Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil går ikke, feil lagret

Startet av TantePose, søndag 23. januar 2011, klokken 11:34

« forrige - neste »

tomrh

Kan ikke tro det skal være mulig å kjøre kortere enn 5 mil på en ladning. Er det noen som faktisk greier det??
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bruisepristine

hehe, satser på at det går greit med god margin med en lading til fire mil med motorvei/byvei i 60-100 km/t med varme på full pupp?
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

timingbeltkiller

#437
Sitat fra: TantePose på søndag 02. januar 2011, klokken 21:27
Er det noen som vet hva EU norm går ut på? Hvor finner jeg den?
SE http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle
Testresultatene gir et brukbart bilde for å sammenligne bilmodeller seg imellom.
Men gir (langt) gunstigere resultater enn vanlige bileiere normalt oppnår.

Den amerikanske EPA-testen gir langt mer realistiske tall.
SE http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_i-MiEV
"""According to the manufacturer, the i-MiEV all-electric range is 160 kilometres (100 miles) on the Japanese test cycle. The range for the 2012 model year American version is 62 miles (100 km) on the United States Environmental Protection Agency's (US EPA) cycle."""

BTW
Du kan forlenge rekkevidden utrolig mye med å kjøre langsomt og under ideelle betingelser. Gjetter rekkevidden er over 200 km dersom du kjører 40-50 km/h nonstop på flat vei i medvind uten bruk av varmeapp/AC.

Men da ligger du på grensen til:
- parkeringsbot
- stopp pga tyggegummi i veibanen
- mord på motorveien

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 24. januar 2013, klokken 20:18
Kan ikke tro det skal være mulig å kjøre kortere enn 5 mil på en ladning. Er det noen som faktisk greier det??
Fra fjord til fjells med en høydeforskjell godt over 1000 meter og med blyfot skulle det gå greitt. Prøv fra bånn av Sognefjorden!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Martin-

Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 24. januar 2013, klokken 20:18
Kan ikke tro det skal være mulig å kjøre kortere enn 5 mil på en ladning. Er det noen som faktisk greier det??

Eller bykjøring med full gass/pedal for hver akselerasjon. Med myyye start og stopp blir det mye belastning, og kilometerene går sakte...
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

sven erik

by kjøring med mye stopp å start er det verste  bakker å er ikke det idijelle men har faktisk kjørt fra sandefjord og opp lier bakkene ja men pent der på toppen hade jeg vel 35 km  men så vidre til lillestrøm ca 14,5 mil å hadde da en  mil i gjenn  å ca 70 km hele veien  men en må bare gi på helt pent  selv ligger jeg på ca en mil per strek  men kulde +++ har mye å si  har her i spania fått 15,9 mil  før jeg fikk skilpade å det er med vinter dekk  men varmt  men har å kjørt mye små turer å hvert  nede i 7mil for det er noen bakker opp her vi er 

smp

Hei. Jeg kjøpte meg en i-MiEV i november 2012. Ifg brosjyrer så skal kjørelengde være bortimot 150 km. Dette er noe jeg opplever som kun reklame for å selge biler. Nå etter 2 mnd opplever jeg at ved oppstart hver morgning så står forventet kjøredistanse på mellom 80 - 90 km før jeg har så mye som kjørt en meter. Jeg har 37 km en vei til jobben og bilen bruker strøm tilsvarende 55 km. Jeg kan ikke bruke bilen i jobbsammenheng eller komme meg frem og tilbake mellom jobben og hjemmet. Jeg har fått opplyst i ettertid fra forhandler at ved bruk av vinerdekk vil bilen bruke 20% mer strøm, under -25 grader er det ikke sikkert den vil lade i det hele tatt. den 10 ampers laderen bilen blir levert med vil ved -12 til 15 grader bruke 10 timer på lading. Ingen ting av dette ble jeg opplyst om av forhandler.   

Focus

150 km er en rekkevidde med de aller beste forutsetninger. Den vil nok klare det ved 20­ grader under 60km/t i flatt terreng og med et egg plassert mellom fot og pedal. Det du og skal være klar over er at "gessometeret" som viser gjenværende rekkevidde. bruker de siste kjørte 25 km for å beregne rekkevidden. DVS dersom du har en lang tung oppoverbakke for å komme hjem blir rekkevidden beregnet etter det. Det betyr at du har en lang nedoverbakke som start og rekkevidden på gessometeret vil øke i bunn av bakken. Dersom du bruker varmeelementet reduserer du også rekkevidde markert.
Konklusjon kjør defensivt, forsiktige akkselrasjoner, unngå å bremse unødvendig, innstaller dieselvarmer og utnytt alle muligheter til å spare på energi. Føler du disse enkle rådene vil rekkevidden din øke etterhvert.
Alt blir og mye bedre når det varmes i været.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

smp

Hei. Det som er den store utfordringen er at forhandlere ikke opplyser om hva som trekker strøm. Jeg er helt klar på at jeg ikke hadde kjøpt El-bil vist jeg var opplyst om hva den faktiske kjørelengden er. Jeg tror de fleste som kjøper El-bil vil angre når det har gått en stund. Vi har ikke mange mnd i året her oppe i Norge hvor vi ikke bruker varme. Det har ingen betydning om du har varme på 1 eller fult. Det er ikke akkurat sjarmerende å kjøre i -10 til -20 grader å skrape is på innsiden av vinduet ( minner litt om den gode gamle bobbla )Få alle fakta på bordet angående bruken av bilen og jeg tror salget vil forsvinne. Vi blir lurt av forhandlerne. Bruker du 200.000 - 300.000 tusen på en bil, må den kunne brukes på alle dager enten det er kaldt eller varmt.

bruisepristine

Av ren nysgjerrighet, hvilke forhandler kjøpte du av? Jeg har selv akkurat kjøpt elbil hos Motor Forum og de var veldig frempå og ærlige angående hva jeg kan forvente av rekkevidde under diverse forhold/kjørestil.
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

smp

Hei. Det ønsker jeg ikke å oppgi før jeg har vært på møte med de, sorry

Øyvind.h

#446
Sitat fra: smp på søndag 27. januar 2013, klokken 17:18
Få alle fakta på bordet angående bruken av bilen og jeg tror salget vil forsvinne. Vi blir lurt av forhandlerne. Bruker du 200.000 - 300.000 tusen på en bil, må den kunne brukes på alle dager enten det er kaldt eller varmt.
Nei, for folk har forskjellig behov.Jeg tror de fleste av dagens kunder har en formening om hva de går til.
Ville du returnert Passaten din fordi den bruker 0,7 mil på småkjøring på vinteren istedenfor de oppgitte 0,4?

Forskjell i forbruk har riktignok ikke de samme effektene i praksis fordi en Passat går fra 150 mil rekkevidde til 90 mil, og iMiev går fra 15 til 7-8, men de færreste tror vel at kulde ikke påvirker elbilene på lik linje med fossilbiler (økt luftmotstand, økt rullemotstand etc.)

Vurdert å ettermontere eber? Da slipper du å bruke varmeapparatet.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mr.Zero

Leit at du har fått en dårlig start på elbil-livet ditt! Det er klart at hvis man har forventninger om at det er som å kjøre en fossilbil med alle fordelene fossilbilen har, ja da blir man skuffet. Uten tvil!
Her har selgerne en svært viktig jobb å gjøre slik at kunden får alle fakta på bordet. Likeså bør også kunden gjøre sine undersøkelser. Selv snakket jeg med to mjau-eiere og fikk fakta på bordet. "Jeg kommer maks 6 mil på de værste vinterdagene", sa han ene. Han andre sa 5,5. Så leste jeg meg opp her på forumet om hvordan det var å eie batteribil...

Jeg tror likevel det er håp for ditt elbil-liv. Start med å få innstallert en defavifte med kontakt montert bak på bilen. Er du godt bemidlet, finnes det dieselvarmere å få fra 8-28.000,-. Særlig dieselvarmer vil gi deg en ny hverdag, men likeså defa'n som vil sørge for en varm bil ved avreise. Ull under, varm jakke, lue og vanter er et must når kulda rår. For fryser du, ja da blir alt bare ræva! Selv har jeg mellom 5 og 10 varme i kupéen ved 5-10 blå. Det lever jeg greit med. Og da kjører jeg rundt 8 mil på bar vei. Men også jeg har vært nede i rundt 6 ved mye snø. Egg under gasspedalen må til, og se langt frem! Etter hvert som du får noen mil på baken i elbilen, vil du bli flinkere til å øke rekkevidden. Helt sikkert! Null tripptellern etter hver lading og følg med på "tankmålern". Se hvor langt du kommer ettersom strekene i målern forsvinner. Selv gjør jeg dette hver bidige dag - det blir nesten en besettelse å komme så langt som mulig på streken..
Gi deg selv og bilen en sjans - ikke la en "trang fødsel" få ødelegge!  :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: smp på søndag 27. januar 2013, klokken 17:18
Få alle fakta på bordet angående bruken av bilen og jeg tror salget vil forsvinne. Vi blir lurt av forhandlerne. Bruker du 200.000 - 300.000 tusen på en bil, må den kunne brukes på alle dager enten det er kaldt eller varmt.
Jeg hadde alle fakta på bordet. Og jeg kjøpte og har siden aldri angret. Jeg visste hva jeg fikk, og gleder meg over økonomiske besparelser hver eneste dag. For jeg må innrømme at det var utelukkende derfor jeg kjøpte. Etterhvert må jeg si at jeg også har blitt skikkelig glad i bilen! Alt handler om forventninger, og det var synd at forhandleren tydeligvis gav deg helt feil forventninger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

timingbeltkiller

#449
Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 27. januar 2013, klokken 18:30
Jeg hadde alle fakta på bordet. Og jeg kjøpte og har siden aldri angret.
Hva opplyste selgeren om:
- Sannsynlig batterilevetid i år og i km?
- Prisen på nytt batteri?
= batterikostnad pr km regnet som pris/km?

Gjetter sannheten kan ligge hvor som helst mellom:
- 100K NOK/100K km = 100 øre
- 50K/200K = 25 øre

100 + strøm 10 = 110 = giga dyrt
25 + strøm 10 = 35 = giga billig
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA