Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Smarte løsninger

Startet av novata, fredag 21. januar 2011, klokken 11:46

« forrige - neste »

novata

Jeg er i ferd med å kjøpe min første bil, og har veldig lyst på en el-bil. Den blir hovedsakelig brukt til urban kjøring og derfor er jeg ikke så opptatt av rekkevide og størrelse (vi er 2+ en 3 åring). Opprinnelig plan var å kjøpe en THINK (ikke en Reva eller Buddy, pga sikkerhet) og kjøpe en større el-bil når jeg ser hva som kommer til å skje med de nye 4 seters biler som kommer nå (og utviklingen på teknologien generelt). Men jeg ble forvirret etter å se at en i-Miev kommer til å koste faktisk litt mindre enn en ny 4-seters THINK. Er teknologien på i-Miev bedre? Og hva med størrelsen? THINK selgeren jeg traff under prøvekjøringen påstod at det ikke var noen bedytelige forskjell der...Har lest her på forumet at THINK ikke har antiskrens, ville det være en viktig ulempe for meg som bor i et område med mange glatte og bratte gater? Og hva med driftsikkerhet, når man tenker for eksempel på at THINK har vært i markedet i 10 år? Og siste spørsmål: hva med verditap når man skal selge en av dem om ca 1-2 år?

Carl Anton Stenling

Hvordan driftsikkerheten og verdiutviklingen vil holde seg for i-Miev og Think er vanskelig å spå. Think er jo mer velprøvd og det er en viss mulighet for at i-Miev vil kunne vise  svakheter pga. at teknologien er ny for Mitsubishi. Spesielt er det batteriet, motor og motorstyring som ikke er velprøvd. Resten av i-Miev er mer utprøvd enn Think.

Et av Thinks store fortrinn i forhold til i-Miev er verifisert god rekkevidde under realistiske forhold. Kanskje i størrelsesorden 20 % lengre enn i-Miev. Dette oppgir du imidlertid som en mindre viktig faktor.

Plassen i baksetet for Think er rapportert til å være suboptimal - spesielt for føttene til voksne.

Think planlegger vel å komme med antiskrens så her burde begge bilene bli rimelig like.

Mitsubishi er jo et seriøst firma og mer solid enn Think. Når det er sagt så viser jo historien med Peugeot 106 el at store selskaper fort kan snu ryggen til tidligere kunder. Enkelte av deleprisene fra Peugeot-importøren og tilgjengeligheten på verkstedkompetanse indikerer at man velger å melke tidligere elbil-kjøpere og helst ikke vil ha noe å gjøre med disse kundene. Think på den annen side må stå last-og-brast med sine kunder så lenge man har finansiell ryggdekning.

En annen viktig faktor er at Think leveres raskt mens leveransetakten for i-Miev fortsatt er usikker. Noen ganger er en fugl i hånden bedre enn ti på taket ...

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

På laaang sikt vil nok Think holde seg best i pris. Karrosseriet har bevist at det er uslitelig, og bilen har nesten kult status.

Imiev vil nok være best de (få) gangene dere skal ut på tur alle 3.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Skal ikke uttale meg om bruktbilprisen, men det du sier om i-MiEV i en annen tråd Elektrolux, kan man virkelig ikke si om Think'en.
Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. desember 2010, klokken 06:15
Den var ikke klargjort for prøvekjøring, men jeg fikk flyttet den 1 meter fram og tilbake.
Bilen beveget seg uten noen som helst lyd. Ikke engang pipingen fra motorstyringen var hørbar.
Jeg var overrasket over hvor mye motorstøy det fremdeles er i den, etter så mange års utvikling.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lunde

Smaken er som baken, noen vil ha en bil med stålplater og blank lakk andre ser fordelen i å få slippe. Elbiler er bestykket med et batteri som koster flesk. Større batteri koster mer flesk. Batteriet i en imiev er ca 35% "mindre" enn en TH!NK. I tillegg har TH!NK et alternativ som er ufølsomt for kulde og etter hva man antar langt bedre levetid og stayerevne. dvs at de mister mindre kapasitet over årene enn litium. Misstenker at TH!NK vil få et salgsfortrinn med sine ZEBRA batterier også på bruktmarkedet om noen år  ;)

Fra og med februar neste  år er det visstnok ikke lov å selge nye biler uten antispinn, antisladd etc. Ei heller TH!NK derfor vil alle TH!NK bilene som selges fra og med en gitt dato ha samme utstyr. De vil også leverenye biler uten vannbårent varmeanlegg noe som for de fleste betyr en raskere mer effektiv kupevarmer. Dog et kjedelig alternativ for de som ville montere Webasto i "vannet"

Begge bilene er selvsagt utstyrt med varianter av samme teknologi. Den ene er vel neppe bedre enn den andre, men de kan ha ulik software for å sikre de egenskapene den enkelte leverandør ønsker å gi sine biler.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

@Elmo TH!NK har forandret svært mange detaljer på modellen de siste to årene. Støy er et av de utfordringene de har hatt og kommet langt med.
De har også skiftet ut kraftelektronikk og motor til en ny plattform. (G4)
Aner meg at de løfter seg enda et hakk med den nye bunnplata som også er godkjent for fire seter.

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

novata

Tusen takk for for responsen. Er det forresten noen som vet noe om hva som gjorde at Think gikk konkurs på et tidspunkt? Er det fare for at det skal skje igjen og i så fall, hva blir konsekvensene for en som har kjøpt en?


Elmo

Sitat fra: Lunde på torsdag 30. desember 2010, klokken 19:56
@Elmo TH!NK har forandret svært mange detaljer på modellen de siste to årene.
Jeg har kjørt ny-Think bare tre ganger Øyvind. Først da jeg fikk prøvekjøre din for halvannet år siden, så da jeg lånte en MoveAbout Think for nesten et år siden, og sist nå i august under er Think "evenement"på Fornebu.
Det var faktisk under den siste kjøreturen for bare 4mnd siden at jeg særlig reagerte på motorstøyen inni bilen :(
Men vi får håpe du har rett mht den nye bunnplata som kom med fireseteren.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lunde

TH!NK siktet angivelig inn på en stor aktør i bransjen som skulle bli partner. Denne trakke seg i tolvte time grunnet finanskrisen. Dermed var ting å tang plutselig snudd på hodet. På det tidspunktet hadde de ingen produksjon og derfor ingen inntekter. Nå selger de biler og bør derfor klare seg bedre. De bruker vel fortsatt mye penger på utvikling av nyere modeller som kommer og er nok som alle avhengig av å komme videre. Vanskelig å spå om fremtiden, men den er vel lysere enn den var ;-)

@elmo nå vet jeg ikke hva slags lyder du sikter til, men hviningen fra drivverke varierer veldig fra bil til bil har jeg inntrykk av.  Lånte en i høst som også en nabo prøvekjørte. Han bestilte en tvert og har en blå en av arten pr i dag og er storveis fornøyd  meg bekjent.
Kan ikke huske at det var noen nevneverdig støy i denne bilen. Husker jeg ikke feil kom TH!NK også best ut på støy sammelignet med Toyota IQ og Smart var det vel?
Er det fullstendig stillhet som gjelder er det best å dra til skogs med ørepropper for det finnes ulyder ovenfra der også ;-)

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Carl Anton Stenling

Think er jo ikke helt støyfri, men etter litt tid føles den lave susingen som godlyd.

Jeg kjører også P106 innimellom og den er stillere. Det er derfor potensial for å redusere støyen i Think ytterligere. Dette gjelder nok både drivverkstøy (som det ikke er mye av i Think) og kontrollerstøy (summing) som det er noe mer av.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Elmo

Sitat fra: Lunde på torsdag 30. desember 2010, klokken 21:05
@elmo nå vet jeg ikke hva slags lyder du sikter til, men hviningen fra drivverke varierer veldig fra bil til bil har jeg inntrykk av. 
Som sagt var det i den nyeste bilen jeg først reagerte på støyen (husker iallefall ikke at jeg reagerte på det med de to tidligere biltestene). Det er "trikkelyden", som vel er direkte fra AC-motoren, jeg tenker på.
Men jeg er vel bortskjemt fra å kjøre PSA med lydløs DC-motoer.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: Lunde på torsdag 30. desember 2010, klokken 21:05
Nå selger de biler og bør derfor klare seg bedre. De bruker vel fortsatt mye penger på utvikling av nyere modeller som kommer og er nok som alle avhengig av å komme videre. Vanskelig å spå om fremtiden, men den er vel lysere enn den var ;-)
Tror Think er safe and sound. De har annonse ute for å ansette 10-15 ingeniører  i disse dager. Min (helt personlige) antagelse (elle kanskje anbefaling :-) er at de skal igang med utvikling av telecom integrasjon som Leaf reklamerer med og som Think hadde prototype på for flere år siden.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Go-carter

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 30. desember 2010, klokken 22:20
Think er jo ikke helt støyfri, men etter litt tid føles den lave susingen som godlyd.

Jeg kjører også P106 innimellom og den er stillere. Det er derfor potensial for å redusere støyen i Think ytterligere. Dette gjelder nok både drivverkstøy (som det ikke er mye av i Think) og kontrollerstøy (summing) som det er noe mer av.

Carl Anton

Med varmeapparatet på trinn to, opplevde jeg viftestøyen fra det som dominerende når jeg hadde en på prøve. Da synes jeg jammen det er stille nok inne i bilen :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Walker

Selv om de fleste motorjournalister ser ut til å være mest opptatt av akselrasjonsevne og topphastighet, kan en finne en del informasjon i denne svenske testen:

http://www.teknikensvarld.se/files/0913-elbilar-mitsubishi-imiev-think-city.pdf

Vær oppmerksom på at dagens modeller er forbedret i forhold til de testede kjøretøyene. For Mitsubishis del dreier det seg om en ren prototype med høyreratt.

Baltor

Sitat fra: Elmo på torsdag 30. desember 2010, klokken 16:22
Skal ikke uttale meg om bruktbilprisen, men det du sier om i-MiEV i en annen tråd Elektrolux, kan man virkelig ikke si om Think'en.
Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. desember 2010, klokken 06:15
Den var ikke klargjort for prøvekjøring, men jeg fikk flyttet den 1 meter fram og tilbake.
Bilen beveget seg uten noen som helst lyd. Ikke engang pipingen fra motorstyringen var hørbar.
Jeg var overrasket over hvor mye motorstøy det fremdeles er i den, etter så mange års utvikling.
Heller ikke i-Miev er lydløs, motorstøy ved pådrag har blitt kommentert av motorjournalister. Men i noen Think er det en høyfrekvent lyd på enkelte turtall.
Hvis en skal sette Think og i-Miev opp mot hverandre blir det vel ikke støy som avgjør, men innvendig plass, kjørelengde, karrosseriets holdbarhet, det faktum at den ene er norsk og på sikt samelobjekt, og hurtiglademulighet (som snart kommer også på Think) .

i-Miev scorer høyt på det første og siste punktet, Think på de andre.
Hurtiglading kan bety endel hvis en bor i nærheten av en ladeplass, her i Rogaland kommer det 3 ChaDemo plasser i løpet av våren. ;D
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA