Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bil går ikke, feil lagret

Startet av TantePose, søndag 23. januar 2011, klokken 11:34

« forrige - neste »

TantePose

Enig med Håkon T.... under 80 km er langt under det jeg hadde trodd også. Jeg forventet minimum 100 km på vinteren. Min gamle Think hadde ikke så stor variasjon i rekkvidde som 50 %. Det var mer snakk om 10 km +/- og da med Webasto kupèvarmer.

Elektrolux.... det er ikke alle som driver og regner ut kapasitet ut ifra kwh og sånn. Strømgreier var ikke min sterkeste del av fysikken og i tillegg begynner det å bli fryktelig lenge siden :-)
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

Carl Anton Stenling

Rekkevidden vil jo for noen bruksområder være litt knap. Imidlertid har jeg selv pendlet mellom Lommedalen og Oslo sentrum daglig i P106 i flere år. Det fungerer utmerket dersom jeg lader på jobben. i-MiEV har vel rekkevidde litt bedre enn P106 om vinteren og det holder for mange. Men noen hyttebil er det ikke.

Å installere Webasto er jo også et alternativ for å bruke mindre strøm om vinteren.

Det som bekymrer meg mest er at de fleste litiumbatterier liker dårlig dyputlading hver dag - der er NiCd litt bedre. Ideelt sett bør man derfor ha rekkevidde en god del lengre enn avstanden mellom ladepunktene. Hvis mange kjøper i-MiEV og forsøker å tyne siste rest ut av batteriene daglig så er jeg redd det blir mange garantisaker på batteriene.

Mitsubishi burde kanskje levere to utgaver av i-MiEV: Vanlig eller stort batteri

En gratis idé til Defa: Batterioppvarming for litiumbatterier kan bli et vekstområde i Norge.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Elmo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 10. januar 2011, klokken 21:07
Hvis mange kjøper i-MiEV og forsøker å tyne siste rest ut av batteriene daglig så er jeg redd det blir mange garantisaker på batteriene.

Nå får vi vel regne med (eller i alle fall håpe på) at Mitsubishi har tatt høyde for det slik at tom bil i følge elektronikken ikke er dyputladet batteri (men det har vel vært nevnte flere ganger allerede).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Elmo på mandag 10. januar 2011, klokken 21:19
Nå får vi vel regne med (eller i alle fall håpe på) at Mitsubishi har tatt høyde for det slik at tom bil i følge elektronikken ikke er dyputladet batteri (men det har vel vært nevnte flere ganger allerede).

Det vanlige er vel at batteriprodusenten setter av ca. 20 % i bunnen for å unngå ekstrem dyputlading og at man satser på noe variasjon i kjøremønster. Dermed hindrer man den verste belastningen. Imidlertid vil utlading under 50 % for mange litiumbatterier innebære vesentlig større slitasje enn om man beveger seg mellom 80 og 50 %.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Granheim

Kort innpå i forhold til "tankmåler" og rekkevidde
Jeg har selv kjørt bilen helt tom en gang og praktisk talt tom en gang (føltes som om jeg trilla de siste metrene). Det er riktig som det er antydet at måleren har 16 streker og at det vil komme frem et skilpadde icon i dashbordet når det begynner å bli faretruende tomt-og da er alle strekene borte. Når skillpadda dukker opp er det på tide å finne et sted å stoppe. Ganske umiddelbart vil kreftene begynne å ebbe ut, og alt annet elektrisk forbruk stopper opp. Uten at jeg kan si det helt nøyaktig tror jeg at jeg kom ca 3 km etter at skilpadda dukket opp før bilen stoppet helt opp, og da stopper den gradvis ved at gassresponsen blir dårligere og dårligere. Dette kan jeg teste nøyere ved anledning og komme tilbake til.

Ellers har jeg, som jeg har skrevet tidligere, hatt full bil (2 voksne, 2 barn + bagasje) i ca -18 grader og med varmeapparatet på max og kjørt 60 km i variert terreng og ulike hastigheter (stort sett 70-80 km/t). Tester fra Mitsubishi har vist en variasjon fra 55-180 km, avhengig av temperatur og andre kjøreforhold.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

TantePose

Granheim.

Nå i ettertid så dukker det opp tester som Mitsubishi har gjort  og som viser rekkevidde helt ned i 55 km. Noe av problemet er vel at dette ikke har blitt komunisert til kundene.
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

Lunde

#111
Jeg har knapt noensinne kommet kortere enn 60Km uansett temperatur og nå snakker jeg om min gamle TH!NK som gikk 200 000Km over ca 8 år. Klart å kjøre den 125Km på en lading, dog med ekstremkjøring. Orker ikke det lenger og trenger det ikke heller. Den nye TH!NKen gir vesentlig bedre rekkevidde selv uten noen form for ekstremkjøring.
Kjørte hjem fra Seljord kommune fra jobb og hjem til Nittedal sent på høsten 2009. Etter 198Km hadde jeg fremdeles 2-3 mil å gå på. Vil si at jeg kjørte pent, men i følge med øvrig trafikk hele veien. (28kWh)
Om iMiev med 16kWh skal kjøres 180Km en god dag må den være utstyrt en god porsjon medvind, sol og en varm dag og en god porsjon hjemlengsel ;-) .
Har grublet litt på hvor langt det skulle være mulig å kjøre under ekstremt gunstige forhold og snittfart på 40-50 (antatt optimalt?) og sett hvor langt det er mulig å kjøre min THINK. Kjørte Kristiansand Lyngdal vel 80-85 km på de siste 35% under Vikingrally 2009 (enda ikke tomt)  ;D
En kvalifisert gjettning er at jeg kan komme mellom 250-280KM+ MEN det er lite interessant for folk flest Granheim. Hvor mye den bruker i praksis for folk med litt trening er viktigere info  :P
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

OneMore

Hei Håkon T,

Det er aldri smart å kjøpe ekstra dekk hos hos bil forhandler.
Di er som regelt 3 ganger dyrere... Det virker som di skal ta
inn en ekstra bonus her mens du er i lykkerus over den nye bilen.

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

elektrolux

I Norge er det vel aldri smart å gå til en dedikert forhandler

Sykler er dyrest hos sykkelforhandleren, Ski i sportsbutikken, Maling hos malermesteren osv.osv.

Biltema, Coop, Claes Olson etc pleier å føre tilsvarende varer mye billigere.

Skrekkeksempelet er vel nytt batteri til klokka. Urmakeren contra Biltema?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TantePose

Dagens lille test.
Hadde bestemt meg for å kjøre til skilpadda dukket opp og sparte ikke på energien. 3 plussgrader. Noen ganger må man selvfølgelig pent følge trafikken, men ellers var det 110 på motorveien, godt pådrag ut av kryss og rundkjøringer, aktiv kjøring uten å se på ECO måleren. Omtrent som jeg ville kjørt en annen sprek bil.
Klarte 69 km.
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

froland

Hei Tantepose!  Trenger du mere kjørelengde? Er er det for lite til dine daglige gjøremål? Hvordan er kjørelengden til de andre som har fått den type bil? Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

GoElectric

Jeg fikk min i-MiEV før nyttår og er storfornøyd! Min erfaring er at kjørelengden varierer veldig etter kjørestil og bruk av varmeapparat! Jeg har aldri presset batteriene helt i bunn for å kjekke rekkevidde så noe sikkert tall på rekkevidde kan jeg desverre ikke gi! Men jeg kjører så god som alltid over 110km før strømmåleren har vist 2 prikker igjen av batterikapasiteten! Nå må det sies at jeg har bilen stående i oppvarmet biloppstillingsplass noe som gjør at jeg har behov for minimalt med bruk av varmeapparatet under kjøring til jobb (ca 42km) Ved å beholde lue og votter på under kjøreturen har kupeen vært mer en varm nok! Bonus med "temperert" kupee er at det er minimalt behov for å skrape is på rutene når jeg skal hjem fra jobb! Ettersom kupeen er "temperert" er det ikke problemer med dugg på rutene under kjøring (viften står på minimalt nivå med luftstrømmen rettet mot frontruten. Etter et av de siste toppladingene jeg foretok nå nettopp viste indikatoren for ventet rekkeviddde 146 km (den ligger alltid et sted mellom 111-146km forventet rekkevidde etter topplading! Nå må det sies at jeg er en erfaren elbilist som er vant til å kjøre elbil og dermed ikke har ønske eller behov for en agressiv kjørestil men derimot en defensiv og energibesparende kjørestil! Kjøre for det meste på ECO området bortsett fra på E18/E6 i 80-100km/h sonen hvor det selvfølegelig kreves større effektivuttak :)
i-Miev 2010

TantePose

Froland:

Ja, jeg trenger minimum 100 km-120km for at bilen skal fungere som eneste nr 2 bil. Noen ganger trenger jeg vanlig bil og da må min mann kunne bruke elbilen. Jeg har lademulighet på jobben men  det har ikke han.
I tillegg må jeg kunne komme meg hjem fra jobb uten å lade hvis barnehagen ringer om sykt barn. Da er det ikke særlig praktisk å måtte ta bussen.
Jeg har kjørt gammel Think i 2,5 år, men da har jeg hatt en vanlig bil i tillegg som "back-up".

GoElectric:
Veldig interessant det du skriver. Da er det kanskje noe feil med min bil (eller meg). Bortsett fra rekkevidden så er jeg veldig fornøyd med bilen så det beste hadde utvilsomt vært om man kunne få den til å fungere som tilsiktet.
Jeg har som tidligere nevnt kjørt gammel Think i 2,5 år før og mener selv at jeg kjører ganske økonomisk når jeg går inn for det. Min erfaring så langt med MiEVen er at det ikke er særlig stor forskjell på uøkonimisk kjøring med varmeapparat (69 km) og økonomisk kjøring uten varmeapparat (86 km), noe jeg synes er veldig rart. Det rimer liksom ikke helt. Min bil ertimerer som regel rundt 80 km kjørelendge.
Hvor bor du? Kanskje du kunne prøve å kjøre min bil og se om du får mer ut av den? Det vil jo gi en pekepinn på om det er meg eller bilen det er noe galt med.
Eller kanskje det finnes noen andre erfarne elbilsjåfører i nærheten av Drøbak som har lyst til å prøve seg?
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

froland

Hei Tante Pose! Jeg kjører jo nyThink og jeg klarer å kjøre så langt som du ønsker. Men det er klart med den batteripakken som du har er det vel umulig å kjøre så langt om vinteren. Det er vel bare å innse. Men det er klart at hvis en kan ha bilen i en temperert garasje og ikke bruke varmeapparatet er det vel en mulighet å nå lenger slik som vår kollega forteller. Men da er jo å dope bilen på en måte og nesten umulig for de fleste. Men som sagt er det vel bare å innse at du ikke kan greie mere en du har fått ut av bilen din. Så da er vel spørsmålet, hva gjør du nå? Hvis du føler at du er blitt villedet til å kjøpe en bil som ikke passer for deg ut fra reklame osv. Går det an å få hevet kjøpet eller noe i den stilen? Jeg ville nok følt at jeg hadde kjøpt katta i sekken. Så jeg håper at du finner en løsning på dette og advare andre slik at de ikke kommer i samme situasjon som deg.  Du må ha en fin dag! MVH Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

bosonic

Jeg værer uro i vente fremover når flere og flere oppdager at rekkevidden er betydelig lavere enn forespeilet.

Så for første gang i dag en avisannonse på Miev, og det nevnes ikke hvor mye kortere rekkevidde bilen har ved lave temperaturer, bare at temperatur er et moment som spiller inn på rekkevidden.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA