Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil går ikke, feil lagret

Startet av TantePose, søndag 23. januar 2011, klokken 11:34

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: erik e på tirsdag 27. september 2011, klokken 21:34En vanlig bil (diesel/bensin) bruker jo under halvparten av drivstoffet til drift av bilen,resten blir varme. Bilen blir derfor ikke så  "var" for  vind og føre.(og varmen er gratis)
Jøss, er drivstoffet som ikke brukes til fremdrift gratis ???  Hvordan får vi refundert de pengene? :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

sven erik

jeg har kjørt 2 år i elbil fra før å kjørt nå 800km med denne

erik e

Håper jeg får pengene tilbake fra NAV om noe år.  ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

sven erik

i dag kjørte jeg faktisk hart på mottorveien  i 90 å  runt der  å kunn 3 mil i ca  60 men fikk faktisk 11 mil ut av bilen  hva skjer siden jeg får det uansett

gbzdoc

Kjører du den tom, eller er det beregnet ut fra resterende rekkevidde på displayet i bilen?

sven erik

kjører den til siste prikken på bateriet er borte   men fikk faktisk  nesten 12 mil i dag i 90 km i timen fra sandesjord til sanvika ++  trikset hvar inn med speila på  motorveien

elektrolux

En uerfaren I-miev sjåfør fikk 165 km ut av "sin" I-miev på Wave2011. ;)

Imponerende både fra sjåfør og bil.

Trikset her var nok god temperatur på batteriet. Vi hadde til sammenligning 45C på LiFePo batteriet vårt på samme dagen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sven erik

jeg lurer virklig  på  om det er noe galt med bateriet  i min  bil   en får fult batteri og på under 5 timer

MARIUS_EL

Hei,

Jeg kjørte en Citroen z-zero Oslo - Tønsberg, det er 116 km fra jobb og hjem. Til Tønsberg gikk det greit, men til Oslo dagen etter ble det litt verre, og jeg hadde nok ikke mer enn 1% kapasitet igjen når jeg parkerte. (Er en del heftige bakker til Oslo.) Bilen sto parkert i garasje, og det var vel ca 10 grader ute.

Har nå bestilt en Leaf, og håper den gjør "jobben" selv om vinteren :)

mvh
Marius

sven erik

jeg har erfaring at det er omvent  men selvklart kjrer en i90 i lier bakken  må en regne med at det går støm  jeg er nede i 45  å da tar den bakken  ca 1 mil på rekkevidden   men tror ikke lifen  blir bedre  er bedre da å  kjøre horten mos da sparer du 2 mil +++

Rilum

#310
Bør vel i utgangspunktet ikke være noe forskjell om man kjører til eller fra ettersom begge steder har ca samme høyde over vannet. Så må vel da gå mere på kjørestil og om det er medvind eller motvind.

Når det gjelder lier bakken så er den 6 km fra statoil i bunnen til mitt på kjøpestenteret i toppen, høydeforskjell ca 200m.
Kan man da bruke som en ca "regel" om at å "flytte" bilen 200meter opp bruker like mye strøm som å flytte den 400meter frem ? Selvfølgelig veldig avhengi av totalvekt og om hvor du tok utgangspunkt i at bakken begyner og slutter.
http://kart.gulesider.no/m/aw5gM

oii, ser nå at jeg bomma litt, må selvfølgelig gange opp med 20 og ikke med 2, dvs 200 meter opp tilsvarer 4km fram. (har tydeligvis ikke vært helt våken  :o )
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

gbzdoc

Neppe... Å flytte bilen 400 meter frem på flatmark bruker du nesten null strøm på, med mindre du gjør det med klampen i bånn.

sven erik

men en rekkevidde på 11 mil er ikke det litt vel lite på en i-mive har ikke fått mer uansett hva jeg jør å kjrer ikke med nålen lenger en til den første e på det grønne det skal vel være meget konomisk

MARIUS_EL

Er nok mer nedover til Tønsberg enn til Oslo.. Skal også sies at til Tønsberg brukte jeg steroanlegget, det tok jeg meg ikke råd til hele veien til Oslo.. Var utrolig lett på gassen til Oslo, og kjørte 98% på øko. Hadde vel 45 km i timen opp Lier bakken, så gikk ikke unna. Det virker som leafen lader bedre i nedover bakker enn z-zero.. Selgeren av leafen hadde kjørt fra gardemoen til økern, og kun blitt registrert 4 km i bruk..

Elmo

Sitat fra: MARIUS_EL på mandag 03. oktober 2011, klokken 20:46
Skal også sies at til Tønsberg brukte jeg steroanlegget, det tok jeg meg ikke råd til hele veien til Oslo.

Du skal ha stereoanlegg godt nok for en rockekonsert for at det skal kunne ha nevneverdig påvirkning på rekkevidden

Sitat fra: MARIUS_EL på mandag 03. oktober 2011, klokken 20:46
Det virker som leafen lader bedre i nedover bakker enn z-zero.. Selgeren av leafen hadde kjørt fra gardemoen til økern, og kun blitt registrert 4 km i bruk.

Restrekkeviddelogikken er ikke noen eksakt vitenskap da. Da jeg prøvekjørte Leaf på Aker Brygge hadde jeg 4km lenger :o restrekkevidde da jeg var ferdig enn jeg hadde da jeg startet. Og turen gikk Skøyen, Bygdøy Allé - Rådhuset - Aker Brygge
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA