Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil går ikke, feil lagret

Startet av TantePose, søndag 23. januar 2011, klokken 11:34

« forrige - neste »

asband

Forleden kjørte jeg
- noen km småkjøring
- røyken - oslo - lambertseter tur/retur

tilsammen 10 mil, ca. 7 mil på motorveien. Kjørte vanlig (~100km/t) inn til oslo, noe mer forsiktig tilbake (~70-80km/t). To voksne i bilen

Når vi kom hjem var det ingen streker igjen, men ikke skilpadde.

Konklusjon: uforsiktig motorveikjøring tar endel av rekkevidden
Bil: Mitsubishi i-Miev 2012-modell

tomrh

#406
Jepp! :) Å ligge konstant i 80 trekker også endel. Fra Trondheim til Fannrem langs E39 - det er 50 km distanse flatt - ligger trafikken konstant i 80, og der bruker jeg opp 7 ladestreker. På de neste 50 km langs rv.65 fra Fannrem til Rindal bruker jeg bare 6 streker, enda det er stigning fra havet og opp til 300 m.o.h. og ned til 80 m.o.h. igjen. For der er det mange 50-, 60- og 70-soner. Så fart har utrolig mye å si! Hadde vært morsomt å prøve å kjøre i 40 km/t på oppblåste dekk slik som ungarerne og se hvor langt man kommer. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

gmagnus

Sitat fra: hkaspenberg på lørdag 23. juni 2012, klokken 09:28
En annen ting jeg har oppdaget er at man bør tømme bilen en gang i blant for å holde måleren i synk. Etter å ha ladet opp fra ca 30-40% til fullt gjentatte ganger syntes jeg det gikk statig fortere (færre km kjørt) fra fullt til 50%. I begynnelsen fikk jeg 55-60km på de første 50%, nå her om dagen bare 45-50 km. Så bestemte jeg meg for å kjøre den helt ned, og det virket da som de siste 20-30% var temmelig seige og jeg kom til 114 km med en prikk igjen og satt bilen til lading. To dager etter var jeg oppe på 70km på de første 50%! Kjøringen har hele tiden vært sammenliknbar og temperaturen omtrent den samme.

;-D Hans

Helt fersk på el-bil og leser derfor manualen fra side til side, og i hvertfall et par steder der står det følgende:
"Vi anbefaler at batteriet lades opp fra 2 segmenter eller mindre til fulladet minst hver tredje måned. På den måten blir kontrollampen for gjenværende batterikapasitet justert automatisk"
Så det virker som man bør "tømme" den en gang i blant ja.  :)
Ski,
Mitsubishi i-MiVE 2012,  85 000 km.
Citroen Saxo 2002, 63 000 km.

tomrh

Imponert over kona mi som rolig og kaldt kjørte seg tom for alle strekene på vei hjem langs E14 og fortsatte videre 5 km til Værnes hurtigladestasjon. Hurtigladeren viste da at det var 6% igjen. De siste 5 kilometrene uten streker ble kjørt i hastigheter mellom 50 og 70 km/t. Dette viser i praksis at det faktisk er endel strøm igjen selv om alle strekene er borte.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Kito76

Kona hadde 2 blinkende strekker igjen og hadde 1 mil igjen... Tror jeg ble ringt opp 5 ganger  ;D

sven erik

på disse bilene får en ikke ful efekt før bilen er kjørt over 25000 km dette er testet av en som har kjørt 35000 km nå  jeg har kjørt både kulde varme kulde varme +++
å ja kula trekker rekkevidde men en får ikke optimal selv om man kjøper bilen  mitt på sommeren jeg har selv i spania med 45 grader fikk jeg bare 11-12 mil føre bilen hvar gått  25000 km  men i sommer etter det magiske tallet var oversteget kjørte vi 15 mil  å det sto 3 mil i gjenn + at vi hadde kjørt lier bakkene  men  vi kjørte gamle veiene inn  til drammen men derfra å vidre hvar det hoved vei

tomrh

Sitat fra: sven erik på lørdag 13. oktober 2012, klokken 10:51
på disse bilene får en ikke ful efekt før bilen er kjørt over 25000 km dette er testet av en som har kjørt 35000 km nå  jeg har kjørt både kulde varme kulde varme +++
å ja kula trekker rekkevidde men en får ikke optimal selv om man kjøper bilen  mitt på sommeren jeg har selv i spania med 45 grader fikk jeg bare 11-12 mil føre bilen hvar gått  25000 km  men i sommer etter det magiske tallet var oversteget kjørte vi 15 mil  å det sto 3 mil i gjenn + at vi hadde kjørt lier bakkene  men  vi kjørte gamle veiene inn  til drammen men derfra å vidre hvar det hoved vei
Og da lurer jeg på om det er flere som opplever økt rekkevidde etter 25000 km? Og i så fall, hva kan være forklaringen? ???
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

hkaspenberg

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 15. oktober 2012, klokken 14:05
Og da lurer jeg på om det er flere som opplever økt rekkevidde etter 25000 km? Og i så fall, hva kan være forklaringen? ???

... at bilen slipper opp litt skjult kapasitet på batteriet men at batteriet ikke er degenerert i den grad Mitsu trodde det skulle være etter 25000? Vill gjetting fra min side.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

tomrh

Ikke så usannsynlig det egentlig. En slik kompensasjonsstrategi vil nok Mitsubishi forsøke å holde hemmelig, mulig jeg ikke googlet hardt nok men fant ihvertfall ingenting. Stemmer dette har vi jo noe å glede oss til! Halvveis dit nå. :) Allerede etter 4-5000 km merket jeg at det kom en viss bedring av kapasiteten.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Kanskje tusjen man brukte på CD-platene kan brukes på batteriene i elbilen?  ::)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

foxy

at dere har blitt bedre (les mer økonomiske) elbilsjafører kan jo være grunnen? jeg merker ingen forskjell...
I-miev 2011
Asker

tomrh

Ja enig at dette blir vel mye synsing, vi bør finne harde fakta eller gjøre pålitelige målinger for å kunne antyde dette. Men hvis jeg hadde vært ansvarshavende i Mitsubishi så hadde det nok vært litt fristende å justere litt på softwaren og posjonere ut litt for å sikre at batterigarantien holder.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

i_expect

Jeg har kjørt 44000 og ikke merket noe forskjell fra jeg fikk den på en testsløyfe jeg har. Kan, som noen antyder være at jeg er blitt enda bedre sjåfør, men jeg tror ikke det på det jeg kjører der.

Det jeg imidlertid merker godt er at det er STOR forskjell på sommer og vinterdekk. La om for et par dager siden...
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

foxy

over tid skal man jo i teorien miste kapasitet på batteri. slik jeg har forstått er det hovedsakelig avhengig av tid og antall ladesykler..

eller tar jeg feil her at tid ikke har noe å si?! hvis ikke, hva er forholdet mellom de?!

I-miev 2011
Asker

gmagnus

Sitat fra: hkaspenberg på mandag 15. oktober 2012, klokken 15:03
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 15. oktober 2012, klokken 14:05
Og da lurer jeg på om det er flere som opplever økt rekkevidde etter 25000 km? Og i så fall, hva kan være forklaringen? ???

... at bilen slipper opp litt skjult kapasitet på batteriet men at batteriet ikke er degenerert i den grad Mitsu trodde det skulle være etter 25000? Vill gjetting fra min side.

;-D Hans
Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 16. oktober 2012, klokken 09:17
Ikke så usannsynlig det egentlig. En slik kompensasjonsstrategi vil nok Mitsubishi forsøke å holde hemmelig, mulig jeg ikke googlet hardt nok men fant ihvertfall ingenting. Stemmer dette har vi jo noe å glede oss til! Halvveis dit nå. :) Allerede etter 4-5000 km merket jeg at det kom en viss bedring av kapasiteten.

Stemmer helt med det selgern sa til meg da jeg kjøpte min i august. Han sa rett ut at det ble holdt igjen en del av kapasiteten på batteriene de første årene/milene. Resten ble "sluppet" ut litt om litt. Ble forklart med at rekkevidden ikke skulle gå ned når batteriene begynner å bli litt "slitt".
Ski,
Mitsubishi i-MiVE 2012,  85 000 km.
Citroen Saxo 2002, 63 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA