en Model S, får håpe AWD-modellen ikke drøyer for mange år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El rayo

Takk for info, Granheim. Flere elbilselgere burde gjøre som deg - samle info fra erfa erfarne elbilbrukere og gi tilbakemelding.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

#66
Sitat fra: Lanber på onsdag 05. januar 2011, klokken 20:13
Å nevne Buddy i samme setning som Miev er drøyt ;-)  Det ene er en moped og det andre en bil.

Kjære Lanber, hvilken bakgrunn har du for hevde at Buddy er en moped?
Opprinnelig var Kewet chrashtestet som bil, og endringene som er foretatt er kosmetiske.
Selv har jeg deltatt i 2 kollisjoner med Kewet, og tro meg, de andre bilene ble stygge!
Det er flere eksempler på det samme:
Postverket hadde 2 Kewet på 90-tallet, den ene frontkolliderte med en lastebil. Sjåføren kom fra det med et brukket ben og hjernerystelse. Uten sikkerhetsbelte. Sikkerhetsburet (!) fungerte.

Det finnes "mopeder" med ramme av skistavdimensjonering, men de har en hastighet begrenset til 45 km/t.

Litt off topic javel, men slik oppgulp skal ikke få lov å passere. Husk at det er gjester på dette forumet som tar det for god fisk!

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hens

Hei Granheim,
Velkommen til forumet. Jeg oppfatter ditt innspill som mer informasjon  enn reklame.
Det er bra at aktørene bidrar med litt fakta om sine produkter. Det er noe vi savner.
Når det gjelder rekkevidde på vinteren er den grafiske fremstillingen omtrent som det jeg opplever med min Think, varmeapparatet stjeler mye av rekkevidden.
Moralen må bli å benytte varmesete, og forøvrig kle seg godt.
Jeg ser frem til å se resultater i mot sommeren, de blir mer riktige.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lanber

Hens: Jeg er normalt av voks, ikke utpreget stor. Allikavel var det kun med godvilje jeg klarte å få plass til knærne i den bilen og måtte da holde beina i en unaturlig vinkel for å betjene pedalene.

Vil gå så langt som å sammenligne det med å holde pusten, ja det går men ikke særlig lenge.

Men for all del, dette var noen år siden og de har kanskje forandret design nå.

Anngående ulykker vil jeg sitere Jeremy Clarkson "You need some speed to have an accident"  Du er trygg i mopeden da.

cra

Slenger meg med i koret av de som mener Granheims innlegg må aksepteres, og jeg oppfattet det heller ikke som reklame, men nettopp som egne erfaringer. Status som selger var flagget tydelig både først i innlegget og i signaturen, så har man mulighet for å ta det med i betraktning på uttalelser både om Mitsubishi og andre merker. Det blir vel ikke mer redelig enn det?  :D

Og direktelinje til Mitsubishi (og etterhvert kanskje andre) er vel noe vi har drømt om lenge her på forumet? ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Granheim

Først og fremst, tusen takk for tilbakemeldingene, det var hyggelig og motiverende lesning.
Jeg skal samtidig fortsette med å være på vakt mot "propaganda" fra min side.
Jeg selger gjerne biler for det er det jeg lever av, men jeg lever også for biler. Jeg er en lidenskapelig bilentusiast som synes det er unikt spennende å se hva som nå skjer i forhold til elektriske biler. Jeg tror vi er vitne til en gryende revolusjon og at utviklingen vil gå så raskt at den vil passere de fleste. Om ti år vil hver eneste kunde som skal kjøpe ny bil vurdere et elektrisk/hybrid alternativ (dette er min personlige oppfatning, ikke noe jeg har fått fra Mitsubishi). Alle argumenter mot elektrisk bil vil forsvinne som dugg for solen og på samme måte som dieselmotoren er blitt mer naturlig i personbiler enn bensin vil helelektriske og hybriddrevne biler overta.
Når man ser på hva som skjer ute i bilverdenen forstår man at her er det noe på gang;
-Toyota har kjøpt seg opp stort i Tesla
-Mitsubishi har nå et eget selskap som kun skal jobbe med batteriteknologi
-BMW har allerede åpnet sin første fabrikk som kun skal produsere elektriske biler
-Det svirrer rykter om en Porsche Cayenne med kombinasjonen diesel og elektrisitet
Gled dere alle elbilentusiaster, deres tid er kommet.


Når det er sagt (og for å komme tilbake til temaet) synes jeg at det bør være lov å si at Mitsubishi er en stolt og solid bilprodusent som tar ansvar for sine kunder. De slenger ikke bare ut en uprøvd modell og håper at det går bra, og de slutter ikke å ta telefonen når kundene ringer fordi det er noe galt (i så fall får dere ringe meg, jeg skal ta telefonen). På grunnlag av dette bør og skal alle kunne føle seg trygge i forhold til batteripakkas kvalitet og holdbarhet. Den tåler all den klattladinga du måtte ha behov for (selv om den har godt av å lades helt fra bunnen og opp til topp en gang i blant), og i-Miev har, inkludert batteripakka, den samme 5 år/ 100 000 km garantien som resten av modellprogrammet.

Det jobbes med både løsninger for elektrisk oppvarming (DEFA) og ved hjelp av diesel (Eberspächer). I førstnevnte tilfelle vil det være behov for en egen stikkontakt til denne, og i sistnevnte tilfelle innebærer det at 0 utslipp barrieren brytes (selv om det er marginalt). Når det kommer vet jeg ikke, emn ejg er helt enig i at det er en god ide å få varmet opp bil og kupe før man begynner å kjøre.

Det ble nevnt noe om av RWD ble oppfattet som en ulempe. Her kan jeg med en gang si at bakhjulstrekk på denne bilen med "elektroniske støttehjul" fungerer helt supert etter mitt skjønn.

Til slutt, i forhold til hva som stjeler mest strøm, så er det enkelt og greit kjørestilen og hastigheten. Det koster mye mer energi å "dytte" bilen i 100 km/t enn i 80 km/t. Her dreier det seg om å holde seg innenfor ECO området og bruke "brake" funksjonen på girvelgeren mest mulig istedet for å bruke bremsen. Dermed havner mest mulig av bevegelsesenergien i bilen tilbake i batteriet. Velg en rolig og mer flytende kjørestil så varer batteriet lenger.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

Walker

Nå er det vel ikke riktig å avspore temaet her med en diskusjon om bakhjulsdrift kontra forhjulsdrift. Men foran i tråden la jeg merke til at TantePose allerede har høstet noen erfaringer som kan være nyttige å merke seg. Det står:

For å komme med litt positivt også. Bilen er helt super på vinterføre. Den har bakhjulsdrift og det fungerer som bare det. Leide en Zebra Think fra Moveabout i en måned og den kan ikke sammenlignes på vinterføre. Var skeptisk til Hankook dekkene de leverte med bilen, men de virker så langt bra.

Og Granheim skriver:

Det ble nevnt noe om av RWD ble oppfattet som en ulempe. Her kan jeg med en gang si at bakhjulstrekk på denne bilen med "elektroniske støttehjul" fungerer helt supert etter mitt skjønn.

Trond Arve

Sitat fra: Granheim på fredag 07. januar 2011, klokken 10:01Det jobbes med både løsninger for elektrisk oppvarming (DEFA) og ved hjelp av diesel (Eberspächer). I førstnevnte tilfelle vil det være behov for en egen stikkontakt til denne, og i sistnevnte tilfelle innebærer det at 0 utslipp barrieren brytes (selv om det er marginalt).

Som diskutert her er oppvarming med bensin/diesel sannsynligvis mer energieffektivt (og dermed mer miljøvennlig totalt sett, på tross av marginale lokale utslipp) enn med strøm fra batteriet. Synes det er merkelig at nye elbiler slippes i det norske markedet uten webasto eller tilsvarende (alternativt varmepumpe). Personlig vil jeg ikke anskaffe elbil med kun elektrisk varmeapparat.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

jkirkebo

Sitat fra: ilmyggo på fredag 07. januar 2011, klokken 10:30
Som diskutert her er oppvarming med bensin/diesel sannsynligvis mer energieffektivt (og dermed mer miljøvennlig totalt sett, på tross av marginale lokale utslipp) enn med strøm fra batteriet. Synes det er merkelig at nye elbiler slippes i det norske markedet uten webasto eller tilsvarende (alternativt varmepumpe). Personlig vil jeg ikke anskaffe elbil med kun elektrisk varmeapparat.

Jeg har webasto i dieselbilen nå og ville ikke vurdert en el-bil med dieselvarmer overhodet. Det er alt for mye småtrøbbel med dem (den er den vanligste feilkilden på VWs dieselbiler), og jeg vil tross alt slippe flere turer til bensinstasjonen.

Varmepumpe er bra ,men elektrisk varmeapparat vil jeg også si er ok så lenge bilen har en stor batteripakke. Men det er en forutsetning at kupevarmen også kan brukes under lading, slik som på Leaf, samt fjernstyres.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond Arve

Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. januar 2011, klokken 11:11
Jeg har webasto i dieselbilen nå og ville ikke vurdert en el-bil med dieselvarmer overhodet. Det er alt for mye småtrøbbel med dem (den er den vanligste feilkilden på VWs dieselbiler), og jeg vil tross alt slippe flere turer til bensinstasjonen.

Ser den. Gjelder det spesielt denne typen dieselvarmere, eller er det samme problemer med alle? Er rimelig fornøyd med min bensin-wabasto på andre vinteren.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA