Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil går ikke, feil lagret

Startet av TantePose, søndag 23. januar 2011, klokken 11:34

« forrige - neste »

Mr.Zero

Det finnes c-zeroer uten ac, og disse har færre cellepakker enn zeroer med ac. Det er nå i hvert fall sikkert da det ved nybilklargjøring gjennomføres en batteridiagnose / spenningsutjevning der dette med antall kommer frem på diagnoseskjermen..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

SUNPWRD

Rister liv i denne tråden. Jeg var inne med inne på bilen med en Mekonomen tester i dag. Måtte riktignok velge Ion da verken miev eller zero var tilgjengelig. Ihvertfall, jeg får full tilgang og går gjennom datalister. Traksjonsbatterispenning viser 324,4v. SOC viser 88%. Men det står at traksjonsbatteriet bare er 72 celler! Kan dette stemme?

324,4v/72celler=4,505v cellespenning
324,4v/80celler=4,055v cellespenning
324,4v/88celler=3,686v cellespenning

Etter å ha lest litt om disse batteriene har jeg forstått at 100% SOC er ca 4,1v pr celle i så fall er det vel 4,055v cellespenning som harmonerer best med 88%SOC eller missforstår jeg noe?
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

bruisepristine

Hva har du da, imiev eller zero?
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

SUNPWRD

Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

bruisepristine

Ok, ser ikke signaturfeltet ditt på tapatalk serru. Har zero mindre batteri? Har du AC i din?
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

tomrh

100% SOC skal være 3,95V. Det passer best med 88 celler. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

SUNPWRD

Hmm. Kurskompendiet til Ion sier følgende:

Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

TB

I følge kurskompendiet står det 4.1 V = 100%
Men, det står også nominal voltage 3,75.

Betyr det: Det blir lada til 4,1 - men så snart lading stoppar vil alltid spenning falle litt?

Ved SOC  88% er 324,4v/88celler=3,686v cellespenning dermed ein forventa verdi?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

SUNPWRD

Det høres jo vett ut for meg TB, og jeg håper det er slik, men skulle gjerne hatt fasiten ☺

Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

jkirkebo

Sitat fra: TB på onsdag 14. januar 2015, klokken 23:01
I følge kurskompendiet står det 4.1 V = 100%
Men, det står også nominal voltage 3,75.

Betyr det: Det blir lada til 4,1 - men så snart lading stoppar vil alltid spenning falle litt?

3,75V er gjennomsnittspenningen under utlading. Batterispenningen vil falle kontinuerlig fra 4,1V mens batteriet lades ut.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Cellene kan lades til 4,1V, men ikke når de står innmontert i en trilling. Da er cellespenningen 3,95V ved fulladet bil, og BMS regner dette som 100% SOC (bl.a. ved kommunikasjon med hurtiglader). Denne begrensningen i topplading forlenger batterilevetiden endel.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. januar 2015, klokken 00:40
Sitat fra: TB på onsdag 14. januar 2015, klokken 23:01
I følge kurskompendiet står det 4.1 V = 100%
Men, det står også nominal voltage 3,75.

Betyr det: Det blir lada til 4,1 - men så snart lading stoppar vil alltid spenning falle litt?

3,75V er gjennomsnittspenningen under utlading. Batterispenningen vil falle kontinuerlig fra 4,1V mens batteriet lades ut.
Utladningskurve for lithiumbatterier er ikke lineær, spenningen faller raskt i starten for så å flate ut ca. ved nominell spenning. Når batteriet holder på å gå tomt, begynner spenningen å falle raskt igjen. Trillingene stopper opp når én celle kommer ned på 3,25V.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

SUNPWRD

Men tomrh, jeg har avlest cellespenning med diagnsetester (Mekonomen) og der stod det:

Celle med høyest spenning 4,055v. Celler med høyest spenning: 1

Celle med lavest spenning 4,050v. Celler med minste spenning: 1

Forklares dette med at BMS viser noe annet enn den faktiske spenningen, eller er dette reelle tall?
SOC var på 88% og batterspenning 324,4v på tidspunktet disse verdiene ble notert..
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

tomrh

#584
Ja, nå ble jeg også forvirret. Trodde trillingene hadde samme batteri og BMS, det jeg refererer til gjelder i-MiEV - ting jeg bl.a. har lest meg til på myimiev.com.

Hvis du måler cellespenning til 4,05V så er det jo bare 80 celler i bilen.

Så da kan det hende at Citroën har valgt å øke toppspenningen for å kunne redusere antall battericeller? En "optimalisering" som eierne ikke merker, men som gir kortere batterilevetid.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA