Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil går ikke, feil lagret

Startet av TantePose, søndag 23. januar 2011, klokken 11:34

« forrige - neste »

commiesoft

SitatJeg kommer nok aldri til å  'high five' deg i elbil

I-MIEV, der kan du se. Jeg sa tidlig at om rekkevidden i en imiev holder
for den enkelte, så er dabatten over. Samme for folk i en Buddy eller Reva.

Problemet med iMiev er ganske enkelt at Mitsubishi skrøt på seg samme
rekkevidde som an annen elbil med 50% større batteri, pluss at det ser ut
som om folk i den organisasjonen lider av en ovenfra ned holdning ovenfor
konkurrentene, så jeg har et negativt inntrykk av Mitsubishi, men ikke av kjøperne.

Det er vel ingen her som har noe problem med folka bak rattet, eller at
andre elbiler enn ens egen kan passe fint for dem.

Focus

Det var hyggelig Commiesoft.
Nå spørs det jo om ishavskraft kommer igang med å fylle opp ladeveiene med chademo ladeplasser så er det jo mulig at jeg kommer så langt en gang alikevel. Så at det planla en hver 5 mil langs alle hovedveier mellom storbyene og da kan jeg jo 'high five' deg.

Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

MortenH

#257
Jeg har har kjørt fra Lista til Bryne i dag. Dette er en tur på 155 km. Det går litt opp og ned i terrenget med Runarskaret som høyeste punkt på 300 moh. Hvis man legger sammen stigningene til de enkelte høydepunktene, blir det nok ikke mer enn 750 m. Jeg holdt 40-60 km/t på fylkesveiene (saktere i noen av bakkene) og 60-75 km/t på E39. Toppfart ble registrert på 101 km/t.

Forbruk
Jeg fikk gratis strøm på Statoil Sira (30 min=1,5 kWh) og Statoil Vikeså (20 min=1,0 kWh). Den siste streken blinket da jeg kom hjem (8 km rekkevidde i rest). Forbruket for hele turen vil jeg anslå til 18 kWh.

Kjøretid
Turen tok 3 timer kjøretid + 50 min ladetid. Normalt kjøretid på samme rute med Audien er 2 t 20 min + 10 min stopp på Sira.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Focus

Gratla det viser bare at med litt tolmodighet så kan en elbil fugere bra på tur.
Når det kommer hurtig stasjoner langs veien blir det enda bedre.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

erik e

14 mil på 2 dager (jada uten lading) ny rekord for meg. Men jeg kjører for "hardt". Dette er uten varme eller kjøling.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Miljø Petter

Oslo sentrum - Hønefoss - Oslo sentrum - ved avreise viste måleren 138 km - distanse tilbakelagt i fartsgrensen 112 km og måleren viste 34 km ved ankomst Oslo sentrum - temperatur 15-20 C sol !
Kun 1 person i bilen " Emma "   
Det var en meget positiv opplevelse.
i-MIEV

gbzdoc

Kjørte t/r Ski - Horten (med fergen) to dager på rad nå, og resultatet er egentlig ganke interresant siden været var svært forskjellig.

Dag 1, regn og masse vind: Totalt kjørt 86 km, rest hjemme 7 km/1 strek. Lå i 80 hele veien ned, og 90-100 hjem. Kjørte med annen personbil foran hele tiden. Hadde på svak varme for å fjerne dugg.

Dag 2, sol men en del vind: Totalt kjørt 88 km, rest hjemme 39 km. Lå i 90 hele veien ned, og samme tilbake. Lå store deler av begge strekningene bak vogntog. Bilen var ikke fulladet, men manglet en strek. (Kjørt ca 35 km etter fullading og ladet 1,5 time før start)

Observasjoner: sparer mye på slipstreaming på motorvei, spesielt bak vogntog. Holdt ca. 2 sekunders avstand... Regn og drittvær trekker ganske mye ned, både pga. rullemotstand og bruk av varme.

Ufattelig tilfredsstillende å ta båten uten å betale for bilen. Samme tur med vanlig bil koster ca. 160,- mer i bom/båt plus drivstoff.

Nå har kjærra gått 4500 km uten problemer, og alle i familien elsker den! :)

(Og alle som prøver den er like overrasket over hvor god den er å kjøre uten unntak.)

elektrolux

Det er ganske påfallende hvor mye våt vei har å si.

På fossilbil merker en ikke forskjell, da motoren antakelig blir mer effektiv med fuktig contra tørr luft.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Jeg har tilsvarende erfaring med min P106 -mye regn sluker energi.
Anslår 10-20% mindre rekkevidde de dagene det virkelig pøser ned -og da kjører man jo i tillegg saktere.

På våt fei var det heller ikke spesielt stor forskjell i rekkevidde med 10 år gamle Michelin Proxima og helt nye Continental Contact 3, selv om sistnevnte burde drenere vann langt bedre. Stopplengden ble derimot nesten halvert...


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

commiesoft

SitatObservasjoner: sparer mye på slipstreaming på motorvei, spesielt bak vogntog. Holdt ca. 2 sekunders avstand...

'Mythbusters' på Discovery fant ut at de sparte 70% drivstoff på å ligge helt opp
i, eh, bak vogntog, om jeg ikke misforsto dem feil.

Det samme fant jeg ut på moped. Den gjorde max 50, men bak et vogntog 70-80,
så her er det mange km rekkevidde å spare. :)

gbzdoc

Som aktiv syklist kan jeg ikke si annet enn at det stemmer veldig. Kan holde 60+ på flatmark bak store biler uten særlig treningsutbytte...

Og dekkvalg og føre er alfa og omega både for grep og rullemotstand. Faktisk lærer man mye om energibesparende kjøreadferd av å sykle hvis fokuset er å prestere. ;)

(Lærer neppe like mye av å trille rundt på bysykkel mens man bryter alle trafikkregler man kan på sin ferd...)

cra

Sitat fra: commiesoft på fredag 20. mai 2011, klokken 20:44
'Mythbusters' på Discovery fant ut at de sparte 70% drivstoff på å ligge helt opp
i, eh, bak vogntog, om jeg ikke misforsto dem feil.

Det største problemet var vel at for å få max utnyttelse av dette så måtte de ligge så tett på at de fleste for lengst har feiga ut, og du har i alle fall ikke noe førerkort etter at UP har snakka med deg.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

commiesoft


gbzdoc

Jeg lå med ca. 2 sekunders avstand, noe som er mer enn sikkert 70% av norske bilister praktiserer til vanlig, og fikk selv da bra med drahjelp sammenliknet med å ligge alene.

Men det et klart, ligger man heeeelt oppi rumpa blir man omtrent sugd med, og sparer enda mer.

Merket forøvrig turbulensen bak veldig hvis jeg kom litt for nærme. Man merker jo dessverre sidevind og i dette tilfellet turbulens veldig godt i den smale iMieven.

Men 2 sek funka bra, og jeg synes ikke det var nærmere enn at det føltes forsvarlig. (Selv om jeg til vanlig holder 3 sek. eller mer)

Lunde

Bruker trikset fra tid til annen selv også. Merker godt at man må slakke av litt på "gassen" når man nærmer seg. Full effekt får du kloss på, men da ryker lappen (0,5sek) ca 1 sekund er optimalt av den grunn og gir god effekt forutsatt at farten er jevn. 1,5-2 sekunder så mister man slippet. Hadde vært morro å prøvd en gang, men antar at jeg klarer 200-250Km i 90 med den metoden. Kan bruke mindre strøm i 90 enn i 60 uten drahjelp  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA