Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil går ikke, feil lagret

Startet av TantePose, søndag 23. januar 2011, klokken 11:34

« forrige - neste »

edyrli

Det er flere faktorer som peker imot 80 cellers batteripakke på C-Zero og iOn.
4.05 x 80 = 324v som stemmer med siste utskrift.
Utifra utskrift fra Canion så ser det også ut til at i-Miev lader høyrere. Opp imot 360v. Men jeg har ikke vært høyrere enn 330v på hurtigladerene med min iOn.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

tomrh

#586
Jepp edyrli, tror du har rett. Jfr dette innlegget: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9400.msg264806.html#msg264806

Jeg må innrømme at jeg har oversett dette, men cellespenningen på Ion'en hans er altså 4,05V. Batterikapasiteten hans er på bare 36,8 Ah, noe som er langt under det i-MiEV eiere har rapportert etter 40.000 km service (40-41 Ah). Men brikkene faller på plass om batteriet rett og slett bare har 80 celler.

Se også http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
og Table 4. En forskjell på 0,1V toppspenning utgjør ca. 10% kapasitet. Så ved å øke fra 3,95V til 4,05V kan man redusere batteripakkens størrelse med ca. 10% - som stemmer bra med reduksjon fra 88 til 80 celler.

Men en annen direkte følge av dette er faktisk at Ion/C-Zero bare får halvparten så lang batterilevetid som i-MiEV, gitt at man alltid lader bilen helt opp hver gang man lader (jfr samme tabell). Kjenner at jeg blir litt opprørt jeg, dette grenser jo til svindel fra franskmennenes side. :(
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bobakka

Sitat fra: tomrh på torsdag 15. januar 2015, klokken 07:46
Cellene kan lades til 4,1V, men ikke når de står innmontert i en trilling. Da er cellespenningen 3,95V ved fulladet bil, og BMS regner dette som 100% SOC (bl.a. ved kommunikasjon med hurtiglader). Denne begrensningen i topplading forlenger batterilevetiden endel.
Hvor har du dette fra at batteriet lades til 3,95V?
Iflg Canion lades mitt batteri godt over 4V - mener at det er drøye 4.05V.
Min er 4 år gml, kanskje din som er yngre lades mindre opp?
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

TB

Ref. annan tråd

Sjekka bilder eg tok 24.10.2012 ved hurtigladning av C-Zero på ABB lader, bilen var heilt ny, dvs 2-3 veker på dette tidspunkt.

Bilde 1 viser: 69% SOC, 359V, 56A

Bilde 2 viser: 79% SOC, 364V, 23A
364 V / 88 celler = 4,13 V / celle
364 V / 80 celler = 4,55 V / celle - som neppe kan stemme?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

#589
Sitat fra: bobakka på torsdag 15. januar 2015, klokken 21:39
Hvor har du dette fra at batteriet lades til 3,95V?
Fant det her: http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=1544&start=5

Tre innlegg ned i samme tråden rapporterer bruker PV1 at han får 4,1V med Canion. Førstnevnte fikk sjekket spenningen hos forhandler. Enten er det snakk om to ulike BMS-versjoner på i-MiEV (lite trolig), eller så er en av målemetodene feil. Er Canion helt riktig da?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

Sitat fra: TB på fredag 16. januar 2015, klokken 00:03
Ref. annan tråd

Sjekka bilder eg tok 24.10.2012 ved hurtigladning av C-Zero på ABB lader, bilen var heilt ny, dvs 2-3 veker på dette tidspunkt.

Bilde 1 viser: 69% SOC, 359V, 56A

Bilde 2 viser: 79% SOC, 364V, 23A
364 V / 88 celler = 4,13 V / celle
364 V / 80 celler = 4,55 V / celle - som neppe kan stemme?

Ser ikke noe bilde, men når jeg lader battrier til modellbil osv. så er jo ladespenningen mye høyere enn det batteriet leverer, så er dette spenningen på selve hurtigladeren du her referer til og kan den være høyere enn selve batteriet? Har ikke kjennskap til disse laderne og vet heller ikke hva som vises på dem siden jeg ikke bruker dem.

tomrh

#591
Sitat fra: TB på fredag 16. januar 2015, klokken 00:03
Bilde 2 viser: 79% SOC, 364V, 23A
364 V / 88 celler = 4,13 V / celle
364 V / 80 celler = 4,55 V / celle - som neppe kan stemme?
Enig med pwb, og dette forteller vel ingen ting?
Hvis du har 88 celler og cellespenning skal opp til 3,95V, så er en ladespenning på 4,13V sannsynlig.
Hvis du har 80 celler og cellespenning skal opp til 4,05V, så er en ladespenning på 4,55V sannsynlig.

MEN: hvis du har 88 celler og cellespenningen skal opp til 4,1V (Canion) så er jo 4,13V for lavt?

Legger mer vekt på Argi sine målinger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på fredag 16. januar 2015, klokken 07:56
Sitat fra: TB på fredag 16. januar 2015, klokken 00:03
Bilde 2 viser: 79% SOC, 364V, 23A
364 V / 88 celler = 4,13 V / celle
364 V / 80 celler = 4,55 V / celle - som neppe kan stemme?
Enig med pwb, og dette forteller vel ingen ting?
Hvis du har 88 celler og cellespenning skal opp til 3,95V, så er en ladespenning på 4,13V sannsynlig.
Hvis du har 80 celler og cellespenning skal opp til 4,05V, så er en ladespenning på 4,55V sannsynlig.

Niks. Det er meget usannsynlig med så høy ladespenning. 4,55V ladespenning vil antageligvis sette et lithium-batteri i fyr og flamme. Ladespenningen er kun littegran høyere enn hvilespenningen etterpå, den faller svært lite.  Lithium-batterier virker på en helt annen måte enn blybatterier.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

Vedlagt eldre C-Zero salgsbrosjyre. Her står det: ...
  bygd opp av 88 celler på 50A, gir 16 kWh, 330 V

Når eg sjekkar Citroen.no for oppdatert salgs materiell står det:
Batteri : Oppladbart lithium-ion-batteri plassert under gulvet sentralt
i bilen, med en rekkevidde på 150 km, bygd opp av 88 celler
på 50 A, gir 16 kWh, 330 V, ladetid 6 timer med standard
220 V 16 A (standard ladekabel medfølger), hurtiglading av
80 % av batteriets kapasitet på 30 min ved bruk av ekstern stasjon
som gir enfaset strøm på 125 A, 400 V.

BATTERI Lithium-ion (V) 330
Oppladingskapasitet 16 kWh (88x50 Ah)

Ergo - Citroen har ikkje oppdatert sitt salgs materiell om det er 80 celler, mot før 88 celler.

Peugeot skriv: Batterier Lithium-ion / 14,5 kWh
Ingen informasjon om antal celler.

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

SUNPWRD

Jeg tror dessverre du har funnet en gammel brosjyre TB.
Bl.a er nm oppgitt til 180. Min 2014 modell blir markedsført med "ny" motor på 196 nm.

Dette fremgår i brosjyren jeg fikk av Bøhm Auto før jeg kjøpte min, som jeg fikk 30.10.14.

Her står det også at batteriet består av 80 celler.

Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

TB

Sitat fra: Argi på fredag 16. januar 2015, klokken 23:30
Jeg tror dessverre du har funnet en gammel brosjyre TB.
Bl.a er nm oppgitt til 180. Min 2014 modell blir markedsført med "ny" motor på 196 nm.

Dette fremgår i brosjyren jeg fikk av Bøhm Auto før jeg kjøpte min, som jeg fikk 30.10.14.

Her står det også at batteriet består av 80 celler.
Den vedlagte C-Zero salgsbrosjyre i mitt innlegg var den eg mottok når eg kjøpte bilen i 2012. Den er gammal slik sett - det er korrekt.

Men, sitatet eg la inn henta eg frå siste C-Zero salgsbrosjyre på http://www.citroen.no
Dvs, den elektroniske brosjyra er og gammal, men papirutgåva du mottok av din forhandler er oppdatert.

Her er link til C-Zero salgsbrosjyre - eller du kan gå til http://www.citroen.no
http://www.mycitroen.no/Resources/Content/NO/Tech_specs/C-Zero_techspecs.pdf
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

SUNPWRD

Veldig interessant TB. Linken neders i din siste post sier 196 NM 330v og 88 celler. Jeg håper dette stemmer...
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

tomrh

Flere her på forumet har erfart at sommerrekkevidden er vesentlig bedre med 1-2 år gamle biler enn da de var helt nye. Jeg har funnet en plausibel forklaring på dette:

Dekkene. :)

Fra http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=177
Sitat
Tire rolling resistance gradually drops by about 20% during the life of a tire as the tread wears from its original molded depth to worn out.

Siden rullemotstand utgjør 29% av energiforbruket i en NEDC testsyklus for elbiler, så vil 20% lavere rullemotstand gi 5,8% lavere forbruk.

Når vi kjøper nye sommerdekk går nok strømforbruket merkbart opp igjen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#598
Sitat fra: tomrh på onsdag 25. februar 2015, klokken 09:34
Flere her på forumet har erfart at sommerrekkevidden er vesentlig bedre med 1-2 år gamle biler enn da de var helt nye. Jeg har funnet en plausibel forklaring på dette:

Dekkene. :)
...
Når vi kjøper nye sommerdekk går nok strømforbruket merkbart opp igjen.
Dette ble plutselig en tøff realitet. De splitter nye Pirelli Cinturato P1 Verde bakdekkene som jeg gledet meg å sette på, ble en gedigen skuffelse idét rekkevidden gikk i kjelleren. :(

I teorien skulle de ha omtrent samme rullemotstand som Dunlop-dekka (karakter C), men det er mulig det er en dårlig C som grenser mot E? Men jeg husker også at da mjauen var ny, strevde jeg med å oppleve 120 km rekkevidde sommers tid. Sommeren året etter var rekkevidden 140 km.

Så kos dere med de slitte Dunlop-dekka så lenge dere kan, overgangen til nye er ganske brutal.  :'(

På den annen side så sitter de som klistret til veien, et veigrep som Dunlop'ene ikke var i nærheten av. Fyker opp i 110 nesten uten å merke det. Så sånn sett er de bra. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

SUNPWRD

Altså vil prisen på 1 år gamle sommerdekk fyke tilværs! !
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA