Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil går ikke, feil lagret

Startet av TantePose, søndag 23. januar 2011, klokken 11:34

« forrige - neste »

edyrli

Tok en lite kjøretur i går etter jeg hadde lagt på sommerdekkene. Turen gikk bl.a. tur/retur gjennom Rennfast. DVS 4 undersjøiske tunneller. Etter 99 km svingte jeg innom en hurtiglader. Da rapporterte den 15% rest. Bilen indikerte da 1 strek. Jeg synes ikke dette var så ille med tanke på tunnelene.
Det andre som var simponerende var ladefarten. Laderen lå på 120A hele tiden og jeg ladet 35% på rundt 10 minutter.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

bobakka

Varmen kom skikkelig til Østlandet i helgen.

Med sommerdekk og null varme så kjørte jeg 62 km med restrekkevidde 64 km - totalt sett 126. Her kjørte jeg 15 km på motorvei mellom 90 og 100. Totalt har jeg kjørt 63000 km. Dette er sammenlignbart med for 2 år siden.

Jeg er positivt overrasket over batteriene etter 3 år og 63000 km.

Jeg tenkte at jeg skulle bytte bil før garantitiden på 5 år var over, men nå (bra batterier og stort verditap) ser jeg for meg å beholde bilen og kjøre 200 000km med den!
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

svingen

kjørte samme rute tidlige i  desember (0 føre og tøre veier) hadde igjen 18% da,nå hadde jeg igjen 40% og kjørte rimlig mye raskere (dvs kjørte i 90 i 90 sone og ikke 80 osv) tenkte ikke noe på kjøringen,var 94 km.
var da 18 grader og sol så deiling med sommer,trenger ikke lade stort da :)

dama kjører og samme rute til jobb hver dag og nå er det 87% vs 80% så markant forbedring :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Olsleaf

Nå har sommerdekk kommet på og da skal det være sommer modus på rekkevidde. Men hva må man gjøre for å få bms til å forstå at du nå kjører m mindre belastning? Den viser fremdeles kunn 94km. Er det mindre rekkevidde i 2011 enn i 2012?
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Jafo

Guess-o-meteret baserer seg på gjenværende batterikapasitet vs forbruk siste 25 km.

Regner med du har kjørt en tur? i så fall sjekk lufttrykk eller så har du sommerdekk med lik rullemotstand som vinterdekkene.
Alternativt har du fått bremser som henger på (sjekk for varme felger) eller at batteriet faktisk har redusert kapasitet.

Olsleaf

Kjørte 1,5 mil på motorvei m litt stigning. Nok til at den gjetter mindre kanskje. Dekkene er fine, 2,5 bar.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

tomrh

Sitat fra: Terolsen på onsdag 30. april 2014, klokken 12:53
Nå har sommerdekk kommet på og da skal det være sommer modus på rekkevidde. Men hva må man gjøre for å få bms til å forstå at du nå kjører m mindre belastning? Den viser fremdeles kunn 94km. Er det mindre rekkevidde i 2011 enn i 2012?
Det er ikke varmt nok i været akkurat nå til sommer-rekkevidder. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

edyrli

#532
Sitat fra: edyrli på mandag 07. april 2014, klokken 13:09
Tror dere det vil gå greit med 86,5 km kjøring på landevei med iOn?
Dette er avstanden jeg har dersom jeg skal ta elbilen på besøk til min mor. Mesteparten er 80km/t landevei (sørover på E39 fra Sandnes).
Jurassictest estimerer 19,8% rest med ecokjøring og 80 km/t.
For de interesserte kommer det en rapport fra denne turen.
Det ble rolig kjøring i 87.1 km uten å sinke trafikken. Slapp forbi noen biler opp krabbefeltene. Den ene veien endte jeg med 3 streker igjen (mellom 22,5 og 28% rest), og tilbake 2 streker igjen (mellom 17,5 og 22%).


Bar 16 92.5-100% 7.5%
Bar 15 >=85.5% 7%
Bar 14 >=80.5% 5%
Bar 13 >=75.5% 5%
Bar 12 >=70.5% 5%
Bar 11 >=65.5% 5%
Bar 10 >=60.5% 5%
Bar 9 >=55.5% 5%
Bar 8 >=50.5% 5%
Bar 7 >=45.5% 5%
Bar 6 >=40.5% 5%
Bar 5 >=34.5% 6%
Bar 4 >=28.5% 6%
Bar 3 >=22.5% 6%
Bar 2 >=17.5% 5%
Bar 1 >=12.5% 5%
Zero Bars <=12.0%
Turtle <= 10.5%
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

tomrh

Sitat fra: edyrli på tirsdag 06. mai 2014, klokken 13:06
Bar 16 92.5-100% 7.5%
Bar 15 >=85.5% 7%
Bar 14 >=80.5% 5%
Har tidligere funnet ut at den øverste streken er feitere enn de andre, men at de to øverste er det, var nytt. Bekrefter jo det generelle inntrykket som mange har hatt av at den første halve "tanken" er drøyere enn den siste halvparten. Bra jobba! :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

svingen

bra rapport :)
kjører selv OVMS og det er veldig kjekt så har man enda bedre kontroll på det her :)
ser og att ladiingen går nedover når man kommer på 90% får ikke 14a lading etter ca 90%.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

tomrh

Jeg undres over hvorfor ikke bare skalaen er helt lineær? Hvorfor to fete streker øverst og tre halvfete rundt ca 1/3? Kan man spekulere i psykologiske årsaker ifm. rekkeviddeangst?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TB

Sitat fra: edyrli på tirsdag 06. mai 2014, klokken 13:06
Zero Bars <=12.0%
Turtle <= 10.5%

Ref min test 11. januar kom skilpadda ved 8%. Eg testa og regenerere ned ein bakke, og då steig SOC til 9%, og skilpadda forsvant igjen :-) Etter kort tid var det 8% igjen, og skilpadda kom attende.

ref:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9539.msg166889.html#msg166889
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

edyrli

Klippet bare tabellen ut fra en innlegg på http://myimiev.com/. Det var logget med Canion så sikkert muligheter for avvik og feil avlesning.
Så hvis noen finner ut noen andre % grenser så stemmer nok det like bra.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Marecat

Kjørte "fast rute" i kraftig regnvær på motorvei og fikk se skilpadda 1 mil før normalt her om dagen.Det vil si ca 10 % dårligere rekkevidde i regnvær.
Har andre opplevd lignende - hadde stort sett samme hastighet som vanlig og full tank ved start.

Mr.Zero

Sitat fra: Marecat på fredag 09. mai 2014, klokken 16:05
Kjørte "fast rute" i kraftig regnvær på motorvei og fikk se skilpadda 1 mil før normalt her om dagen.Det vil si ca 10 % dårligere rekkevidde i regnvær.
Har andre opplevd lignende - hadde stort sett samme hastighet som vanlig og full tank ved start.

Alltid litt mere forbruk i møkkavær.. Så det du opplever er rimelig normalt!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA