Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av Bletch, mandag 10. april 2017, klokken 19:25

« forrige - neste »

Bletch

Har en 2011 i-Miev som jeg nylig kjøpte brukt.

Etter litt tid oppdaget at varmeapparatet lager en slags "høyfrekvent" summelyd i tillegg til det vanlige suset fra apparatet. Gjelder uansett hvilken styrke viftene står på eller om man har på rød eller blå på varmen.
Lyd kan minne litt om elektrostøy man hører ved en trafo, men jeg tror det er viften som lager den.

Lyden er der hele tiden, og det er tydelig at den kommer fra dashbordet foran passasjersetet. Den er ikke kjempehøy, men jeg hører den selv om jeg har radio på.

Er det noen av dere som hører noen tilsvarende, eller er varmeapparatet deres helt stille?

TB

Personleg har eg og tenkt det er meir lyd i vifta på trillingane enn i andre bilar eg har kjørt. Har tenkt årsaken er at motoren ikkje lagar lyd.

Her står det litt om tema: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31585.0.html
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Bletch

Takk for svar. Det jeg først må finne ut er om dette er normalt, eller om det er noe feil med min. Usikker om lyden jeg hører er den samme som i den tråden du lenker til..?

Ellers er den til å leve med, selv om det per i dag er det eneste jeg irriterer meg over hver gang jeg kjører bilen. Synd at slike ting ødelegger totalinntrykket av en ellers briljant liten bybil.

Fanafjord

@jakure

Jeg har prøvd å følge din oppskrift og har kjøpt meg denne Biltemaadapteren som du har kjøpt. Jeg ser det er flere ledninger som ikke går i en plugg og jeg regner med det er 12V som må kobbles til. Vet du hvilket farge er hva? Løse kabel er svart, rød, oranje og gul. Hvilke farge betyr hva?

alda

Sitat fra: Bletch på lørdag 04. februar 2017, klokken 14:24
Har en 2011 i-Miev som jeg nylig kjøpte brukt.

Etter litt tid oppdaget at varmeapparatet lager en slags "høyfrekvent" summelyd i tillegg til det vanlige suset fra apparatet. Gjelder uansett hvilken styrke viftene står på eller om man har på rød eller blå på varmen.
Lyd kan minne litt om elektrostøy man hører ved en trafo, men jeg tror det er viften som lager den.

Lyden er der hele tiden, og det er tydelig at den kommer fra dashbordet foran passasjersetet. Den er ikke kjempehøy, men jeg hører den selv om jeg har radio på.

Er det noen av dere som hører noen tilsvarende, eller er varmeapparatet deres helt stille?
Jag har som nämnt i annan tråd samma problem, irriterande ljud när man först har lagt märke till det.... Ska ha bilen på service i slutet av mars, ska be dom checka det då. Har haft det ett par månader nu, utan att det har någon annan negativ effekt än att ljudet stör...Värmen funkar fortfarande som den ska.
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

Bletch

Ja, anlegget fungerer fint. Er bare irriterende når man vet lyden er der.. Kona hører ingenting. Det samme gjorde heller ikke Motor Forum der en mekaniker prøvde bilen. Så spørs om jeg kommer noen vei.
Firmaet som solgte bilen vil ta den inn til sjekk, men tenker det ikke skjer noe der heller.

Synd med ett sånt irritasjonsmoment i en ellers fin bil. Det KAN høres ut som det er en vifte som burde vært byttet ut med en mer stillegående.

Alda, ser du skriver at lyden ikke var der men har oppstått. Interessant.
Men at den ikke har med viften å gjøre? Hos meg så kommer lyden med engang jeg slår på viften. Uavhengig om den står på varm eller kald (rød og blå). Og den er der på alle innstillinger jeg måtte prøve. Bortsett fra "Off".
Det kan også virke som det varierer i hvor mye den bråker.

Bor du i Oslo? Hadde vært interessant å møtes for å høre. :) Samtidig hjelper vel det kun om vi kunne sammenliknet med annen bil som ikke har problemet.

erik e

Det er iallfall en "trøst" for mekaniker hos Motor Forum at din kone heller ikke hører lyden.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt

Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

alda

Sitat fra: Bletch på onsdag 08. februar 2017, klokken 01:02
Ja, anlegget fungerer fint. Er bare irriterende når man vet lyden er der.. Kona hører ingenting. Det samme gjorde heller ikke Motor Forum der en mekaniker prøvde bilen. Så spørs om jeg kommer noen vei.
Firmaet som solgte bilen vil ta den inn til sjekk, men tenker det ikke skjer noe der heller.

Synd med ett sånt irritasjonsmoment i en ellers fin bil. Det KAN høres ut som det er en vifte som burde vært byttet ut med en mer stillegående.

Alda, ser du skriver at lyden ikke var der men har oppstått. Interessant.
Men at den ikke har med viften å gjøre? Hos meg så kommer lyden med engang jeg slår på viften. Uavhengig om den står på varm eller kald (rød og blå). Og den er der på alle innstillinger jeg måtte prøve. Bortsett fra "Off".
Det kan også virke som det varierer i hvor mye den bråker.

Bor du i Oslo? Hadde vært interessant å møtes for å høre. :) Samtidig hjelper vel det kun om vi kunne sammenliknet med annen bil som ikke har problemet.
Jepp, min lyd kommer bara när jag vrir opp varmen "på rött", inget surr på blått..
Bor i Oslo ja, kan gärna möta dig om du vill. Har bilen på jobb centralt i Oslo i dag. Send mig PM så avtalar vi närmare.

Bletch

Da høres det ikke helt ut som samme lyd jeg har. Her er den som sagt nokså jevn.

Hadde uansett vært interessant å hørt hvordan viften høres ut i en annen trilling, men din er såpass nyere at det uansett kanskje ikke kan sammenlignes... Så spørs om det er nødvendig å plage deg med å møtes.

Ellers er det overhodet ingen forskjell på varm og kald luft hos meg, så det høres helt klart ut som det er noe feil med din... Ihvertfall om det plutselig oppstod. Bør gå på garanti. :)

erik e

Lyd som bare er " på rødt" er vannpumpe til varmeapparat .
2014 dci Solgt

Alfa Romeo 156 2001

Bletch

Sitat fra: erik e på onsdag 08. februar 2017, klokken 06:23
Det er iallfall en "trøst" for mekaniker hos Motor Forum at din kone heller ikke hører lyden.

erik e

???????  La bag stå og be junior gå ut,lytt. ???? Stille ?
2014 dci Solgt

Alfa Romeo 156 2001

Bletch

Erik e. Ja, stort sett stille. Kun en svak summelyd.

Ellers var bilen på verksted i dag, og dem lyttet og klødde seg i hodet. Jeg skjønte at viften (eller hva det nå er) neppe ville bli byttet på garanti, så jeg ba dem høre etter under hanskerommet, og ev om det var mulig å isolere. Dro innom butikken etterpå og da hadde de jaggu lagt en isoleringsplate der. Som fjernet den verste ulyden. :)

Så god service, og jeg er forsåvidt fornøyd. Som å få ny bil. :)

alda

Sitat fra: Bletch på torsdag 16. februar 2017, klokken 18:28

Ellers var bilen på verksted i dag, og dem lyttet og klødde seg i hodet. Jeg skjønte at viften (eller hva det nå er) neppe ville bli byttet på garanti, så jeg ba dem høre etter under hanskerommet, og ev om det var mulig å isolere. Dro innom butikken etterpå og da hadde de jaggu lagt en isoleringsplate der. Som fjernet den verste ulyden. :)

Ljudet från min "värmepump" är helt illa. Speciellt om man lyfter på det söta lilla panseret mens värmen är på - låter inte bra... En oregelbunden, lätt skramlande lyd - låter som någor ligger löst inne i pumpen...Har servicetimme i mars, har bett om att kolla opp upp detta.

asbkar

Sitat fra: alda på fredag 17. februar 2017, klokken 09:30
Sitat fra: Bletch på torsdag 16. februar 2017, klokken 18:28

Ljudet från min "värmepump" är helt illa. Speciellt om man lyfter på det söta lilla panseret mens värmen är på - låter inte bra... En oregelbunden, lätt skramlande lyd - låter som någor ligger löst inne i pumpen...Har servicetimme i mars, har bett om att kolla opp upp detta.

Jeg hadde skikkelig ulyd i aircondition, skikkelig during når aircondition gikk. Det fikk de strammet opp på service.
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA