Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Hyperstress, tirsdag 11. april 2017, klokken 09:38

« forrige - neste »

Soala

Ikke når div sensorer ser at bilen kommer til å måke inn i hindringer. Ser Skoda har implementert stopp dersom du prøver å rygge inn i hindringer. Tror de fleste setter pris på å slippe bulk eller å kjøre over noen.

Robert Sund

Det er ganske mange som har opplevd at bilen plutselig forsøker å svinge av veien. Det vil være mer enn litt ubehagelig om fører ikke kan rette feilen.

Det er også ganske mange som har opplevd at bilen gjør andre farlige sprell når den feiltolker situasjoner.

Dagens system der biler kan handle (og varsle) men kan bli overstyrt når de gjør det er så bra man kan få det (i dag).

Tesla sitt system lærer når det blir korrigert.


Forøvrig ble noen som gikk i parallellklassen min forsøkt ranet i USA, ved at ranerne (med balltrær) gikk ut i veien for å stoppe bilen. Hadde bilen hatt det siste ordet, hadde neppe de i bilen kunnet si mange ord i lang tid etterpå. Når de meldte i fra om det fikk de beskjed om at turister var spesielt utsatt for den type ran og at det ville gått svær ille hvis de stoppet.

Øyvind.h

Sitat fra: Soala på torsdag 23. februar 2017, klokken 22:34
Ikke når div sensorer ser at bilen kommer til å måke inn i hindringer. Ser Skoda har implementert stopp dersom du prøver å rygge inn i hindringer. Tror de fleste setter pris på å slippe bulk eller å kjøre over noen.

Høres veldig uheldig ut? Hva gjør bilen om sensor er dekket av snø og rapporterer hindring? Blir bilen stående bom fast?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Soala

Har ikke undersøkt Skodas løsning noe nærmere, men det er jo selvfølgelig en mulighet for å overstyre en stopp. Tipper bremsene hogger i dersom du prøver å kjøre på noe, og så kan du velge å gjøre det likevel, om det bare er gress eller snø etc. Evt deaktivere funksjonen midlertidig. Eller permanent om man finner det mer hensiktsmessig.

Jeg har aldri snakket om noe annet enn lave hastigheter hvor parksensorene er aktive. Og heller ikke noen unnvikende manøver. Jeg har selv rygget i en stolpe mens sensorene hylte, dessverre overdøvet av 6 unger, samt værforhold som gjorde kameraet ubrukelig. Hadde i alle fall satt pris på at bremsene hadde slått inn da. Jeg tror jeg har de med meg som man årlig kan lese om som har rygget over sine egne eller naboens unger. Eller som kjører inn i treningsstudioer og lignende.

Så kan jo de som er redd for bander med balltre slå av funksjonen.

Øyvind.h

Har kjørt på en lav stolpe en gang med en VW som hadde sensorer. Stolpen var akkurat midt mellom sensorene og slo ikke ut på varslingen.

Heldigvis har man kamera, grafisk visning og akustisk varsling. Så det skal veldig mye til å treffe noe sensorene har registrert.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Den siste måneden har 85D'en ved to anledninger registrert møtende trafikk som biler i samme retning som meg og som at kollisjon var nær forestående (tipper jeg). Første gangen kom et vogntog mot, og andre gangen to personbiler. Begge gangene pep det, den møtende trafikken ble vist som røde biler i samme retning som meg displayet og bilen hogg kraftig i bremsene. Flaks at det ikke var biler bak meg, da ville det skjedd ting. Begge tilfellene skjedde i slak høyresving, trafikksituasjonene var helt normale og det var ikke noe som tilsa at bilen skulle reagere slik.

Må si jeg begynner å bli veldig skeptisk til 'sikkerhetsfunksjonene' på denne bilen, for så langt har de bare prøvd å lage ulykker :(

turfsurf

Dette er akkurat det samme som i3en gjør med jevne mellomrom. Og det er en ren Mobileeye løsning.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

petersv

De fleste aksepterer noen falske positive istedenfor negative deteksjoner. Trafikk bak har større sjanse for å stoppe enn en ekte møtende bil i ditt felt.

Muffinman

Nå er det vel slik at systemet ikke skal reagere på møtende biler i det hele tatt. I mitt tilfelle ble de detektert som biler i samme retning som meg, men med hastighetsforskjell og feilaktig at de var inne i mitt kjørefelt.

Hyperstress

Bilen min foretok en bestemt nedbremsing på motorveien her om dagen, uten at det var noen foran. Ikke bare sånn vanlig litt uforklarlig hastighetsreduksjon, men brå nedbremsing fra 100-60 ish. Det var et par biler som tok av fra motorveien, men de var to felt til høyre og langt ute i periferien, men det var tydeligvis de den var redd for å kjøre i. :)
Synes for øvrig AP 1 er bedre på mye nå en før, men etter den ulykken i USA så lugger den merkbart mer, spes når en kjører forbi trailere.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

keepitsimple

Min AP1 bremser hver gang på nye e18 i Østfold ved avfarten til Spydeberg. Muligens tror Tesla fortsatt tror det er en den gamle veien og det er innprogrammert at det er en rundkjøring der..
Tesla Model S 60D - 2016

Hodetelefoner

Den bremser før det også? :) veien ligger ikke inne. Bør holde benet på pedalen der

keepitsimple

Sitat fra: KristofferH på tirsdag 04. april 2017, klokken 20:58
Den bremser før det også? :) veien ligger ikke inne. Bør holde benet på pedalen der
Ja enig, men der er det råbrems ner til 30 km/h (testet). Et bevis på at Tesla bruker gps i tillegg til mobileye.
Tesla Model S 60D - 2016

Hodetelefoner

De har alltid gjort det. Merket det første gang jeg skulle kjøre nye E18 ifra Mysen. Var lei å få over 60 etter monaryggen :p

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA