Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: batterihygiene

Startet av chress41, mandag 10. april 2017, klokken 14:40

« forrige - neste »

chress41

Er det sånn at eksisterende Model S/X eiere kommer først i køen på Model 3?

Espen Hugaas Andersen

#1
Det stemmer at de får prioritet. Men det er ikke sikkert det utgjør veldig mye i Norge.

Prioriteringslisten blir trolig noa ala det følgende:

- Geografi
- Utstyrsnivå
- Tesla-ansatte
- Tesla-eiere
- Reservasjonstidspunkt

Geografi er den viktigste faktoren. Bor man i California ligger man godt an til å få sin bil tidlig. Det kan hende at 100-200k biler har blitt levert i USA før den første kommer til Norge. Og at når den så kommer til Norge så er produksjonen oppe på ett sånt nivå at de fyller de ett skip med 3000 biler i en smekk. Velger man da en P80D, eller noe slikt, så kan det godt hende at bilen er på første skip, selv om man ikke er eier eller ansatt, og reserverte i 2017.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GOS

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 04. februar 2017, klokken 10:17
Det kan hende at 100-200k biler har blitt levert i USA før den første kommer til Norge.
Det var ikke mange Model S eller Model X som var produsert før de kom til Norge.  Riktignok skal Model 3 produseres i helt andre kvanta.

Men har ingen tro på at vi kommer så langt bak med mindre mesteparten av de 375.000 gjeldende reservasjonene er i USA, men det var det jo ikke. Ved åpningen av reservasjoner i USA så var det jo alt 134.000 som hadde reservert (muligens Tesla ansatte var blant disse) og jeg er nummer 3-tusen noe. Selv om mange av de som bestilte etterpå i USA vil få bilen tidligere har jeg ingen tro på at de vel levere 100-200.000 i USA før de begynner å levere til utlandet. Ja, jeg kjenner til utrullingen, men tror aldri det har vært ment at "alle" fra California skal få før en går til neste stat osv.

Jeg tenker det går 2 kvartaler fra de begynner å produsere til USA før de produserer de første til Norge. Da har de fått luket ut noen barnesykdommer samt fått levert til en del ansatte og andre amerikanere. Tror ikke dette vil utgjøre mer enn 20-40.000 før den første er produsert til Norge. (Tror ikke de klarer å produsere i nærheten av 100.000 Model 3 i 2018)

Satser dermed på at mars 2018 blir tidspunkt da jeg har en Model 3
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Amoss

Sitat fra: GOS på lørdag 04. februar 2017, klokken 12:06
Ved åpningen av reservasjoner i USA så var det jo alt 134.000 som hadde reservert (muligens Tesla ansatte var blant disse) og jeg er nummer 3-tusen noe.

Dette er ikke korrekt. Tallet du referer til var antall reservasjoner som var gjort frem til ca. midt i lanseringen. Da hadde man hatt hele dagen på seg til å reservere i butikker også i USA, samt at online reservasjoner alt var åpnet en time eller noe sånt (litt usikker på hvor lenge før lanseringen at det ble åpnet for online reservasjon). Så ja, det er svært mange amerikanere inkludert i dette tallet. Og kan ikke tenke meg at ikke ansatte også er en del av disse reservasjonene.



Sitat fra: GOS på lørdag 04. februar 2017, klokken 12:06
... men tror aldri det har vært ment at "alle" fra California skal få før en går til neste stat osv.

Dette derimot er jeg enig i.


Sitat fra: GOS på lørdag 04. februar 2017, klokken 12:06
Jeg tenker det går 2 kvartaler fra de begynner å produsere til USA før de produserer de første til Norge.
...
Satser dermed på at mars 2018 blir tidspunkt da jeg har en Model 3
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Jeg er ikke veldig uenig med verken GOS eller Amoss. Jeg forventer 50-75k Model 3 produsert i løpet av 2017 og over 50k Model 3 produsert i Q1 2018. Jeg forventer første båtlast til Norge i mars-juni 2018, som første marked i Europa, og da forventer jeg at det er levert 100-200k biler i USA.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

knut.aulie

Men det er fremdeles sånn at en Tesla eier som reserverer i dag (og frem til  første reservasjon bekreftes) vil ha prioritet foran alle reservasjoner av ikke Teslaeiere, inkludert de som bestilte før lansering.

RuneW

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 04. februar 2017, klokken 14:39
Men det er fremdeles sånn at en Tesla eier som reserverer i dag (og frem til  første reservasjon bekreftes) vil ha prioritet foran alle reservasjoner av ikke Teslaeiere, inkludert de som bestilte før lansering.

Hvordan vet du dette?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 04. februar 2017, klokken 14:39
Men det er fremdeles sånn at en Tesla eier som reserverer i dag (og frem til  første reservasjon bekreftes) vil ha prioritet foran alle reservasjoner av ikke Teslaeiere, inkludert de som bestilte før lansering.

Akkurat dette VET vi ingen ting om. Det eneste vi VET er at eiere blir prioritert, og hvordan det tolkes varierer veldig. Noen mener det er slik du sier, andre (meg inkludert) antar en annen tilnærming for prioriteringen. Men det jeg tror vi kan si sikkert er at Tesla eiere som reserverer i dag fortsatt får en prioritering - hva det nå enn ligger i det.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie

Sitat fra: RuneW på lørdag 04. februar 2017, klokken 15:31
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 04. februar 2017, klokken 14:39
Men det er fremdeles sånn at en Tesla eier som reserverer i dag (og frem til  første reservasjon bekreftes) vil ha prioritet foran alle reservasjoner av ikke Teslaeiere, inkludert de som bestilte før lansering.

Hvordan vet du dette?
Fordi jeg har spurt sjefen for Nordic sales om dette. [emoji57]

bakskj

Sitat fra: knut.aulie på søndag 05. februar 2017, klokken 20:41
Sitat fra: RuneW på lørdag 04. februar 2017, klokken 15:31
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 04. februar 2017, klokken 14:39
Men det er fremdeles sånn at en Tesla eier som reserverer i dag (og frem til  første reservasjon bekreftes) vil ha prioritet foran alle reservasjoner av ikke Teslaeiere, inkludert de som bestilte før lansering.

Hvordan vet du dette?
Fordi jeg har spurt sjefen for Nordic sales om dette. [emoji57]

Dette stemmer bra. Jeg har også vært i dialog med Tesla om dette ettersom jeg nylig solgte min Model S. De sa da at selv om jeg reserverte 3 mens jeg eide en Model S havner jeg nå  bak i køen foran eksisterende Model S eiere, også de som bestiller i fremtiden.
TM3 LR AWD

knut.aulie

Sitat fra: bakskj på mandag 06. februar 2017, klokken 07:49
Sitat fra: knut.aulie på søndag 05. februar 2017, klokken 20:41
Sitat fra: RuneW på lørdag 04. februar 2017, klokken 15:31
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 04. februar 2017, klokken 14:39
Men det er fremdeles sånn at en Tesla eier som reserverer i dag (og frem til  første reservasjon bekreftes) vil ha prioritet foran alle reservasjoner av ikke Teslaeiere, inkludert de som bestilte før lansering.

Hvordan vet du dette?
Fordi jeg har spurt sjefen for Nordic sales om dette. [emoji57]

Dette stemmer bra. Jeg har også vært i dialog med Tesla om dette ettersom jeg nylig solgte min Model S. De sa da at selv om jeg reserverte 3 mens jeg eide en Model S havner jeg nå  bak i køen foran eksisterende Model S eiere, også de som bestiller i fremtiden.
Kjipt for deg. [emoji55]
Var ikke klar over at det var kun eiere på leveringstidspunkt som ble prioritert.
Det vil jo si at reservasjonsholdere kan hoppe langt frem med å kjøpe en Tesla (dyr løsning btw [emoji12])

o.b.lix

Sitat fra: knut.aulie på mandag 06. februar 2017, klokken 07:57
Var ikke klar over at det var kun eiere på leveringstidspunkt som ble prioritert.
Det vil jo si at reservasjonsholdere kan hoppe langt frem med å kjøpe en Tesla (dyr løsning btw [emoji12])

Elon Musk twitret i sin tid noe slikt som want a Model 3 sooner, buy a Model S
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

RuneW

Sitat fra: bakskj på mandag 06. februar 2017, klokken 07:49
Sitat fra: knut.aulie på søndag 05. februar 2017, klokken 20:41
Sitat fra: RuneW på lørdag 04. februar 2017, klokken 15:31
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 04. februar 2017, klokken 14:39
Men det er fremdeles sånn at en Tesla eier som reserverer i dag (og frem til  første reservasjon bekreftes) vil ha prioritet foran alle reservasjoner av ikke Teslaeiere, inkludert de som bestilte før lansering.

Hvordan vet du dette?
Fordi jeg har spurt sjefen for Nordic sales om dette. [emoji57]

Dette stemmer bra. Jeg har også vært i dialog med Tesla om dette ettersom jeg nylig solgte min Model S. De sa da at selv om jeg reserverte 3 mens jeg eide en Model S havner jeg nå  bak i køen foran eksisterende Model S eiere, også de som bestiller i fremtiden.

Det høres jo nesten for dumt ut til å være sant... Når "gjelder det" at man har en TMS da, egentlig? Kan man bestille en TM3 uten å eie en TMS og deretter kjøpe en brukt TMS på ett eller annet tidspunkt for å komme lenger fram i køen? Når gjelder i så fall dette?

Uansett er det ikke noe stress min egen del. Har ikke og har heller ikke tenkt å kjøpe noen TMS for å komme lenger fram i køen. Jeg venter mer enn gjerne ett år for å slippe det verste rushet med barnesykdommer...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

krister461

Sitat fra: RuneW på mandag 06. februar 2017, klokken 10:01
Det høres jo nesten for dumt ut til å være sant... Når "gjelder det" at man har en TMS da, egentlig? Kan man bestille en TM3 uten å eie en TMS og deretter kjøpe en brukt TMS på ett eller annet tidspunkt for å komme lenger fram i køen? Når gjelder i så fall dette?
Tja. Det er jo forskjellige måter de kan "løse" det på. F.eks. når de bestemmer seg for å åpne for å bestille i Norge, så tar de kanskje de 100 personene som reserverte ført og som også eier en Tesla.

bno

At the end of the day så tror jeg også at Tesla må forhold seg til øko. realitetene. Da tror jeg at en som har bestilt TM3 med "full pakke" uten tidligere Tesla eierskap mest sannsynlig går foran en Tesla eier som bestiller en standard bil for å si det slik.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA