Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil går ikke, feil lagret

Startet av TantePose, søndag 23. januar 2011, klokken 11:34

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Mr.Zero på søndag 27. januar 2013, klokken 18:18
Jeg tror likevel det er håp for ditt elbil-liv. Start med å få innstallert en defavifte med kontakt montert bak på bilen. Er du godt bemidlet, finnes det dieselvarmere å få fra 8-28.000,-. Særlig dieselvarmer vil gi deg en ny hverdag, men likeså defa'n som vil sørge for en varm bil ved avreise. Ull under, varm jakke, lue og vanter er et must når kulda rår. For fryser du, ja da blir alt bare ræva! Selv har jeg mellom 5 og 10 varme i kupéen ved 5-10 blå. Det lever jeg greit med. Og da kjører jeg rundt 8 mil på bar vei. Men også jeg har vært nede i rundt 6 ved mye snø.

Man kan dog ikke beregne å komme frem uten bruk av varmeapparat selv om man kler på seg. Kjørte til Oslo i dag 04.30 og det var -4 grader og regn. Måtte ha varmeapparatet på Touranen (skulle til hytta etter jobb) på defrost (kun luft på ruta) og maks varme hele tiden, ellers frøs frontruta igjen med en gang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mandresen

smp:Veldig synd du ikke fikk korrekt info fra selger, det er et must til alle kjøpere. Men for min del så fungerer det kjempebra med elbil og det var så bra at vi også byttet ut den andre bilen vår med elbil, så nå har vi ingen fossilbiler, OG jeg har aldri opplevd dugg på vinduene i noen av elbilene, har aldri skrapt is på innsiden av vinduene, har det varmt i bilen hvis det trengs og har god rekkevidde. MEN det er ikke alltid jeg har det varmt for det går sport i å bruke så lite strøm som mulig. Selv har jeg ikke opplevd så lite som 6 mils rekkevidde hverken med i-mieven eller Leafen og jeg har i tillegg fått montert dieselvarmer på i-mieven, så da har jeg god rekkevidde samt varmt. Forrige uke var det 16 minus og jeg kjørte fra Melhus til Værnes med kona og så tilbake igjen til Trondheim på jobb, det var nesten 10 mil med varme på og det er mange bakker på denne strekninga så det er jeg fornøyd med.

Hilsen en fornøyd elbil eier.
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

RunarBT

Vår I-Miev viser 4-5 mil estimert som standard i vinter..:-)

MEN, det er hovedsaklig pga. full pupp på varme samt ein lang bratt bakke opp fra Drammen til Konnerud, dette blir ein stor del av dei siste 15 km bilen får..

Siden me har god kontroll på rekkevidde, så tynes den maskimalt opp denne bakken. Det er litt artig å fyke forbi andre fossilbiler, i 80km/t (sjølv om det er 70sone), varme på maks og kose seg. Bilen har litt angst i sin estimering av rekkevidee virker det som, og presenterer 38-40km kvar morgen.

Tar me det rolig, så viser den fremdeles 38-40km etter halvt batteri.. ;-)

bruisepristine

#453
Kjørte Jessheim-Oslo for første gang i dag. Tok av på Olavsgård og kjørte over Gjelleråsen, her er det jo kollektivfelt mesteparten av veien fra toppen og inn til ring 3, var så UTROLIG DEILIG å fyke forbi alle fossilbilene som stampet i småkø 8)
Fire mil totalt, en varmegrad ute, forhåndsvarmet bil, fulladet, varme på full (ikke max) vifte på halv, setevarme på, A/C av, kjørte ikke med egg under pedalen, brukte syv streker.  :)
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Stjerneglis

Til dere som har rekkeviddeangst: Skru av guessometeret og bruk tankmåleren isteden. Dette kurerer angsten...
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

bruisepristine

Enig. Jeg skrudde av guessometeret første gang jeg satt meg i bilen, ingen rekkeviddeangst her :)
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

tomrh

Når det begynner å bli bare 4-5 streker igjen og enda mindre så er guessometeret til å stole på igjen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bruisepristine

Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

tomrh

#458
Sitat fra: bruisepristine på torsdag 21. februar 2013, klokken 07:17
Kjørte som vanlig til Oslo i dag tidlig kl 05:30, dog litt kaldere enn det har vært de siste ukene. -18 ved utreise. Bilen står i garasje ca 5 grader, forhåndsvarmet, fulladet, nøyaktig fire mil inn til Oslo, varme og vifte på MAX hele veien, ingen setevarme på, første 23 km med motorvei fart fra 105-125 (!), siste 17 km fart 55-90, ikke akkurat noe egg under pedalen her. Batteriforbruk 10 streker.
Stemmer bra med mine erfaringer t/r Trondheim. Max varme holder batteriet litt varmere, bevarer litt ekstra rekkevidde. Og å kjøre fort øker jo luftmotstanden endel, men sparer noe tid slik at det går med litt mindre energi til varme. Hvis du brukte ca. en halv time til jobb, så er 2 av de 10 strekene brukt til varme. Synes ikke dette er ille. Tror ikke du sparer noe særlig ved å være gnien på varmen og kjøre saktere.

Så i sprengkulda kan man egentlig godt gjøre som nordlendinger sier: "Berre peis på!" ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bruisepristine

#459
Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 21. februar 2013, klokken 08:13
Så i sprengkulda kan man egentlig godt gjøre som nordlendinger sier: "Berre peis på!" ;D

HAHA, den var fin!  ;D
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

sven erik

ja ja  jeg får da ca 14 -15 mil nå med min i-miev  ver dag jeg da  men nå er jeg i spania å her er det ca 20-23 grader å sol så  ville bare sende en varm hilsen til dere andre i norge

bruisepristine

Gleder meg til å få oppleve sommerrekkevidde :) Da blir det vel at man kun lader på jobb :)
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

tomrh

Sitat fra: bruisepristine på torsdag 21. februar 2013, klokken 10:37
Gleder meg til å få oppleve sommerrekkevidde :) Da blir det vel at man kun lader på jobb :)
Holder på å drømme/planlegge litt til sommeren, det kan la seg gjøre å kjøre på ferietur hvis man gjør det litt annerledes. Etter nattas lading kan man kjøre 10-14 mil på formiddagen til et sted der man finner på noe morsomt å gjøre i 4-5 timer mens man lader fullt igjen (på 16A). Deretter ny kjøreøkt på 10-14 mil om ettermiddagen fram til nytt sted å overnatte. Kanskje man kan stoppe en time og spise/lade og kjøre 12-16 mil pr. økt. Etc. Blir 20-30 mil pr. dag og mange opplevelser rikere fordi man får brukt tid på steder man ellers bare kjører forbi. Virker litt fristende å prøve. Er folk på forumet her som gjør dette, Sven Erik mer enn alle andre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mjauen

Eg har hatt min i-Miev sidan mai og den er veldig sjarmerande å kjøra i sommarhalvåret. Men om vinteren er det ei utfordring. Eg er avhengig av å kjøra kring 10 mil i strekk, inkludert undersjøisk tunnel, og prøver å ikkje vera ei sinke i trafikken - då er det ikkje mogleg å bruka varmeapparat. Det blir frykteleg kaldt, til tider ned mot null grader inne i bilen. Viktig å bruka ull, gode vintersko, varme skjerf, hanskar, pledd over knærne og gjerne eit pledd inn mot bildøra. Bruker kupevarmar i forkant av kjøringa, men det blir fort kaldt etterpå.
Det doggar veldig mykje på frontruta, har kjøpt ein langskafta doggmopp for å klara å nå over ruta. I tillegg har me montert ei lita vifte nær frontruta, som går på eige bilbatteri (står bak passasjersetet).
Finnøy,
(I-Miev, 70000 km, kjøpt mai 2011, solgt februar 2016)
"Sølve" Kia Soul EV, kjøpt februar 2016

tomrh

Sitat fra: Mjauen på torsdag 21. februar 2013, klokken 14:01
Eg er avhengig av å kjøra kring 10 mil i strekk, inkludert undersjøisk tunnel, og prøver å ikkje vera ei sinke i trafikken - då er det ikkje mogleg å bruka varmeapparat.
Hehe! Kjenner meg igjen. Kjører av og til 10 mil i strekk til hytta, sist var det nå ei mildværshelg i januar. Blir kaldt i bilen ja. Gjør det mer for å spare penger og at det er moro å klare det, men kan jo ta fossilen. Men med et slikt transportbehov på regulær basis ville jeg nok ikke nølt med å få installert eber.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA